Betegségek A-tól Z-ig

Fejfájás és migrén

Hogyan segíthetünk magunkon?

A rendszeres migrénrohamok ugyanolyan nyomasztóak és ugyanúgy megviselik a pácienst, mint a súlyos depresszió. A tenziós fejfájás is jelentős életminőség-romlást okozhat. Éppen ezért fontosak a hatásos módszerek, amelyekkel enyhíthetők e bajok. Minden, amit a két fő baj ellen teszünk, csökkenti a valószínűségét, hogy a fejfájás ritkább formái lépjenek fel, mint amilyen pl. a Cluster-fejfájás. (Ez egy tipikusan féloldali, nagyon heves, erős fájdalom, amelynek időtartama tíz perctől akár három óráig terjed, és mindez naponta akár többször is ismétlődik.)

 

Ha nem teszünk semmit, csak hősiesen összeszorítjuk a fogunkat, fennáll a fájdalom idültté válásának veszélye. A fájdalom ugyanis szabályszerűen képes önállósítani magát, akkor is, ha az eredeti kiváltó ok már régen megszűnt. Mielőtt fájdalomcsillapítót kezdenénk szedni, érdemes önvizsgálatot tartani, vajon érzelmi problémánk van-e, vagy a munkahelyen nem stimmel valami, esetleg élelmiszer okozza-e a panaszokat.

 

A fájdalomnak ugyanis van értelme, funkciója. A fájdalom vörös fokozatú riasztást jelent az idegrendszerben. Sajnos mára elfelejtettük, hogy figyeljünk testünk jelzéseire, hogy hallgatózzunk "befelé". Sokkal inkább igyekszünk a jelzéseket, a zavaró érzeteket mi előbb elnyomni. A fájdalom arra késztet, hogy a baj oka után kutassunk, és változtassunk az egészséget fenyegető szokásainkon.


 

A kiváltó okok igen sokfélék. Közülük sok, pl. a hajszolt életritmus, a helytelen táplálkozási szokások könnyen és életminőség-romlás nélkül megváltoztatható. A fájdalom jelentkezésekor az agy bizonyos részei hiperaktívvá válnak és „migréngenerátorként” működnek. Ennek hatására robbanásszerűen ingerületvivő anyagok szabadulnak fel. Az agyi erek annyira kitágulnak és megduzzadnak, hogy belőlük szöveti folyadék szivárog ki. Ez irritálja a fej nyálkahártyájában elhelyezkedő számtalan idegvégződést. 

 

A tenziós fejfájás jellemzői röviden: többnyire kétoldali, húzó, feszítő vagy nyomásérzettel járó fájdalom. Nem olyan intenzív, mint a migrén. Ez a leggyakoribb fejfájástípus, ami az összes fejfájások több mint feléért felelős. Az érintett nők kb. 36%-a hetente akár többször is tapasztal ilyen panaszt.

 

A migrén jellemzői röviden: általában féloldali, tehát csak a koponya egyik oldalán jelentkező, lüktető, heves fejfájás. A beteg olykor képtelen akár mozdulni is, gyakori a hányinger, a hányás, a fénnyel és a hangokkal szembeni túlérzékenység roham idején. Sok esetben a roham közeledtét ún. "aura" (látás- és érzékelési zavar, végtagzsibbadás, illetve -bizsergés) előzi meg.

 

Kétszer annyi nő érintett, mint férfi. A kiváltó okok között szerepelhet a hormonszintek ingadozása.

 

A stressz hatásai

Számos, igen különböző körülmény létezik, amelyek elindíthatják az említett folyamatokat a fejünkben. Ezek közül a stressz az egyik legfontosabb. Azonban, mint annyi minden másra, a stresszre is igaz az állítás, hogy a dolog nem önmagában káros. Sőt! Kihívásokra szükségünk is van. Ami káros, az idegrendszerünk krónikus, egyoldalú túlterhelése. A megújulás forrása ilyen élethelyzetekben a különböző lazítási technikák alkalmazása.

 

Akupunktúrával a rohamok gyakorisága és intenzitása csökkenthető

 

A szakemberek úgy vélik, létezik "migrénre hajlamos karakterű" ember. Ők a perfekcionisták, akik mindent túlzottan lelkiismeretesen, kötelességtudóan, kínosan precízen és alaposan akarnak végezni. Bizonyos mértékig ők akarják az egész világ összes terhét a vállukon cipelni. Mindent elvállalnak, nem tiltakoznak, soha nem utasítanak vissza feladatokat.

 

Az időjárás szerepe

A migrénesek ugyanakkor gyakorta túlérzékenyek is. Az időjárás, főként a légnyomás változásai nagyon megviselik őket. A leggyakrabban a légnyomás hirtelen csökkenésével járó időjárás-változás váltja ki náluk a rohamot. Ez az összefüggés időjárás és fejfájás között sokkal kifejezettebb, mint gondolnánk. Egyes betegbiztosítók szerint "a lakosság mintegy egyharmadánál okoz fejfájást, ezzel pedig a leggyakoribb fejfájást kiváltó tényező".

 

Az időjárásra érzékenyeknél éppen ezért a migrén és a tenziós fejfájás a panaszok 61%-át jelentik, ellentétben az egyéb, tipikusan "frontos" panaszokkal, mint a levertség, amely az esetek 41%-ára jellemző. Hogy az időjárás ne tegye pokollá életünket, tartsunk be egy fontos szabályt. Hasonlót hasonlóval gyógyítsunk! Akit megviselnek az időjárás változásai, tudatosan tegye ki magát klimatikus ingereknek, óvatosan kezdve, azonban egyre fokozva az ingerek intenzitását. Ez lehet rövid séta a szabadban, amikor odakinn nem kedvező az időjárás. Hasznos lehet a váltott hőmérsékletű zuhanyozás, valamint a vízben járás (szükség esetén a fürdőkádban), tehát tipikus Kneipp-féle módszerek.

 

Tippünk: Figyeljen az orvosmeterológiai jelentésekre.

 

A hormonok hatása

Egyébként testünkben is van "időjárás-változás". Ezeket a változásokat a hormonszintek ingadozása váltja ki. E téren minden változás és ingadozás befolyásolja közérzetünket. A nők jól tudják ezt, hiszen minden hónapban tapasztalják a menstruáció idején, vagy ha szedik a fogamzásgátló tablettákat. Hogy utóbbi képes-e migrént okozni, arról a szakmában heves viták zajlanak. Az ilyen irányú kísérletek ugyanis ellentmondásos eredményekkel zárultak. Ami biztos, hogy a hormonális változások keserves kínokat képesek okozni - és ezek között szerepelhet fejfájás is.

 

A fejfájás keletkezésével kapcsolatban számos teória létezik. Az egyik szerint külső ingerek hatására az agy és az agyhártya erei rövid időre összehúzódnak. Ezt értágulat és fokozott agyi keringés követi, a tágulás lüktető fejfájás formájában észlelhető

 

A migrénes páciensek bizonyos ingerekre olyan érzékenyen reagálnak, mint a szeizmográf, legyen az inger kémiai (élelmiszerek) vagy elektromágneses jellegű. Sokféle tényező - szagok, fény, hangok - "triggerré" válhatnak, tehát képesek kiváltani a rohamokat. Természetesen nem ezek a valódi okok, és a probléma megoldása sem állhat abból, hogy az érintett visszahúzódik az élettől, és csak arra figyel, hogyan kerülheti el a terhelő tényezőket. Ez nem is volna lehetséges. Testünknek meg kell tanulni alkalmazkodni a külvilági ingerekhez.

 

A migrén sokaknál genetikai eredetű. Ennek ellenére nem tekinthető megváltoztathatatlan sorscsapásnak. Az ugyanis, hogy egy öröklött hajlam megnyilvánul-e, sok tényezőtől függ. Főképp olyanoktól, amelyek életvitelünket érintik. Tehát nem kell tartanunk a "rossz családi örökségtől", illetve terheltségtől. Persze a gének hatalmát hiba volna egyszerűen figyelmen kívül hagyni. Mindig jó tudni, hol vannak gyenge pontjaink, ugyanis csak akkor tudunk megfelelően védekezni.

 

 

A vércukorszint csökkenése: hipoglikémia

A fejfájás gyakran kapcsolódik kedvezőtlen táplálkozási szokásokhoz. Így például a roham kiváltásában a vércukorszint zuhanása, a hipoglikémia gyakori és nem kellő mértékben figyelembe vett tényező. Évtizedekkel ezelőtt felfedezték ezt a kapcsolatot, de csak ma láttak hozzá a komolyabb kutatásokhoz. A vércukorszint esése következtében ugyanis agyunk egyes területeinek idegsejtjei eltérő mértékben jutnak energiához. Az ellátás zavarának következményei vannak, hirtelen farkaséhségrohamok, kézremegés, végtagzsibbadás, elesettség, gyengeség vagy akár heves fejfájás.

 

 

Élelmiszer-intolerancia

Számos élelmiszer-intolerancia létezik, amelyek testi szimptómákat, például fejfájást okoznak. Az intoleranciákért gyakran az ún. biogén aminok (pl. tiramin, hisztamin vagy dopamin) felelősek. Ezek a vegyületek bizonyos élelmiszerek érése, illetve bomlása során keletkeznek. Nagyobb mennyiségben találhatók borban, savanyú káposztában, sajtban (penészes és lágy sajtok, kemény sajtok, pl. ementáli vagy eidami), a nyers kolbász- és szalámifélékben és a csokoládéban, pontosabban a kakaóban.

 

A hisztamin értágító hatású anyag. Fontos szerepet játszhat a fejfájás kialakulásában. A húsok közül a sertéshúsban van a legtöbb hisztamin. Azonban a sajtban, a savanyú káposztában, a vörösborban és a csokoládéban (kakaóban) is sok hasonló anyag található

 

Fontos leszögezni, hogy ezek az anyagok nem "mérgek", hanem bizonyos hormonok előanyagai, amelyek minden szervezetben természetesen jelen vannak. Ha mennyiségük meghalad egy bizonyos mértéket, vérnyomás-ingadozást és fejfájást is okozhatnak. E vegyületcsoport talán legismertebb tagjai a hisztaminok. Értágító hatásuk révén befolyásolják a vérnyomást is.

 

Nátrium-glutamát szindróma – több mint legenda

A szakma évtizedek óta vitatkozik róla, de sok érintett személyes tapasztalatot is gyűjtött, hogy a mesterséges glutamát nem csak az ételek ízét fokozza, hanem valószínűleg hajlamosít a fejfájásra is, amit kísérhet bőrkiütés és zsibbadás. Egyesek a jelenséget nem tekintik valósnak, és minden, a glutamát káros voltáról szóló beszámolót mesebeszédnek tartanak. A táplálkozástudományi szakemberek a glutamátot "a szokásos mennyiségben" alkalmazva ártalmatlannak tartják. A glutamát a természetben is előfordul bizonyos élelmiszerekben (pl. tojásban, paradicsomban, húsban, a kemény sajtokban és az anyatejben is). Az anyagcserében és az agyban ingerületvivő anyagként fontos és hasznos funkciót tölt be. Úgy tűnik, hogy gondot a mesterségesen előállított glutamát okoz.

 

Mire figyeljünk még?

A pörkölt mogyorók és a citrusfélék is válthatnak ki rohamot az arra hajlamosaknál.  Kerülni érdemes továbbá a nitriteket tartalmazó élelmiszereket, tehát a nitrites pácsóval készült vagy gyors érlelésű húsipari termékeket, kolbászokat, szalámikat, szalonnákat, halkonzerveket, füstölt lazacot vagy készételeket.

 

Aki rendszeresen sok kávét iszik, annak könnyebben megfájdul a feje, ha egy ideig kimarad a kávé, és vérében csökkenni kezd a koffein szintje. (A zöld tea és a matétea is tartalmaz koffeint, de sokkal jobban tolerálható formában. A maté Dél-Amerikában népgyógyászati szer fejfájás és migrén ellen.)

 

A valódi migrén jellemzője a hangokkal szembeni túlérzékenység

 

A lényeges tényezők felismerését nagymértékben megkönnyíti egy ún. fejfájásnapló vezetése. Fontos tisztázni, hogy milyen gyakran és mit követően lépnek fel a fájdalmak. Milyen jellegű a fájdalom: szaggató, hasogató, lüktető, görcsös, tompa, nyilalló, fúró, féloldali? Kísérik- e egyéb tünetek, pl. látászavar, hányinger stb.? Mit ettünk és ittunk a roham előtt?

 

Fejfájás ellen sok hatásos gyógynövényt ismerünk. A híres aszpirin is növényi eredetű: a fűzfakéreg kivonatából származik. Már az ókori Egyiptomban is ismerték és dokumentálták a fűzfakéreg fájdalomcsillapító hatását, azonban csak a 19. században kezdtek komolyabban foglalkozni a régiek feljegyzésével. Ekkor azonosították a szalicin nevű hatóanyagot, amely fájdalomcsillapító és gyulladásgátló hatásúnak bizonyult. Nem sokkal később szintetikus úton előállították ennek a természetes anyagnak a "másolatát", az acetil-szalicilsavat, ami az orvoslás, illetve a gyógyszerészet történetének méltán az egyik legnagyszerűbb mérföldköve.

 

Az áldásos margitvirág

Ez a növény hosszú időre feledésbe merült. Pedig az őszi margitvirág (Tanacetum parthenium vagy Matricaria parthenium) sok titkot tartogat. A mediterráneumból származó növény kinézetre leginkább a jól ismert kamillára hasonlít. Az angolszász országokban ezt a növényt "Feverfew" néven ismerik, ami lázcsillapító hatásra utal.

 

A margitvirág ma "igazolt hatású gyógynövény" migrén, fejfájás eseteire, ezt számos klinikai tesztben bizonyították. Nagy-Britanniában 270 migrénes páciens bevonásával végeztek kísérleteket a 80-as években. A kísérleti személyek 2-4 hónapig folyamatosan szedték a margitvirág kivonatát. A rohamok gyakorisága és hevessége átlagosan 70%-kal csökkent. A kutatók éppen ezért azt gyanítják, hogy a növény hatóanyagai befolyásolják a szerotonin-anyagcserét, illetve gátolják bizonyos ingerületvivő anyagok termelését, amelyek kapcsolatban állnak a migrénrohamokkal.

 

A rendszeres edzés az agyban endorfineket szabadít fel, amelyek természetes fájdalomcsillapítóként működnek

 

Tisztában kell azonban lenni azzal a ténnyel, hogy a margitvirág, mint a migrénre alkalmazható (népi)gyógyászati készítmények, nem képesek az akut fájdalom csillapítására, inkább a megelőzésben nyújtanak segítséget.

 

Az acsalapu is jó megelőzésre

Az acsalapuval (Petasites hybridus) is végeztek számos klinikai kísérletet, amelyek igazolták e gyógynövény hatásosságát a migrénnel szemben. Sok gyógyszerész nagyon értékesnek tartja az acsalapuból gyártott orvosságot a migrén kezelésében. A fájdalomklinikák adatai szerint a migrénrohamok száma a megfelelő szerek szedése következtében kb. 60%-kal csökken.

 

A növényből nem szabad teát főzni, mert mérgező alkaloidákat tartalmaz. Az acsalapu feldolgozása során ezeket kivonják, így a növényből gyártott tabletták már ártalmatlanok. Tény, hogy lehetséges májkárosító hatásokra hivatkozva Svájcban betiltották az acsalapuból gyártott készítményeket, de ezzel az alpesi ország egyedül van világszerte, sőt, az utóbbi időben egyre több neurológus ajánlja betegeinek az acsalapu-készítményeket.

 

Segítség a házi patikából

A fejfájás enyhítésében rendkívül hatásos külső alkalmazás a borsmentaolajos bedörzsölés. További lehetőség a hűtő hatású gélmaszkok alkalmazása. Ezeket néhány percre a homlokra, illetve a halántékra kell helyezni - lazító hatású a kezelés, és gyakran a fájdalom is teljesen megszűnik, legalábbis enyhül.

 

Ha sikerül megtalálni a páciens „alkati szerét”, a homeopátia megszünteti a fájdalmakat

 

A középkor gyógyfüves emberei fejfájásra a citromfűből készített teát ajánlották. A szerzetes orvosok ebben a korban ürömfűvel kúrálták a szenvedőket. Az orbáncfű szintén csillapíthatja a fájdalmakat. Hatására több "boldogsághormon", főként szerotonin, dopamin és noradrenalin termelődik. Ennek következtében a tenziós fejfájás ritkábban jelentkezik.

 

Ami felszabadítja a fejünket: módszerek

Lazítás - a megelőzés alapja

A fájdalomterápiával foglalkozó szakemberek újabban a Jacobson-féle progresszív izomrelaxációt (PM) ajánlják a betegeknek. A technika lényege bizonyos izmok tudatos megfeszítése (7-10 másodperc), majd ellazítása (20-30 másodperc), közben az egyenletes, nyugodt légzés. A szakemberek szerint ez a gyakorlat hatásosabban képes enyhíteni a fejfájást, mint az autogén tréning. 

 

Ígéretesnek tűnik a kognitív viselkedésterápia, valamint a meditáció és a légzésterápiák is. A jógát számtalan variációban alkalmazhatjuk fejfájás ellen. Nem kevésbé változatos a csi-kung vagy a taj-csi. És végül, de nem utolsósorban érdemes kipróbálni az évekkel ezelőtt felfedezett "5 tibeti" gyakorlatot. Utóbbi igen egyszerű és nem fárasztó módon harmonizálja a testet és lelket.

Koenzim Q10

Ezt a hatóanyagot is vizsgálták. Az eredmények biztatóak, még szigorúan a "hivatalos medicina" szemszögéből nézve is. Az USA-ban és Svájcban végzett klinikai kísérletek szerint a koenzim Q10 rendszeres szedésének hatására jelentősen csökkent a rohamok gyakorisága.

 

A migrén megelőzésében a mikrotápanyagok adagolása fontos lehet. Ezek közül a magnézium a legfontosabb. Hatására ellazul az izomzat és csillapodik a fájdalom

C-vitamin

A táplálkozásterapeuták figyelmeztetnek rá, hogy stresszhormonok (adrenalin és noradrenalin) fokozott termelődése esetén sokkal több C-vitamin használódik fel szervezetünkben. Tehát a hektikus napokon vagy nagyobb igénybevételkor hamar kialakul a C-vitamin-hiány. Lehetőleg fogyasszunk sok természetes C-vitamint. Ez paprikában, káposztafélékben, gyümölcsben, bogyós gyümölcsökben, kiviben, papajában vagy homoktövisből, acerola cseresznyéből, csipkebogyóból készített étrendi kiegészítőkben található.

Riboflavin (B2)

A B-vitamin-komplexek eme tagja magasabb dózisban (orvosi ellenőrzés szükséges!) pozitív hatású. Kiváló, nem állati eredetű forrásai az élesztőből gyártott étrendi kiegészítők (sörélesztő tabletták), a champignon gomba, a mandula és a búzacsíra.

 

Akupunktúra

Klinikai tanulmányok igazolták, hogy a helyesen alkalmazott finom tűszúrásokkal sok fejfájós páciensen segíthetnek. A kezelések hatására csökken a rohamok gyakorisága és intenzitása.

Gyógyulás a belek szanálása révén

Ha fájdalom tombol a koponyánkban, a bajt sokszor szó szerint a hasunk okozza, ezt a Mayr-kúrák sikere igazolja. Sokszor a belek baktériumflórája okozza (diszbiózis), azonban gombafertőzések (Candida albicans) is állhatnak a fejfájás hátterében.

A "gombaellenes diéta" lényege a finomított szénhidrátok kerülése, valamint a bélflóra alapvető szanálása. A terapeuták gyakran ajánlják a kolon-hidroterápiát is. Mielőtt azonban bárki alávetné magát bármely kezelésnek, érdemes a panaszokat alaposan tisztázni.

 

A homlokra és halántékra cseppentett borsmentaolaj kiválóan csillapítja a fejfájást. Hatását tudományos igényű kutatások igazolják

Homeopátia

A hasonszenvi gyógymód célja a szervezet működésének áthangolása. A klasszikus homeopátiára jellemző rendkívül részletes anamnézis lehetőséget nyújt a valódi kórok megszüntetésére.

Olajrágás

Sokan megtapasztalták: az olajrágó kúra hatására a fejfájáshajlam olykor csodálatos módon megszűnik. A hatás magyarázható. A módszer lényege, hogy hidegen sajtolt napraforgóolajat kell rágni, vagy inkább zubogtatni a szájban, a fogak között, kb. 10-15 percig. Ez nem csak a káros baktériumokat és mérgeket köti meg, hanem jelentősen felpezsdíti a fej nyirokkeringését is. Az eredmény kiváló méregtelenítés és az izmok ellazulása.

Akupresszúra és reflexzóna-masszírozás

Az öngyógyítás további lehetőségeit nyújtja az akupresszúra vagy a kopogtatásos akupresszúra, ha tudjuk, hogyan csináljuk helyesen. Hasonlóan hatásos a reflexzónák masszírozása is.

Gyógyítás aromaterápiával

A fájdalomcsillapítási lehetőségek eddig fel nem fedezett kincse a növényi esszenciákkal történő gyógyítás. A gyógyító illatok bőrünkön és orrunkon keresztül gyorsan kifejtik hatásukat az agyra. Görcsoldó, lazító vagy élénkítő hatást lehet velük kiváltani. A hatás mindig a megfelelően válogatott és kevert olajok kombinációjától függ. A növényi illóolajak kifejezetten szelíd impulzusokat gyakorolnak szervezetünkre. A kiváló hatást jól példázza a borsmentaolaj. Nagyon hasznosak a lazító hatású, kb. 10 perces illóolajos ülőfürdők (citromfű, levendula, rozmaring).

 

Az illóolajak csillapító hatásúak, inhalálhatjuk vagy fürdővizünkbe csepegtethetjük

Biofeedback - mentális módszerek

Ezek a kezelések olyan készülékkel történnek, amelyek lehetővé teszik, hogy a nyak, tarkó és a váll izmainak merevségét megmérjük. A páciens megfelelő gyakorlás után képessé válik a megállapított blokkokat és merevségeket visszacsatolás segítségével feloldani. Így játszva tanulhatja meg a páciens, hogyan képes "pusztán gondolatai erejével" megszüntetni a migrént.

Fussunk el a fájdalom elől

Azt, hogy ez valóban lehetséges, tudományos módszerekkel dokumentálták. Különösen hasznosnak bizonyult a rendszeres edzés, állóképességet fejlesztő mozgásformákkal. Az edzés során kibocsátott opioid anyagok (endorfinek) úgy működnek, mint a test saját fájdalomcsillapítói. A kutatók CT-felvételekkel egyértelműen igazolni tudták, hogy az agyban pontosan hol és milyen mértékben termelődnek endorfinek a sport hatására. A jelenséget intenzíven kutatják napjainkban is. Nem érdemes várni az eredményekre, inkább lássunk hozzá az edzésnek azonnal.

TENS - fájdalomblokkolás árammal

A TENS mozaikszó, ami a transzkután elektromos idegstimuláció angol kifejezésének kezdőbetűiből származik. Speciális, öntapadó elektródákat helyeznek a nyak, illetve a váll területeire, majd gyenge áramimpulzusokat vezetnek rajtuk keresztül. Az elektromosság hatására az idegrostok tartós ingerületi állapotba jutnak, ami bizonyos, fájdalmat továbbító anyagok termelődését blokkolja. Ezzel a fájdalomimpulzusok továbbítását gyakorlatilag helyben leblokkolhatjuk. Megfelelő készülékek otthoni használatra is kaphatók a szakkereskedelemben.

V. T.
XIV. évfolyam 10. szám

Címkék: fájdalom, fájdalomcsillapítás, fejfájás, migrén

Aktuális lapszámunk:
2019. március

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.