Arcképcsarnok

BK Atam Prakash - Fontos a tudás, de erő is kell

Beszélgetés a Rádzsa jóga meditáció tanárával

Európai körútja során Budapestre érkezett a Brahma Kumaris Szellemi Egyetem egyik vezető tanára, BK Atam Prakash, és előadást tartott a Rádzsa jógáról és meditációról. Előadása után válaszolt a Természetgyógyász Magazin kérdéseire.


 

– Mostanában több indiai tanító is megfordult Magyarországon, és ami az értékeket illeti, hasonló módon gondolkodnak. Mi a különbség a különböző irányzatok között? Miben más a Rádzsa jóga?

 

– Látszatra talán hasonlók ezek az irányzatok, de van valami, amiben a Rádzsa jóga mindtől különbözik: itt a Legfelső Lény tanításait hallgatjuk, és tőle nyerünk erőt. Többféle tanítást lehet kapni, de ahhoz, hogy a saját életünkben hasznosítsuk ezeket, szellemi erőre van szükségünk. Sok helyen a guru rendelkezik számos erénnyel, de nincs ott az az erő, ami a fejlődéshez szükséges. Németországban találkoztam egy tudóssal, aki azt mondta: boldogtalan, mert látja a világ állapotát, és nem tehet ellene semmit. Az emberek sokfelé foglalkoznak spirituális dolgokkal, tudják, hogy mi a jó, merre kellene fejlődniük, de boldogtalanok, mert tehetetlenek, mivel nincs erejük a változtatáshoz. A Rádzsa jóga ezt az erőt biztosítja számunkra annak révén, hogy közvetlen kapcsolatot teremtünk a Legfelsőbb Forrással. A tudás egy elképzelés, de ahhoz, hogy a gyakorlatban megvalósuljon, a Rádzsa jóga és meditáció erejére van szükség. Ez a kettő együtt kell ahhoz, hogy a dharmát, az erényt a mindennapi életben alkalmazzuk. Amikor gyakoroljuk a Rádzsa jógát, érezzük, hogy átalakulás megy végbe a személyiségünkben, képessé válunk a szellemiség szintjén az értékeink növelésére.

 

– Munkám során gyakran találkozom olyan emberekkel, akiket tragédia ért vagy nagy szegénységben élnek, mások súlyos betegek. Milyen kapaszkodót jelent nekik a Rádzsa jóga?

 

– A szegénység és más tragédiák karmikus folyamatok eredményei. A Rádzsa jóga arra is megtanít, hogy a tetteink, a karmánk egyre emelkedettebb legyen, és ezzel megváltoztathatjuk a saját jövőnket is.

 

 

– De az emberek még ebben az életükben szeretnének jobban élni, nem a következőben.

 

– Még ebben az életükben megtapasztalhatják a változást! Indiában sokan vannak közöttünk, akik bűnözők vagy koldusok voltak, és a Rádzsa jóga megváltoztatta az életüket. A legjobb példa erre Padzsam Szing, aki híres bandita volt, vagy háromszáz embert megölt, magas vérdíjat tűztek ki a fejére, és el is fogták. A börtönben találkozott a jógával, és a személyisége teljesen megváltozott. A kormány engedélyével elhagyhatta börtönét, és most ő is tanítja a jógát. Egészen más ember lett.

 

– Önök nem kérnek pénzt a programokért és a tanításokért, de egy ilyen szervezetet fenn kell tartani. Hogyan oldják ezt meg?

 

– Hogyan kérhetne pénzt a szellemi atya a tanításaiért? Mielőtt csatlakoztam a szervezethez, alkoholt ittam és cigarettáztam, azután abból a pénzből, amit ezekre költöttem, a szervezetet segítettem. Olyanok vagyunk, mint egy nagy család: mindenki annyit tesz be a közösbe, amennyit tud, és megosztjuk egymással, amink van. Aki egy rúpiát vagy száz forintot tud erre a célra szánni, annyit ad, és a sok kicsi összeadódik. Aki megtapasztalja az erőt, úgy érzi, hozzá kell járulnia, hogy mások is megtapasztalhassák: ki munkával, ki pénzzel vagy mindkettővel. Mi nem kérünk senkitől semmit. Sokan csodálkoznak, milyen szép az egyetemünk Indiában, Mount Abuban, vagy a központunk Londonban, New Yorkban. Nos, ezek építésére is mindenütt a helyi emberek adták össze a pénzt.

 

– Ön azt mondta előadásában, hogy a Rádzsa jóga megváltoztathatja a világot. Akar változni a világ? Nem túl naiv elképzelés ez?

 

– Az egyetemünk 1986-ban megkapta az ENSZ Békedíját, vagyis nemzetközi szinten elismerik, hogy szervezetünk az egyetemes békéért dolgozik. Minden hónap harmadik vasárnapján a világon mindenütt ugyanabban az időpontban közösen meditálunk azért, hogy béke legyen az egész világon. Ezen tízezrek vesznek részt, és ez a vibráció, ez a rezgés erős üzenet. Az emberek akarják a jót, csak erejük nincs hozzá sokszor.

 

 

– Szintén az előadásában említette, hogy a Rádzsa jóga meditáció segít az önuralom elérésében és a negatív érzelmektől való megszabadulásban. De az teljesen természetes, hogy dühös  leszek, ha a férjem széthagyja a ruháját vagy a gyerekem nem ér haza, amikorra megbeszéltük. Az élet apró dolgai igenis okoznak boszszúságot, és rossz, ha elnyomjuk ezeket az érzelmeket. Nem gondolja?

 

– Önnek igaza van, ez természetes. De ha a Rádzsa jógát gyakorolja, nem kell elfojtania a negatív érzelmeket, mert nem is jelentkeznek. Ami pedig az eredményt illeti, mi hasznosabb: ha veszekedni és kiabálni kezd, és másokban is felszítja a dühöt, vagy ha szeretettel megtanítja, mi a helyes? Vannak együttélési normák és szabályok, amiket meg kell tanulnunk, de egyensúlyt kell tartani a törvény és a szeretet között. A gyerek is akkor fejlődik, ha szeretik, és a felnőtt is.

 

– Volt szó arról, hogy a Rádzsa jógának gyógyító hatása van. Milyen betegségekre hat?

 

– Mindegyikre. A Rádzsa jóga nem úgy gyógyít, mint a pirula, amit beszedünk, hanem a gondolat erejével. A tudatnak az egészségre gyakorolt hatását számos tudományos vizsgálat bizonyította. Minden betegség alapja, gyökere a gondolatok minősége, ha azt megváltoztatjuk, az pozitívan hat a testre. A Rádzsa jóga összekapcsol bennünket a Legfelső Lénnyel, és a tudat révén hat a testre.

 

– Nem bánta meg, hogy nem alapított saját családot?

 

– Egy-két ember helyett emberek tízezreit szolgálhatom. Amikor tanárként dolgoztam és teljesen hétköznapi életet éltem, mindig az volt az érzésem, hogy túl kevés diákot tudok tanítani, hogy több emberhez kellene eljutnom. Mostani szolgálatom korlátlan. Szeretem az embereket. Leírhatatlan, milyen érzés 25 ezren együtt meditálni.

 

– Mi a benyomása a magyarokról?

 

– Kedvesek, nyitottak, barátságos természetűek. Megérdemlik, hogy a Rádzsa jóga és meditáció révén könnyebb legyen az életük.

 

 

Brahma Baba öröksége

A Rádzsa jóga egy gazdag ötgyermekes indiai gyémántkereskedő látomásaiból született. Dada Lekhraj hatvanéves korában, 1936-ban visszavonult, és egy meditációja során úgy érezte, fénnyel töltődött fel, és erőteljes víziókat kapott. Ezek a víziók több hónapon át folytatódtak, látomásai felfedték Isten misztériumát és bemutatták a világ átalakulásának folyamatát. A következő több mint harminc évben, haláláig Brahma Baba néven ezt az erőt és felismerést adta tovább, megváltoztatva emberek százezreinek életét. Ma 136 országban egymillióan követik ezt a meditációs irányzatot.

 

1937 októberében Brahma Baba nyolc fiatal nőből álló igazgatótestületet hozott létre, és átadta összes tulajdonát és vagyonát egy általuk vezetett alapnak. A BKWSU az ő irányításukkal köztiszteletben álló nemzetközi szervezetté nőtte ki magát. A Brahma Kumaris Egyetem központja Mount Abuban, India Pakisztánnal határos vidékén, magas hegyek között van, ahová a világ minden részéből érkeznek meditálni, tanulni és gyógyulni.

 

Atam Prakash 1973-ban csatlakozott a szervezethez. 1993 óta járja a világot, hogy megismertesse az embereket a Rádzsa jógával és meditációval. Magyarországon 1983 óta működik az egyetem budapesti központtal, de vannak tagjai Debrecenben, Komlón, Siófokon, Pécsett is. A spirituális szabadegyetemen az oktatók egyben diákok is: mindenki a maga szintjén és ütemében fejlődik. A szervezet működtetéséhez tagjai munkájukkal és javaikkal járulnak hozzá, lehetőségükhöz mérten. A tanításokért, előadásokért és meditációkért nem kérnek pénzt.

 

További információ és kapcsolat: www.bkwsu.org/hungary

Zimber Szilvia
XVIII. évfolyam 9. szám

Címkék: BK Atam Prakash, rádzsa jóga meditáció

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.