Betegségek A-tól Z-ig

Az ájurvéda tanácsai – Stressztípusok

A védikus szemlélet szerint a stressz olyan állapot, amikor az elménk nincs egyensúlyban

Az ötezer éves indiai ájurvéda tanításai szerint szervezetünk összes funkcióját három biológiai erő irányítja: a vata, a pitta és a kapha. Ahhoz, hogy életben maradjunk, testünknek szüksége van vatára, a mozgásra, amely lehetővé teszi a légzést, a táplálék továbbítását az emésztőrendszeren keresztül, és az idegi impulzusok küldését az agyból, illetve az agyba. Elengedhetetlen, hogy legyen bennünk pitta, a tűz, az anyagcsere, amely feldolgozza és számunkra hasznosíthatóvá teszi a testi és szellemi táplálékot. És kell a kapha, a szerkezet is, amely összetartja sejtjeinket, és zsírt, izmokat, inakat, csontokat alakít ki.


Abhayanga, a serkentő 4 kezes egésztest-masszázs

 

A védikus felfogás szerint ezek a biológiai energiák mindannyiunkban egy velünk született, csak ránk jellemző arányban vannak jelen. Az ájurvéda nagy hangsúlyt fektet az egyéni testalkat pontos felmérésére, és terápiás javaslatait ennek az egyéni testalkatnak megfelelően alakítja ki.

 

Az ájurvéda rendszere az emberi lényt a test, a tudat és a lélek egységeként vizsgálja. Tanítása szerint ha az életünk során bennünket ért környezeti hatások, táplálkozásunk, életmódunk módosítja a velünk született testalkatunkat, felborul a testünk-tudatunk-lelkünk alkotta rendszer egyensúlya, és ez betegségekhez vezet.

 

A védikus szemlélet szerint a stressz olyan állapot, amikor az elménk nincs egyensúlyban. Ez az állapot tehát nem új keletű, rohanó életünkben azonban már-már normális és tartós állapotnak számít. Hol a családi, hol a munkahelyi, hol az anyagi problémák tartanak állandó nyomás alatt bennünket. Amikor ehhez még az alvás és a pihenés hiánya és a helytelen táplálkozás is hozzájárul, egyre erősödik a feszültség bennünk, és már alig tudunk úrrá lenni a helyzeteken. Ha ehhez az állapothoz még alacsony önértékelés, pesszimista látásmód is társul, az már olyan erőtlenné tesz bennünket, hogy a legjelentéktelenebb dolgokkal sem tudunk megbirkózni. A nyugtalanság felemészt, a félelem és elkeseredettség reménytelenné tesz, és bezárul a kör: a stressz legyőzött bennünket.

 

Az ájurvéda szerint azonban nem történt más, mint hogy a stressz felerősítette a bennünk már születésünktől uralkodó bioenergiát. A védikus tanítások szerint a hangsúly a megelőzésen van: a megfelelő étkezés egyensúlyba hozza a kibillent bioenergetikai alapállapotot, a gondosan kiválasztott légző- és jógagyakorlatok megnyugtatják zaklatott elménket, hogy nyugodtan, pozitívan reagáljunk a történésekre.

 

Ellazulás testnek és léleknek. A híres ájurvédikus olajos masszázs

 

A túlnyomóan vata-típusú emberek tevékenyek, aktívak, fáradhatatlanok. Életvidám, jókedvű, optimista alkatok, minden új dolog lelkesen vonzza őket. Beszédesek, jól kommunikálnak, és fantáziájukkal a környezetüket is magával ragadják. Tele vannak álmokkal, ötletekkel és kreativitással.

 

A stresszt nagyon rosszul bírják. A vékony, keskeny vállú vata típusok stressz alatt csont és bőrre soványodnak, bőrük repedezésig kiszárad, és pikkelysömörre, ekcémára panaszkodnak. Gyakori izomgörcsök és hátfájdalmak miatt gyötrődnek. Magas vérnyomás, szívritmuszavar is jellemző rájuk. A stressz okozta nyugtalanság végül annyira eluralkodik rajtuk, hogy alvászavarokkal, álmatlansággal küzdenek, míg végül a teljes kimerültség vesz erőt rajtuk. Feledékennyé, felszínessé válnak. Korábban élénk tekintetük idegessé, aggodalmaskodóvá válik. A máskor vidám, közkedvelt emberek elvesztik önfeledt lelkesedésüket, és bizalmatlanná, nyugtalanná lesznek.

 

A legalapvetőbb tanács a vata-típusúaknak, hogy fordítsanak fokozott figyelmet a rendszerességre: rendszeresen étkezzenek, szakítsanak időt a visszavonulásra, pihenésre. Fogyasszanak meleg, főtt vagy párolt zöldségeket a számukra előnyös fűszerekkel: fahéj, gyömbér, szegfűszeg és kardamom. Tartsanak délután egy kis szünetet, és igyanak meg egy-egy csésze meleg teát (ánizs, édeskömény, gyömbér, csipkebogyó vagy vanília) és egyenek hozzá néhány falat édességet, az elmulaszthatja nyugtalanságukat.

 

A spontán utazások, a sport ugyan nagyon csábító szabadidős tevékenységek számukra, mégis inkább olyan életmódot ajánlunk, ahol halk és nyugodt foglalkozásokkal pihenhetnek. Egy nyugodt állapot nagyon nehezen elérhető a számukra, hiszen milliónyi gondolat kavarog a fejükben, ráadásul érzelmeik hullámvasútja is állandóan ugrásra készteti őket. A következő légzőgyakorlat ugyan koncentrációt igényel, és nem biztos, hogy azonnal sikerülni fog, de ne keseredjen el és ne adja fel!

 

Üljön csukott szemmel, egyenes derékkal. Fogja be a jobb orrlyukát, és a bal orrlyukon át lélegezzen be 4 taktusra, majd mindkét orrlyukát fogja be, és 4 taktusnyit tartsa vissza lélegzetét. Engedje el a jobb orrlyukat, és lélegezzen ki 4 taktusra, majd ugyanezen az oldalon lélegezzen be 4 taktusra. Újra fogja be mindkét orrlyukát, és tartsa 4 taktusnyit. Most engedje el a bal oldalt, és 4 taktusra lélegezzen ki. Váltakozva hol a jobb oldalon lélegezzen ki, majd ugyanitt be, hol pedig a bal oldalon. Ismételje meg legalább hatszor minden oldalra.

 

Jógagyakorlatainál figyelembe kell vennünk fájó hátát, merev ízületeit és gyenge izomzatát. A gyakorlatsort végezze el olyan lassan, komótosan, ahogy csak bírja: számoljon (kezdetben akár hangosan) 4 taktust a ki- és belégzések alatt, és maradjon az egyes pozíciókban 4 taktusnyit. Ismételje meg legalább hatszor egymás után.

 

 

A túlnyomóan pitta-alkat alapvonása a dinamika, az erő. Törekvő, akaratát érvényesíteni szenvedélyesen elhivatott. Határozott véleménye, pontos elképzelése, konkrét tervei vannak, és nem szereti, ha akadályozzák vagy irányítják. Jó a megkülönböztetőképessége, mélyen belelát az összefüggésekbe.

 

Stressz hatására felgyülemlik benne az eleve domináló pitta, ami gyomorsavtúltengéshez és testének elsavasodásához vezet. Egyre többet izzad, rossz a lehelete, savanyú testszagot áraszt. Gyulladásokkal, fekélyekkel, kelésekkel küzd, bőrén gyakoriak a kiütések, mitesszerek. Érzékeny szeme fehérje bepirosodik. A stressz okozta türelmetlenség eluralkodik rajta, és túlfűtötten, dühösen, haraggal reagál minden apróságra. Gúnyolódik, csípőssé válik. A korábban határozott, magabiztos pittatípusból morgolódó, ingerült ember válik.

 

Alapvető intés a pitta-típus számára, hogy életmódja legyen mérsékelt. Kerüljön mindent, ami túlzott. Kerülje a túlzott testi és szellemi aktivitást, a túlzott napfényt, a nagy hővel járó kezeléseket.(pl. szauna), a túl fűszeres és csípős ételeket. Szabadidejében inkább lazítson, vonuljon el és például hallgasson zenét. Fogyasszon (kávé helyett!) menta-, citromfű-, narancshéj- vagy vaníliateát. Ajánlanám számukra a párolt burgonyából, uborkából, brokkoliból, zellerből vagy cukkiniból készült ételeket hűsítő fűszerekkel, mint például a koriander, a kurkuma vagy a kapor.

 

A Sitali légzőgyakorlat bizonyítottan hűtő hatású, ezért kiválóan alkalmas a lobogó pitta gyógyítására. Először is a nyelvünkből vályút képezünk és kinyújtjuk. Ezen a „csövön” keresztül lassan, hosszan belélegzünk, majd becsukjuk a szánkat és a képződő nyálat lenyeljük. Egy gondolatnyi légzésszünet után orrlyukainkon át lassan, minden erőlködés nélkül kilélegzünk. Ezt a gyakorlatot végezzük naponta háromszor, egy-egy alkalommal legalább tízszer.

 

Jógagyakorlatának kiválasztásánál arra kell törekedni, hogy ez ne egy újabb kihívást jelentsen számára, amit tökéletesen és maximális akarattal teljesítenie kell. Ezt az egyszerű gyakorlatsort végezheti nyugodt, szinte meditatív állapotban is. Ismételje meg legalább tízszer, úgy, hogy minden előrehajlásban egyre tovább marad. Ha eleinte túl nagy a lüktető nyomás a fejében, készítsen oda egy párnát, amire a homlokát teheti.

 

A túlnyomóan kapha-típusok megbízható, barátságos emberek. Úgy fogadják el a dolgokat, ahogy azok vannak. Gyakorlatiasak, szeretik mások elképzeléseit formába önteni, megvalósítani. Személyiségük derült, nyugodt világszemléletet sugároz, alapvonásuk az elégedettség. Krízishelyzetben ritkán rendülnek meg, és nagyon jól tűrik a stresszt. Ha azonban a folyamatos stressz mégis legyőzi őket, felhalmozódik testükben az eleve domináló kapha minőség.

Lágy, ragyogó, fehéres porcelánra hasonlító bőrük zsírossá válik, nedves ekcéma, gombásodás, ödémák alakulnak ki rajta. Krónikus arcüreggyulladással, hurutokkal küzdenek. Kórosan túlsúlyossá válnak, ami többnyire cukorbetegséghez vezet. Lusták, nem akarnak semminemű változást. Makacsul, görcsösen ragaszkodnak mindenhez. Az egyébként elégedett, kiegyensúlyozott személyiség tompává, letargikussá lesz és kifejezetten depresszívvé válik.

 

A legalapvetőbb tanács a kapha-típusúak számára a mozgás. Mindennap mozgassa meg testét is, szellemét is. Kerülje a nehezen emészthető ételeket, mint a sültek, olajban sültek, zsíros húsok, sajtok. Hagyjon ki egy-egy étkezést, igyon veseműködést serkentő, vízhajtó teákat. Egyen könnyen emészthető, meleg, főtt vagy párolt gabona-, rizs- és zöldségételeket. Használjon merészen fűszereket, ételei legyenek pikánsak, kissé csípősek.

Szabadidejében olyan aktivitásokat végezzen, amelyek lenyűgözik érzelmeit, felpezsdítik gondolatait, testmozgást kínálnak. A Kapalabhati légzőgyakorlat a legkitűnőbb választás ennek a típusnak:

 

Üljön egyenes háttal, csukott szemmel, csukott szájjal. Lélegezzen be mélyen, mintha a hasába engedné a levegőt (bal oldali kép), majd gyorsan, löketszerűen fújja ki a levegőt az orrán keresztül. A fújtató mozgást a hasizom erős megfeszítésével végezze (jobb oldali kép).

 

Eleinte csak néhányat végezzen, és csak fokozatosan, napról napra növelje számukat akár a 108 ismétlésig. Az esetleges kezdeti szédülés a rendszeres gyakorlással megszűnik.

 

 

A légzőgyakorlat végén mindenképpen maradjon egy ideig ülve, és lélegezzen „normálisan”, hogy lenyugodjon. A számára tökéletes jógagyakorlatok a mellkasát célozzák meg. Ismételje a gyakorlatokat legalább tízszer egymás után, és mindenképpen ügyeljen arra, hogy a teste ne feszüljön meg túlságosan, inkább koncentráljon a légzésére. Ha már gyakorlott, maradjon az egyes pozíciókban egy-egy lélegzetvételnyit, később emelje ezt az időtartamot.

 

Néhány egyszerűen, gyorsan elkészíthető étel, mely mindhárom típusnak egyaránt ajánlott.

 

Mogyorós sárgarépaleves (4 adag)

Hozzávalók: 1 kg sárgarépa, 5 gerezd fokhagyma, 4 lila hagyma, 4 evőkanál szezámolaj (különösen ajánlatos a vata-típusú problémákra), 250 g pirított mogyoró (sózatlan), 1 l zöldségleves (bio-zöldségleveskockából), 1 cm friss gyömbér, 1 teáskanál kumin, 1 teáskanál édesköménymag, 1 teáskanál koriandermag, 2 evőkanál friss korianderlevél, fél l híg kókusztej (2 evőkanál kókusztejport fél liter vízben alaposan elkeverünk), só.

 

Elkészítése: Az apróra vágott fokhagymát, a kumin-, édeskömény- és koriandermagokat a felhevített olajon megpirítjuk, majd hozzáadjuk a csíkokra vágott lila hagymát. Ha ez is megpirult, beletesszük a karikákra vágott sárgarépát és üvegesre dinszteljük. Rátesszük a mogyorót és felöntjük az előre elkészített zöldséglevessel. Ráöntjük a kókusztejet, beletesszük az apróra vágott korianderlevelet és 30 percig főzzük. Ha kész, egy botmixerrel pürésítjük, sózzuk, és beletesszük az apró kockákra vágott gyömbért. Tálaláskor díszíthetjük nyers sárgarépacsíkokkal és kókuszreszelékkel.

 

 

Cukkini-avokádó fasírt

Hozzávalók: 200 g gyalult cukkini, 1 érett avokádó, 6 evőkanál, csicseriborsóliszt (lehet kukoricaliszt is), 2 paradicsom karikára szelve, 1 evőkanál citromlé, 2 evőkanál olaj, 1 csipet fahéj és 1 csipet szegfűszeg őrölve, 2 evőkanál friss koriander vagy petrezselyem, 1 gerezd fokhagyma, apróra vágva, 2 evőkanál zabpehely, 2 evőkanál víz, só.

 

Elkészítés: Az avokádót meghámozzuk, kivesszük a magját és egy villával alaposan szétnyomkodjuk. A paradicsomot és a zabpelyhet kivéve minden hozzávalót beleteszünk. Alaposan elkeverjük, pogácsákat formálunk a maszszából, majd megszórjuk a tetejét zabpehellyel. 180°C-ra előmelegített sütőben 25-30 percig aranybarnára sütjük. A paradicsomkarikákra helyezzük és kókuszcsatnival tálaljuk.

 

Kókuszcsatni

Hozzávalók: 100 g kókuszreszelék, 1 evőkanál mogyoró, 1 evőkanál lencse, 3 evőkanál sovány túró, fél teáskanál friss gyömbér, 1 teáskanál citromlé, negyed teáskanál kömény, negyed teáskanál mustármag, 200 ml langyos víz, fél teáskanál só, 2 evőkanál friss koriander vagy petrezselyem.

 

Elkészítése: A kókuszreszeléket, a mogyorót és a lencsét egy edényben fél órára langyos vízbe áztatjuk, majd a mixerbe öntjük, és a kömény-, illetve a mustármag kivételével minden hozzávalót beleteszünk. Legalább három percig pürésítjük. Ha kész, egy tálkába öntjük. A köményt és a mustármagot forró olajon addig pirítjuk, míg szétpattognak, ekkor a csatnihoz keverjük. Megsózzuk, és friss petrezselyemmel vagy korianderrel tálaljuk. (A csatniból a kapha-típusúak csak mértékkel fogyasszanak!)

Blesz Mária
XVIII. évfolyam 6. szám

Címkék: ájurvéda, holisztikus gyógymódok, stressz, stressztípusok

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.