Betegségek A-tól Z-ig

8 stratégia a krónikus fáradtság ellen

Egyre többen panaszkodnak idült fáradtságra, kimerültségre, kedvetlenségre, amivel olykor az orvost is felkeresik. A hivatalos orvoslás – miután a komoly betegségeket kizárta – gyakran tehetetlen az ilyen esetekben. Ilyenkor legtöbbször elhangzik az „Ezzel együtt kell élnie” kezdetű mondat. Ez azonban nem igaz. Sőt: változtatnunk kell életmódunkon, hogy megszabaduljunk a krónikus fáradtságtól.  


A panaszok a gyors kifáradástól a teljesítménycsökkenésen, idegességen és kedvetlenségen keresztül a migrénes fejfájásig és a depressziós hangulatzavarig terjednek. Holisztikus szempontból számos ok állhat a jelenség mögött. Ezek felkutatása, kiderítése azonban türelmet és sokszor a beteg részéről saját kezdeményezést igényel.

 

Természetesen mindenekelőtt ki kell zárni a komoly szervi megbetegedéseket az okok közül. Az anyagcsere zavarai, mint pl. a pajzsmirigy működési zavarai vagy a cukorbetegség egyaránt járhatnak kimerültséggel, fáradtsággal, ugyanúgy, mint a daganatos megbetegedések. A szervi okok között szerepelhetnek idült fertőzések, fogászati gócok, amelyeket a szakma szabályai szerint fel kell kutatni és ki kell kezelni.

 

 

Szabályozott életritmus, pihentető alvás

Ha a komoly betegségeket kizárhatjuk az okok közül, az életviteli szokások megváltoztatásával komoly eredményeket érhetünk el. Nem véletlen, hogy a rendterápiának központi szerepe van a természetgyógyászatban. Az életritmus jelentőségét gyakran alábecsülik, pedig az alvás és ébrenlét, a pihenés és aktivitás helyes ritmusa alapvető jelentőségű. Aki reggel fáradtan ébred, nappal feszültségben dolgozik, este izgalmas filmet néz a tv-ben, helytelenül él. Jobb volna a testmozgás munka után: úszás, kerékpározás, gyaloglás. Aki elmúlt 40 éves, helyesen teszi, ha a sportolás előtt megvizsgáltatja magát.

 

A rendszeres esti séta és zenehallgatás, egy hobbi újrafelfedezése, esetleg társaságban, közös játékkal eltöltött este pozitív hatást gyakorol testünkre és lelkünkre egyaránt. A lazító gyakorlatok, mint pl. az autogén tréning, szintén hozzájárulhatnak az életritmus harmonizálásához. Ha megfelelő időben fekszünk le (éjfél előtt), délután és este nem élünk stimuláló élvezeti szerekkel (alkohol, kávé és nikotin), sokat tehetünk éjszakai nyugalmunk érdekében. Bár ez utóbbi tanács falvédőbölcsességnek tűnik, a tapasztalat az, hogy ritkán szerepel a páciensek egyéni „terápiás tervében”. Krónikus fáradtság esetén a táplálkozást is érdemes ellenőrizni. A sokat dicsért nyers étrend – főként este – túlterhelheti emésztő szervrendszerünket. Gondoljuk meg, beleinkben még „utófőzést” végzünk. Ha ilyenkor erjedni kezd a táplálék, savak termelődnek, amelyek túlterhelik a májat, az epét és beleinket. Ennek következtében már reggel „savanyúan” ébredünk.

 

 

A mediterrán diéta tehermentesíti emésztő szervrendszerünket

Este inkább csak ízletes zöldségleves, nappal sok lúgosító étrend zöldségekkel, hallal és kevés hússal – a valódi és jó minőségű mediterrán étrend nem csak egészséges, de egyúttal a nyaralás hangulatával is színezheti mindennapjainkat.

 

Ezzel szemben a nem csak fiatalok körében elterjedt gyorsbüféétrend „kiváló” körülményeket teremt a krónikus fáradtsághoz. A ballasztanyagok hiánya, a mikrohullámú melegítés, a finomlisztből készült tészták és a mélyhűtött ételek fogyasztása jellemző erre a helytelen táplálkozási formára. Ezekben azonban semmi élő energia sincs, és hosszú távon a mikrotápanyagok hiányát idézheti elő.

 

Az életritmus jelentőségét gyakran alábecsülik, pedig az alvás és ébrenlét, a pihenés és aktivitás helyes ritmusa alapvető jelentőségű

 

Az ilyen jellegű hiányok kimutatására a vér laborvizsgálata nem alkalmas, mivel szervezetünk igyekszik a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek szérumszintjét sokáig egyensúlyban tartani akkor is, amikor ezekből a sejtekben már hiány alakult ki. Ehhez a vérsejtek mikrotápanyag-tartalmát kell vizsgálni, ami specializált laborokban történik. Az eredménytől függően célzottan fel lehet tölteni szervezetünk vitamin- és mikroanyag-raktárait. Ajánlatos a jó minőségű, lehetőleg növényi eredetű, adalékmentes készítményeket szedni.

 

A szintetikus készítmények gyakran mellékhatásokat idézhetnek elő, amelyek hátterében tartósítószerek, színezékek és egyéb adalékok állnak. Nem ritkák az allergiás reakciók, a fejfájás, ízületi fájdalmak és koncentrációs zavarok. Dohányosoknál a béta-karotin bizonyítottan növeli a tüdőrák kialakulásának esélyét. Az erős dohányosok (napi 20 szál vagy ennél több cigaretta) éppen ezért csak igen alacsony béta-karotin-dózisokat szedhetnek (2-10 mg/nap), és ezt is csak rövid ideig.

 

 

Anyagcsere-tisztítással a jó közérzetért

A túlterhelt anyagcsere tehermentesítése érdekében fontosak a rendszeresen ismételt tisztítókúrák. Ajánlott évente két, egyenként  4-6 hétig tartó tisztítókúrát tartani.

 

A napi nyelvtisztítást (fogkefével vagy speciális nyelvkaparóval) a béltisztítás követi (mustármag vagy bolhamag szedése), az emésztést pedig keserűanyagokkal, Lapacho-teával vagy egyéb vértisztító, salaktalanító teával végezhetjük, amit kiegészíthetünk négyhetes ájurvédás forróvíz-kúrával.

 

 

A bélflóra regenerálása bifido- és laktobacillus kultúrákkal

A bélflóra jelentős szerepet kap a krónikus fáradtság szindróma kezelésében. Az érintetteknél nem ritka, hogy a székletben a bél baktériumflórája kórosan megváltozik, olykor nagyobb mennyiségű gombát is találunk.

 

Ilyen esetekben az élőflórás joghurtok segíthetnek rendbe hozni a bélflórát. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a manapság divatos és a reklámokban probiotikus készítményként reklámozott termékek közül a legtöbben túl sok a cukor. Ennek fényében megfontolandó, hogy nem helyesebb-e a gyógyszertárakban kapható probiotikumok valamelyikét választani. Ezek kapszula formában kaphatók, és tartós, kúraszerű szedésük javasolt, legalább 3 hónapig, megszakítás nélkül. A joghurtokat folyamatosan, hosszú idegi érdemes fogyasztani.

 

 

A nehézfémeket medvehagymával és algákkal távolítsuk el

Ha a fentiekben említett eljárások nem hoznak pozitív eredményt, további terhelő tényezők után kell kutatnunk. Jelentősek lehetnek a nehézfémek, amelyek fogászati anyagok formájában jutnak a szervezetbe. Szervezetünkben nincsenek olyan speciális mechanizmusok, amelyek az amalgám, az arany vagy a titán eltávolítását szolgálnák. Noha ezekről az anyagokról jelenleg is élénk vita folyik, számos tanulmány igazolja, hogy a cink, a higany, az arany folyamatos jelenléte a szájban káros hatású lehet. Különösen a higany képes a kötőszövetekben és az idegrendszerben komoly károkat okozni.

 

Az aromaolajok illata harmonizálja a testet és a lelket. Nem csak illatlámpában, hanem a szervek felett a bőrbe masszírozva is

 

Az esetleges nehézfémmérgezés tényét, a fémek eltávolítását és a nehézfém-kivezetés szükségességét elfogulatlanul mérlegelni kell. Pontos tervezés szükséges és holisztikusan dolgozó fogorvossal együttműködve kell megvalósítani a terápiás tervet.

 

A nehézfémmérgezés alapgyógyszere a chlorella vulgaris, ill. pyrenoidosa nevű édesvízi alga. Ez a faj, különleges sejtfalának köszönhetően, képes megkötni a nehézfémeket. Az Európában már ősidők óta ismert medvehagyma és a koriander méregtelenítő hatása emberemlékezet óta ismert. Leghatásosabbak a friss préslevek.

 

 

Az ébresztőrádiónak és a tv-készüléknek nincs helye a hálószobában

Gyakran érdemes kritikus szemmel végignézni hálószobánkon. Nem ritka, hogy sokszor megtaláljuk az éjszakai nyugalmunkat zavaró tényezőket. Meg kell vizsgálnunk, vajon valóban nélkülözhetetlen-e az ébresztős rádió, a tv-készülék, a hifiberendezés. Távolítsuk el ezeket, ha pedig nem lehet, építsünk be olyan kapcsolókat, amelyek révén ezek teljesen leválaszthatók a hálózatról. Az elektromosan fűthető takarók, matracok és vízágyak kellemetlen elektromágneses mezőket képesek létrehozni.

 

Különösen problémásak a DETC-technikával szerelt vezeték nélküli telefonok. A készülék egységei folyamatosan rádióhullámokat bocsátanak ki, amelyek átjárják a lakó­tereket, terhelve ezzel szervezetünket, megzavarva álmunkat.

 

Ha bizonytalanak vagyunk e kérdések megítélésében, vonjunk be megfelelő szakembert, aki műszeres mérésekkel igazolja a terhelést.

 

 

Az aromaolajak balzsamként hatnak teste, lélekre és szellemre

A stressz és túlterheltség okozta fáradtságszindróma kezelésében kiváló lehet az aromaterápia ősi módszere. A szaglóközpont törzsfejlődés szempontjából agyunk legősibb része, és így jelentősen befolyásolja közérzetünket. A serkentő vagy nyugtató hatású aromaolajak illatlámpában melegítve valóságos balzsamként hatnak testünkre, szellemünkre és lelkünkre. A jó stressz elleni olajkeveréket bárki összeállíthatja magának: 30 ml makadámiadió-olajhoz keverjünk 2 csepp angelikát, két csepp bergamottot, két csepp nerolit és öt csepp rózsafaolajat. A keverékből néhány cseppet adjunk az illatlámpába, lehetőleg esti órákban.

 

Négyhetes anyagcsere-tisztító kúra

Nyelvtisztítás Salaktalanítás Forróvíz-kúra
• Naponta, nyelvkaparóval
vagy puha fogkefével.
• Naponta 1 liter Lapachotea,
vagy
• Fél liter kiváló minőségű
buborékmentes ásványvizet
15 percig nyitott edényben
forralunk, majd hozzáadunk
egy csipetnyi kurkumát vagy
gyömbért. A vizet termoszba
töltjük, és 1-2 óránként
egy-egy kortyot iszunk belőle.
Fontos a rendszeresség,
nem a mennyiség.
Béltisztítás • napi 0,5-1 liter cystus-tea,
vagy
Az emésztés serkentése
• Naponta két-három evőkanál
mustármag 2,5 dl vízzel,
• naponta 1-2 csésze salaktalanító
teakeverék dr. Küstermann
szerint: 20-20 g
gyermekláncfűgyökér, és
-levél, 10 g csalánlevél, 10 g
zsurló, 10 g nyírfalevél, 5 g
csipkebogyó. A keverékből
két teáskanálnyit 250 ml
forró vízzel leforrázzunk, 15
percig állni hagyjuk, majd
szűrjük és elfogyasztjuk.
Keserűanyagok, pl. articsóka-
kivonat.
• vagy érzékeny belek esetén:
naponta háromszor egy
teáskanál bolhamag (plantago
psyllium) 1 dl buborékmentes
ásványvízben megduzzasztva,
legalább 2,5 dl
vízzel bevéve.
   

 

Az ún. szervdörzsölések is sokat segíthetnek. Ehhez a vesék, a máj és a szív reflexzónáit masszírozzuk homeopátiás, fémtartalmú kenőcsökkel vagy aromaolajakkal. A 0,4%-os cuprum metallicum kenőcs a vesetájék bőrébe masszírozva melegítő és félelemoldó hatású. Néhány cm hosszúságú kenőcscsíkot naponta háromszor masszírozzunk be vesetájon a bőrbe (alkalmanként kb. 5 perc). A homeopátiás ónkenőcs (0,1%-os stannumkenőcs) a májat és az epét erősíti. Egy festetlen, kezeletlen vékony lenvászon darabot vékonyan kenjünk be a kenőccsel, majd a kendőt éjszakára helyezzük a májtájékra (jobb bordaív alá).

 

 

Csi-kung és önvizsgálat

A megoldatlan lelki problémák is kimeríthetik erőinket. Érdemes olykor magunkba nézni és megvizsgálni létünk, életünk értelmét. A nekem való foglalkozást űzöm? Többet adok, mint kapok? Komolyan vesznek munkatársaim és családtagjaim? Nem vagyok-e állandóan túlterhelt azért, mert nem tudok nemet mondani? Napi negyed órát szánjunk magunkra, ami csak a miénk, amikor csak magunkkal foglalkozunk. Tegyük fel magunknak ezeket a kérdéseket és szánjuk rá magunkat a szükséges változtatásokra.

 

Mindezek mellett tudnunk kell az élet átmeneti fázisairól is. Az egyik ilyen nehéz életfázis a serdülőkor. Ilyen életciklusok azonban hétévenként ismétlődnek. Mindezek fejlődési fázisok, és nem szabad egyszerűen midlife-krízisként tekinteni rájuk, és egy kézlegyintéssel elintézni az egészet. Ilyenkor fontos, hogy magunkba nézzünk. Az élet értelmének keresését nem szabad túlharsognia a hétköznapi rohanásnak. Ha ez megtörténik, lelkünk kifárad, lemerül, ami hatással lesz testi funkcióinkra is és többek között krónikus fáradtságba torkollik. A magunkba fordulás, a befelé figyelés, a meditáció, a baráti beszélgetések vagy a csi-kung gyakorlatok, a jóga sokat segíthet abban, hogy megtaláljuk és megőrizzük önmagunkat.

V. T.
XIII. évfolyam 4. szám

Címkék: kimerültség, krónikus fáradtság

Aktuális lapszámunk:
2018. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.