Betegségek A-tól Z-ig

Ha elgyengít a reuma

A fáradtság és a kimerültség próbára teszi a beteg környezetét is

Számos reumás beteg szenved krónikus kimerültségtől, amely megfosztja őket energiatartalékaiktól, és a leghétköznapibb feladatokat is kihívássá teszi számukra. Egy már önmagában is súlyos betegségnek ezek a kísérő tünetei nemcsak magát a beteget viselik meg, hanem súlyos terhet rónak a családtagokra, barátokra is. A reumatikus panaszok hagyományos terápiája általában nem javítja a krónikus fáradtság tüneteit. A természetgyógyászati megközelítés azonban enyhülést ígér.


 A reumát gyakran kíséri krónikus fáradtság, amikor a beteg számára szinte bármilyen erőfeszítés túl soknak tűnik

 

A reuma kifejezés afféle gyűjtőfogalom, amely magában foglalja különféle betegségek egész sorát. Maga a reuma szó a görög nyelvből származik, és lefordítva nagyjából annyit tesz: áramló fájdalom. Ezeknek a bántalmaknak egy jó része gyulladásos folyamatokon alapul, amelyet az immunrendszer téves reakciója váltott ki. A leggyakoribb gyulladásos formát a reumatoid artritisz jelenti, amely az ízületeket támadja meg.

 

A mozgásszervi fájdalmak másik csoportjának kiváltó okát degeneratív folyamatok képezik, mint amilyen például az ízületek elhasználódása (artrózis), az izmok, inak és szalagok túlterheltségi jelenségei, például a teniszkönyök, valamint az anyagcserezavarok, például a köszvény.

 

Főként a gyulladásos alapú reumatikus megbetegedések esetében játszanak nagy szerepet a kimerültség és a fáradtság jellemezte szindrómák. A reumatoid artritiszben szenvedő betegek kerek nyolcvan százalékánál megfigyelhető a kimerültség, és az említett páciensek fele úgy nyilatkozik, hogy a tünetei igen erősek. Mindez az érintettek számára életminőségük meghatározó mértékű romlását jelenti. Hasonlóképpen gyakran fellép a fáradtság a krónikus-gyulladásos tünetekkel jellemezhető Bechterew-kórnál, amely elsősorban a gerinc ízületeit érinti, de más, ritkább, szintén gyulladásos eredetű kötőszöveti betegségeknél is, mint amilyen például a Lupus erythematodes.

 

Ha a fáradtság a reumatikus megbetegedés keretein belül lép fel, a tünetek között olyanokat találunk, mint a rendkívüli fáradtságérzés, a hiányzó energiatartalékok és a megnövekedett pihenési igény, amely semmiképpen sem áll kapcsolatban az azt megelőző tevékenységekkel. A kóros kimerültség nagyon megterhelő a páciens számára, és normális pihenési módszerekkel, például alvással nem ellensúlyozható.

 

A kimerültség nemcsak a beteget teszi próbára, hanem a társát, a családját és a barátait is. A fájdalom és a hozzá nemritkán csatlakozó mozgáskorlátozottság miatt a beteg állapota megértést követel tőlük, tapintatot és segítségadást. Ezenkívül számolniuk kell azzal is, hogy az illetőtől nem várható el az egészségesekéhez hasonló teljesítmény. A teljesítménycsökkenés bizonyos körülmények között éppen akkor lép fel, amikor úgy tűnik, a betegséget gyulladáscsökkentő gyógyszerekkel sikerült visszaszorítani.

 

A kóros fáradtság okai sokfélék, átfedik egymást, és az összefüggések teljes tisztázása még várat magára. A következő tényezők játszanak benne fontos szerepet:

 

• A reumatikus gyulladások gyakran vérszegénységet okoznak, amelynek alapja a vas felszívódási zavara. Mivel a vérben a vas felelős az oxigénszállításért, vérszegénység esetén a szervezet hiányt szenved ebben az oxigénhordozó nyomelemben. A csökkent mennyiségű oxigén aztán még inkább meghatározóvá teszi a gyengeséget és a fáradtságot.

• Akinél krónikus ízületi és izomfájdalmak lépnek fel, annak általában kevéssé van kedve mozogni. Ha minden mozdulat fájdalommal jár, az illető általában még inkább kerülni fogja a testi aktivitást. Azzal azonban mindannyian tisztában vagyunk, hogy a mozgáshiány hatására leépülnek az izmok, és a test tovább gyengül.

• Ezen túlmenően számos páciensnél a krónikus betegség, mint amilyen a reuma is, szorongást és depressziót idéz elő, amelyre ugyancsak a motivációhiány, a fáradtság és a kimerültség jellemző. Néha nem is könnyű meghúzni a határvonalat krónikus fáradtság és depresszió között.

 

A koszt legyen húsban szegény, viszont gazdag omega- 3 zsírsavakban (zsíros tengeri halak, lenmagolaj)

 

Bár a reumatoid artritisznél fellépő kimerültség problémája széles körben ismert az orvosok körében, a hagyományos orvoslás gyakorlatilag semmiféle terápiás megoldást nem kínál rá. A gyulladás a szervezetben elvben jól visszaszorítható különféle gyógyszerekkel, például krotizonnal vagy egyéb, az immunrendszert szabályozó készítményekkel. A fáradtságérzet azonban számos esetben továbbra is fennáll. Ez valószínűleg a gyulladásos reakció intenzitásával áll összefüggésben, de további tényezők szerepét is figyelembe kell venni.

 

Ez utóbbiak közé tartoznak a szervi okok, amelyeket fel kell deríteni és természetüknek megfelelően kezelni, például a pajzsmirigybetegségek. Főként a reumatoid artritiszes páciensek szenvednek gyakran az immunrendszer egy további megbetegedésében, amely a pajzsmirigy gyulladásához és ennek következtében pajzsmirigy-alulműködéshez vezet (ez az úgynevezett Hashimoto thyreoiditisz). Ilyenkor az alapgyógyszerrel egyidejűleg adott pajzsmirigyhormonok és a szelén segítenek.

 

 

Úgy tűnik, a fáradtság a fájdalomhoz kötődik

Ezenkívül azt is vizsgálni kell, vajon nem fokozzák-e a fájdalmat maguk a gyógyszerek, például bizonyos fájdalomcsillapítók, amelyek az agyban meghatározott opioid receptorokhoz kötődnek (mint amilyen például a morfium). Helyettük másfajta fájdalomcsillapítók jöhetnek szóba (például ibuprofen). Vizsgálatok szerint a reumatoid artritisznél fellépő fáradtság gyakran fájdalomproblémát tükröz vissza. A hatékony fájdalomkezelés tehát ugyanúgy központi szerepet játszik a reumatikus megbetegedések, mint a fáradtság elleni harcban.

 

A hagyományos fájdalomcsillapítók kiegészítéseként az akupunktúra nemcsak a fájdalomra összpontosítva, hanem a kimerültség legyőzésére is használható. Mivel a kínai orvoslás felfogása szerint a kimerültség a csi, azaz az életenergia hiányával hozható összefüggésbe, a csi-erősítő pontokon tanácsos dolgozni, mint amilyen például a Ren Mai 4 és 6, a gyomor 36, valamint a lép 6.

 

Hideg térdleöntés: a vízsugarat a jobb láb kislábujjától kiindulva kéztávolságban vezessük a térd fölé

 

Jelentős szerepe van a mozgásnak is. Még ha fáradtság esetén ez nehezére esik is a betegnek, nem szabad mindenfajta testi erőfeszítéstől tartózkodni. A célzott edzés egyaránt javítja a teljesítményt, az általános közérzetet és ezzel együtt a szubjektív életminőséget. Fontosabb a kitartás, és nem annyira az erő fejlesztése. Kerüljük tehát a túlzott igénybevételt, viszont könnyű, de tartós terheléssel egyenletesen eddzük a testet. Erre alkalmas a friss levegőn tett séta, de a szobabiciklis vagy futógépes edzés is.

 

Kiegészítésként érdemes irányított gyógytornát igénybe venni, amely fokozza az energiaszintet, például therabanddal végzett gyakorlatokat. Fontos: inkább mindennap mozogjunk egy kicsit, semmint hogy egyszer a teljes kimerültségig eddzük magunkat! A teljes nyugalomban töltött nap sajnos nem feltölti az energiaforrásainkat, hanem csak hozzájárul ahhoz, hogy a test igénybe nem vett rendszerei, például az izomzat, elkezdjen lebomlani.

 

A vérkeringés és az anyagcsere ezenkívül a következő Kneipp-féle módszerekkel aktivizálható:

• A szárazkefés masszázs serkenti a vérkeringést és javítja a vérellátást. A legjobb, ha reggel, közvetlenül felkelés után alkalmazzuk. A bőrünket egy nem túl kemény sörtéjű kefével masszírozzuk jó öt percen át. Kezdjük a szívtől távol eső részen (a jobb kézen vagy a jobb lábon), és könnyed, köröző mozdulatokkal mozgassuk a kefét a szív irányába (a mellbimbót hagyjuk ki). Bőrpanaszok és visszeresség esetén ne alkalmazzuk.

 

• Hideg térdleöntés: a vízsugarat a jobb láb kislábujjától kiindulva kéztávolságban vezessük a térd fölé, a sugarat ide-oda mozgatva, hogy a vádlit mindenhonnan érje a víz. Utána a lábszár belső oldalán haladjunk lefelé. Ezt követően ismételjük meg ugyanezt a bal lábon. Végül a két talpunkat öntözzük meg a hideg vízzel.

 

• Hideg combleöntés: nyújtsuk ki enyhén a jobb lábunkat. A vízsugarat a jobb láb kisujjától a láb külső oldalán vezessük végig egészen a fenékig, majd ott rövid ideig mozgassuk ide-oda. Utána a vizet (a vesék tájékát kihagyva) vigyük lefelé a láb belső oldalán a lábfejünkig. Ugyanezt csináljuk meg a bal lábunkkal is.

 

• Víztaposás: kipróbálhatjuk a patakparton, a tengerparton, de otthon a kádban is. Ez utóbbihoz töltsünk meg egy vödröt hideg vízzel olyan magasságig, hogy fél lábszárig érjen. Utána lépjünk bele az egyik lábunkkal, a másikat pedig, mint a gólya, emeljük fel, majd váltogassuk a két lábat, miközben a lábujjaink lefelé néznek. Legföljebb egy percig álljunk a vízben, illetve amíg nem találjuk fájdalmasnak a hideget.

 

Valamennyi hideg leöntésre és a víztaposásra is vonatkozik: az optimális vízsugarat úgy kapjuk meg, ha otthon lecsavarjuk a tus csövéről a fejet. A vizet csak söpörjük le a bőrünkről, majd a kezelés után gondoskodjunk róla, hogy a lábunk újra felmelegedjen (meleg zokni, takaró).

 

Az antidepresszánsok homeopátiás alternatívái

Mivel a kimerültségben szenvedő betegeknél általában hiányzik a motiváció, gyakran írnak fel nekik antidepresszánsokat. Ezek hatása gyakran nem kielégítő, és alkalmazásuk tudományosan sem megalapozott. Ezen a területen a homeopátia kínál sikeres alternatívát. Például: Calcium phosphoricum D6 (naponta 3-szor 5 golyócska), Schüssler-só Nr. 2 (3-6-szor naponta 1-2 tabletta). Ezenkívül mindenfajta kimerültségnél beválik a Kalium phosphoricum D6 (naponta 3-szor 5 golyó) vagy a Schüssler-só Nr. 5 (adagolás mint fent).

 

A színes saláták, kíméletesen párolt zöldségfélék reumaellenes hatásúak

 

Általánosan ajánlható a magatartás-terápiás orientáltságú pszichoterápia. Ilyenkor a betegség- és fájdalomlegyőzés feldolgozására szolgáló stratégiáknak kell az előtérben állniuk.

 

Célzottan lépjünk fel az emésztésből adódó fáradtság ellen

A betegség jellegének megfelelő táplálkozási irány ugyancsak jelentősen hozzájárul a kellemes közérzet megteremtéséhez. A koszt legyen húsban szegény, viszont gazdag omega-3 zsírsavakban (zsíros tengeri halak, lenmagolaj), valamint kerüljük a savakat, és részesítsük előnyben a lúgokat. Ez utóbbit elérhetjük olyan módon, hogy sok friss zöldséget fogyasztunk. Emellett sok gabona is szerepeljen az étlapon. A teljes értékű táplálkozás ellátja a szervezetet gyulladáscsökkentő antioxidánsokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Ötlet: a napi táplálékmennyiséget osszuk be öt-hat kisebb étkezésre. Ez az egyszerű intézkedés megkönnyíti az emésztés munkáját, az egyes étkezések után kevésbé érezzük majd magunkat fáradtnak.

 

Ezen túlmenően érdemes különféle táplálékkiegészítőkkel kísérletezni: fáradtság esetén a nagy dózisú B6-vitamin jól beválik. A B6-vitamin meghatározó szerepet játszik a szerotonintermelésben, amely az agy egyik ingerületátvivő anyaga, úgynevezett boldogsághormon, és amely többek között a motivációért is felelős.

 

 

Mindennapi ötletek fáradtság ellen

A mindennapokat általában a kis dolgok könnyítik meg – ez a kijelentés a krónikus fáradtságra is vonatkozik. A következő tippek segíthetnek a reumás betegeknek abban, hogy könnyebben birkózzanak meg a hétköznapok feladataival.

 

Alakítsunk ki nyugalmi szigeteket az életünkben, és gondoskodjunk szép pillanatokról a mindennapokban



• Ne hallgassa el a problémáját: beszeljen nyíltan a környezetében élőkkel a nehézségeiről. Csak így foghatják fel, mi is a helyzet, és csak akkor várhatja el, hogy megértéssel viszonyuljanak önhöz.

 

• Úgy ossza be a napjait, hogy két tennivaló között mindig legyen hely a pihenésre. 20-30 percet tervezzen ezekre a szünetekre.

 

• Mivel csak egy bizonyos mennyiségű energia áll rendelkezésére, vizsgálja meg, melyek az igazan fontos dolgok vagy elintéznivalók, és mi az, amit rábízhat másra.

 

• Nagyon fontos: fogadja el a saját hatarait, de ne is essen az alulterheltség hibájába.

 

• Ahol csak lehetséges, könnyítse meg a saját munkáját, például a házimunkánál. Ez sok erőt és energiát megspórol, amit azután fontosabb tennivalókra fordíthat.

 

• A fáradtsága ellenére próbáljon meg rendszeres fizikai aktivitást beiktatni a napjaiba, kisebb edzésmennyiségek formájában.

 

• Kényeztesse magát: tudatosan tervezzen be a napjaiba kellemes dolgokat!

 

• Használja ki a pozitív gondolatok erejét: segítse a testet és a lelket, dicsérje meg őket, ha valamit ügyesen végrehajtottak. Akármilyen apróságról van szó, az ön életében nagy jelentőségű lehet.

 

 

Hasznos természetgyógyászati módszerek

Hideg-meleg terápiák

(Általában a hideg akut gyulladás, a meleg az akut shubok közötti időszakban alkalmazandó.)

• Hideg cseresznyemagzsák vagy pénzes zacskó.

 

• Hideg krémtúrópakolás: Egy vékony kendőt vastagon kenjünk be sovány túróval vagy krémtúróval, 30 percig helyezzük a gyulladt ízületre, szükség eseten többször ismételjük meg.

 

• Gyógyföldes pakolás: Gyógyföldport meleg vízzel keverjünk el, a pépet kenjük egy vékony kendőre, és ezt 1-2 órára helyezzük a gyulladt ízületre.

 

• Szénapakolás: A szénapakolást gőz felett melegítsük fel, és 15 percre helyezzük az ízületre.

Gyógynövények és mikrotápanyagok

• Árnikás bedörzsölés árnikatinktúrával (egyéni toleranciától függően akar 10-szeres hígításban) vagy árnikakenőccsel.

 

• Reumatea: A fűzfakéregből, csalán- es nyírfalevélből, gyermekláncfűgyökérből és aranyrutából készült keverékből 2 teáskanálnyit ontsunk le 2,5-3 dl forrásban levő vízzel, 15-20 percig lefedve hagyjuk állni, majd szűrjük le. Naponta háromszor ennyit igyunk belőle, kb. 6 heten keresztül. Évente két-három alkalommal ismételjük meg a kúrát.

 

• Kész preparátumok: Ördögkarom-kivonatok vagy gyermekláncfű- és csalánkivonatok fogyaszthatok kapszula, tabletta, esetleg tinktúra formájában.

 

• Antioxidánsok: Főképp szelén (naponta 100-200 μg), magnézium (300 mg), cink (20 mg), C-vitamin (naponta 1000 mg) és halolajkapszula, legalább 6 hétig, évente ket-haromszor ismetelve a kurat. Ezek kiválasztásához érdemes szakember véleményét kikérni.

Táplálkozás

• A színes saláták, kíméletesen párolt zöldségfélék, például bab, édeskömény, cékla, teljes őrlesű gabonák, tengeri halak és növényi olajok (lenmagolaj és olívaolaj) reumaellenes hatásúak.

 

• Lehetőleg tartózkodjunk a cukortól és minél kevesebb állati zsírt és fehérjét együnk (pl. vörös húst, tejtermeket, tojást).

Életmód

• Hetente 2-3-szor egy-egy órán át sportoljunk. Válasszunk kímélő, egész testet megmozgató mozgásformát, például nordic walking, kerékpározás, úszás, gyors gyaloglás. A mozgás csökkenti a gyulladáshajlamot és ellenállóbba teszi a testet. Fontos, hogy az edzés ne fájjon, és a mozgás olyan intenzitású legyen, ami nem art a szervezetnek – megállapítható azzal, hogy jólesik-e.

 

• Lehetőleg hagyjuk abba a dohányzást, mert az erősíti a fájdalmakat és fokozza a gyulladáshajlamot.

- mörk -
XV. évfolyam 6. szám

Címkék: fáradtság, kimerültség, öngyógyítás, reuma

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.