Betegségek A-tól Z-ig

A feledékenység nyomában

Hanyatló memória és koncentráció


Egy elfelejtett könyv, egy név, ami nem ugrik be... A memóriazavarnak sok arca van

 

Gingko, ginszeng, lecitin... Számos gyógynövény és étrendi kiegészítő létezik, amelyikről azt olvashatjuk, segítenek memóriazavar és a koncentráció romlása esetén. Sajnos az eredmények nem mindig kielégítőek. Ugyanis gyakran olyan szerv - pl. a szív vagy a pajzsmirigy - működési zavarával van dolgunk, amire a laikus nem is gondol a memóriazavarral kapcsolatban. Vessünk egy pillantást néhány, látszólag nem jellegzetes esetre, hogy belássuk, milyen tényezőkkel kell számolnunk, ha sikeresen akarjuk kezelni a memóriazavart.

 

Egy 50 éves asszony néhány hónapja egyre fokozódó fáradtságra és levertségre, illetve ízületi problémákra panaszkodott, de egyetlen vizsgálat sem jelezte, hogy szervezetében reumatikus folyamatok zajlanának. A leginkább az nyugtalanította, hogy úgy érezte, a memóriája jelentősen romlott. Az agyi vérellátást javító készítményekkel nem lehetett eredményt elérni. A probléma tehát máshol keresendő. A változás korát leginkább a "hőhullámokkal" hozzák kapcsolatba. Azonban a feledékenység legalább ennyire jellemző a klimaxra, sőt sokszor még súlyosabbnak élik meg az érintettek, mint a hőhullámokat.

 

A változás korában a pajzsmirigy működésének zavara elég gyakori. Éppen ezért ebben az életkorban érdemes évente ellenőriztetni legalább a pajzsmirigy működését szabályozó TSH hormon szintjét. A - lehetőleg - természetes hatóanyagokkal végzett terápia célja, hogy harmonizáljuk a hormonális működést. E célra már jó néhány éve előszeretettel alkalmazzák a fürtös poloskavészt (Cimicifuga racemosa) és a vörös herét (Trifolium pratense L.), bár ezek gyakran korlátolt hatásúak.

 

De senki ne próbálja meg saját szakállára alkalmazni ezeket a készítményeket! Hasonló panaszok hátterében egészen más okok állhatnak, amelyek teljesen más terápiát igényelnek. Ilyen eset lehetséges, amikor a sárgatesthormon (progeszteron) szintje alacsony és/vagy pajzsmirigy-túlműködésre való hajlam áll fenn.

 

Egészen más volt helyzet egy idős férfi esetében. A 84 éves, egyébiránt meglehetősen jó karban lévő férfi ízületi protézist kapott. Hozzátartozói szerint a kórházi tartózkodása idején gyakran igen zavarodott volt. Ez idősebb személyeknél, akiket hirtelen kimozdítanak megszokott környezetükből, nem ritka jelenség.A kórházban vizsgálták is, magas vérnyomást állapítottak meg nála, amit ACE-gátlókkal kezeltek. Fizikai állapota otthon gyorsan javult, de továbbra is gyorsan és jelentősen romló emlékezetre és levertségre panaszkodott. Ráadásul úgy érezte, hogy kapkodnia kell a levegőt, főképp fizikai terheléskor.

 

A kórházban beállított ACE-gátló vérnyomáscsökkentő gyógyszer ugyan normalizálta a páciens vérnyomását, de a légszomján nem javított. Természetgyógyászati szempontból ilyenkor azonnal a galagonyára kell gondolni. Ez a növény természetes szíverősítő, ugyanakkor megvédi a szívet a túlterheléstől és javítja a koszorúerekben a vérkeringést. Főképp idősebb embereknél fontos a keringésszervrendszer működését harmonizálni, aminek hatására az agy teljesítménye is jelentősen javulhat.

 

 

Oknyomozás: Lássunk a saját orrunknál tovább!

Fontos tehát minden tényezőt figyelembe venni, amelyek hatással lehetnek az agy vérellátására. Hanyatló kognitív teljesítmény esetén ezeket a paramétereket érdemes ellenőrizni, hogy a leggyakoribb kockázati tényezőket kizárhassuk:

 

• pajzsmirigy túl/alulműködés,

• szív és keringésrendszer működése,

• magas/alacsony vérnyomás,

• magas vércukorszint (diabétesz),

• a vérzsírok kedvezőtlen aránya (magas LDLés/ vagy alacsony HDL-koleszterinszint),

• magas trigliceridszint (neutrális zsírok),

• magas homociszteinszint (érkárosító hatású),

• magas fibrinogénszint (az erek elzáródását, trombózist okozhat).

 

Bár az ilyen, holisztikus megközelítésnek egyaránt érvényesülnie kellene a hivatalos és az alternatív orvoslásban, talán a természetes gyógyászatra jellemzőbb, hogy nem engedi magát eltéríteni a "kézenfekvőnek" tűnő magyarázatoktól. Ezt példázza az egyik, igen hasznos természetes módszer, amelyet első pillantásra nem hoznánk összefüggésbe az "emlékezőképesség fokozásával": a Kneipp-féle lábfürdő. Általában a Kneipp-terápia, amely napjainkra kissé feledésbe merült, sok tekintetben hozzájárulhat memóriánk javításához. Különösen ajánlatos a következő lábfürdő: A lábfejeket először testmeleg vízbe mártjuk. Így könnyebben alkalmazkodunk a növekvő hőmérséklethez, amit végül fokozatosan 40-42 °C-ra emelünk. A fürdő időtartama 10- 20 perc. Ha a vízhez egyéb adalékokat keverünk, további hatásokat lehet elérni. A rozmaring például serkenti a vérkeringést, a levendula ellazít, a fenyőlevél javítja az immunrendszert. A lábfürdők általában véve javítják a keringést az altestben és a nyaki-feji területen. Az 1920- as években, a berlini Charité kórházban végzett kísérletek eredményei szerint a lábfürdők hatására javul a memória. Talpunk reflexzónái számos szervvel kapcsolatban állnak, tehát a talp melegítése hatással van e szervekre. Emellett a lábfürdő kellemesen ellazít, ezért érdemes lefekvés előtt alkalmazni.

 

A gingko javítja az agyi vérellátást, ezzel javíthatja a kognitív teljesítményt. A ginszeng segíti az idegi ingerületek továbbítását az agyban
 

A hagyományos kínai orvoslás is számos terápiás lehetőséget nyújt, például az akupunktúra révén. Érdemes e helyen megemlíteni a "Baihui" nevű (kormányzó 20) akupunktúrás pontot a fejtetőn. A fülcsúcsokat összekötő képzeletbeli vonalon helyezkedik el, ahol ezt a vonalat a fej középvonala metszi. Olykor e helyen kissé puhább a fejbőr. A pontot nem csak hagyományosan, akupunktúrás tűvel, hanem neurálterápiás injekcióval is kezelhetjük, az injekcióhoz szívhatunk a fej anyagcseréjét aktiváló homeopátiás gyógyszerkészítményt is (Tonico injeel, Gongko Hevert).

 

 

A legfontosabb: az életstílus mint „bázisterápia”

Holisztikus szempontból megjegyzendő, hogy az agytevékenység is messzemenően függ az egészséges életviteltől, a mozgástól, a relaxációtól és az egészséges táplálkozástól, és persze nem szabad megfeledkeznünk a kellő folyadékbevitelről sem. A rendszeres testmozgás agyunkra gyakorolt jótékony hatása bizonyított, ezzel az egyszerű "módszerrel" igazolhatóan csökkenthető az időskori demencia kialakulásának veszélye is. Ráadásul az említett, életmódbéli javaslatok hatására csökken a vérzsírok és a vércukor szintje, ami szintén pozitív hatású többek között az agyi egészség szempontjából.

 

Elsősegély a szürke sejteknek

Érdemes olyan gyógynövényekkel próbálkozni, amelyek különböző hatásmechanizmusok révén pozitívan befolyásolják agyműködésünket. Ha erre nem javulnak a panaszok, mélyebb okok után érdemes kutatni.

 

A macskagyökér, amit altató hatásáról ismerünk, segít a stressz leküzdésében, valamint segíti a koncentrációt és az agyi teljesítményt. Enyhén nyugtató hatása optimalizálja az agyműködést. Ugyanis az intenzív izgalom, stressz és az erőlködés, hogy az adott kifejezést vagy szót megtaláljuk, agyunkat valósággal leblokkolhatja. Présléként, kúraszerűen, hetente 1-2 evőkanállal szedjük.

 

A csalán nem csak méregtelenítésre, reumára jó, de kiváló forrása a vasnak és a klorofillnak. Ezáltal méregtelenítjük az agyat és fokozzuk anyagcseréjét.

 

A gingko többek között vérzsírcsökkentő szitoszterint és antioxidáns antociánt tartalmaz - ezek olyan anyagok, amelyeket egyébként a prosztata- és a rákgyógyászatban is alkalmaznak.

 

A gingko csökkenti a vérlemezkék összetapadási hajlamát, értágító és keringést serkentő hatású. Ezen túlmenően célzottan stimulálja az agysejtek anyagcseréjét.

 

A ginszeng segíti az idegi ingerületek továbbítását az agyban, ugyanakkor harmonizálja a vegetatív idegrendszer működését.

 

A lecitin ún. foszfolipid B-vitaminokat és kolint, egy ingerületvivő anyagot tartalmaz.

 

A sörélesztő többek között segíti az agyműködést is. Értékes aminosavakat, enzimeket, ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaz, és igen gazdag B-vitaminokban.

 

Az áfonya és a ribizli rendkívül gazdagok vitaminokban és védő hatású növényi festékanyagban. Ezek a gyümölcsök vérképző és vértisztító hatásúak.

 

A taurin, az aminosav-anyagcsere terméke, stabilizálja az idegsejtek membránjait. Fontos szerepet játszik a nátrium-kálium pumpa funkcióban. A taurint szervezetünk állítja elő, és nagy mennyiségben található az agyban, de a korral mennyisége egyre csökken. A termék egy közismert energiaital fontos alkotóeleme, ugyanakkor étrendi kiegészítő formájában is kapható. Természetes taurinforrások: a tonhal, a hús és a tej.

- dr. ki -
XIV. évfolyam 10. szám

Címkék: feledékenység, ginkgo, ginszeng, koncentráció, lecitin, memória

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.