Betegségek A-tól Z-ig

A stressztől a fájdalomig – és az ellenlépések

A krónikus fájdalmakat legtöbbször érzelmi stressz, és a rossz testtartás, egyoldalú terhelés okozza.


    A stressz kétféle mechanizmus révén idéz elő fájdalmat. Egyfelől a testnek azt jelzi: „Harcolj, vagy menekülj!” Ilyenkor minden vázizmunk megfeszül, azaz megrövidül, készen áll az akcióra. Ha az elmarad, a feszesség részben megmarad, és a megrövidült izmok nyomják az ízületeket, idegtörzseket és porckorongokat. Másfelől a stressz rövid ideig képes elnyomni a fájdalmat és gyulladást okoz, ami azonban tartós stressz esetén az ellenkezőjébe fordul.

     

    A mozgásszervi kényszertartások, egyoldalú terhelés a következő módon elkerülhető:
    • Megfelelő módon emeljünk terheket: egyenes háttal, guggolásból emelve ahelyett, hogy lehajolnánk és felegyenesedve emelnénk.
    • Megfelelően vigyünk terheket: mindkét kézzel ahelyett, hogy csak egyik kezünkben lenne súly.
    • Megfelelően üljünk: például ergonomikus irodai szék, a PC monitorját úgy állítsuk be, hogy fejünk kissé lefelé billenjen.
    • Egészséges módon járjunk: például walking-cipő, alacsony sarkú cipő.
    • Segíthet a gerincferdülés kezelése.
    • Hasznos a testmozgás: egész testre kiterjedő mozgásforma az egyoldalú terhelést jelentő sportok helyett, mint amilyen például a tenisz vagy a maratoni futás.
    • Ne üljünk, álljunk túl sokáig egy helyben, mozogjunk minél többet munka közben is.
    • Egészségesen aludjunk: megfelelő keménységű és vastagságú matrac, oldalt vagy hanyatt fekve.

     

    A vízi torna kevéssé terheli izmainkat és ízületeinket, és mindenkinek egyaránt ajánlható mozgásforma. A víz ellenállása ugyanakkor segíti az izmok erősítését, fejlesztését

     

    Táplálkozás, masszázs és bedörzsölések

    A zöldségekben bővelkedő és húsban szegény étkezés (heti egyszer hal), a hasizmok és a többi izom edzése, a nyújtások, valamint a fizikoterápiák, masszírozás, árnikás bedörzsölések szintén enyhítik a fájdalmakat. A gyulladásos fájdalmak hideg kezelésekkel (pl. 10 percre hűtő tasak, hideg vizes pakolás vagy túrópakolás), másoknál pedig melegítéssel (meleg borogatás) enyhíthetők. A magnéziumtabletták (150–300 mg/nap, 4–6 héten keresztül, évente kétszer) eredményesen lazítják a feszes izmokat. A viselkedésterápia, valamint a rövid ideig (!) alkalmazott fájdalomcsillapítók szintén hasznosak lehetnek az ördögi kör megszakításában, a fájdalommemória eltörlésében.

     

    Szintén bevált módszer az önszuggesztió. Próbálja meg „elengedni” a fájdalmat, szorítsa ki figyelme középpontjából, és koncentráljon egyre inkább a nem fájó testrészekre és az azokhoz kötődő kellemes érzethez. Ha mindeme módszerek segítségével nem tudjuk a fájdalmakat elviselhető mértékűre csökkenteni, akkor feltétlenül forduljunk fájdalmak kezelésére specializálódott terapeutához.


    XVI. évfolyam 10. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. augusztus

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.