Betegségek A-tól Z-ig

A kánikula veszélyei

A természetgyógyász tanácsai


 

Kánikulának nevezzük azokat az időszakokat, amikor a hőmérséklet tartósan meghaladja a 30 Celsius-fok fölötti értékeket. A szervezet ilyenkor a végsőkig kimerül az alkalmazkodási folyamatokban. Valamennyi funkciókörünk, de elsősorban az idegrendszer, a szív és a vérkeringés, a hőregulációs rendszer van kitéve fokozott terhelésnek.

 

Mindez fokozottan vonatkozik a betegekre, idős- és csecsemőkorúakra, s azokra, akik bármi okból képtelenek saját maguk ellátására.

 

 

Néhány jó tanács a teljesség igénye nélkül:

Munkavégzés, mozgás, sport

Csak olyan tevékenység végezhető, ami a már végsőkig kimerített szervezetre nem ró további energiaelvonást. Az energia alatt az ATP-t (adenozin-trifoszfát) értjük.

Ha ez elkerülhetetlen, pl. mezőgazdasági munkák, szabadban végzett egyéb fizikai munkák miatt, akkor lassítani kell a tempót, s szükség szerint szüneteket kell tartani.

 

Ruházkodás

Csak természetes alapanyagú alsóneműt és felsőruházatot viseljünk, s lehetőleg fehéret, ami nem nyeli el a hőt, hanem inkább visszaveri, valamint alsóneműként magába szívja az izzadságot.

 

Testkultúra, viselkedéskultúra:

11.00 és 15.00 óra közt kerülni kell a szabadban tartózkodást.

Ha elkerülhetetlen, védeni kell a fejet, főleg a tarkót a túlhevüléstől, mert ez keringési és légzési zavarokat okozhat.

Szükség szerint meneküljünk hűtött, nagy légterű intézményekbe, a járdán az árnyékos oldalt válasszuk, ne álljunk meg nagy felületű tükörportálok előtt.

Fontos a gyakori hűtő zuhany! Ez azt jelenti, hogy meleggel kezdünk, mert a szervezet át van hevülve és a hirtelen hideg szívműködési és egyéb zavarokat okozhat, majd fokozatosan a lábon, karokon kezdve egyre hűvösebb vízzel zuhanyozzunk, de a tarkótájékot ki kell hagyni!

Ha mód van rá, ez a hűtési módszer naponta többször is javasolt.

Tilosak a póruseldugító kenceficék, mert ez igen erős izzadást indukál.

Visszafogottan használandók a különféle kozmetikumok, arc- és szemfestékek, kihúzók, mert az erős izzadás esetlegesen allergiás reakciókat válthat ki, vagy csak egyszerűen az oldott anyag a szembe jutva zavart okozhat.

 

Viselkedés gépkocsiban

A klíma hűtőfúvókája mindig a lábunkra irányuljon, mert a fejre, mellkasra irányított hideg levegő hűléses megbetegedéseket okozhat.

Nyitott ablaknál a berepülő rovarok jelenléte és esetleges csípése balesetet okozhat.

Kiszálláskor meg kell győződni arról, hogy nem maradt bent a kocsiban sem gyermek, sem magatehetetlen beteg ember vagy állat, még növény sem!

Beszálláskor a forró kormányt előbb le kell hűteni, mert megfogása baleseti veszélyt jelenthet.

Ajánlott az UV-szűrős napszemüveg használata is.

 

Folyadékfogyasztás, ásványianyag-pótlás

Igaz, hogy az izzadás elpárologtatása hőelvonással jár, de a túlzott izzadás már kellemetlen. Ezt pár csésze 3 percig főtt orvosizsálya-tea visszafogja.

 

Üdítő folyadékok:

1. Apró bojtorján, menta, kakukkfű, citromfű, ánizs 1:1 arányú keveréke, forrázat, cukor és méz nélkül forrón kortyolni, szükséges mennyiségben, igény szerint citrommal.

2. 1/3 rész zöld tea, 2/3 rész savanyú vörösbor kortyolva (gépkocsivezetőknek s egyéb alkoholtilalom alattiak kivételével).

3. Este, ha nincs ellenjavallat, laza fröccs vörösborral, citrommal, lassan kortyolva.

 

Ásványianyag- és energiapótlás: csipetnyi konyhasó, 1-2 dl vízzel és bármelyik vízben oldódó komplex ásványi kiegészítővel kombinálva, mert az izzadás jelentős makro-, mikroelem-veszteséggel is jár. Betegeknek, nagyon fáradtaknak ajánlott az ubiquinon (szívműködést támogató enzim) napi bevitele is!

 

Táplálkozás: (hacsak nincs valamely betegség miatt célzott diéta)

Nem ajánlottak az állati fehérjék, kivéve az erjesztett, savanyított tejtermékek: aludttej, kefir, joghurt.

Délelőtt inkább a gyümölcsök, délben zöldséglevesek, jó melegen, vagy hideg gyümölcsleves fahéjjal, szegfűszeggel, estefelé inkább a saláták ajánlottak.

Ez utóbbi tökmagolajjal, amelyben jelentős a cinktartalom, s ilyen stresszes helyzetben erre nagyobb szükség van, mint az átlagban.

Nem ajánlott egyetlen étkezéskor sem a jóllakás. Ajánlott viszont az igen alapos rágás és étkezések után, ha van rá mód, a rövid szieszta.

 

Mentális viselkedés

Fölösleges szidni, tiltakozni ellene, mert úgy sem tudjuk megváltoztatni, helyesebb azonosulni a forrósággal. Nehéz, de megtanulható.

 

Legyünk egymással türelmesek, megértőek, mert nem tudjuk, hogy társainkból a kánikula milyen nem várt, nem kontrollált viselkedést vált ki. Ez természetesen a kölcsönösség alapján működik csak.

Béky László
XIII. évfolyam 8. szám

Címkék: kánikula

Aktuális lapszámunk:
2020. február

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.