Betegségek A-tól Z-ig

Egészséges napozás

Fontos tanácsok a bőr egészsége érdekében


 

A napfény egyaránt ápolja bőrünket és lelkünket, fontos a D-vitamin termelődése szempontjából is, és szabályozza az életfontosságú kalcium-anyagcserét is. Azonban mint mindenben, ebben is a dózis szabja meg, mi egészséges és mi káros. A legtöbben szeretnek túl sokáig napozni. Az UV-sugárzás az ózonréteg elvékonyodása miatt az utóbbi két évtizedben erősödött.

 

Minél fiatalabb valaki, annál fontosabb a megelőzés, ugyanis bőrünk egész életen át „emlékszik" az őt ért hatásokra. Ezért lényeges, hogy minden leégést elkerüljünk. Tehát áprilistól augusztusig, 11 és 15 óra között csak minél rövidebb időt töltsünk napon. Télen ellenben minél gyakrabban érdemes a szabadban tartózkodni. Fontos a mértékletes napozás nyáron. Erős napsugárzás idején lehetőleg védjük testünket hosszú ruházattal, fejfedővel, húzódjunk árnyékba, vagy kenjünk be magunkat bőrtípusunknak megfelelő napvédő krémmel.

 

Bőrtípusnak megfelelő napvédelem

• 1. típus: Vöröses haj, világos, érzékeny bőr, gyakoriak a szeplők, mindig leég a napon és nem barnul: áprilistól augusztusig ne tartózkodjon a közvetlen napsugárzásban, hordjon hosszú ruházatot, ajánlott a 20-as napvédő faktorú krém vagy napfényblokkoló krém.

 

• 2. típus: Szőke haj, fehér bőr, egy óra alatt ké­pes leégni, egy hét után, lassan kezd barnulni. Maximum 20-30 percet töltsön napon, ajánlott a 20-as napvédő faktorú krém, míg barnulni kezd, utána a 9-14-es.

 

• 3. típus: Barna haj, ritkán ég le, egy hét után már szép barnára sül. Legfeljebb 60 percet töltsön közvetlen napsugárzásban, ajánlott a 20-as napvédő faktorú krém, miután lebarnult, az 5-8-as.

 

• 4. típus: Fekete haj, soha nem ég le, erős barnulás. Míg le nem barnul, legfeljebb 60 percet töltsön közvetlen napon, utána ajánlott a 4-8-as faktorú krém.

 

Figyelem: Hidegben (hegyekben, huzatos autóban) nem érezzük meg a napsugárzás valódi erejét. Még a napernyőkön és a felhőkön is keresztülhatol a közvetlen napsugárzás UV-tartamának kb. 50 százaléka. Aki gyakran autózik nyitott ablak mellett, az ablak felőli karját fedje be (viseljen hosszú ujjú inget, blúzt).

 

 

Májfoltok, táplálkozás, életmód

• A veleszületett pigmentfoltok, valamint az élet folyamán kialakuló májfoltok általában ártalmatlan jelenségek. Ha azonban számuk, méretük változik, érdemes bőrgyógyásszal megvizsgáltatni.

 

• Minden aknés ember tudja, hogy a táplálkozás és a bőr állapota között szoros a kapcsolat. A főképp vegetáriánus, zsírszegény étkezés, a megfelelő vízmennyiség (naponta legalább 1,5 l) elfogyasztása védi a bőrt.

 

• A bőr a lélek tükre. A neurodermatitiszben szenvedők tapasztalhatják, hogy az ekcémák stressz hatására fellángolnak, nyugodtabb életfázisban megnyugszanak. Bőrünk nyugalmi fázisban tud regenerálódni, adjuk meg neki tehát a kellő pihenést, nyugalmat. Az aktivitás (sport) és a pihenés fázisainak váltakozása különösen jót tesz bőrünknek.

 

• Védjük a gyulladt bőrt a dörzsöléstől, az allergénektől vagy az agresszív vegyszerektől. Lehetőleg ne használjunk túl sok összetevőt tartalmazó kozmetikumot. Minden tisztító hatású anyag stresszhatást jelent bőrünknek. Minden tartósan alkalmazott hidratáló-, zsírosítókrém korlátozza a bőr önszabályozó mechanizmusait.

- tommy -
XV. évfolyam 7. szám

Címkék: bőr, napozás

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.