Betegségek A-tól Z-ig

Fiatalodjon velünk!

A hosszú és boldog élet titka

Örökké fiatalnak maradni – ez egyre több ember vágya. És a különféle természetes módszerek és szerek valóban lehetőséget is adnak arra, hogy minél hosszabb ideig egészségesen, friss erőben élhessünk.



Angolul anti-aging néven emlegetik azt a koncepciót, amelynek a lényege, hogy ne csak az életet, hanem a jó állapotban töltött éveket hosszabbítsák meg 25-30 évvel. Nem abszolút rekordok hajszolásáról van szó, hiszen nem élhet mindenki 120 évig. Arra azonban mindenkinek lehetősége van, hogy egészséges és boldog, teljes életet éljen, még magas életkorban is. Az öregedésellenes koncepció kulcsszavai a kíváncsiság, az érdeklődés, a tanulási vágy és képesség. Az élet így újabb és újabb benyomásokat, kalandokat hoz, a test és a szellem pedig rugalmas és alkalmazkodóképes marad.

 

Az öregedést nézhetjük az egyes szervek állapota és a teljes szervezet alapján. Számos, észrevétlenül lejátszódó folyamat összességéről van szó, amelyek alattomosan aláássák a szervezet vagy az egyes szövetek funkcióképességét, és végül döntő mértékben legyengítik őket. Ez hamarabb elkezdődik, mint gondolnánk: alig nőtt fel az ember, már húszéves korában. Vegyük mondjuk az izmok példáját:

 

helyükre kezd zsírszövet rakódni. Ez akkor is megtörténik, ha elhízásról szó sincs, csak éppen nem mozgunk eleget, és válogatás nélkül eszünk – azaz „normális“ az életvitelünk. Szerencsére az elzsírosodás folyamata nemcsak megállítható, hanem meg is fordítható, méghozzá bármelyik életkorban.

 

A bőrünkre megy a játék!

Az öregedés elleni harc a bőrnél kezdődik. A fiatalos bőr rugalmas és feszes, ezt pedig a kollagénrostoknak köszönheti. E rostok pusztulását kell tehát megakadályoznunk, felismerve ellenségeiket. Elsősorban az ibolyántúli sugarakról, a szabad gyökökről, a hormonális egyensúly hiányáról, a vitamin- és nyomelemhiányról, valamint a stresszről van szó, ezek vésnek mély árkokat az arcunkra.

 

Árt a túl sok nap

Napi tíz-húsz percnyi nap elegendő, különben a testünk sztrájkba lép. A természetes fény valóságos hormonkúra, serkenti például a D-vitamin vagy a szerotonin termelődését, de manapság már nem élvezhető bűntelenül. A túl sok nap felgyorsítja a bőr öregedési folyamatát, és ugyanez mondható el a szoláriumokról is. Ugyancsak növeli a bőr öregedésének és a bőrrák kialakulásának veszélyét a távoli tájakon való nyaralás, mert a nap már a Földközi-tenger partján is jóval intenzívebb, mint azt a mi szélességi körünkön megszoktuk. A legjobb védekezés a természetes fényvédő faktort tartalmazó jojobaolaj.

 

Bőrünket a következő módszerekkel kényeztethetjük – a legjobb kozmetikum ugyanis nem mindig a tégelyekben rejlik:

 

Mély, pihentető alvás: különösen a mélyalvás szakaszában jut el a bőr mélyebb rétegeibe a megfelelő nedvesség, és teszi rugalmassá. Ezenkívül ilyenkor játszódnak le a sejtmegújulási folyamatok is.

 

Vacsoramegvonás: ez a legjobb trükk! Időnként egyszerűen ne vacsorázzunk, mert a statisztikák szerint napi kalóriabevitelünk 40 százaléka délután 5 óra utánra esik. Ha elhagyjuk a vacsorát, egyfajta belső szépségkúrának vetjük alá magunkat.

 

  

A bőr fiatalságának titka a kevés nap, a sok alvás és vitamin. A kötőszövetet rugalmasabbá teszi   narancs, a grépfrút, a papaja és a guáva
 

C-vitamin: vacsora helyett, alvás előtt vegyünk be egy adag természetes C-vitamint (acerola, homoktövis- vagy csipkebogyó-készítmény formájában). Az aszkorbinsav nélkülözhetetlen a kollagén (kötőszövet) megújulásához.

 

Cink: erre a nyomelemre bőrünk regenerálódásához van szükségünk. Napi adagja 15 mg.

 

Kötőszövet-erősítők: homoktövis, egzotikus gyümölcsök (guáva, papaja, grépfrút, narancs), teák (pásztortáska, csalán, zab).

 

Masszázs búzacsíraolajjal (1:1 arányban keverjük mandulaolajjal).

 

 

A túl sok állati eredetű fehérje és a túl kevés kalcium hatására felgyorsul a csontvesztés. Segít viszont a sok mozgás és az egészséges táplálkozás

 

Nyirokmasszázs: időről időre szakképzett személlyel végeztetve megszabadítja szervezetünket a bőrt szürkévé és öreggé változtató nyirokpangástól.

 

Savasodás elleni önmasszázs (lásd előző számunkban).

 

Avokádó: az olajában lévő értékes zsírsavak elhalványítják az öregségi májfoltokat.

 

 

Milyen idősek vagyunk valójában?

Magunk is ellenőrizhetjük, mennyire vagyunk jó formában. Tüdőkapacitásunkat (amely a fiatalság egyik fontos jelzője) minden évben ellenőrizhetjük oly módon, hogy megpróbáljuk egy szuszra elfújni szülinapi tortánk valamennyi gyertyáját. Akkor vagyunk igazán jó formában, ha erre jó egyméteres távolságból is képesek vagyunk. Hasonlóképpen ajánlatos rendszeresen ellenőriz(tet)ni a látásunkat, a hallásunkat, a szívünk állapotát. A cukorbaj is az emberélet útjának feléhez eljutva válik mind gyakoribbá, ezért vércukorszintünket is tanácsos megvizsgáltatni.

 

 

El tudja fújni a gyertyákat a szülinapi tortáján egyméteres távolságból? Ha igen, akkor büszke lehet a tüdejére!
 

Az idő vasfoga leginkább az ereinket és a csontjainkat hajlamos megrágni. Ereink állapota határozza meg, mennyire vagyunk fiatalok, mert ha meszesednek, akkor nem jut elegendő oxigénhez sem az agyunk, sem az egész testünk. Ilyenkor fenyeget a szívinfarktus és a szélütés veszélye.

 

Örökké fiatal

1. Aki nevet, nemcsak fiatalabbnak látszik, hanem valóban fiatalabb is marad. Ez az egyik alaptétele dr. Ulrich Strunznak, aki manapság a legtekintélyesebb német egészségmegőrzési program kidolgozójának számít.

 

2. A cél az elégedett élet. Aki egyszer rászokott az aktív életmódra, megtapasztalta a mozgás következtében felszabaduló boldogsághormonok hatását, az már nem fog másképpen élni.

 

 

 

3. A belső indíttatású, nem mások által meghatározott élet boldogságforrásait tervszerűen haladva találhatjuk meg. Ez magában foglalja a legkisebb és a legfontosabb dolgokat egyaránt.

 

A Strunz-program legfontosabb elemei

A túlsúly csökken, a futásnak, kocogásnak vagy gyors ütemű sétának köszönhetően, amely egyben a zsíranyagcserét is javítja. Mindehhez ajánlatos a mediterrán konyha útmutatásain alapuló, jelentősen csökkentett kalóriatartalmú koszt.

 

 

Ha az aszkorbinsavról van szó, jobb hatású a paprika vagy a káposzta, mint a gyümölcs. Ennek ellenére szükségünk van C-vitamin-pótlásra

 

A modern nagyvárosban élő ember megtanulja, hogyan bánjon a stresszel. Megtanulja, hogy ne tulajdonítson túl nagy jelentőséget olyan negatív jelenségeknek, mint az agresszivitás, az ingerlékenység, különben egykettőre rátámad a szívinfarktus vagy a rák. A negatív stressz káros hatású, a pozitív stressz viszont serkentő, növeli a teljesítményt és életünk boldogságának egyik forrása lehet.

 

 

Aki nevet a mérgelődés helyett, mindig az az erősebb – tartja egy régi kínai közmondás. Ma már tudjuk, hogy ha mosolygunk, nemcsak fiatalabbnak látszunk, hanem valóban fiatalabbak is maradunk

 

A program keretében edzik az agyat és az izmokat, az immunrendszert és az intelligenciát egyaránt, hiszen nemcsak a testet, hanem az érzelmeket is lehet edzeni. A fitnesz célja nem a body-building, hanem az egész személyiség, a fellépés és a megjelenés fiatalosságának megőrzését célozza. A hangsúly a klasszikus görög ideálra esik, amely szerint „ép testben ép lélek”. Dr. Strunz szerint aki az ő tanácsait követi, az fiatalossá futja, eszi és gondolkodja magát. Fiatalnak maradni csak akkor sikerülhet, ha életünk komplex történéseit vesszük figyelembe, és alkalmassá tesszük a stressz helyes kezelésére.

 

Dr. Spitzbart tanácsai

Az 1957-es születésű orvos, aki 1999 óta szoros együttműködésben dolgozik dr. Strunzcal, szintén nagy hangsúlyt helyez fiatalságmegőrző programjában a futásra. Fontos tudni azonban, hogy itt is érvényesül a „Lassan járj, tovább érsz!” ősi bölcsessége. Nem érdemes rohanni, hanem csak lassan kezdeni, szinte helyben járni. A tempót azután lassan lehet növelni, ahogyan hétről hétre a fizikai állapot is javul, és tetszés szerinti sebességre fokozni. Aki a mozgást mint a fiatalság forrását akarja használni, az ne tűzzön ki olyan célokat, hogy világrekordokat dönt majd meg.

A krónikus túlterheléssel ugyanis éppen az ellenkező célt éri el: nem fiatal lesz, hanem öreg.

 

A boldogság építőkövei

A táplálkozás legyen tudatosan gazdag fehérjékben, ugyanakkor szegény zsírokban.

 

Nagyon fontos szerep jut az aminosavaknak, mivel a szervezet számos anyagának alapvető építőkövei, például serkentik a hormonrendszer működését. Ez mindenekelőtt a noradrenalinra és az endorfinokra vonatkozik. Mindkettő szinte szárnyakat ad az embernek, és euforikus hangulatba emeli. Hasonló hatást vált ki a magas szerotonin- és hemoglobinszint is.

 

 

Az öregedés elől a szó szoros értelmében elfuthatunk, de kocogás közben ne erőltessük túl magunkat, mert azzal pont az ellenkezőjét érjük el!

 

A zsírokra az a megállapítás vonatkozik, hogy a gondolkodás legnagyobb ellenségei.

A zsír összeszűkíti az ereket, rontja az agy és a szív vérellátását, csökkenti a szellemi teljesítőképességet, és elősegíti a szívinfarktus és a szélütés kialakulását. Ezenkívül a civilizációs étrendet követő embert a nyomelemhiány is fenyegeti. Az este javasolt és egészségesnek tartott egy pohár bor is kiöblíti a szervezetből például a magnéziumot. Ugyan a gyógyszertárakban számtalan nyomelemkészítmény kapható, ezeknek azonban jó része nem szívódik fel.

 

A vér határozza meg dr. Spitzbart szerint, hogy milyen a fellépésünk, vérünkből ugyanis nagyon gyakran hiányoznak létfontosságú elemek. Ilyenkor segít az úgynevezett ortomolekuláris orvoslás, amely nem a hagyományos értelemben vett gyógyszerekkel dolgozik, hanem olyan vegyületekkel, amelyek normális esetben a szervezetben is előfordulnak, és ott fontos szerepet töltenek be.

 

 

A szép fogak nemcsak szép látványt nyújtanak, hanem az egészség jelei is – az ínysorvadás például más szervek korai öregedését is elősegíti

 

A táplálékkiegészítésnek ez a formája mindig egyénre szabott, és az adott személy körülményeihez igazodik. Ennek során a szervezet raktárait alaposan feltöltik.

 

 

Hogyan nyerjünk éveket?

Az úgynevezett RealAge program kitalálója, dr. Michael F. Roizen szerint azt ígéri, hogy segítségével az illető, ha naptári életkorát nem is, biológiai életkorát igenis csökkentheti. A program alapvető építőköveit a vitaminok jelentik.

 

6 év nyereség: C- és E-vitamin: Itt kettős taktikát kell alkalmaznunk, egyrészt előnyben részesíteni a C-vitaminban gazdag táplálékokat, főként a zöldségeket (paprika, káposztafélék), mivel napi aszkorbinsav-adagunknak 1,2 grammot kellene kitennie. Másrészt ezt az adagot a nap során elosztva kell magunkhoz vennünk. A hangsúly a természetes forrásokra esik (acerola, homoktövis, csipkebogyó stb.), és nem a mesterséges készítményekre. Az E-vitamin esetében az ajánlott napi adag a megfiatalodáshoz 400 nemzetközi egység (kb. 340 mg). A cél itt is főleg a természetes források használata. Linus Pauling, a Nobel-díjas tudós azon a véleményen volt, hogy napi 3-12 g C-vitaminnal akár 12-18 évet is nyerhetünk!

 

 

Étkezésünk legyen gazdag fehérjékben, de szegény zsírokban

 

6,4 év nyereség: optimális szájhigiénia: Nem spekuláció, hanem tudományos tény, hogy a száj és a fogak olyan megbetegedései, mint például az ínysorvadás, kimutathatóan felgyorsítja az öregedés folyamatát, mindenekelőtt az immunrendszer területén, de hasonlóképpen hat a szívre és a szívkoszorúerekre is. Egészségünknek ez a területe is nagy figyelmet érdemel tehát, tanácsos például a fogkefe mellett fogselymet is használnunk, és kipróbálhatjuk a szájzuhanyt is. Ezen túl minden fogmosásnál alaposan tisztítsuk meg a nyelvünket is a fogkefével a lerakódásoktól, és ezzel együtt a káros baktériumoktól.

 

5 év nyereség: a férfiak titkos fegyvere, a paradicsom: A legújabb kutatások szerint heti tíz adag paradicsomhús a férfiak életét öt plusz egészséges évvel hosszabbíthatja meg. Ez a paradicsomban lévő likopinnak köszönhető, amelynek előnyös hatása a nőknél is érvényesül, csak kisebb mértékben. A likopin jótékony tulajdonságai meleg ételekben még jobban érvényesülnek, mint a nyers paradicsomnál, de azért a pizza és a ketchupos krumpli mellett a paradicsomsalátáról se felejtkezzünk el!

 

 

Az avokádó húsa nemcsak biológiailag hatásos anyagokban gazdag, hanem az olaja elhalványítja az öregségi pigmentfoltokat is

 

1,9 év nyereség: az aszpirin: Ez a tanács azon a megfigyelésen alapul, hogy az acetilszalicilsav (ASS, aszpirin) napi legföljebb 80 mg-os mennyiségben fogyasztva egyfelől véd az érelmeszesedéstől, méghozzá gyakran jobban, mint sok drága gyógyszer. Másfelől bizonyos adatok arra utalnak, hogy az aszpirin rendszeres szedése csökkenti az emésztőszervi rákok kialakulásának veszélyét. Lehetséges, hogy az ASS az Alzheimer-kór kockázatát is csökkenti, ezzel magyarázható, hogy akadnak szakemberek, akik szerint az ivóvizet aszpirinnal kellene dúsítani. A mesterségesen előállított aszpirinnak is van szerencsére természetes formája, az acetilszalicilsav megtalálható a fűzfa kérgében és a belőle előállított készítményekben.

 

 

Olajrágás

Ugyancsak a fiatalság megőrzését segíti elő egy egyszerű, de nagyszerű módszer, az úgynevezett olajrágás. A szájba vett és ott percekig „rágott”, öblögetett napraforgóolaj megtisztítja a szájüreget, és egészséges szájmiliőről gondoskodik.

 

Az amerikai orvosnő, Leila Denmark még százévesen sem gondolt arra, hogy feladja praxisát, amelyet nagy sikerrel vitt. Szintén hosszú élete legutolsó napjáig tevékeny maradt az amerikai rendező, George Abbott (1887–1995), aki százéves korában még színpadra állította a Broadway című musical jubileumi előadását. 107 évesen még további ötleteket diktált a titkárnőjének. A világ legidősebb diákjának a cseh Blanka Vavrinova számít, aki százéves korában iratkozott be a prágai műszaki egyetem kémia szakára. További női életkorrekordernek számít az angol Eva Morris, aki 2000. november 2-án, nem sokkal 115. születésnapja előtt hunyt el, és csak 106 évesen vonult idősotthonba, addig tökéletesen ellátta saját magát.

 

  Soha nem ment férjhez, és saját megítélése szerint ennek köszönhető, hogy megérte 122. születésnapját: a francia Jeanne Clement büszke rá, hogy kislányként nagybátyja írószerboltjában olyan híres vevőt is kiszolgált, mint Vincent van Gogh.   A japán Sigocsijo Izumi 1986-ban hunyt el, 120 éves és 273 napos korában.
  Johannes Heesters, az ellenállhatatlan, holland születésű színész a Guinness Rekordok könyvébe is bekerült, mint a legidősebb színész, aki valaha színpadon állt. 2001 nyarán, 97 éves korában még az Áldott öregkor című vígjáték főszerepét játszotta, ami esténként két és fél órányi testi és szellemi erőfeszítést jelentett.   Ugyancsak ritkaságnak számít a svájci hegyi vezető, Ulrich Inderbinen, aki szintén jó egészségben ünnepelhette meg a századik születésnapját.
         

-dr. ki-
VIII. évfolyam 2. szám

Címkék: anti-aging, boldog élet titka, fiatalító tippek, hosszú élet titka

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.