Betegségek A-tól Z-ig

Diabétesz II.

Esély a gyógyulásra

Amikor valakivel közlik, hogy II. típusú cukorbetegségben szenved, először kétségbeesik. Hiszen ez azt jelenti, hogy jelentősen változtatni kell mindennapi szokásain. A diagnózis ugyanakkor esélyt is jelent: arra, hogy több testmozgással és egészséges táplálkozással, akár gyógyszer nélkül is karbantarthassaállapotát.  


 

A cukorbetegség szövődményei miatt vakulnak meg a legtöbben, a cukorbetegség szövődményei okozzák a legtöbb amputációt. Szót kell még ejteni a dialízisről is, ami szintén köthető a betegséghez. Az orvosok azt gondolják, elegendő a frissen diagnosztizált betegeket szembesíteni a szörnyű következményekkel, megmutatni nekik az ijesztő statisztikákat, és a páciens minden tőle telhetőt elkövet ezek elkerülése érdekében. Ha mindannyian ésszerűen gondolkodnánk és cselekednénk, csak ideális testsúlyú, rendszeresen kocogó, nemdohányzó emberek élnének a földön. Az ilyen példány bizony ritka. Kérdezzék csak meg őket. Valószínűleg nem azt fogják mondani, hogy azért élnek így, mert szeretnék elkerülni az évtizedek múlva esetleg kialakuló betegségeket, hanem azért, mert érzik, hogy ez itt és most jót tesz, és örömöt okoz nekik. Mellesleg: akik nagyon tudatosan élnek, hogy megőrizzék egészségüket, általában nem tűnnek túlságosan boldognak. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az egészséges életmód ellen szólunk, csak azt nem tartjuk helyesnek, ha valaki mindezt kényszerből és nem örömmel teszi.

 

Nem a félelem véd meg bennünket a helytelen életviteltől. Éppen ezért más motivációt kell teremteni. A cukorbeteg lehetőleg ne harcoljon a betegsége ellen, sokkal inkább az egészsége érdekében tegyen erőfeszítéseket. A pozitív motiváció mindig hasznosabb, mint a negatív. Az érintetteknek éppen ezért azt javasoljuk: keressenek mindenekelőtt pozitív motivációt! Tisztázzák magukban, miért akarnak javítani jelenlegi egészségi állapotukon. Csak a számértékek miatt? Örülnek, ha vércukorszintjük, HbA1C- vagy triglicerid-értékük csökken? Lehet, hiszen, ha jó értékeik vannak, az arra sarkallhatja őket, hogy folytassák a diétát és a mozgást, hiszen pozitív visszaigazolást kapnak. Ez lehet, de nem feltétlenül minden esetben a fő motiváció. Mindenki szeretne testileg fittebb, frissebb lenni. Ez pozitív motiváció! Az edzéshez enyhe, kitartást, állóképességet fejlesztő mozgásforma is elegendő. Sokkal fontosabb, hogy az edzés sokáig tartson, mint annak intenzitása. Győzze le magában a lustaságot, akkor is, ha ez először nehéznek tűnik. Alkalmazzon néhány bevált trükköt:

 

• Csatlakozzon egy gyalogló, túrázó vagy kocogó csoporthoz.

• Járjon mozgásstúdióba, pl. zsírégető edzésre vagy valami hasonló mozgásprogramra.

• Járjon el rendszeresen barátaival sportolni, mozogni.

 

Ősszel és télen is sétáljon, gyalogoljon rendszeresen a szabad levegőn

 

• Lehet, hogy a futópálya vagy az edzőterem útba ejthető munkából hazafelé menet. Sokkal könnyebb egy kis kitérőt tenni, mint otthonról újra elindulni.

• Tegye a mozgást mindennapjai részévé (lépcsőzzön a lift használata helyett). Ősszel és télen is sétáljon, gyalogoljon rendszeresen a szabad levegőn. Nincs rossz idő, legfeljebb nem megfelelő ruházat. Nyáron, ha teheti, kerékpáron járjon munkába.

 

 

Három hónap önfegyelem után minden könnyebben megy

Az első három hónap nehéz lesz. Ebben az időszakban mindenkinek szüksége lehet az önfegyelemre, és tartania kell magát a kitűzött célokhoz, szabályokhoz. Nem szabad kibúvókat keresni (a nyomós, objektív okok kivételével). Ha sikerül, tapasztalni fogjuk az első sikereket: könnyebben megy a légzés. Egyre hosszabb távot tudunk megtenni. Az edzésprogramot könnyebben tudjuk abszolválni. És a legfontosabb: ha nem sikerül mozogni, hiányozni fog! Ezen túl azért járunk mozogni, mert érezzük, hogy jólesik, és nem azért, mert csökkenteni akarjuk vércukorszintünket.

 

Fogyni is csak megfelelő motivációval lehet

 

Élvezzük tehát, ha egy hosszú munkanap után mozoghatunk. Lehet, hogy testünk elfárad, de a lelkünk annál pihentebb lesz. Aki megtapasztalja, mindig igényelni fogja. A laborértékek normalizálódása csak kellemes „mellékhatás”. Figyelem: a sportolás további hatása, hogy kevesebb gyógyszert kell szedni. Esetleg a vércukorszint szabályozására szedett vagy beadott gyógyszereket és inzulint csökkenteni kell a mozgásprogram előtt, nehogy az edzés hatására leessen a vércukorszint.

 

 

A fogyás és a súly megtartása

Fogyni is csak megfelelő motivációval lehet. Miért akarunk fogyni? Mert a háziorvos mondta, hogy kell? Vagy mert a párunk kritizál? Vagy mert ebben a cikkben ezt ajánljuk? Mindez szép és jó, de ezek nem olyan érvek, amelyek bárkit hosszú távon meggyőznének arról, hogy le kell fogynia és aztán tartania kell a súlyát. Ehhez ennél több kell. Keressen megfelelő motivációt. Íme néhány példa (ön talán jobbakat talál):

 

• Szeretne megszabadulni a kellemetlen „hurkáktól”.

• Nem akar pluszsúlyt cipelni, amikor túrázik vagy emelkedőre akar felhágni.

• Szeretne pironkodás nélkül bikiniben vagy fürdőnadrágban megjelenni a strandon vagy az uszodában.

• Szeretné, ha partnere megint vonzónak találná.

 

Jutalmazza meg önmagát, ha kitűzött (reális!) célját elérte:

• Ha a héten sikerül fél kilót fogynom, vasárnap ihatok egy pohár bort, vagy ehetek egy szelet süteményt, vagy megehetek egy fél grillcsirkét.

• Ha jövőre sikerül 6 kg-ot fogynom, megveszem azt a szép ruhát (egy számmal kisebbet), amire már régóta vágyom.

 

A gyógyszerek jobban hatnak pozitív motivációval

Az életstílust javító módszereket (mozgás, táplálkozási szokások megváltoztatása) eleinte nagyon nehéz begyakorolni. Sokan már azzal is nehezen boldogulnak, hogy rendszeresen beszedjék gyógyszereiket, legyenek azok szintetikusak vagy természetes eredetűek. Hiszen állandóan ezt halljuk: minél kevesebb gyógyszert. Most pedig egy marékkal kell szedni! Ha úgy tűnik, hogy átmenetileg csak gyógyszerekkel – akár szintetikusakkal, akár természetes eredetűekkel – sikerül beállítani a vérnyomást, a vércukrot vagy a vérzsírokat, fogadjuk el őket, és tisztázzuk magunkban: ezek a gyógyszerek a barátaink! Segítenek.

 

A vércukormérő műszerek segítségével gyorsan és könnyen ellenőrizhető, hogy életstílusunk és étkezésünk megfelelően hatott-e a betegségre

 

Képzeljük el képszerűen, hogy beszedésük hatására véredényeink kitágulnak, csökken a vérnyomásunk, vagy azt, hogy vércukorszintünk fokozatosan csökken. Így, képzelőerőnk hatalmával erősíthetjük a gyógyszerek hatását. Sokkal jobb lesz a siker. Klinikai vizsgálatokkal megállapították, hogy a gyógyszerek sokkal hatásosabbak, ha a páciens pozitív elvárásokkal viszonyul hozzájuk, ugyanakkor a bizalmatlanság hatására gyakoribbak és súlyosabbak a mellékhatások. Érdemes tehát ezeket a pszichológiai tényeket saját érdekünkben felhasználni. Programozzuk magunkat pozitív elvárásokra.

 

Tehát semmit ne tegyünk a cukorbetegség ellen, hanem mindent az egészség érdekében. Sok sikert!

 

Fahéjkapszulák: több a mellékhatás, mint a hatás?

Az utóbbi időben egyre többet olvashatunk arról, hogy a fahéjat étrendi kiegészítőként sikeresen alkalmazzák II. típusú cukorbetegség kezelésében. A közelmúltban azonban egy komoly klinikai vizsgálat alapján mindenkit óvatosságra intenek a sok fahéjtól, mert kumarint tartalmaz, ami az arra érzékeny személyeknél májkárosodást okozhat.

 

A hatásmechanizmus egyelőre tisztázatlan, azonban a máj néhány hét alatt  regenerálódik, ha abbahagyjuk a kumarin adagolását. A kumarin számos növény illatanyagában előfordul. Az uniós élelmiszerszabályok szerint egy kilogramm élelmiszer legfeljebb két milligramm kumarint tartalmazhat.

 

Megkülönböztetünk ceyloni fahéjat, amelynek kumarintartalma alacsonyabb, tehát egészségünket nem veszélyezteti, valamint az alacsonyabb értékű kassziafahéjat, amelynek kumarintartalma jelentős, ezért csak kis menynyiségben ajánlott a fogyasztása. Sajnos nem tudjuk, hogy az étrendi kiegészítő kapszulákba éppen melyik fajtáját tették.

 

A kumarin mellett azonban még egyéb hatóanyagokkal is probléma lehet. Különösen az
aldehidek jelenthetnek veszélyt a cukorbeteg nők számára. Egyes klinikai vizsgálatok  felhívják a figyelmet ezeknek az anyagoknak a magzatkárosító hatására. A készítmények csomagolásán erre fel kellene hívni a figyelmet, ami egyelőre nem jellemző.

-dr. ki-
XIII. évfolyam 3. szám

Címkék: cukorbetegség, diabétesz

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.