Betegségek A-tól Z-ig

Eldobható a szemüveg?

A látászavarok manapság egyre gyakoribbak. Ennek számos oka közül a legnyilvánvalóbb a mesterséges fény, főleg a villanyvilágítás megnövekedett mértékű használata, valamint a gyakori tévénézés. A látászavarokat jelenleg szemüveggel próbálják megoldani, pedig a szemüveg csak segédeszköz, pótszer. Csak némileg tudja korrigálni a hibákat, gyógyításra nem alkalmas. Elsőre talán hihetetlenül hangzik, de a szemüveg viselésével mi magunk állunk látásunk javulásának útjában! Egy New York-i szemorvos, dr. W. H. Bates kutatásai új távlatot nyitottak a gyógyászatban. Ismerjük meg közelebbről az elméletét!


Bates-módszer

Mielőtt a normális látás újra lehetővé válik, a szemnek és a körülötte lévő idegeknek, izmoknak is el kell lazulniuk. Minden feszültséget vagy nyomást meg kell szüntetni, mivel ezek merevítik a szemet, és erőltetett látást idéznek elő. Ez a hibás látás első jele.

 

A jól működő szem állandóan mozog, sohasem pihen. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha a szem minden része teljesen ellazult állapotban van. A Bates-módszer javaslata a lazításra: tenyerezés és lebegés.

 

Helyezkedjünk el kényelmesen egy karosszékben. Lazítsuk el magunkat, amennyire csak tudjuk. Hunyjuk be a szemünket, és tegyük a jobb tenyerünket a jobb, bal tenyerünket a bal szemünk elé. Az ujjak a homloknál keresztezik egymást, az orr azonban szabadon marad. A szemre semmilyen nyomás nem nehezedhet. (1. ábra)

 

Ha a szemet teljesen befedtük a tenyerünkkel, helyezzük könyökünket a térdünkre. A két térd szorosan egymás mellett helyezkedik el. Fontos, hogy szemünk mindvégig csukva maradjon, és a legteljesebb mértékig ellazuljon! Minél feketébb a szín, amit látunk, annál ellazultabb a szem állapota. Próbáljunk meg minden gondolatot kikapcsolni, elszakadni a napi problémáktól. Naponta kétszer vagy háromszor tíz-harminc percig végezzük ezt a gyakorlatot, és hamarosan észrevehető lesz a látás javulása.

 

A lebegés nemcsak a szemet, de a szemkörnyéki szöveteket is megnyugtatja és ellazítja, valamint az egész idegrendszerre jótékony hatású.

 

Álljunk alapállásban, a két láb körülbelül harminc centiméter távolságban legyen egymástól, a karjainkat lazán lógassuk az oldalunk mellett. Tartsuk magunkat olyan lazán, amennyire csak lehetséges, és lebegtessük az egész testünket könnyedén egyik oldalról a másikra, mint ahogy a falióra ingája lebeg. (2. ábra)

 

                            1. ábra                         2. ábra                            3. ábra

 

Naponta kétszer vagy háromszor öt-tíz percig kell végezni a gyakorlatot. Lehetőleg ablak előtt állva próbáljuk ki. Miután egy percig nyitott szemmel végeztük a lebegéses gyakorlatot, hunyjuk be a szemünket, és így folytassuk a mozgássort. Aztán egy perc múlva nyissuk ki, és így folytassuk váltakozva tovább, hol nyitott, hol csukott szemmel egy-egy percig.

 

A tenyerezésen és a lebegésen kívül van még egy harmadik szemlazító módszer is: a pislogás. (3. ábra)

 

Ha normálisan működik a szem, akkor szabályos időközönként, automatikusan pislogunk. Legtöbbször ez olyan gyorsan történik, hogy észre sem vesszük. Azonban ha bármilyen szembetegséggel küzdünk, a pislogás nem öntudatlan folyamat többé. Ezért tudatosan figyelni kell rá, hogy rendszeresen pislogjunk, így elkerülhető a szem túlfeszítettsége. Különösen fontos olvasás közben, hiszen így kevésbé fárad el a szemünk.

 

Szemizomgyakorlatok

Első gyakorlatként a fejet nyugodt és laza állapotban tartva, fejmozdítás nélkül nézzünk könnyedén hatszor egymás után felfelé és lefelé. A szemnek különösebb megerőltetés nélkül, szabályosan és ritmikusan kell mozognia a legmagasabb és legmélyebb pont között. Amint eléggé ellazultak az izmok, egyre mélyebbre, illetve magasabbra tudunk nézni. Naponta kétszer-háromszor ismételjük meg.

 

Az első gyakorlatban leírt helyzetben most nem felfelé és lefelé nézünk, hanem jobbra és balra mozgassuk a szemünket, szintén hatszor egymás után. A cél, hogy a szem oldalirányú mozgásánál minél távolabbi pontokat érjünk el.

 

Harmadik gyakorlatként mozgassuk körkörösen szemünket egyik, majd a másik irányba. Négyszer végezzük el, aztán pihentessük a szemet egy másodpercig, és kezdjük újra. Körülbelül kétszer-háromszor végezhető egyfolytában, egy percen keresztül. A gyakorlatokra naponta öt percet kell fordítani, ezáltal kilazítjuk a szemkörnyéki izmokat, így javíthatjuk látásunkat!

Aschenbrenner Eti
XV. évfolyam 9. szám

Címkék: bates-módszer, látás, látászavarok, szemizomgyakorlatok, szemüveg

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.