Betegségek A-tól Z-ig

Dorn-módszer

Szelíd módszer a hátpanaszok enyhítésére

A Dorn-módszer főképp, de nem kizárólag, hátpanaszok enyhíté­sére szolgál. Az ízületek és a csigo­lyák blokádjai ugyanis távoli testrészekben is pana­szokat okozhatnak.  


A Dieter Dorn nevével fémjelzett gyógymód a csigolyák helyzetének korrigálására helyezi a hangsúlyt

 

Az Allgäu vidékén élő gazdálkodó, fatelep-tulajdonos és zenész Dieter Dorn által kifejlesztett manuális gerinc- és ízületi terápia mára meghódította az egész világot. Olyan gyógymódról van szó, amelyhez csupán a terapeuta két kezére és józan paraszti eszére van szükség. Ez az egyik oka annak, hogy különösen nagy iránta az érdeklődés a világ szegényebb országaiban.

 

Zseniálisan egyszerű alapok

A módszer kezdeteiről Dieter Dorn, a terápiás rendszer alapítója sokszor beszélt. A tulajdonában lévő fűrésztelepen egy nagyobb gerendát akart felemelni, amikor éles fájdalom hasított a derekába: lumbágót kapott. A fájdalomtól alig bírt megmozdulni, végül valahogy elvánszorgott egy a mozgásszervi fájdalmak enyhítésében jártas helyi gazdához, aki egy asztalhoz állította. Meg kellett kapaszkodnia az asztallapban, és a lábát a levegőben kellett előre-hátra lendítenie, miközben a gyógyító a hüvelykujjával a csigolyáit nyomkodta.

 

Dieter Dorn érdeklődését felkeltette a tény, hogy ilyen egyszerű módszerrel lehetett enyhíteni pokoli fájdalmait, ezért kísérletezni kezdett. Első páciense saját felesége, Rosemarie volt, aki akkor már húsz éve szenvedett visszatérő fejfájásban. Dorn kemény csomókat tapintott a csigolyáknál. Miután egy ideig nyomogatta, masszírozta őket, eltűntek – a fejfájás szintén megszűnt. És vissza sem tért.

 

A terapeuta hüvelykujjaival tapintja végig a gerincoszlopot – az érzékelés központi helyet foglal el a Dorn-módszerben

 

Testünkben több ezer kilométernyi idegrost fut. Ezek folyamatosan impulzusokat, ingerületeket továbbítanak. Hol is blokkolódhatna könnyebben e fontos információáramlás egyebütt, mint a gerincvelői idegek kilépési pontjain? Ha ezt felismertük, evidens, hogy minden egyes egészségügyi probléma esetén először alapvetően a gerincoszlopot kellene megvizsgálnunk. Furcsa mód épp ennek az ellenkezője történik.

 

Dieter Dorn eleinte a saját házában kezelte pácienseit

 

Holott a terápia kidolgozójának egyik páciense például egy 11 éves kisfiú volt. A gyermek egész testét elborította az atópiás ekcéma (neurodermatitisz). A 9. háti csigolya félrecsúszott, és blokkolta azt az ideget, amely a mellékvesék működését irányítja. A mellékvesében termelődik a kortizol nevű hormon, amely szervezetünk saját gyulladásgátló anyaga. A sérült funkciójú mellékvesék azonban nem voltak képesek ellátni feladatukat. A csigolya manipulációja után 14 nappal az eckéma gyakorlatilag teljesen megszűnt.

 

Csecsemőkön is lehet Dorn-terápiával segíteni

 

Dorn egy fiatal, előrehaladott terhes kismama esetéről is beszámolt, akinél a 6. hátcsigolya volt blokkolt állapotban – ez azt jelenti, hogy a gyomorműködés nem megfelelő. A rossz emésztés hatására keletkező gázok olyan mértékű puffadást okoztak, ami felfelé, a mellkas irányában nyomni kezdte kismama szívét és tüdejét.

 

 

A gerincoszlop blokádja

Ami a csigolyákat illeti, azok sokkal kevesebbet mozognak, mint gondolnánk. A csigolyák nem „csúsznak félre” és nem „csípődnek be”, mint egy fiók, amelyet csak meg kell löknünk, hogy ismét jól működjön. A csigolyák másképp működnek. Azokat az izmok tartják, irányítják, mozgatják, illetve blokkolják. Az, hogy csigolyáink hogyan működnek, közvetlenül a vezérlésük módjától függ. Ha a gerincet működtető izmok valamelyike – bármely okból – nem megfelelően látja el a feladatát, az fájdalmat, blokádot, a testtartás hibáját vagy valamilyen növekedési problémát okoz.

 

A csigolyák helytelen állását finom masszírozással lehet korrigálni

 

Dorn az általa végzett csigolya- és ízületkorrekciós kezeléseket mindig az egész szervezet korrigálásának tekintette.

 

Izmaink összefüggő, egységes rendszert alkotnak. Minden lánc annyira erős, mint a benne lévő leggyengébb láncszem. Ha csak az erős láncszemeket erősítjük, vastagítjuk, attól a lánc még könnyedén el fog szakadni.

 

A csigolyák pozícióját az izmok működése befolyásolja

 

Dr. Richard Smisek (Prága) több Dorn-kongresszuson demonstrálta, milyen intelligensen lehet a gyenge izmokat stabilizálni és edzeni. A gyakorlatokat még a legyengült idős emberek is végezhetik, akár ülve.

 

Dr. Eugen Rasev, szintén prágai orvos, a Dorn-kongresszusok rendszeres előadója a „Propriomed” nevű, állítható frekvenciájú rezgő pálcával mutatta be, miként lehet erősíteni a csigolyák közötti kis izmokat. A hagyományos izomerősítő edzésekkel ezeket az izmokat nem tudjuk erősíteni, de a megfelelő vibrációkkal igen.

 

Dieter Dorn egy hat centiméteres lábhosszkülönbséget demonstrál a hallgatóknak

 

A Dorn-módszer nagy előnye, hogy az intuíción alapszik. Segítségével olyan dolgokra lehet ráérezni, amiket a legérzékenyebb diagnosztikai műszerek sem képesek kimutatni. Egyben ez a legnagyobb hátránya is, mivel az akadémikus orvoslásban csak azt hajlandók elismerni, amit műszereikkel mérni tudnak. A tudomány egyáltalán nem törekszik humanitásra, nem akar emberközeli lenni. Jelszava az „objektivitás”, ami azt jelenti, hogy vizsgálata alanyát tárgyiasítja, objektummá teszi. Természetesen az objektivitás fontos dolog – amíg szolgál bennünket és nem akar uralkodni felettünk.

 

 

Lehetséges belső problémák az érintett csigolya blokádja esetén:

Atlasz: koronacsakra, mindent az értelmével akar megragadni, nem látja át a dolgokat.

Axis: homlokcsakra, nem körültekintő, nem akar valamit látni vagy túlerőlteti a látását.

3–4. nyakcsigolya: nem akar hallani, nincs szilárd álláspontja, ingadozó, kicsúszik a talaj a lába alól, önvád.

5–6. nyakcsigolya: torokcsakra, nem tud jól beszélni, nincs benne kitartás, gombóc ül a torkában.

7. nyakcsigolya: hagyja megalázni magát, elnyomottnak érzi magát, csendben szenved, nem védekezik.

1. hátcsigolya: hajlamos túlterhelni magát, sokat magára vállal, nem bízik másokban.

2. hátcsigolya: szívcsakra, nem tud szeretni, bezárja a szívét, keményszívű, nem tud örülni.

3. hátcsigolya: túlzottan önzetlen, a háttérben marad, nincs saját véleménye.

4. hátcsigolya: belső düh, elfojtott harag, céltudatos, elkeseredett, saját magával is túl szigorú.

5. hátcsigolya: aggódik másokért, elhanyagolja saját vitális igényeit, mindig szomorú,
gyakran sír.

6–7. hátcsigolya: sokat „lenyel”, semmit sem ereszt ki, hajlamos a függőségekre: evés, ivás.

8. hátcsigolya: energiacsakra, aggódik, merev, nem enged az élet szabad folyásának.

9. hátcsigolya: elnyomja belső agresszivitását, szemrehányásokat tesz, allergiás.

10. hátcsigolya: emberi konfliktusok a szülőkkel, a partnerrel, testvérrel, gyermekekkel, kollégákkal stb.

11. hátcsigolya: kontaktuszavarok, bizonytalanság, mindig saját gyengeségeit látja, félénk, fél a kapcsolatoktól.

12. hátcsigolya és 1. ágyéki csigolya: nehezére esik az újrakezdés, félénk, nem tud elengedni, pl. a múltat, a szülőket, a partnerét, a gyermekét, állatokat, tulajdonát stb.

2. ágyéki csigolya: görcsös hozzáállás, pánik.

3–4–5. ágyéki csigolya: szexcsakra, szexuális zavarok, renyhe „emésztés”, önvádaskodás, nem érzi, hogy szeretik.

Keresztcsont: hogy viselem el az élet terhét? Problémák: eltérő lábhosszúság, medencecsont ferdesége, rossz testhelyzetben ül, gyakran átveti a lábát a
másikon, túl sokat autózik.

Farkcsont: báziscsakra, rossz kapcsolat az anyafölddel. 

 

 

A blokkolt csigolyák okozta lehetséges testi panaszok:

C1: Fejfájás, magas vérnyomás, migrén, memóriazavarok, krónikus fáradtság, szédülés, féloldali bénulás, amit az agyféltekék egyenlőtlen vérkeringése okoz.

C2: Melléküregek fájdalma, szembetegségek, süketség, fülfájás.

C3: Arcidegek fájdalmai, mitesszerek, akne, fülzúgás, fogfájás, a fogak romlása, fogszuvasodás, fogínyvérzés, idegfájdalmak.

C4: Krónikus nátha, hallásromlás, repedezett ajkak, az ajkak görcsei, polipok, hurutok.

C5: Rekedtség, torokfájás, krónikus megfázás, gégefőgyulladás.
C6: Mandulagyulladás, krupp, a gerinc merevsége, felkarfájdalmak, szamárköhögés, golyva.

C7: Pajzsmirigybetegségek, megfázás, a vállízület nyáktömlőinek betegségei, depresszió, félelmek.

Th1: Vállfájdalmak, tarkómerevség, az alkar és a kéz fájdalmai, alkari ínhüvelygyulladás, teniszkönyök, érzészavarok az ujjakban.

Th2: Szívpanaszok, ritmuszavarok, félelmek, a szegycsont fájdalmai.

Th3: Bronchitis, influenza, mellhártyagyulladás, tüdőgyulladás, légzési zavarok, a mellkas
problémái, asztma.

Th4: Epebetegségek, sárgaság, féloldali fejfájás (epehólyag-meridián).

Th5: Májfunkció zavarai, alacsony vérnyomás, vérszegénység, fáradtság, övsömör,
ízületi gyulladás.

Th6: Gyomorbetegségek, emésztési zavarok, gyomorégés, reflux, cukorbetegség.

Th7: Nyombélfekély, gyomorbetegségek, csuklás. Hosszabb ideig fennálló csigolyablokád
esetén: vitaminhiány, gyengeség.

Th8: Lépbetegségek, az immunitás zavarai.

Th9: Allergiák, csalánkiütés.

Th10: Vesebetegségek, a vese nem tudja kiválasztani a sót, érelmeszesedés, krónikus fáradtság.

Th11: Bőrbetegségek, mitesszerek, akne, ekcéma, furunkulusok, durva bőr, övsömör (sok folyadékot kell inni).

Th12: Vékonybélbetegségek, felfújódás, reuma, meddőség, gyermekeknél növekedési zavarok.

L1: Vastagbélbetegségek, a bélrendszer vérkeringési zavarai, székrekedés, hasmenés, bélrenyheség.

L2: Vakbélgyulladás, hasi görcsök, elsavasodás, visszértágulat.

L3: Terhesség alatt fellépő problémák, menstruációzavarok, változáskori panaszok, húgyhólyagproblémák, térdfájdalmak (gyakran a hólyag okozza), impotencia,
ágybavizelés.

L4: Isiász, lumbágó, prosztatabetegségek, fájdalmas vagy túl gyakori vizelés. Fontos: A fájó farizmokat olajjal addig kell masszírozni, míg ellazulnak.

L5: Az alsó végtag vérkeringési zavarai, hideg lábak, lábikragörcsök, a lábak és a lábfej duzzanatai.

Keresztcsont: Isiász, alhasi panaszok, krónikus székrekedés, a lábak és a lábfejek fájdalmai.

Farkcsontok: Aranyér, a végbélnyílás viszketése,fájdalom ülés közben.

 

A legfontosabb gyakorlatok otthonra

Minden családban legalább egy embernek ismernie kellene a Dorn-módszert. Egyetlen nap alatt elsajátítható. Ezután még nem mester az illető, de kezdőként már érhet el sikereket. Minden problémára létezik megfelelő önsegítő gyakorlat. Dorn mindig hangsúlyozta ezek fontosságát, rámutatva, hogy a gyakorlatok és a tanácsadás sokkal fontosabbak, mint maga a kezelés.

 

Az ajtófélfa-gyakorlat

Domború háttal támaszkodjunk neki az ajtófélfa élének – kissé hajlítsuk be a térdünket –, a medencénket mozgassuk előre-hátra, közben a hátunkat az ajtófélfán görgessük végig. Mindehhez ellentétes irányú karlendítést végezzünk.

 

Az ajtófélfa-gyakorlat során a medencét előre-hátra mozgatjuk, közben a gerincet az ajtófélfa élén végiggörgetjük

 

Ezzel a gyakorlattal bárki kilazíthatja megkeményedett izmait. A mozgás hatására a csigolyákra enyhe nyomás nehezedik, így a kissé kiálló csigolyák fokozatosan visszakerülnek a helyükre. Ha az ajtófélfa nyomja a gerincünket, izmaink lazák maradnak. Ezt a gyakorlatot akár mindennap végezhetjük megelőzés céljából – lehetőleg naponta néhányszor ismételjük. Mivel eközben salakanyagok oldódhatnak ki a kötőszövetekből, ajánlatos fokozni a folyadékbevitelt víz vagy tea formájában. Ellenkező esetben könnyen izomláz lehet a következmény.

 

Tarkógyakorlat

Ujjhegyeinket érintsük egymásnak a nyakunk mögött. A tenyerünkkel kétoldalt nyomkodjuk meg, masszírozzuk az oldalsó nyakizmokat és a nyakcsigolyák harántnyúlványait, közben könnyedén forgassuk a fejünket jobbra-balra. Még egyszerűbb, ha egyik kezünkkel megragadjuk a nyak hátsó részét, majd előrehúzzuk, közben ellenkező irányba forgatjuk a fejünket. A mozdulat szelíd, de határozott legyen.

 

Tarkógyakorlat: tapintás – nyomás – fejforgatás

 

Ha ujjainkkal oldalról megnyomjuk a nyak hátsó részét a nyakcsigolyák irányában és fájdalmat tapasztalunk, a fejünket enyhén hajtsuk a fájdalom irányába, ujjunkkal tartsunk ellen, és végezzünk ujjunkkal enyhe körkörös mozdulatokat.

 

Az isiászos fájdalmak elleni gyakorlat

A gyakorló tegye a kezét a fájdalom helyére. Ha a kéz az egyik farpofa oldalára mutat, a csípőcsont gyakran felfelé és hátrafelé kifordult állapotban van. Ahhoz, hogy a csípőcsontnak ezt az oldalát is visszahozzuk a megfelelő helyre, a fájó oldalunkkal támaszkodjunk meg az ajtófélfán, majd az ellenkező oldalon lévő lábat lendítsük néhányszor hátra. Ha a fájdalom enyhül, folytassuk a láblendítést. Ezzel az egyszerű mozdulattal tíz esetből hétben enyhíthető az isiászos fájdalom.

 

Az isiászgyakorlat. Megtámaszkodunk, nyomást gyakorlunk a gerincre és a lábunkat előre-hátra lendítjük

 

Csípőgyakorlat

A gyakorlatot végezhetjük állva vagy fekve: a lábunkat húzzuk fel – a kezünkkel oldalról támasszuk alá a megemelt lábat a farredő magasságában, és kissé húzzuk felfelé. Ezt addig folytatjuk, míg mindkét láb belső bokacsontja azonos magasságba kerül.

 

Felhúzzuk a lábunkat, megtámasztjuk a kezünkkel az ízületet

 

Székgyakorlat

A gerincet kilazíthatjuk, ha pl. két egymás felé fordított támlájú széken megtámaszkodunk, és lábunkat ellentétes irányban lengetjük. Ezt úgy is csinálhatjuk, hogy hónaljban két párhuzamos rúdra akaszkodunk. Ha valaki túlsúlyos és izmai gyengék, meghúzódhat a vállízülete, ezért az ilyen személyeknek nem ajánlható ez a gyakorlat.

 

Kitámasztjuk magunkat, és a lábunkat ellentétes irányban lendítjük

-vörös-
XIX. évfolyam 1. szám

Címkék: Dorn-módszer, hátpanaszok

Aktuális lapszámunk:
2019. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.