Betegségek A-tól Z-ig

A rettegett koleszterin

Gyakran gyógyszer nélkül is csökkenthető


Sok orvos, de a páciensek is a "koleszterintémát" a gyógyszeripar kitalációjának tartják, mások szemében a magas koleszterinszint maga a borzalom. Sokat tehetnénk ellene, az ember azonban kényelmes, ezért a koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek iránt továbbra is óriási a kereslet.

 

Ha a koleszterinről szóló kutatások anyagát figyelemmel kísérjük - a gyakran valóban eltúlzott terápiás lépéseket érintő kritikák ellenére - tagadhatatlan tény, hogy a magas koleszterinszint az érelmeszesedés, a szívinfarktus és az agyvérzés kockázati tényezője. Természetesen minden kórtényező együttes hatása a döntő. Amikor valakinek összességében magas a koleszterinszintje, mindenképp mérni kell a HDL/LDL arányát is.

 

A páciensek gyakran nagyon figyelnek a koleszterinértékekre, ugyanakkor a többi kockázati tényezőt szinte teljes mértékben figyelmen kívül hagyják. Ha valaki sztatin vegyület hatóanyagú gyógyszert szed, ugyanakkor dohányzik, saját magát csapja be. A legjelentősebb kockázati tényezők ugyanis, a koleszterin mellett, a dohányzás, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a túlsúly. Ezeket követik a szintén régóta kockázati tényezőként ismert trigliceridek, a mozgásszegény életmód és a stressz.

 

Táplálkozás szempontjából a legfontosabbak a ballasztanyagok, a gyümölcs és a zöldség, valamint a teljes őrlésű gabonatermékek. Mivel ezek az anyagok megkötik a tápcsatornában a koleszterint, csökkentik annak felszívódását, így csökken a vérben is a koleszterin szintje. Ráadásul a zöldség és a gyümölcs, pl. paradicsom, citrusfélék, a paprika, a piros szőlő (nem mindig csak vörösbor formájában), de a zöld tea is sok antioxidánst tartalmaz. Ezek az anyagok megakadályozzák a zsírok avasodását a testben, ugyanis főképp az avas zsírok hajlamosak lerakódni az érfalakon.

 

Bár testünk maga állítja elő a koleszterint, helytelen volna azt gondolni, ezt a termelést leállíthatjuk azzal, hogy koleszterinben gazdag ételeket fogyasztunk - sőt, ekkor az élelmiszerek telítettzsírsav-tartalma tovább növeli az amúgy is emelkedett koleszterinszintet. Egyébként nem árt tudni: a sovány húsok koleszterinben ugyanolyan gazdagok, mint a zsírosabb fajták. A tojás nem annyira veszélyes, amennyire korábban gondoltuk, mivel koleszterinszintet csökkentő lecitint is tartalmaz.

 

A hétvégi lágy tojásról reggelire tehát nem kell lemondanunk. Mindez azonban nem jelent teljes "felmentést" sem. Figyelnünk kell élelmiszereink rejtett tojástartalmára - pl. süteményekben, gyúrt tésztákban stb.

 

Részesítsük előnyben a növényi olajokat, az állati eredetű zsírokat pedig csökkentsük, a keményített zsírokat pedig teljesen iktassuk ki étrendünkből. Mindez a különböző zsírsavakkal magyarázható:

 

➤ A növényi olajok telítetlenzsírsav-tartalma csökkenti a koleszterinszintet. Az egyszeresen telítetlen zsírsavak (olívaolaj és repceolaj) csökkentik a káros LDL-koleszterin szintjét, ezzel az összkoleszterinszintet.

 

➤ A többszörösen telítetlen zsírsavak csökkentik a koleszterinszintet. Lehetőleg ügyeljünk rá, hogy növeljük az omega-3 zsírsavakat tartalmazó olajok bevitelét (pl. lenmagolaj, repceolaj, kendermagolaj). Ebben segít az is, ha rendszeresen zsírosabb tengeri halat fogyasztunk. Ezzel szemben az omega-6 zsírsavakat tartalmazó olajok (pl. napraforgóolaj) mennyiségét csökkenteni kell, mert ezek elősegítik a gyulladásos folyamatok kialakulását.

 

➤ Káros hatásúak a telített zsírsavak, amelyek főként állati eredetű élelmiszerekben (sajtok, hús, felvágottak, kolbászfélék, májkrémek), valamint "kemény" zsírokban, pl. disznózsírban vagy kókuszzsírban fordulnak elő.

 

➤ A legveszélyesebbek a keményített, illetve részben keményített zsiradékok, mert ezek ún. transzzsírsavakat tartalmaznak. Ezek hatására emelkedik az LDL- és csökken a HDL-koleszterin szintje a vérben.

 

Transzzsírsavak mindenütt előfordulnak, ahol a zsiradékot hosszabb ideig 180 °C-on hevítik vagy vegyi eljárásokkal keményítik: pl. croissant, édességek, burgonyacsipsz, régi zsírban sült hasábburgonya, olcsó margarinok. Míg az USA-ban sok élelmiszeren feltüntetik a transzzsírsavtartalmat, az európai orvosok közül egyelőre kevesen figyelmeztetik pácienseiket a zsírsavakban leselkedő veszélyekre.

 

A természetes koleszterinszint-csökkentés másik két fontos pillére a mozgás és a lazítás. A táplálkozás fontos, de gyakran eltúlozzák a jelentőségét. Az életmódra vonatkozó eljárások a következőképpen értékelhetők: a következetes, teljes értékű vegetáriánus étrenddel kb. 10-15%-kal csökkenthető a koleszterinszint. Hasonló eredményt érhetünk el kitartást igénylő testmozgással (hetente legalább három alkalommal), vagy relaxációs eljárásokkal, amilyen a jóga vagy az autogén tréning. Mindeme eljárások felerősítik egymás hatását. A gyógyszert szedő páciensek legalább felénél a táplálkozási szokások és életmódjuk következetes változtatásával feleslegessé válna a gyógyszerszedés.

 

Létezik valóban jól bevált homeopátiás gyógyszer is magas koleszterinszint ellen. Ami a gyógynövényeket illeti, három is ismert, amely igazoltan képes kb. 10%-kal csökkenteni a koleszterinszintet, persze csak következetes, hosszú távú alkalmazás mellett: a fokhagyma, az articsóka és a kurkuma. A fokhagymát - kellemetlen szaghatása miatt - sokan idő előtt abbahagyják.

- szabó -
XIV. évfolyam 7. szám

Címkék: koleszterin, koleszterinszint

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.