Betegségek A-tól Z-ig

Frászfék

Perceken belüli stresszoldás

Frászféktechnika? Ugyan mi lehet az? – kérdezi joggal az olvasó. „Ez az egyetlen tudományosan igazolt, 5 lépcsős koncentrációs és légzési technika, mely a stressz hatását csökkenti” – olvashatjuk a Doc–Lewi–Childre szerzőhármas Freez Frame c. könyvében. Bár a technikát szigorú szabadalmi jog védi, próbáltunk ellesni néhány fogást a titokból.  


A világ kezd kuktafazékká válni a benne élők számára, akik képtelenek kinyitni a szelepeket, hogy felszabaduljanak a stressz okozta nyomás alól. A környezetünkben élőktől a tömegkommunikációig tudatunkat és érzelmeinket rendre bombázzák olyan információkkal, melyek szinten tartják, sőt stimulálják feszültségeinket. Szakértők szerint a stressz egy ideje fertőzővé vált: az Egyesült Államokban az orvosi hívások 75-90%-ban stressz okozta rendellenességek miatt történnek. A statisztikák is stresszelőek: amerikai felmérések szerint a munkaképtelenséget okozó stresszbetegségek megkétszereződtek az utóbbi hat évben. Az amerikai munkások 72%-a számol be gyakori stressz okozta rossz fizikai és lelkiállapotról. A munkahely-változtatások 40%-a a stressznek köszönhető. Az Egyesült Államokban egymillió munkavállaló hiányzik naponta a munkahelyéről stresszproblémák miatt. A tudósok úgy gondolják, hogy az összes betegség 80%-át okozza stressz. A Londoni Orvosi Egyetemen egy húszéves vizsgálat eredményeképpen megállapították, hogy a stressz felhalmozódása súlyosabb kockázati tényezőt jelent a rák- és a szívbetegségek kialakulásában, mint a dohányzás vagy a magas koleszterintartalmú élelmiszerek fogyasztása. Hát akkor mit tegyünk? Előzzük meg a stresszt, hogy energiát takarítsunk meg kreatív terveink megvalósítására. Ha megtanuljuk a frászféknek nevezett technikát, akkor a főnökünk nem fog annyit követelni tőlünk, cégünk módosítja az elbocsátási tervét, gyermekeink pedig kisangyalokká változnak.

 

 1. ábra. EKG-felvétel. Ez egy tipikus, 5 másodperces EKG-felvétel. A görbét gyors Fourier-transzformációval analizálják, hogy megtudják, milyen frekvenciákat tartalmaz

 

A technika

1. lépés: Teremts időt magadnak. Vonulj el, és koncentrálj szép dolgokra!

2. lépés: E kellemes érzelmi állapotban energiád 10 mp-ig fókuszáld a szíved tájékára!

3. lépés: Idézz fel egy vidám élményt, és éld át újra!

4. lépés: Kérd meg szívedet, hogy a jövőben segítsen a stressz csökkentésében!

5. lépés: Hallgass a szívedre! Ő majd megsúgja, hogyan léphetsz ki stresszes állapotodból.

 

 

 2. ábra. EKG-felvételek frekvenciaeloszlásai

 

Ez az egyszerű technika, melynek során a feladatokhoz való negatív hozzáállásunkat pozitívvá változtatjuk, nem csak abban segít, hogy eredményesebbek legyünk a munkánkban, hanem abban is, hogyan javítsuk szívműködésünket, immunrendszerünket s a bennünk lezajló öregedési folyamatot. Hatására elménk frissebbé válik, bátrabbak, vidámabbak leszünk. Életminőségünk javul, kapcsolataink tartalmasabbak lesznek, s megtanuljuk, hogyan vegyük életünket saját irányításunk, felügyeletünk alá.

 

 

Harmonikus szívelektromosság

Az EKG- és EEG-görbéken jól tanulmányozható, milyen hatással vannak érzelmeink a szervezetünkre. Ha a vizsgálatban részt vevő személyeket a szeretet és gyengéd érzelmek hatják át, EKG-juk frekvenciaeloszlása harmóniát mutat (1. ábra). A stressz növekvő szintje miatt a legtöbb ember EKG-görbéjének frekvenciaeloszlása nagyon kusza, viszont azonnal rendezetté válik, ha gondolataikat szeretetteljessé formálják. Düh, félelem, aggodalom, frusztráció hatására viszont az EKG-görbék frekvenciaeloszlása nagy összevisszaságot mutat (2. ábra). A kutatások segítenek abban, hogy megértsük, miért járulhatnak hozzá a negatív érzelmek a szívbetegségek kialakulásához. A szív elektromos rendszer, hasonlít egy rádióadóhoz. Ahhoz, hogy a rádióadó hatékonyan működjön, antennáját a megfelelő frekvenciára kell hangolni, hogy tiszta jelet vegyen. Ha a behangolás elmarad, az adó szó szerint leég, mivel a torzított energia visszatáplálódik a rendszerbe. A negatív tudati és értelmi folyamatok elektromosan torzítják a szív természetes ritmusát, létrehozva egy rossz pulzusszámváltozást, valamint egy nem harmonikus EKG-frekvenciaeloszlást. Mivel a szív elektromos jele nagyon erős, ezek a frekvenciák minden sejthez eljutnak. A frászféktechnikát alkalmazva pillanatokon belül drámai változások láthatók az agyi hullámokban és a szív és érrendszer működésében.

 

3. ábra. Pulzusszámváltozások (HRV-felvételek)

 

 

Pulzusszámváltozás

A pulzusszámváltozás (Heart Rate Variability, HVR) a szívverések közti időket mutatja. Ezt befolyásolja mindenféle tudati tevékenység, a gondolkodás, az érzelmek, a hang- és fényhatások stb. A HRV ezért használható a tudati/érzelmi változások jelzésére, a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer közti egyensúly mérésére (az előbbi gyorsítja, az utóbbi lassítja a szívműködést). A 3. ábrán az alsó grafika az említett két idegrendszer harmonikus működését mutatja. Az azonos fázisban történő, koherens rezgések lehetővé teszik, hogy a szív maximális hatásfokkal dolgozzon. Ezt az állapotot koherens szívelektromosságnak is nevezik. A kutatások egyértelműen igazolják, hogy amint az emberek átváltanak a negatív tudati/érzelmi állapotból a pozitívba, HRV-jük rendezettebbé válik.

 

Az immunrendszer erősítése

A koherens szívfrekvenciák és az immunrendszer közti összefüggést a Harvard Egyetem kutatói a szervezet immunglobulin-termelésének mérésével (S-IgA) igyekeztek kimutatni. Az IgA egy antitest, mely a szervezet védelmét biztosítja vírusokkal, baktériumokkal és más kórokozókkal szemben. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a düh először növeli az IgA szintjét, aztán jelentősen csökkenti, ami négy-hat órát is igénybe vehet. A vizsgálatok azt is megerősítik, amit ösztönösen érzünk: a negatív érzelmek elvonják energiánkat és gyengítik immunrendszerünket.

 

 

A szívet körülvevő elektromos tér számítógépes modellje. A modellt készítette: Profeszszor Arthur Winfree, University of Arizona

 

 

Egy új tudomány: cardio-neuroimmunológia

Amióta felfedezték, hogy az idegrendszer kommunikál az immunrendszerrel, a tudósok megértették, miként okozza a stressz és az érzelmi trauma a hormonális egyensúly felborulását a belső elválasztású mirigyek rendszerében. Ez egy új tudományt, a pszicho-neuroimmunológiát (PNI) hívta életre, amely azt vizsgálja, hogyan hatnak a tudati és érzelmi folyamatok az ideg- és immunrendszerre. Sok tudós azt hiszi, hogy a hormonális és immunhatásokat csak az agy közvetíti, ám gyűlnek a bizonyítékok arra, hogy a szív elektromos rendszere szintén fontos szerepet játszik ezekben a folyamatokban. A szív elektromos rendszerének összefüggését a tudattal és a test többi részével a cardioimmunológiának (CNI) elkötelezett tudósok vizsgálják. Mivel a szív 40-60-szor nagyobb elektromágneses jelet ad, mint az agy, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ennek a vezéroszcillátornak a jelei az egész testben szétterjednek. A CNI szerint a szív által szétsugárzott elektromos frekvenciák mint szétküldött információk magyarázzák, hogyan tud a szív is és az agy is kommunikálni a testtel, és változást okozni az immunrendszerben meg a belső elválasztású mirigyekben. A nagyobb stressz, a hosszabb munkaórák, a növekvő felelősség, a gyors alkalmazkodóképesség kívánalma miatt sokukra a leépülés veszélye leselkedik. Ha ezek a feszültségek párosulnak saját tudati, érzelmi irányíthatóságunk hiányával, akkor a növekvő stressz „lassú belső kiégést” eredményez. A statisztikák szerint az emberek mindaddig nincsenek tisztában a belső stressz felhalmozódásával, amíg az betegségtünetek formájában, rossz döntéshozatalokban, érzelmi labilitásban stb. nem jelentkezik.

 

4. ábra. A FRÁSZFÉK alkalmazása markánsan megnöveli az IgA-szintet és egész nap fenn is tartja azt. Azoknál, akik öt percig dühösek voltak, szintén azonnal megnövekedett a IgA-szint. Ezután drámai csökkenés következett, ami fennmaradt egész nap. A két diagram két csoportból származik.

 

A frászféktechnika alkalmazásával csökkenthetjük a túlterhelést, az idegeskedést, a határozatlanságot. Több energiánk marad, mely javítja koncentrációs képességünket, pontosabbá teszi döntéseinket, és segíti céljaink megvalósítását.

Jakab István
VIII. évfolyam 7. szám

Címkék: frászfék technika, stresszoldás

Aktuális lapszámunk:
2017. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.