Betegségek A-tól Z-ig

Érzelmeink és a szív

A vegetatív idegrendszer reakciói azonnali hatást gyakorolnak egész testünkre

Amit a népi bölcsesség már régóta tud és hirdet, azt most modern számítástechnikai módszerekkel sikerült bizonyítani. Szívünk nem egyszerű pumpa, hanem szoros kapcsolatban áll érzéseinkkel és a vegetatív idegrendszer reakcióival. Ez a tudás esélyt ad arra, hogy tegyünk valamit saját szívünk egészségéért.


Szívünk azonnal reagál a pozitív és a negatív érzelmekre

 

A konvencionális medicinától eltávolodva Dean Ornish amerikai orvos kb. 25 évvel ezelőtt kimutatta, hogy

 

• az állati zsírokban szegény, vegetáriánus étrenddel,
• mértékletes testmozgással és
• a szív érzelmi síkon történő megközelítése által  a beszűkült erek műtét és stent nélkül képesek meggyógyulni, újra megnyílni. És mindezt csupán néhány hét alatt, és nem hónapok vagy évek múlva!

 

Ezek az eredmények messze túlmutatnak az ortodox kardiológia határain. Az utóbbi években az USA-ban végzett megfigyelések és vizsgálatok szívünk meglepően nagy regenerációs képességéről tanúskodnak. Míg a konvencionális, akadémikus kardiológia szerint érzelmeink nem befolyásolják jelentősen a szívműködést, a legújabb kutatási eredmények az érzelmek és testi reakcióink között fennálló intenzív kölcsönhatást igazolják. A népi bölcsesség már régóta tud ezekről az összefüggésekről: „megszakad a szíve a bánattól”, „izgalmában a torkában dobogott a szíve”, „ijedtében elakadt a szívverése”.

 

Az érzelmek és a vegetatív idegrendszer működése között fennálló kölcsönhatásokat az utóbbi két évtizedben intenzíven kutatták és mára igen alaposan feltérképezték. Már az is súlyos stresszt képes kiváltani, ha egy régen elmúlt, de lelkileg súlyosan terhelő szituációt felidézünk magunkban. Ha ellenben valami szép emléket idézünk meg, az kifejezetten javítja vegetatív funkcióinkat. Mindez azt jelenti, hogy érzelmeink révén irányítani tudjuk élettani reakcióinkat! A vegetatív idegrendszer reakciói azonnali hatást gyakorolnak egész testünkre: a stressz fékezi immunrendszerünk működését, megemeli vérnyomásunkat, kedvez a szívritmus- zavarok kialakulásának, rontja alvásunk minőségét.

 

Ezek az összefüggések azonban még meszszebbre mutatnak. Minden élettani folyamat ritmusosan szabályozott: a belégzés-kilégzés, alvás-ébrenlét, szisztolé-diasztolé, hogy csak néhányat említsünk. Ezek a ritmusos funkciók azonban nem összevissza, egymástól függetlenül zajlanak, mindegyik kapcsolódik a többihez. A közöttük fennálló kapcsolat stressz hatására összekuszálódik, de pihenéskor és a mély alvás fázisában ismét összehangolódik. Az emberi szervezet ritmikus vezérlésében a szívé a legfontosabb szabályozó szerep, ő a karmester, egyúttal ő szolgáltatja az energiát is!

 

 

Modern számítástechnikával kimutathatók a legparányibb eltérések is

A korszerű számítógépek segítségével mérhető a szív ritmikus rendje, amit szívfrekvenciavariabilitásnak (SZFV) is neveznek. (Lásd a keretes szöveget.) A SZFV lényegében a szívverés sebességének ingadozása egységnyi idő alatt, amiből kiszámítható a leggyorsabb becsült szívritmus/perc érték is. A SZFV lehet rendszertelen, ami azt jelenti, hogy a szívverések „rendetlenül”, azaz nem állandó ütemben követik egymást, de akár ingadozhat is, mint pl. egy tánc ütemei. A rendezetlen taktus általában stressz hatására jön létre, a második, ingadozó SZFV a jó önszabályozó képesség, a vegetatív harmónia jele.

 

Számos kutatási eredmény, de a napi orvosi praxisban szerzett tapasztalatok és megfigyelések is bizonyítják, milyen nagymértékben hozzájárulnak szívünk egészségének megőrzéséhez a relaxációs gyakorlatok. Az új méréstechnikának köszönhetően szó szerint láthatóvá válik az ősi kultúrák spirituális technikáinak, például a tibeti imáknak vagy a gregorián énekeknek a SZFV-ra gyakorolt pozitív hatása.

 

 

Vizualizációs technikákkal harmonizálhatjuk vegetatív idegrendszerünket

A terápiás munka alapja természetesen minden esetben a diagnózis. A diagnosztika az anamnézisfelvétel mellett 24 órás EKG-t is kíván. A készülék által regisztrált hullámok alapján könnyen megállapítható, milyen állapotban van a páciens önszabályozó rendszere, mekkora stressz hatása alatt áll, mennyire képes kipihenni magát és milyen az alvás minősége. Az eredmények alapján különböző gyakorlatokat írnak elő a páciensnek, amelyek segítségével harmonizálhatja SZFV-értékét.

 

Például a következő gyakorlatot a páciensnek naponta többször ajánlatos elvégeznie, egy-egy alkalom mindössze néhány percet vesz igénybe. A gyakorló közben megtapasztalja belső világának tágasságát. Fontos, hogy ne csak a vizualizált képet érzékelje, hanem egyszerre minden érzékével figyeljen az élményre: „Egy tengerparton áll, boldog és elégedett, látja maga előtt a tarajos hullámokat. Érzi a sós tengeri levegőt az orrában, érzi az enyhén sós ízt a nyelvén, arcát simogatja a szél, bőrén érzi a lemenő nap kellemes melegét. Most pedig érzi, hogy szíve megnyílik, lélegzete egészen kitágul a horizontig, sőt egészen a Napig, majd onnan belégzéskor ismét visszaáramlik a mellkasába.”

 

Fontos az intenzív belső átélés és érzékelés – kifejezetten helytelen a kötelességszerű, gépiesen végrehajtott gyakorlat. A szív gyógykezelése mellett mindig ajánlatos ellenőrizni, vajon más szervek működése nem zavarja-e a szívérrendszer funkcióit. A magas vérnyomás, valamint bizonyos szívritmuszavarok hátterében gyakran áll a bélflóra egyensúlyának megbillenése. A nem megfelelő összetételű bélflóra miatt gyakori felpuffadás felfelé tolja a rekeszizmot, és nekinyomja a szívet a tüdőnek. Ekkor a beteg mellkasi szorítást érez, ez az állapot krónikussá válva valódi szívbetegséget eredményezhet. Ilyen esetekben a kezelésnek elsősorban a belekre kell irányulnia.

 

Egy másik, de legalább ilyen gyakran előforduló példa a pszichés túlterheltség, valamint a pihenés helyett túlzásba vitt tévénézés vagy internetezés. A következmény: állandó idegesség, felpörgött idegállapot, ami tartósan szintén károsítja a szívet.

 

 

Szívfrekvencia-variabilitás (SZFV): a szív ritmikus rendszerének láthatóvá tétele

 

A felső képen látható görbe a frusztráció érzésének következménye, az alsó a megbecsültség érzete kapcsán alakult ki. Jól látható a jelentős különbség az „egészségtelen”, szabálytalan és az „egészséges”, szabályos hullámok között. Saját SZFV-nk koncentrációs, vizualizációs gyakorlatokkal befolyásolhatjuk. Erre az egyik legjobb módszer a cikkben leírt alapgyakorlat. Rendszeres gyakorlással a szív szabálytalan ritmusát szabályossá alakíthatjuk. Ugyanezzel a módszerrel szabályozhatjuk rendszertelen légzésünket is.

-vörös-
XVIII. évfolyam 9. szám

Címkék: érzelmek, szív, vegetatív idegrendszer

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.