Asztrológia

A "Gyomordoktor" kalendáriuma - 2005. február

Böjt előhava

Mottó: „A tudás nem eretnekség, hanem megkerülhetetlen szükségszerűség. A léte gyökereit kereső kutatónak joga van a kételyhez mindabban, amiről ő maga meg nem győződik.” Szepes Mária


 

Megérkezett az év legrövidebb hónapja. Meghozza a reményt arra, hogy nemsokára jobb lesz az idő. Ezt még ki kell „böjtölnünk”, és ahogy a népi mondás tartja: „Január, február – itt a nyár!” Nevezetes bálok és mulatságok zajlanak ebben a hónapban. Általában februárban van a farsang, ami vízkereszttől hamvazó szerdáig tart. Mivel húsvét mozgó ünnep, ezért az előtte 40 nappal véget érő farsangi időszak rövidebb-hosszabb ideig tart. A nagy evés-ivások, mulatságok időszaka. Nemcsak a lányok és legények rendeztek régen bálokat, de külön a házasemberek (batyubált, kosarasbált) vagy az asszonyok is. A párválasztásnak, a lakodalmaknak van itt az ideje. Köszöntők és maszkos mulatságok jellemzik az időszakot. Az ezekhez kapcsolódó szokások nagyon változatosak, színesek.


Kalendárium


2. Gyertya szentelő Boldogasszony

A régi rómaiaknál tavaszkezdő nap volt. Nagy ünnepséget rendeztek, és Plútótól, a sötétség istenétől elrabolt gabonaistennő, Ceres keresésére indultak a gyertyás-fáklyás körmenettel. A keresztény egyház később gyertyaszentelő ünneppé szelídítette az ünnepet Szűz Mária megtisztulásának emlékére. A szentelt gyertya meg egészség-, szerencsevarázsló eszközzé vált. Ha ezen a napon kisüt a nap, és a medve meglátja az árnyékát, akkor visszabújik a barlangjába, s még negyven napig hideg lesz. „Ha fénylik Gyertyaszentelő, hideg lészen eljövendeni majdan későbben.”

 

6. Dorottya napja

Ez is időjárás jósló nap. Ilyenkor már némi enyhülés tapasztalható. A néphagyományban Dorottya és Julianna (február 16.) között ellentétes összefüggés található: „Ha Dorottya szorítja, akkor Julianna tágítja”, és „ha Dorottya locsog, akkor Julianna kopog”.

 

14. Bálint-nap

A földműves háztartásokban mindenfelé megindul a tavaszi tevékenység. Azonban a további hideg időnek is van jele: ha Bálint napján megszólal a pacsirta, s azt mondja: „csücsülj be!”, akkor még hidegre kell számítani. Bálint napi hideg, száraz idő jó termést hoz.

 

19. Zsuzsanna

A Bibliában Zsuzsannát házasságtöréssel gyanúsították. A történet dramatikus feldolgozása a „Zsuzsánna-játék”, amit a Bánságban református gyerekek adtak elő házról házra járva, nagy böjt idején. „Ha Zsuzsanna napján megszólal a pacsirta, vége a télnek”, s ezen a napon szépen zöldell már a fű.


24. Jégtörő Mátyás

„Őkelme, ha talál jeget, megtöri, ha nem, csinál”, ennek ellenére a télutó néha már a tavaszt idézi. Ismert időjárás jósló nap. Az aznapi időjárásból lehet jósolni a termésre és a tojás mennyiségre is. Baranyában az e napon fogott hal egész évi jó halászatot jelentett.


Ház körüli munkák

Idézet egy régi gazda kalendáriumból:


„Felkészülünk a tavaszi munkákra, ha az olvadás beáll, a víznek szabad folyást nyitunk. Gyümölcsösben az egymást sikló ágakat lemessük, hernyó fészkeket irtjuk. Tehenek borjadzásához gyakran és bőven kell almozni. Ha Gyertyaszentelő Boldogasszony napján fénylik az idő, hideg leszen, de ha keményen fagy, vége a télnek; ugyanígy Üszögös Péter és Mátyás napján.”


Ahogy azt januárban említettük, a városlakók számára is működik a saját „háztáji gazdaság” az erkélyeken, balkonokon kialakított télikertekben. Hasznos és szellemileg sem elhanyagolható dolog a növényekkel való foglalkozás. Egy kis oázis a házrengetegben – egy kis „munkameditáció”, mert amíg ezzel foglalatoskodunk, addig sem terheljük negatív gondolatokkal és érzelmekkel magunkat. Ez alatt az idő alatt felszabadulunk és visszatérünk az ember eredendő állapotához – a természettel való kapcsolatba!

 

Mi kapható februárban a piacokon?

A téli időszakban is megtalálha tók azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek a szervezetünket éltető energiával látják el. A januárban felsorolt 14-fé e zöldséghez még hozzájön a fehér karós retek, a csicsóka, a póréhagyma, a brokkoli, a kelbimbó, a kígyóuborka és a frissen szedett gombák; sampinyon, laska, shii-ta ke, barnakalapos németgomba stb., így már 25-re rúg a zöldségféleségek száma. Ha még hozzászámítjuk a télikertünkben megtermelt galambbegy (vagy madársaláta) és tyúkhúr elérhetőségét, akkor a csírákon kívül ez már 27-féle.

 

Ezek azok az ételek, amelyek mindennapos, főleg nyers fogyasztása nagyfokú variációs lehetőséget kínál az immunrendszer egyensúlyának fenntartására. Külön kiemelendő közülük a vöröshagyma és a fokhagyma, amelyek azon kívül, hogy baktériumölő hatásúak, számtalan betegség természetes gyógyszerei, és még a vér inzulinszintjét is normalizálják. Mindennapos fogyasztásuk, salátában, illetve salátaöntetben javasolt! Akinek problémát okoz a leheletén érezhető hagymaszag, az vacsorára egye, és másnap már nincs kellemetlen szag.

 

 

A vércukorszint normalizálására kiválóan alkalmas még a zeller (szára, levele és gumója is). A hagymafélékhez hasonlóan a zellert ugyancsak termesztették már az egyiptomiak is. A zeller gyógyhatása akkor érvényesül legjobban, ha nyers állapotban fogyasztjuk. Tele van ugyanis szerves ásványi sókkal, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a vér savtalanításához. De legnagyobb értéke a szerves nátrium-tartalma, amelynek jelenlétében hatékonyabb a kalcium felszívódása. A vér sav- és lúgtartalmának összhangja akkor bomlik meg, ha a táplálékunk hosszabb ideig többnyire tömény fehérje vagy tömény keményítő, szénhidrát, illetve fehér vagy barna cukor. A zellerlé rövid idő alatt egyensúlyba hozza a vér sav-lúg összetételét. Ha ez nem történik meg, egész sor tünet jelentkezhet vagy betegség alakulhat ki.

 

A következő betegségek természetes gyógykúrájában hat a zeller: pikkelysömör, ekcéma, allergia (cukor, tartósítószerek, a kenyérgyártáshoz használatos vegyszerek stb.). Kitűnő hörgő- és tüdőtisztító, de az idegrendszeri zavaroknál is eredményesen használható.

 

A csicsóka kevéssé ismert a magyar konyhában, pedig ez is természetes vércukorszint-szabályozó! Mondani sem kell, hogy nyersen a legjobb, főleg salátákban, de önmagában „rágcsának” is kitűnő, akárcsak a sárgarépa vagy a karalábé. A napraforgófélék családjának tagjaként a magassága elérheti a 2 métert is, de a föld alatti, zegzugosan elágazó gumóját használják élelmiszerként. Egy poliszacharid, az inulin adja meg gyógyértékét, ami egyben a fruktózgyártás alapanyaga is. Rendszeres fogyasztása, akárcsak az előzőleg említett valamennyi zöldségféle, kedvezően befolyásolja a szervezet sav-lúg egyensúlyát és a vércukorszintet.

 

 

Emésztőrendszer, immunrendszer

A XXI. század emberének táplálkozására jellemzőek, az ún. „időhiány” miatt fogyasztott félkész és készételek, valamint a gyorséttermek, utcai árusok által kínált – ízben ugyan kiváló, ám élettani hatásában annál kevésbé hasznos – ételek. Ráadásul jutalmazásképpen, de élvezeti szerként is sokat fogyaszt belőlük. Mivel ezekből teljesen hiányoznak az élettani szempontból életfontosságú összetevők, ezért kialakul a testsúlynövekedés (elhízás) melletti hiánytáplálkozás. A modern ember kövé en éhezik! Sejtjei fuldoklanak a feldolgozhatatlan és eltávolítatlan méreganyagoktól, ezért éhesek. Miután ezt a táplálkozási módot csak tetézi a mértéktelen édesség, valamint az alkoholos és üdítőitalok fogyasztásával, kénytelen ellensúlyozni a hatásukat az államilag engedélyezett, ám igen káros drogokkal, a kávéval, teával, cigarettával. Így ma már egyre fiatalabb korban emésztési zavarokkal küzdenek az emberek.


Étkezés utáni felfújódás, gyomor-, bélgörcsök, székrekedés és hasmenés (akár együtt is!), álmatlanság és sok egyéb olyan tünet jelentkezik, amelyeket a hibás táplálkozás következtében fellépett emésztőszervi betegségeknek neveznek.

 

Gondolkozzunk analógiásan. A táplálék bevitele nemcsak fizikai, ha nem lelki és mentális szinten is fontos. Vajon a mai kor embere elegendő figyelmet szentel az étkezés külsőségeinek biztosítására? Étkezés közben a teljes figyelmét az elfogyasztott ételre összpontosítja? Átérzi azt, hogy miért fontos a számára az evés? Nos, valószínűleg valamennyien tudjuk a helyes választ, de hányan teszünk is ezért? Általában csak akkor, amikor már betegnek érezzük magunkat, bár sokan ilyenkor is csak bosszantó hibának vélik a betegségek jeleit. Pedig ezek egyértelműek. A gyomorpanaszok azt jelzik, hogy az illetőnek „valamit nem vett be a gyomra”. A vékonybél panaszok analógiásan a tudatos lelki és szellemi beépítés körüli problémákra utalnak, míg a vastagbélé a tudatalatti befogadás körül felborult egyensúlyt jelentik.

 

Immunrendszerünk 70-75 %-a az emésztőrendszerrel függ össze. Az immunrendszer gyengülése, analógiásan a nem kellőképpen megélt életörömmel. Ilyenkor februárban minden jellemző ránk, csak az életöröm megélése nem! Így azután a kétirányú támadás hatása az emésztés felborulásához vezet, amitől már csak egy lépés a por- és ételallergia.

 

A feladat tehát adott. Az immunrendszer erősítése fizikai szinten a test mozgással és a táplálkozás segítségével történik. Rengeteg nyers gyümölcs és zöldség, melegítő hatású gabonafélék és minél kevesebb állati eredetű táplálék fogyasztása a legjobb út ehhez. Lelki szinten is erősítsük fel magunkat, legyünk edzettek a szélsőséges érzelmi események feldolgozására, megemésztésére. Tanuljuk meg, hogy élethelyzeteinket ne szélsőséges érzelmi reakciókkal válaszoljuk meg, hanem ezek feldolgozásával, kivezetésével és elengedésével. Minél kevésbé lehet bennünket kihozni a béketűrésből, annál jobb lesz az emésztő- és az immunrendszerünk.

 


Testmozgás, sport

A januárban megismert téli testmozgásokhoz vegyük hozzá a (remélhetőleg) szép, tiszta havas tájakon végzett hétvégi kirándulásokat. Az autók korában már nem jelenthet különösebb problémát a hegyek és más tiszta természeti helyek megközelítése, de akinek erre nincs módja, az is megteheti a tömegközlekedési eszközök igénybevételével. Mindenki a saját teljesítőképességének megfelelő ritmusban végezze a gyalogtúrát, de lehetőleg a pulzus most is érje el tartósan a 110-es értéket. Ez segíti a legjobban a szervezet méregtelenítését. Mindenki megtapasztalhatja, hogy egy ilyen családi hétvégi túra után mennyivel könnyebb fizikailag a következő hétfői felkelés, sőt az egész heti munka is! Aki csak teheti, hódoljon a számára elérhető más egyéb téli sportoknak (korcsolyázás, síelés), amelyek szintén jelentősen javítanak a fizikai és lelki terhelhetőségükön.


Szellemi, lelki (kulturális) táplálék

Az előző ponthoz szervesen kapcsolódik az, hogy az ilyen túra mentálisan és érzelmileg is milyen pozitív hatású. A családdal egész héten csak „köszönőviszonyban” levő szülők végre együtt lehetnek a gyerekekkel, akiknek biztos, hogy csak jobb lesz ez, az állandó tévézés, számítógépezés helyett. A téli tájban való gyönyörködés felér egy meditációval. Az immunrendszer jelentősen erősödik, hiszen az életöröm igazi átélése valósul meg ilyenkor. Az alkalom magával hozza, hogy megbeszéljük egymással akár közösen, akár egyénenként a bennünket nyomasztó gondokat, kisebb-nagyobb problémákat. Ilyenkor nem hat ránk a kollektív agymosás (média), a rengeteg lehangoló híradás, szerencsétlenség és a létbizonytalanság állandó  belénk sulykolása. Merjünk elszakadni a mindennapok rutinjaitól, a hétvégeket fordítsuk tényleges pihenésre, ne újabb mellékfoglalkozások gyakorlására, amelyek anyagi eredményét úgyis újabb felesleges dolog megszerzésére fogjuk használni. Iktassunk programunkba bennünket érdeklő színházi előadásokat, múzeumi programokat vagy egyéb kulturális rendezvényeket, amelyekből rendkívül széles a kínálat.

 

Fogyasszunk nyers alapanyagokból készített salátákat az emésztőrendszer javítására, a vitaminok és ásványi anyagok pótlására, méregtelenítésre egész február hónapban rendszeresen.

 

 

Ahogy a piaci lehetőségeknél kiderült, a beszerezhető zöldségekből szinte végtelenül nagy a variációk lehetősége, még ilyenkor télen is. Alapnak érdemes a rendkívül értékes C-vitamin-forrást, a fehér és a vörös káposztát használni. Mindkettőből vágjunk vagy reszeljünk bőségesen, majd tegyünk hozzá kígyóuborkát, vöröshagymát, fekete retket, sárgarépát, kínai kelt, karóretket. Ne felejtsünk a legvégén nyers céklát szeletelni bele, ami nem csak igen finom ízt ad, hanem szemet gyönyörködtető színhatást is. Általában 5-8-féle zöldség bőven elegendő lesz. Egyszerre csak annyit készítsünk, amit vagy egy evésre elfogyasztunk, vagy 6-8 órán belül, mert az oxidációs folyamatok következtében olyan termékek keletkeznek, amelyek károsan hatnak az emésztésre.

 

A salátákhoz készítsünk önteteket. Ezek alapja mindig valamilyen telítetlen zsírsavakat tartalmazó olaj legyen, pl. háromnegyed részben olíva-, a többi pedig kukorica-, búzacsíra-, len-, tökmag-, ligetszépe- vagy szezámolaj. Ezek természetes omega-3- és omega- 6-tartalmú zsírsavak, és jótékony hatással vannak a sejtmembránok, így az érfalak  felépítésére. Tehetünk hozzá ízesítésre frissen facsart citromlevet, áttört fokhagymát és 4-5 olyan fűszert, amit kedvelünk. Az öntetek kombinációinak csak a saját kreativitásunk szab csak határt. Soha ne használjunk eceteket, mert azokat az ízlelőbimbók a szájban savként érzékelik és leállítják a gyomorsav termelést. Így azután a gyomorban nem lesz elegendő sósavas pepszin a fehérjék emésztésére (mivel az ecetsav ezt a feladatot nem tudja ellátni), így rothadás, majd a szén hidrátok elégtelen emésztése miatt alkoholos erjedés következik be. Ezek a folyamatok vezetnek azután az emésztőrendszer felborulásához.

 

 

Receptek

Fűszeres, fokhagymás zöldbab, burgonyapürével (2 személyre)

Hozzávalók: 30 dkg sárgahüvelyű zöldbab (friss vagy mélyhűtött), 1 fej közepes vöröshagyma, 2 evőkanál olívaolaj, 4 gerezd fokhagyma, 2 evőkanál  szójaszósz, 2 dl víz, 2 teáskanál Vegamix, 1 teáskanál oregánó (szurokfű), 1 teáskanál bazsalikom, 1 teáskanál borsikafű, 1 teáskanál kakukkfű, 4 db közepes méretű burgonya, 2 ek. olívaolaj, 1 teáskanál tengeri só


Elkészítése: mossuk meg a burgonyákat és tegyük fel egy fazékban főni, fedő alatt. Közben egy lefedhető serpenyőben pirítsuk meg 2 evőkanál olívaolajon az apróra vágott vöröshagymát. Amikor már szép sárga, akkor adjuk hozzá a zöldbabot, a fűszereket, a szójaszószt és fokhagymanyomón préseljük bele a fokhagymát is. Néhány percig fedő alatt pároljuk, majd öntsük fel a 2 dl vízzel, és fedő alatt főzzük addig, amíg puha lesz (kb. 15 perc).

 

Amikor a burgonya megfőtt, hámozzuk meg, törjük át finomra és adjuk hozzá a sót és a 2 evőkanál olívaolajat. Ekkor öntsük rá a fűszeres zöldbab szaftját és keverjük habosra.

 

Egymás mellé tálaljuk ebédre, friss salátával.

 

Tofu, egyszerűen (2 személyre)

Hozzávalók: 30 dkg tofu, 2 evőkanál olívaolaj, 2 evőkanál szójaszósz, 1 evőkanál mustár, 4 gerezd fokhagyma, 1 mokkáskanál majoránna, 1 mokkáskanál őrölt gyömbér, 1 mokkáskanál
őrölt szerecsendió, 1 mokkáskanál őrölt fekete bors.

 

Elkészítése: a felhasználás előtt 2 -3 órával keverjük össze az olajat, a mustárt és az összes fűszert egy tálban, és a kb. 8 mm-es szeletekre vágott tofut forgassuk bele. Tegyük hűtőszekrénybe, hogy az ízek jól átjárják. Tálalás előtt tegyük serpenyőbe, öntsük rá a maradék fűszeres pácot, és közepes lángon mindkét oldalát süssük meg. Salátával könnyű vacsora.

 

Csicseriborsós padlizsánkrém

Hozzávalók: 1 db közepes padlizsán, 25 dkg csicseriborsó, 15 dkg biomargarin vagy pálmazsír, 4 teáskanál mustár, 1,5 teáskanál Vegamix ételízesítő, 3 teáskanál paradicsompüré, 1 mokkáskanál lestyán, 1 mokkáskanál őrölt fekete bors, 4-5 teáskanál pirított szezámmag

 

Elkészítése: a padlizsánt megsütjük, a héját lehúzzuk és ledaráljuk. A csicseriborsót megfőzzük az ételízesítős vízben, majd ledaráljuk. Ezután az összes hozzávalóval összeturmixoljuk, majd legvégül a szezámmagot hozzákeverjük. Pirítóssal, salátával nagyon finom uzsonnára.

Varga Sándor
XI. évfolyam 2. szám

Címkék: gyomordoktor

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.