Betegségek A-tól Z-ig

Fruktóz-intolerancia

Ingerlékeny bél esetén gondoljunk a gyümölcscukorra is!

A gyümölcscukor (fruktóz) korábban ártalmatlan édesítőszernek számított. A gyümölcsről, a fruktóz fő forrásáról pedig mindenki tudja, hogy egészséges, nem? Újabban azonban egyre több információ gyűlt össze arról, hogy sok ember - bár nem is tud róla - szenved gyümölcscukor-túlérzékenységben. Erre vezethetők vissza olyan tünetek, mint puffadás, hasmenés, de akár húgyhólyag-érzékenység is.


A gyümölcsök, illetve a gyümölcscukor bélproblémákhoz vezethet

 

Az ingerlékeny bél szindróma sokáig elsősorban pszichológiai problémának számított, amely érzékeny természetű embereknél stressz hatására lép fel. Mára az új felismerések hatására megváltoztak a nézetek. A táplálkozástudomány számára már régóta ismert, hogy bizonyos élelmiszerek mellőzése javítja az ingerlékeny béltől szenvedők állapotát. Főként a következő ennivalók jöhetnek szóba:

 

• tej és tejtermékek, gomba, búzából készült termékek (ezek kihagyása az esetek 30-35 százalékában jelentős javuláshoz vezet)

• tojás, kávé, csoki (20-30 százalék)

• diófélék, citrusgyümölcsök, tea, zabtermékek (10-20 százalék)

 

Ezek között nem szerepel az a fajta táplálék-túlérzékenység, amelyet egyre gyakrabban figyelnek meg az utóbbi években: a fruktóz-intolerancia. Ennek két formája van, az öröklött és a szerzett. A szaknyelven rossz fruktózfelszívódásnak is nevezett jelenség azt jelenti, hogy a bél csak korlátozottan veszi fel a fruktózt. Ennek oka a Glut 5 nevű szállítóanyag korlátozott működése. Ennek az anyagnak az a feladata, hogy a gyümölcscukrot keresztülszállítsa a vékonybél falán, illetve lehetővé tegye a felszívódását. Míg a glukóz és a galaktóz (a tejcukorból) segítik a transzporter munkáját, addig a cukorpótló szorbit gátolja. A szorbit a fruktózzal versenyez a transzportkapacitásért. Aki tehát gyümölcscukor-felszívódási zavarban szenved, annak a szorbitbevitelét is korlátoznia kell. Szorbit számtalan készételben van.

 

 

A székletvizsgálat és a leheletteszt adatokat szolgáltat

A fruktóz-intolerancia megállapítására a laboratóriumi leheletgáz-teszt szolgál, hasonló ahhoz, amit a laktóz-intolerancia diagnosztizálására használnak. Ezenkívül székletvizsgálat is elvégezhető, annak megállapítására, a vékonybélben megemésztődik- e kellően a gyümölcscukor vagy sem.

 

A laborteszt eredménye azonban nem minden, a kényszerű körülmények ugyanis nem biztos, hogy a valóságot tükrözik. A vizsgálathoz például meg kell enni két körtét héjastul vagy 10-14 darab friss szilvát, és ha ezek után fellépnek az olyan tünetek, mint puffadás, hasmenés, teltségérzet, akkor ez megerősíti a diagnózis gyanúját.

 

A fruktóz-intolerancia azonban a fentieken túl még egy sor egyéb, meglepő tünetet is előidézhet. Például elősegíti az allergia vagy az ekcéma kialakulását, főként azoknál, akiknél a B6-vitamin felszívódása nem megfelelő. Fiataloknál összefüggés állhat fenn a gyümölcscukor és az akné között, a májterhelés fáradtsághoz, kimerültséghez, depresszióhoz vezethet. Még az olyan panaszok, mint az ingerlékeny húgyhólyag vagy a stressz-inkontinencia is lehet fruktóz-intolerancia következménye.

 

 

Az intolerancia nem allergia, hanem mennyiségi probléma

A táplálék-túlérzékenység azonban nem allergia, ezért az allergiateszt nem mutatja ki. Míg a valódi allergiás reakciókat a legcsekélyebb mennyiségű allergén is kiváltja, egészen az életveszélyes sokkállapotig, addig a szervezet fruktóz-intolerancia esetén egy bizonyos mennyiséget még elvisel. Sokaknál ez akár napi 30 g is lehet. Csak ha az illető túllépi ezt a mennyiséget, akkor lépnek fel a tünetek. Éppen ezért tanácsos az egyéni mennyiséget kikísérletezni. Ehhez először csak kevés gyümölcscukor- tartalmú ételt együnk, majd fokozatosan emeljük az adagot.

 

A megfelelő diagnosztikai eljárások korábbi hiányán túl azzal is magyarázható a fruktóz-intolerancia témájának felbukkanása, hogy az érintettek száma valóban nő. Ennek egyik oka az, hogy az utóbbi években-évtizedekben jelentősen megnövekedett a gyümölcscukor bevitele. Ebben a fő szerepet nem a valódi gyümölcsök fogyasztása játssza, hanem a készételeké.

 

Az élelmiszeripar egyre szélesebb körben alkalmazza a gyümölcscukrot mint értékes édesítőanyagot a korábban megszokott répacukor helyett. Ennek eredményeként például az Egyesült Államokban az utóbbi 30 évben megszázszorozódott a gyümölcscukor fogyasztása. A fruktóz- és glukózszirup keverékét (HFCS = high fruktose corn syrup, azaz kukoricaszirup) még a kenyérbe is belekeverik.

 

A cukorszirup hizlal

Régebben az volt a felfogás, hogy gyümölcscukorból akármennyit ehetünk, nem árt, mert inzulinfüggően emésztődik meg. Ez azonban csak csekély mennyiségnél igaz, nagyobb adagban a gyümölcscukor is rontja a diabetikus anyagcsere- egyensúlyt, és ezen túlmenően a zsírsavszintézist is serkenti. Mindezen túl a magasabb gyümölcscukor-koncentráció gátolja a leptinelválasztást - a leptin pedig természetes étvágycsökkentő.

 

A szárított gyümölcsökben különösen magas a gyümölcscukor-tartalom

 

Mindez azt jelenti, hogy a túl sok gyümölcscukor-fogyasztás hizlal! Feltehető, hogy ez az egyik fő oka az Egyesült Államokban megfigyelhető elhízási járványnak. A normál háztartási cukor (szacharóz) is tartalmaz fruktózt: egy kettős molekulából áll, amelyet azonos arányban alkot egy rész fruktóz és egy rész glukóz (szőlőcukor). A "cukormentes" feliratú élelmiszerek szacharózt nem tartalmazhatnak, fruktózt viszont igen! Ezért emberek sokasága fogyasztott öntudatlanul is hatalmas mennyiségű cukrot. Szerencsére az EU-szabályozás előírja, hogy az élelmiszereken a fruktóztartalmaz is fel kell tüntetni.

 

Kerüljük el a sok fruktózt tartalmazó élelmiszereket

Ha valaminek a túlzott fogyasztása ellenreakciót vált ki a szervezetből, az annak a jele, hogy eddig, és ne tovább! Akiknél tehát enyhe fruktóz-intolerancia áll fenn, azoknál elegendő, ha korlátozzák a klasszikus, gyümölcscukorban gazdag élelmiszerek fogyasztását (multivitamin-ital, aszalt gyümölcs stb.)

 

Normál esetben a gyümölcscukor a vékonybélben szívódik fel, de intolerancia esetén ez nem játszódik le megfelelően. Ilyenkor a fruktóz a vastagbélbe vándorol, és ott erjedési és alkoholképződési folyamatokat idéz elő. A fruktózfelszívódást a vékonybélben azonban elősegíti a szőlőcukor, amely gyorsan felszívódik, és egyben aktivizálja a már említett Glut 5 enzimrendszert is. Ezért van olyan tanács, hogy a gyümölcsöt mártsuk szőlőcukorba, és úgy együk.

 

Hasonlóképpen javítja a felszívódást, ha a gyümölcsöt tejtermékkel, például joghurttal együtt esszük, mivel a tejben lévő galaktóz a glükózhoz hasonlóan elősegíti a felszívódást. A jobb megoldást azonban az jelenti, hogy visszafogjuk cukorfogyasztásunkat, és utána felderítjük a mélyebben fekvő okokat.

 

 

Gyakran fordul elő krónikus nyálkahártya-gyulladás

Az intolerancia végső soron azt jelenti, hogy a szervezet védekezik valami ellen, amiből túl sokat kap. A fruktóz-intolerancia esetében a már említett túlzásba vitt cukorfogyasztás mellett a nyálkahártya megnövekedett átjárhatósága is szerepet játszhat. Erről a modern székletértékek adnak felvilágosítást, például az alfa-1-antitrypsin. Ez az érték megmutatja például, hogy a bélbolyhok gyulladásos, irritált állapotban vannak-e vagy sem. Ha a válasz igen, akkor előbb ezt kell kezelni, megfelelő táplálkozással és nyálkahártya-nyugtató szerekkel, például kamillateával.

 

Egyedül gyümölcscukor-intolerancia áll fenn? Gyakran nem! Közelebbi vizsgálat után találhatunk egyéb túlérzékenységeket is, például tejcukorra (laktóz) vagy gluténre.

 

A terápiának tehát - a kiváltó anyagok elhagyása mellett - tartalmaznia kell bélszanálást is. Ehhez az étkezés megváltoztatásán kívül növényi, homeopátiás és makrobiotikus készítmények bevetése is hozzátartozik, amik hatására az irritált bélflóra ismét megerősödik és helyreáll.

 

Az emésztés megerősítése fiziológiás baktériumokkal

Különösen hatásos kezdő terápia például a böjtölés vagy az F. X. Mayr-kúra. Az ezekkel járó anyagcsere-tehermentesítés, illetve a rostanyagbevitel ideiglenes felfüggesztése hozzájárul ahhoz, hogy a bélflóra alapvetően helyreálljon.

 

Manapság majdnem mindig fennáll valamelyik baktérium csökkenése. Főleg bifidocsírák és tejsavbaktériumok (laktobacilusok) találhatók sokaknál megcsappant számban. Így ezek megfelelő készítményekkel való pótlása gyanús esetekben azonnal elkezdődhet. Kolibaktériumok - élő vagy legyengített formában - kiegyenlítik a belek immunfunkcióit, ezért főleg allergiás és étel-intoleranciás esetekben gyakran részei a terápiának.

 

Gyümölcscukor és egyéb túlérzékenység esetében a legjobb eredményt az étrend optimalizálásával és az emésztőszervek erősítésével lehet elérni. Ám nincs olyan recept, ami mindenkinél egyazon módon bevethető. Egyéni változtatásokkal, sőt az esetleges visszaesésekkel is számolni kell. Számítani kell arra is, hogy bizonyított gyümölcscukor-intolerancia esetében is fennállhatnak további zavarok, például a hasnyálmirigy, a máj, az epe vagy a gyomor tartományában. Az emésztési zavarok megszüntetése tehát sok nyomozással jár. 

 

Mennyi gyümölcscukor található az élelmiszerekben?

Nem csak gyümölcsökben – főleg szárítottt formában -, de egyes zöldségekben is meglehetősen magas a gyümölcscukor-tartalom. A legnagyobb agadban azonban főleg a készételekben fordulnak elő, és nem csupán a hírhedt diabetikus csokoládéban. Az emésztés terhelése attól is függ, mennyit fogyasztunk az egyes élelmiszerekből.

 

1. gyümölcsök

Értékek mg-ban, 100g élelmiszerben

Sárgadinnye
Lime
Sárgabarack
Őszibarack
Mandarin
Szeder
Nektarin
Szilva
Málna
Eper
Grépfrút
Ananász
Narancs
Görögdinnye
Banán
Ribiszke
Egres
Áfonya
Kivi
Meggy
Alma
Körte
Cseresznye
Szőlő
Datolya
Mazsola
557
800
863
1240
1300
1350
1790
2020
2040
2280
2530
2590
2870
2900
3640
3800
4010
4070
4410
4770
5740
6750
6160
7630
31300
32800

2. zöldségek

Értékek mg-ban, 100g élelmiszerben

Zöldborsó
Fejes saláta
Zöldbab
Zeller
Uborka
Lila káposzta
Hagyma
Édeskömény
Zöldpaprika
Paradicsom
Articsóka
Piros paprika
250
530
560
600
880
910
1080
1140
1190
1300
1500
3700

3. készételek

Értékek mg-ban, 100g élelmiszerben

Répalé
Babkonzerv
Gabonapelyhek
Üdítőitalok
Puszedli
Ketchup
Méz
Diab. csokoládé
1100
1800
3700
4800
7700
12000
35000
55000
     

M. L.
XIV. évfolyam 9. szám

Címkék: fruktóz, fruktóz-intolerancia, gyümölcscukor, ingerlékeny bél, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.