Betegségek A-tól Z-ig

Gyógyszerallergia

    A gyógyszerek gyakran nem kívánt hatásokat is kifejtenek, például allergiás reakciókat okoznak. Ezek jó esetben csak kellemetlenek, de akár életveszélyesek is lehetnek. A kellemetlen bőrtüneteket könnyű kezelni, a fulladással és a keringés összeomlásával járó anafilaxiás sokk azonban azonnali sürgősségi ellátást igényel.


     

    Lényegében bármely gyógyszer vagy hatóanyag kiválthat allergiás reakciót. A szakemberek azt feltételezik, hogy a piacon lévő gyógyszerek 15-20 százaléka okoz allergiát, többnyire bőrtüneteket. Azonban vannak olyan hatóanyagcsoportok, amelyeknél különösen nagy az allergia kockázata (lásd a bekeretezett szövegrészt).

     

    A lakosságnak kb. 10 százalékában, főként az idősebb korosztályban alakul ki valamilyen gyógyszerallergia. Ennek okát egyelőre nem ismerjük. A gyógyszerkísérőben felsorolt lehetséges mellékhatásokkal ellentétben az allergia nem dózisfüggő. A szájon keresztül szedett gyógyszerek általában kevésbé allergének, mint az injekció formájában beadott vagy a bőrön,illetve a nyálkahártyákon alkalmazott készítmények (krémek, kenőcsök, gélek).

     

    A cikk folytatását a Természetgyógyász Magazin áprilisi lapszámában olvashatják!

    -dr.ki-
    XXIII. évfolyam 4. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. november

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.