Betegségek A-tól Z-ig

10 tanács szemünk egészsége érdekében

A rossz szem, a szemüveg nem feltétlenül velejárója az öregedésnek. Leo Angert dán szemtréner tapasztalatból tudja, hogy sokat tehetünk látásunkért. Az alábbiakban közöljük tanácsait.



1. Gyakran pihentessük rövid időre a szemünket

Legalább 20 percenként pillantsunk fel a munkából: ha közelre nézünk (számítógép, papírmunka, olvasás stb.), pillantsunk a távolba - mintha egy bumerángot követnénk a szemünkkel. Nézzünk olyan messzire, amennyire csak lehet. Keressünk mindig valamilyen apró részletet (pl. egy levelet a fa tetején). A munka rövid szüneteltetése és a fókuszálás gyakori váltogatása (közel, aztán távol) ellazítja szemünket.

 

2. Akupresszúrával frissítsük a fáradt szemeket

Ha hosszú, számítógépes munka hatására látásunk elmosódik, szemünk megfájdul, folyamodjunk az akupresszúra ősi módszeréhez, hogy ismét felfrissítsük.

 

Az akupresszúra hatásos módja: behajlított mutatóujjunkkal simítsunk végig a szemöldökünkön az orr felőli végétől a külső vége felé haladva. Ezt ismételjük többször, erős nyomást gyakorolva.

 

3. Mindig gondoskodjunk megfelelő világításról

A legjobb térvilágítás az indirekt mennyezeti világítás, amely egyenletesen szétosztja a helyiségben a fényt. Ideális a halogén lámpák fénye, amelyet a plafonra irányítunk, ez semlegesíti a fényforrás enyhe vibrálását.

 

4. A C-vitaminnal megelőzhető a szürke hályog

A szürke hályog (a szemlencse zavarossá válása) nem sorscsapás. A klinikai tanulmányok azt igazolják, hogy napi 500 mg C-vitaminnal megelőzhető a betegség és a műtét.

 

5. Dióolaj a szemszárazság ellen

A képernyő előtti munkának (kevesebbet pislogunk), a dohányzásnak, a kávéivásnak, a kontaktlencse viselésének, a légkondicionáló használatának és egyes gyógyszerek fogyasztásának gyakori következménye a szemszárazság. Ennek jól bevált, természetes ellenszere a dióolaj. Magas omega-3 és omega-6 zsírsavtartalmának köszönhetően természetes olajfilmréteget alkot a könnyfilmen. Ezért naponta fogyasszuk - legalább egy evőkanállal.

 

6. Lutein a sárgafolt egészsége érdekében

A lutein a karotinoidok csoportjába tartozó vegyület, és szemünk számára nélkülözhetetlen. Természetes szempigmentként erősíti a sárgafoltot (az éleslátás helye a retinán). Étrendi kiegészítők formájában kapható. Ahol elérhető a sprayváltozat is, inkább azt ajánljuk, mert hatékonyabb, mint a tabletta. Étkezés előtt 15-30 perccel a szájüregbe kell fújni.

 

7. A rövidlátók minél ritkábban használjanak szemüveget

A rövidlátók olvasáshoz és közeli tárgyak szemléléséhez lehetőleg csak akkor használjanak szemüveget, ha feltétlenül szükséges. A legújabb kutatási eredmények szerint ugyanis a rövidlátók látása, akik közeli látáshoz, olvasáshoz is állandóan szemüveget viselnek, tovább romolhat.

 

8. Kicsivel gyengébb szemüveget viseljünk

Ha a szemorvos is egyetért vele, próbáljunk meg kicsivel gyengébb szemüveget viselni. Az alulkorrekció kb. 10%-os legyen, ez a szemeknek kellő edzést biztosít. Az ilyen szemüveggel az autóvezetés is engedélyezett.

 

9. Ha a két szem között különbség van - Gyakoroltassuk a gyengébb szemet

Ha valakinek eltérés van a két szem között, fontos, hogy a gyengébb szemet látástréninggel erősítse, gyakoroltassa. Ellenkező esetben fejfájás léphet fel, főképp olvasáskor.

 

Segíthet a "harsonázásnak" nevezett gyakorlat. Az erősebb szemet letakarjuk. Ezután nézzünk a karóránk számlapjára. Állapítsuk meg, milyen távolságból látjuk a számokat kristálytisztán. Ekkor közelítsük az órát kb. 10 cm-rel ettől a ponttól, majd lassan távolítsuk a kiinduló helyzetbe (éles látás), majd távolítsuk 10 cm-rel úgy, hogy lassan homályosodjék el a kép. Lélegezzünk ki, miközben távolítjuk az órát. Lélegezzünk be, miközben visszafelé hozzuk az órát a kiinduló pozícióba.

 

10. Gyakran olvassunk apró betűs szöveget

Hogy szemünk egészségét sokáig megőrizzük, ajánlatos naponta többször apró betűs szöveget olvasni, akár eltérő fényviszonyok mellett is.

- tamás -
XV. évfolyam 9. szám

Címkék: látás, látásjavítás, szem

Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.