Betegségek A-tól Z-ig

Böjtöljünk a típusunknak megfelelően!

Leves, lé vagy gyümölcsök?

A természetgyógyászat a böjtöt olyan hatékony módszernek tartja, amely méregteleníti a testet, a szellemet és a lelket, és új energiával tölti fel. A legismertebb módszer a Buchinger-féle, levekkel végzett gyógyböjt. Míg a legtöbb böjtölő ezzel az eljárással fittnek és energikusnak érzi magát, addig akadnak olyanok, akiknél a módszer vérkeringési problémákat okoz, illetve fáradttá, levertté teszi őket. Az alkathoz igazított böjtforma ilyenkor nagy segítséget jelenthet, hiszen minden ember más, és ennek megfelelően a természetéhez illő, egyéni böjtformára van szüksége.


 

A böjtölés olyan ősi, mint a föld népei - így kezdődik Otto Buchinger 1935-ben megjelent könyve, A gyógyböjt, amely világszerte ismertté tette a Buchinger-féle böjtkúrát. Maga a szerző 52 évesen fertőző poliartritiszt kapott, 18 napig böjtölt, és ily módon teljesen sikerült önmagát kikúrálnia. Ennek megfelelően a gyógyteákkal, lúgos kémhatású zöldséglevessel, vízzel és frissen préselt levekkel végzett böjt szószólója lett, amely tehermentesíti és savtalanítja az anyagcserét.

 

Ha valaki hideg típus (vata), gyenge gyomor- és bélrendszerrel, sápadt arccal és hideg kézzel-lábbal, aki stresszhelyzetben gyakran szenved fej- és gyomorfájástól, akkor ha napközben kihagy egy étkezést, keringési problémákkal szembesül, és a vércukorszintje gyorsan leesik. Az ilyen embernek a vérnyomása alapvetően alacsony, és ha édességet vagy gyümölcsöt eszik, könnyen felpuffad. A Buchinger- féle böjt hatására panaszai javulnak, ám a fellépő böjtkrízisek (fejfájás, fáradtság, levertség) megnehezítik a végrehajtását. Nem segít a gyümölcs- és zöldséglevekkel végzett böjt sem, amely egyébként egyensúlyba hozná az anyagcserét, az emésztést és a hőháztartást.

 

 

A hideg típusnak meleg böjtre van szüksége

A levesböjt viszont jól beválhat, mivel a levesben lévő krumpli és zöldség állandó vércukorszintet és vérnyomást teremt. A melegítő fűszerekkel - gyömbér, kurkuma, kardamom, fekete bors - főzött meleg zöldségleves szintén jó hatást gyakorol a hideg anyagcserére, így a hideg típus jól érzi magát az egész böjt alatt.

 

Ez a példa is azt mutatja, hogy a megfelelő módszer kiválasztásával mindenki panaszok nélkül böjtölhet, és utána fittnek és energikusnak érezheti magát. A típusnak megfelelő böjt illik az illető természetéhez, hőháztartásához, emésztéséhez, alkatához és anyagcseréjéhez. Ez a Buchinger-módszer továbbfejlesztésének tekinthető, mivel a böjtkúra étlapjára felkerülnek a meleg zöldséglevesek vagy a napérlelte gyümölcsök.

 

Típusunk megtalálásához használjuk az ájurvéda, a hagyományos indiai gyógyító művészet besorolását: vata, pitta és kapha. Ezek messzemenőleg megfelelnek azoknak az érzékelés-, mozgás- és táplálkozástípusoknak, amelyekbe a drezdai fiziognómus, Carl Huter (1861-1912) besorolta az embereket.

 

A levesböjt különösen megfelel a vata-típusúaknak, az idősebbeknek és az érzékenyebbeknek, a súlyos gyomor- és bélproblémákkal küzdőknek, a gyenge immunrendszerűeknek, operációk és hosszabb gyógyszerszedési szakaszok után, illetve azoknak, akik könnyen fáznak és hajlamosak az alacsony vércukorszintre. Kíméletes, de nagyon hatékony lehetőség ez a méregtelenítésre és a fogyásra, olyan embereknél is, akik egyébként nehezen fogynak. Főként hideg évszakban jó böjtölési forma.

 

 

A vata-típusok szelíden böjtölnek forró levesekkel

Reggel együnk egy tányér zabpehelykrém-, délben és este egy-két tányér zöldséglevest (tök, paradicsom), otthon főzve, nem zacskóból vagy konzervdobozból. A levest kíméletesen kell elkészíteni és pürésíteni. A természet sokféle módon segíti ezzel a méregtelenítést, mivel a piros, zöld és sárga zöldség tele van másodlagos növényi hatóanyagokkal, enzimekkel, ásványi anyagokkal és vitaminokkal. A leves a melegség és némi töménység érzetét adja a böjtölőnek.

 

Alapjában véve a böjtölésnél arra kell ügyelni, hogy a szervezet hőháztartását ne zavarjuk meg túlzottan. Ha ugyanis valaki fázik böjtölés közben, annak a szervezete nem képes az eléggé hatékony méregtelenítésre. Az anyagcsere állandóan 37 fok körüli testhőmérsékletet igényel ahhoz, hogy a folyamatait optimálisan tudja szabályozni. A gyenge bélrendszerű betegek könnyen fázni kezdenek, ezért nekik nagyon hasznos a melegítő leves. Ezen kívül a böjtölést egyéb melegítő hatású intézkedésekkel is segíteni kell, például meleg teával (gyömbér, jógitea), lábfürdővel, szaunával, meleg ruhával.

 

Gyümölcsböjt esetén a vízben és enzimekben gazdag gyümölcsöket és zöldségeket nyersen fogyasztjuk, hogy a test minél jobban méregtelenedjen. Ennek során reggel és délben gyümölcsöt eszünk, például dinnyét, szőlőt, mangót, papaját, ananászt, narancsot, citromot, grépfrútot, almát, körtét, banánt, este pedig gyümölcsnek számító zöldségeket: paradicsomot, uborkát, paprikát, cukkínit, friss zöldfűszereket és vadon termő zöldségeket avokádós öntetbe mártva – mindebből annyit, amennyi jólesik. Két főétkezés közben is ehetünk. A gyümölcsöket alaposan rágjuk meg.

 

A pitta-típusnál a gyümölcsök javítják az emésztést

Ez a módszer kiválóan alkalmas közepes méretű, illetve nagyobb darab embereknek, akiknek testalkata sportos, izmos (pitta-típus), emésztésük stabil, és "belső hő" fűti őket. Ideális kezdő böjtölőknek is, illetve azoknak, akik szeretnék a testüket savtalanítani, de az evésről nem akarnak lemondani.

 

A gyümölcsök megemésztéséhez megfelelő mennyiségű emésztőnedvre, azaz a máj, az epe és a hasnyálmirigy jó működésére van szükség. A súlyos vékonybélproblémákkal (hasmenés, allergia, élelmiszer-túlérzékenység, puffadás stb.) küszködő embereknek éppen ezért ez a fajta böjt nem felel meg.

 

A frissen préselt levekkel, gyógynövényekkel, friss zöldséglevessel és forrásvízzel végzett léböjt az úgynevezett kapha-típusnak való, akik meg szeretnének szabadulni néhány kilótól, és hosszabb ideig kibírják evés nélkül. Nekik nem esik nehezükre kihagyni egy-egy étkezést, mert se keringési problémáik nem támadnak, se erős éhséget nem éreznek.

 

A kapha-típus fittnek és életerősnek érzi magát a levekkel

A léböjt kiváló megelőző, egészségmegőrző módszer azok számára, akik fittnek és életerősnek akarják érezni magukat. Ugyancsak alkalmas revitalizációra túlsavasodási betegségek esetén, normál vagy erős testalkatú embereknek, valamint túlsúly esetén. Az alapvetően erős és életvidám embertípust ez a böjt minden probléma nélkül hozzásegíti ahhoz, hogy igazán jól érezze magát a bőrében.

 

 

Segíteni kell a kiválasztószerveket

Minden böjtformánál fontos, hogy a böjt időszakában minél jobban segítsük a kiválasztószervek, így a máj, a vese, a bőr, a bél és a tüdő munkáját. Így érhető el a sav-bázis háztartás szabályozása, és a minden böjt során keletkező savak optimális eltávolítása.

 

Az első helyen a kielégítő folyadékfogyasztás áll, napi három liter kalóriamentes folyadék formájában (szénsavmentes víz vagy tea). Ezen túlmenően minden napra gondoskodjunk megfelelő mozgásról, kirándulás, séta, biciklizés formájában. Ajánlatos és szükséges ezenkívül a bél méregtelenítése beöntésekkel vagy bélöblítéssel.

 

 

A böjttípust az egyéni igények határozzák meg

A típusunkhoz illő böjtölés azt jelenti, hogy hallgatunk egyéni igényeinkre. Nincs jó vagy rossz böjt, csak egy adott típushoz illő vagy nem illő. Mindenkinek a típusához illően kell böjtölnie, hogy elérje a lehető legjobb eredményt.

 

Ideális esetben mindenkinek évente egyszer, de még jobb lenne kétszer böjtölnie, hogy alaposan megszabaduljon a salakanyagoktól és új energiához jusson. A böjt bevezető lépése is lehet az egészségesebb életmódra való áttérésnek. Ha lehetséges, ne munka közben böjtöljünk, hanem otthon vagy egy csoportban, ahol naponta kirándulhatunk is.

 

 

Alapleves a levesböjthöz

Ezt az alaplevest nap mint nap más ízűvé tehetjük különféle hozzávalók hozzáadásával.

Piros alapleves

3 közepes nagyságú krumpli,

2 nagy paradicsom,

1 piros színű paprika,

350 ml zöldségleves, zöldfűszeres só.

 

 

A krumplit hámozzuk meg, mossuk meg és vágjuk apró kockákra. A paradicsomból távolítsuk el a csumáját, rövid időre merítsük forró vízbe, húzzuk le a héját és vágjuk kis darabokra. A paprikának vágjuk ki a magházát, mossuk meg és szintén daraboljuk fel. A zöldségeket a forrásban lévő zöldséglevesben közepes hőfokon főzzük 20 percig. Végül pürésítsük és némi zöldfűszerrel tegyük pikáns ízűvé.

 

1. változat: Egy közepes cukkínit pucoljunk meg, mossuk meg és vágjuk kis darabokra. A cukkínidarabokat külön pároljuk meg egy kis levesben, öntsük le, fűszerezzük zöldfűszerekkel (rozmaring, oregánó, kakukkfű, bazsalikom) és fűszersóval, majd melegen adjuk a kész leveshez.

 

2. változat: Tisztítsunk meg egy padlizsánt, mossuk meg és vágjuk kis darabokra. Pároljuk meg egy kis levesben, és pürésítsük.

 

3. változat: Pucoljunk meg egy hagymát és egy fokhagymagerezdet, és pároljuk meg egy evőkanál olívaolajon. Adjuk hozzá a leveszöldséget és rövid ideig pirítsuk meg. Öntsük fel a levessel és pároljuk meg.

 

4. változat: Egy csomó friss (vagy egy púpozott evőkanál szárított) zöldfűszert (rozmaring, kakukkfű, oregánó, bazsalikom) mossunk meg, aprítsunk fel és ezzel ízesítsük a levest.

 

Leves, gyümölcs vagy lé – Ön melyik böjttípus?

  LEVESBÖJT (VATA) GYÜMÖLCSBÖJT (PITTA) LÉBÖJT (KAPHA)
1. Milyen a hőháztartása? hajlamos a fázásra, rossz a vérellátása meleg, ritkán fázik, jó a vérellátása normál-hideg, télen fázik, vérellátása kiegyensúlyozott
2. Milyen az éhségérzete? rendszertelen, főétkezések között is szüksége van ételre folyton éhes könnyen kihagy egy étkezést
3. Milyen az emésztése? rendszertelen igen erőteljes renyhe
4. Könnyen meghízik? azt ehet, amit akar, inkább alultápláltságra hajlamos sokat ehet, nem hízik meg nagyon gyorsan meghízik
5. Hogyan működik az anyagcseréje? gyors, hajlamos az alacsony vércukorszintre, vérnyomása alacsony normál-gyors, vércukorszintje és vérnyomása normális lassú, hajlamos a magas vérnyomásra és vércukorszintre
6. Ha több mint 4 órán át nem eszem leesik a vércukorszintem és ideges leszek éhes leszek és türelmetlen nem történik semmi különös
7. Mennyire fontos Önnek az evés? nem túlzottan, néha teljesen elfelejtkezem róla mindegy, mit eszem,csak gyorsan megkapjam nagyon fontos, számomra az evés élvezet és jutalom
8. Milyen a testfelépítése? inkább alacsony, karcsú és törékeny inkább magas, sportos, izmos közepes, erőteljes, hajlamos a
túlsúlyra
9. Milyen a bőre? száraz, sápadtságra hajlamos érzékeny, jó vérellátású zsíros-normál, vérellátás jó
10. Milyen az alaphangulata? nagyon érzékeny, hajlamos a szorongásra és az aggodalomra temperamentumos, türelmetlen, kritikus nyugodt és kiegyensúlyozott, inkább renyhevata
Összpontszám: vata pitta kapha
       

Értékelés: adja össze az egyes típusokhoz tartozó pontokat. Ha az összpontszám valamelyik böjttípusnál feltűnően magasabb a másik kettőnél, akkor az az Ön típusa. Ha két vagy három típusnál megközelítőleg azonos a pontszáma, akkor kevert típushoz tartozik, és két vagy három böjtforma közül választhat. Böjtöléskor vegye figyelembe mint legfontosabb kritériumokat az emésztését, az évszakot és fizikai állapotát.

 

- mörk -
XIV. évfolyam 5. szám

Címkék: böjt, Buchinger-féle léböjt, egyéni böjt

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.