Betegségek A-tól Z-ig

Glutén-intolerancia (cöliákia)

Így működik a gluténmentes táplálkozás


 

"Az ön szervezete nem tudja megemészteni a glutént, ezért mostantól nem ehet semmiféle itthon honos gabonát, tehát búzát, rozst, árpát, zabot és tönkölybúzát." Aki ilyen hírt hall az orvosától, joggal érzi úgy, sokkot kapott. Soha többé kenyér, tészta, süti? Hogy lehet ezt megoldani? Először úgy érezheti, semmi sem maradt, amit ehetne. Ám szerencsére sokkal szélesebb a lisztérzékenyek által fogyasztható ételek listája, mint elsőre gondolnánk, és ráadásul finoman is lehet így főzni.

 

Étlapunkon a hazai gabonafélék széles körben képviseltetik magukat. De sajnos nem mindenkinek a szervezete tolerálja a bennük lévő fehérjét, a glutént, és az érintettek száma egyre nő. A lisztérzékenyeknél a glutén olyan autoimmun-reakciót idéz elő, amelynek hatására a bélnyálkahártyája begyullad és idővel tönkremegy. Olyan panaszok léphetnek fel, mint hasmenés, puffadás, testsúlyvesztés. Attól függően, mennyire súlyos a bélnyálkahártya károsodása, a táplálékfelvétel is zavart szenved, és ennek megfelelően hiányállapotokat idéz elő, például vérszegénységet vagy csontritkulást. Késői következményként megnövekedhet a rosszindulatú daganatok kialakulásának kockázata. Ha az érintettek mellőzik a gluténtartalmú ételek fogyasztását, a bél nyálkahártyája gyorsan regenerálódik és a tünetek eltűnnek, de sajnos már csekély mértékű glutén hatására is kiújulnak.

 

A betegség neve cöliákia vagy lisztérzékenység. Bármely életkorban felléphet, de elsősorban 1 és 8, illetve 20 és 50 éves kor között tör ki. Kialakulásában az örökletes tényezők kulcsszerepet játszanak, de úgy tűnik, befolyásolják olyan faktorok is, mint az immunrendszer, fertőzések és környezeti hatások.

 

A gabona, búza, tönköly és társaik, szinte egyetlen reggeliből sem hiányoznak. A következmény súlyos lehet: a teljes gabonaszemben található gluténra sokan intoleranciával reagálnak, anélkül, hogy ezzel tisztában lennének. A reggeli kenyérnél vagy árpakásánál ilyenkor jobb a köleskása vagy egy cső kukorica

 

Sok érintett nem is tud a problémájáról, mivel az említett klasszikus tünetek gyakran nem is jönnek elő. A helyes diagnózist felnőttek esetén átlagosan 15 év elteltével állítják fel. Látens kórképnél a bélproblémák nagyon nem specifikusak vagy esetleg egyáltalán nem is állnak fenn. Sok páciensnek vannak például cikluszavarai, depressziója, migrénrohamai vagy megnövekedett májértékei. Gyakori viszont, hogy csak megmagyarázhatatlan vashiány, csontritkulás vagy ízületi fájdalom utal a lisztérzékenységre. Gyerekeknél a betegség lényegesen szembetűnőbb módon lép fel, a tünetek nemritkán már az első, gabonatartalmú bébiétel elfogyasztását követően jelentkeznek.

 

Mivel a kór ellen nincs gyógyszer, az érintettek számára egyetlen megoldás marad: a glutén mellőzése, hogy a bél nyálkahártyája regenerálódni tudjon. Ez azonban az európai étkezési szokásokat tekintve elsőre szinte teljesen lehetetlennek tűnik.

 

 

Az átállás alapját az átfogó információk jelentik

A gondolat, hogy valakinek élete végéig furcsa diétát kell követnie, ijesztőnek tűnhet, de tulajdonképpen nem jelenti az étkezés radikális átalakítását. Látni kell, hogy az illető nemcsak veszít, hanem nyer is, tudniillik életminőséget. A tünetek általában az átállást követő néhány napon belül már enyhülnek.

 

A gluténtartalmú élelmiszerek listája szinte áttekinthetetlen. A gabonákon és gabonatermékeken kívül ez a fehérje ott rejtőzködik, ahol nem is gondolnánk, például a sült krumpliban, a ketchupban, a rágógumiban, a zacskós levesekben, a szószokban, a virsliben vagy a csokiban (lásd a táblázatot).

 

A gluténérzékenyek vékonybelében a bélbolyhok károsodnak. A következmény: felfúvódott has, fogyás és hasmenés

 

A legelső feladat tehát az átfogó informálódás. Szerezzünk be például listát a gluténmentes élelmiszerekről, hogy könnyebbé váljon a bevásárlás. A bioboltokban és néha a szupermarketekben is kínálnak ilyen termékeket, erre specializálódott cégek gyártmányait. Nemzetközi egységes jelzésük az áthúzott gabonafej. Ma már kapható ízletes, gluténmentes kenyér, péksütemény, pizza, tésztafélék, egyéb termékek, még sör is, próbáljuk ki, melyiket találjuk a legfinomabbnak. Ezek biztonságos élelmiszerek, bár kétségkívül nem olcsók.

 

Ezen kívül a "normális" élelmiszerek között is sok olyan termék van, amelyben nincsen glutén: gyümölcs, zöldség, hüvelyesek, hal, hús, hozzáadott anyagok nélküli tejtermékek, tojás. A gluténmentes gabonák listája sem rövid: rizs, kukorica, köles, amaránt, hajdina. Egy bizonyos hozzászokási idő után ezekkel otthon is jól boldogulhatunk.

 

Amit tartsunk mindig szem előtt: el a kezekkel a készételektől! Legföljebb akkor vegyünk ilyet, ha gondosan áttanulmányoztuk az összetevők listáját. Ha olyasmit látunk a céduláján, mint például búzaszirup, búzakeményítő, maláta, ízfokozó, savanyítószer, aroma- vagy tartósítószer, akkor a termék nagy sansszal glutént tartalmaz. A fehérjét kötőanyagként és ízfokozóként szinte mindenhol használja az élelmiszeripar. 2005 óta az EU-országokban szigorú előírás az allergén adalékanyagok feltüntetése: 12 olyan adalékanyagot, amelyek a leggyakrabban okoznak allergiát, fel kell tüntetni az élelmiszerek címkéjén. Az esetleges gluténnel való szennyezettséget nem kell jelezni. A legjobb a gyártónál informálódni.

 

A kenyér az egyik legkedvesebb eledel. Helyesebb volna gyakrabban helyettesíteni pl. meleg levessel, amelybe rizsbetétet teszünk

 

Vizsgáljuk át a kamránkat, és dobjunk ki minden gluténtartalmú élelmiszert. A legtöbb terméknek létezik gluténmentes alternatívája.

 

Ha a jövőben kétféle (gluténes és gluténmentes) módon kívánunk főzni, akkor be kell szereznünk egy sor felszerelést: gabonadaráló, sütőforma, tepsi, fából készült munkaeszközök. A gluténmentes hozzávalókat mindig jól zárható üveg-, fém- vagy műanyag tartókban tartsuk, jól elkülönítve a gluténtartalmúaktól. Alaposan tisztítsuk meg a munkafelületet és a konyhai eszközöket, mielőtt nekilátnánk a gluténmentes ételek elkészítésének. Ügyeljünk rá, hogy ne legyen például lisztpor a törlőruhán, a mosogatószivacson sem.

 

Az alternatívák új ízélményeket kínálnak

A gluténmentes étkezés a gyakorlatban a következőképpen nézhet ki:

 

Reggel: a müzlievők válasszanak gluténmentes müzlit, vagy térjenek át a köles- vagy rizspehelyre. Jó megoldás a főtt köles- vagy hajdinakása, az amaránt is. Készítsük elő este, és reggel együk hidegen. Illik hozzá a gyümölcs, a natúr joghurt, a tej, diófélék, napraforgómag egyaránt. Mivel a lisztérzékenység gyakran párosul tejcukor-intoleranciával is (amely azonban általában megszűnik, ha a bél regenerálódik), tehéntej helyett igyunk kókusz, szója- vagy rizstejet.

 

A cöliákia és a sprue a nőknél gyermektelenséget okozhat. A gyermekeknél gyakori a viselkedés megváltozása, sírósakká és kedvetlenekké válnak

 

Nehezebb helyzetben vannak a kenyérrajongók. A gluténmentes lisztből készült kenyér ízéhez előbb hozzá kell szokni, ráadásul ez a liszt elég drága. Akinek van ideje, maga süthet kenyeret kukorica- vagy rizslisztből. A tojás, vaj, margarin, túró, lekvár és méz problémamentes, de a zselésítőcukorral készült lekvár ugyanúgy tartalmazhat glutént, mint a nutella. Nincs gond a természetes sajtokkal (edámi, ementáli, gouda, tilsiti), a kolbászok céduláját ellenőrizzük. Italként szóba jöhet a babkávé, fekete vagy zöld tea, gyümölcslé, tej. A cukorban nincs glutén, az édesítőszerekben valamennyiben van.

 

 

Vigyázzunk a fűszerekkel, az ecettel és a krumplis termékekkel!

Délben: itt is segít, ha lemondunk a késztermékekről. Ideális a zöldség vagy hüvelyes krumplival, rizzsel vagy más gluténmentes gabonával. A rizottó is jó megoldás, akárcsak a polenta, amiből pizzát is süthetünk. Sűrítésre krumplilisztet vagy -keményítőt használjunk, illetve kukoricalisztet. Nem gond a panírozatlan hús, hal, ezeket más okokból ne együk naponta. Jó megoldás a palacsinta kukorica-, rizs- vagy hajdinalisztből.

 

Ne használjunk fűszerkeveréket vagy szószt, hanem csak külön-külön fűszereket vagy zöldfűszereket. Sajnos glutént tartalmazhat a mustár, a ketchup, a majonéz és a szójaszósz is. A krumplis készítményekhez pedig lisztet, keményítőt és növényi sűrítőszereket adhattak hozzá.

 

A friss saláta minden gond nélkül fogyasztható. Vigyázzunk viszont a fűszerek hozzáadásával készült ecetekkel és olajokkal. A tésztarajongók a gluténmentes tészták közül választhatnak, de keressék a már említett, áthúzott gabonafejes jelet. Az így meg nem jelölt termékekben ugyanis előfordulhat gluténszennyeződés.

 

A pizzával és a közkedvelt száraztésztával is vigyázni kell, ugyanis ezek nagy része búzából készül. A burgonya egészséges, ezért gyakrabban kellene az étrenden szerepelnie

 

Desszertnek válasszunk friss gyümölcsöt, gyümölcssalátát, túrót vagy joghurtot friss gyümölccsel.

 

Az étkezési szokásokat hosszú távra át kell állítani

Este: aki vacsorára valamilyen megkent kenyeret szokott enni, az válasszon gluténmentes kenyeret és rávalót, például vegetárius kennivalókat. Hosszabb távon inkább az étkezési szokások megváltoztatása javasolható. Nagyon jó vacsora például a párolt zöldség vagy a zöldségleves. Ha arra kényszerülünk, hogy ismeretlen helyen büfében vagy vendéglőben együnk, kérdezzük ki a szakácsot.

 

Megfelelő tervezéssel utazni is lehet

Az utazáshoz gondos előkészületekre van szükség. A repülőn foglaláskor jelöljük meg, hogy gluténmentes kosztot kérünk. Tanácsos valamennyi tartalékot magunkkal vinnünk, de azzal számolnunk kell, hogy a legtöbb ország tiltja élelmiszerek bevitelét. Skandináviában széles a választék gluténmentes élelmiszerekből, Olaszországban a patikákban kaphatók ilyesmik. Az internet segítségével egyébként felvehetjük a kapcsolatot más érintettekkel, és tőlük sok hasznos gyakorlati tanácsot kaphatunk. 

 

 

Gluténmentes élelmiszerek

A következő élelmiszerekben nincsen glutén, hacsak nem szennyeződtek más termékekből származó részecskékkel:

• gyümölcs (ideértve a lekvárt, gyümölcslevet is),

• diófélék, magok,

• zöldség, saláta, hüvelyesek, krumpli,

• szójabab, szójaliszt, tofu,

• rizs, kukorica, hajdina, köles, amaránt, quinoa,

• tenger gyümölcsei, hal (ideértve a saját levükben vagy olajban eltett halkonzerveket is),

• tej és természetes tejtermékek,

• sajt, mozzarella,

• tiszta ecet (kivéve a malátaecetet),

• olaj, vaj, margarin és egyéb zsiradékok,

• cukor, méz,

• tojás,

• hús,

• bor, pezsgő, kávé, tea.

Sok feldolgozott élelmiszerben lehet glutén, mivel ez megköti a vizet és jó aromahordozó anyag. A következő élelmiszereknél előfordulhat, hogy glutént tartalmaznak:

• húsáruk, kolbászfélék, édességek, rágcsálnivalók, jégkrém,

• light termékek,

• aroma-, színező- és egyéb adalékanyagokat tartalmazó termékek,

• importtermékek.

A következő termékekben mindenképpen van glutén, ezért tiltottak:

• búza, tönkölybúza, rozs, árpa, zab és ezek fajváltozatai,
• a belőlük készült élelmiszerek, mint liszt, dara, keményítő, müzli,
• kenyér, zsemle, tésztafélék, gnocci, pizza, gombóc,
• torta, keksz, müzliszelet,
• sör, malátasör.

   

V. T.
XIV. évfolyam 9. szám

Címkék: cöliákia, diéta, glutén, gluténintolerancia, lisztérzékenység, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2018. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.