Betegségek A-tól Z-ig

Ha fáj a háta...

Minden, ami jót tesz a hátunknak

Túl sokat ülünk, túl sokat eszünk, rossz a testtartásunk. Nem csoda, hogy a fejlett országok felnőtt lakosságának nyolcvan százaléka hátfájásra panaszkodik. Pedig ezek olyan tünetek, amelyeknek enyhítéséért mi magunk is sokat tehetünk. Számos lehetőség és terápia létezik, a legjobb pedig a hátkímélő testmozgás.  


Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben a hátfájás nem iparosodott, mozgásszegény életmóddal jellemezhető, modern társadalmunk jelensége, hanem ugyanannyi idős, mint maga az emberiség. Az ókori Egyiptom fáraóinak orvosai például már sokat fáradoztak azon, hogy koronás pácienseiket megszabadítsák kínzó hátproblémáiktól, de hasonló feladatokkal találkoztak az ókori Kína orvosai is. Ez utóbbiak háromezer évvel időszámításunk előtt akupunktúra, akupresszúra és gyógynövények segítségével igyekeztek legyőzni a hátfájást. A hagyományos kínai orvoslás ősi módszereit manapság a nyugati orvoslás is egyre inkább beilleszti technikái közé.

 

A modern társadalmak felnőtt tagjainak nyolcvan százaléka életében legalább egyszer szembetalálja magát a hátfájás jelentette problémákkal. Közülük minden tizedik krónikus panaszokban szenved. Ezekben az adatokban az a riasztó, hogy az érintettek egyre fiatalabb korosztályokból kerülnek ki, mind több 20 és 35 év közötti ember panaszkodik hátfájásra.

 

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a hátfájás nem betegség, hanem tünet. Kiváltó okai néha egészen banálisak lehetnek ahhoz a fájdalomhoz viszonyítva, amelyet előidéznek. A hátpanaszoknak mindössze egytizede esetében húzódik meg a háttérben gyulladás, rosszindulatú daganat, csigolyadeformálódás vagy más, az életkor okozta elváltozás. A hasogató fájdalomnak többnyire sokkal egyszerűbb kiváltói vannak: a túl kevés mozgás, a túlsúly, a rossz testtartás, súlyos terhek helytelen emelése és cipelése, egészségtelen alvási szokások vagy túl sok dohányzás. Mindezek a felsorolt tényezők izomfeszültséget idéznek elő, különösen a hát alsó, illetve nyaki szakaszán.

 

Nem becsülhetjük alá ezenkívül a stressz és a túlterheltség okozta lelki megterheléseket. Az olyan kifejezések, mint a „nyakunkon a határidő” vagy „vállunkra vettük ezt a terhet”, önmagukért beszélnek. Ezekben a kifejezésekben a test világosan visszatükrözi a belső és külső feszültséget. Aki stresszhelyzetbe kerül, hajlamos a görcsös tartásra, ezzel pedig mintegy előre programozza a fájdalmat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bele kell törődnünk a krónikus fájdalomba, mert mindig létezik megfelelő megoldás.

 

A szakemberek szerint a gerinc a legtöbbször nem a túl-, hanem az alulterheltség miatt szenved. A túl kevés mozgás hatására elrenyhülnek az izmok, főleg a hason. Pedig a hasizmok egyik szerepe éppen a hát megtámasztása, tartása lenne. Nélkülük a gerincnek egyedül kell megbirkóznia az egyenes tartás feladatával.

 

A mozgás nagyon hasznos, mert erősíti és feszessé teszi az izmokat

 

A rendszeres mozgás vagy a megfelelő edzés nemcsak az izmokat erősíti meg, hanem jót tesz a porckorongoknak is, ellátja azokat tápanyaggal.

 

A háziorvosok rendelőiben egy sor olyan páciens üldögél, akik a legkülönfélébb hátfájdalmakra panaszkodnak. Az általános orvosok azonban időhiány miatt gyakran kihagyják az alapos kivizsgálást. A hátpanaszokkal fordulhatunk ortopéd orvoshoz, csontkovácshoz, mozgás- vagy hidroterapeutához is. A hivatalos orvoslás ugyanis egyre inkább elfogadja az alternatív módszerek – köztük az akupunktúra vagy az oszteopátia – létjogosultságát a mozgásszervi panaszok kúrálásában.

 

A páciens azonban önmaga is tehet egyet s mást önmagáért: már néhány alapvető változás a magatartás és a táplálkozás területén, valamint a rendszeres sport és ginmasztika szinte fölöslegessé teheti az orvosi viziteket.

 

 

Mi görbíti meg a hátunkat?

Stressz

Testünk a stresszhelyzetekre görcsös összerándulással reagál. A görcsös állapot az idegeken kívül érinti a csigolyákat is, amelyek megakadnak, és nyomják az idegpályákat.

 

Túlsúly

A tíz kilót meghaladó túlsúly rossz testtartást eredményez, ez pedig automatikusan maga után vonja a hátproblémák kialakulását. Még ha a súlyunk ideális is, a gerincünkre akkor is kereken 175 kilós súly nehezedik.

 

A tüskés labdával végzett önmasszázs segít az enyhébb feszültségek feloldásában

 

A porckorongoknak ez a folyamatos összenyomása oda vezet, hogy estére a magasságunk akár öt centivel is összemehet! A pihentető alvás tehát azért is fontos, hogy a porckorongjainkat tehermentesítsük.

 

Helytelen táplálkozás

A túl sok kávé, alkohol, gyorséttermi ennivaló, hús és tojás túlságosan savassá teszi a szervezetünket. Mindezt a testünk a kötőszövetekben kialakuló lerakódásokkal próbálja ellensúlyozni. A következmény: izomgörcsök. Ezt a láncreakciót úgy akadályozhatjuk meg, ha eleget iszunk (legalább két liter teát vagy ásványvizet naponta), sok friss zöldséget és gyümölcsöt eszünk, és kevés sót. A sav-bázis háztartás egyensúlya így jól megteremthető.

 

Túl kevés mozgás

A lustaság eredményeként ellustulnak az izmok is. Ha a hasizmok renyhék, a felsőtest hajlamos előredőlni, és ez megterheli a gerincet.

 

A hasizmok támasztó munkája hármas jellegű:

 

1. Gondoskodnak a test elülső oldalának stabilitásáról.

2. Megakadályozzák a görbe testtartást.

3. Védik a gerincet.

 

Létezik egy könnyű hasizom-erősítő gyakorlat, amelyet bárhol, bármikor elvégezhetünk: húzzuk be a hasunkat, mintha hozzá akarnánk tapasztani hátul a gerincünkhöz! Tartsuk így egy pillanatig, majd újra lazítsuk el, utána pedig ismételjük meg néhányszor a gyakorlatot. Ez az egyszerű technika segíti a rendszeres edzés hatását, de semmiképpen nem helyettesíti azt. Mert csakis a rendszeres edzés erősíti meg annyira testünk tartórendszerét, hogy valóban jól tartsa a súlyunkat, és védje gerincünket a túlterheléstől.

 

Ha rövid időre lehetőségünk van napközben is lefeküdni, akkor tegyük meg, mert ez átmenetileg tehermentesíti a gerincet

 

Nehéz terhek helytelen emelése és cipelése

Az egyoldalú terhelést úgy kerülhetjük el, hogy a nehéz terheket nem előrehajolva emeljük fel, hanem leguggolunk, és a testünk előtt tartva a megemelni valót emelkedünk fel. Ha nehezet kell cipelnünk, osszuk el kétfelé, hogy a terhelést megosszuk testünk két oldala között.

 

Túl sokáig való ülés

Ülés közben nem kevesebb mint 140 kilónyi súly nehezedik a porckorongjainkra. Ha lefekszünk, ez a terhelés még mindig 25 kiló marad. Beláthatjuk, hogy a csigolyáink közötti ütköző szerepét betöltő porckorongok nem bírják örökké ezt a terhelést. Éppen ezért ne üljünk folyton, próbáljunk meg például állva telefonálni, vagy néha sétálgassunk fel-alá a szobánkban.

 

Egészségtelen testhelyzetben való alvás

Ha túl sok párnával körülbástyázva alszunk, görbe testhelyzetet veszünk fel, és ez feszültségek kialakulásához vezet a nyakunknál, a vállunknál és a hátunknál. Márpedig ha túlságosan sokat pihentetjük az izmainkat, megrövidülnek, és nem lesznek képesek betölteni eredeti feladatukat. A hát számára valóságos mérget jelentenek a túlságosan puha matracok és a megnyúlt ágyrugók. A szamárfészkes ágyban összegörnyedve alszunk, mert testünket csak ilyen módon tudjuk kiegyensúlyozni. Emiatt azonban nem tudunk alvás közben kellően ellazítani. A megoldást a megfelelő, például természetes gumiból készült, jó minőségű matracok jelentik, amelyek jól illeszkednek a gerinchez, és optimális módon támasztják meg alvás közben.

 

Dohányzás

A nikotin élvezete csökkenti a porckorongok tápanyagellátását, és elősegíti a vérellátási zavarok kialakulását.

 

Rövid pihenő a hát számára: a meleg, a lazítás és a kikapcsolódás a napi stresszből

 

Nem megfelelő lábbeli

A magas sarkú, illetve a vastag talpú cipők valóságos méregként hatnak a gerincre. Ennek az a magyarázata, hogy a láb terhelése leginkább a lábujjak és a mögöttük levő talppárnák területére esik, ezért a magas sarkakon billegetett test folyamatos kiegyensúlyozásra szorul.

 

Egyoldalú megterhelést jelentő sportok

Az olyan sportágak, mint például a tenisz, a golf vagy az alpesi síelés a test izomzatának csak bizonyos részeit veszik igénybe, másokat elhanyagolnak. Aki nem akar lemondani a fent említettek közé tartozó, kedvenc sportjáról, annak gondoskodnia kell olyan kiegészítő sportokról, amelyek az előbbiek hátrányait ellensúlyozzák. A sífutás például egyenletes terhet ró a test valamennyi porcikájára, hasonlóképpen az úszás is. Különösen ajánlható a lovaglás: a ló természetes mozgása ugyanis jó hatást gyakorol az emberi izomzatra és a medence mozgására egyaránt. A lovon megkívánt egyenes tartás pedig erősíti a hátat és a hasizmokat.

 

 

Szelíd terápiák hátfájósoknak

Léteznek olyan eljárások, amelyek alternatívát kínálnak a sebészeti beavatkozásokkal szemben. Segítségükkel a fájdalom sok esetben csökkenthető, sőt, akár teljesen el is mulasztható. A kezelés során hatásosan egészítheti ki egymást az öngyógyítás és a terapeuta által végzett kezelés. A siker kulcsa azonban mindenképpen magának a páciensnek a kezében van, az eredmények az ő hozzáállásától függenek elsősorban.

 

 

Öngyógyító módszerek

Jóga

A célzottan végzett jógagyakorlatok erősítik a hát- és hasizmokat. Ezeket azonban csak akkor szabad végezni, ha akut fájdalom éppen nem áll fenn, és a keresztcsont éppen kigyógyult akut fájdalomrohamából.

 

A nyak területére különösen jellemző, hogy makacs izomfeszültségek, görcsök alakulnak ott ki. A tünet egyik kiváltó oka lehet a testet egyoldalúan megterhelő mozgás, sport

 

Taj-csi

A taj-csira jellemző lassú mozdulatok nem terhelik meg az ízületeket, szemben például az aerobikkal. Ha rendszeresen végezzük, a taj-csi gyakorlatai erősítik a hát izomszalagjait, és mozgékonyan tartják a csontokat. Mivel valamennyi gyakorlat alatt a hátat egyenesen, a fejet pedig magasra kell tartani, ez a technika a hát egyenes tartását is elősegíti.

 

Csi-kung

Ez a módszer hasonlít a taj-csira, azzal a különbséggel, hogy a hangsúlyt nem a mozgásra helyezi. Sokkal inkább azt célozza, hogy a testben áramló életenergiát (a csit) nyugodt, szinte statikus mozdulatokkal újra mozgásba hozza.

 

Meditáció

Ez a módszer különösen akkor hatásos, ha a hátfájás oka a stressz, amely görcsöket és feszültségeket idéz elő az izmoknál.

 

Detensor-módszer

Ez a technika két összetevőt igényel: egy napközben használatos terápiás szőnyeget és egy éjszakára való terápiás matracot. A matracok szabadalmaztatott felépítésüknek köszönhetően a test nyomását vízszintes húzóerővé alakítják át. Ez azzal jár, hogy a gerinc enyhén kinyúlik, a porckorongok pedig tehermentesülnek.

 

 

Szakember által végezhető kezelések

Akupresszúra és akupunktúra

Mindkét módszer elválaszthatatlan része a hagyományos kínai orvoslásnak. Az akupreszszúra a hagyományos kínai orvoslás felfogása szerint az emberi test energiahálózata, a meridiánrendszer meghatározott pontjaira gyakorolt köröző, nyújtó és gyúró mozdulatokkal vagy nyomásokkal dolgozik. Hasonlóképpen dolgozik az akupunktúra is, amely tűket helyez ennek a rendszernek a meghatározott pontjaiba. A kezelés húsz-harminc percet vesz igénybe, és minden második-harmadik napon kell alkalmazni. Kezelés közben a páciens a hasán fekszik. Általában tíz-tizennégy tűt használnak fel egy-egy alkalommal. A tű beszúrását könnyű, húzó érzés kísérheti, amely a tű eltávolítását követően az ellazulás érzésévé változik át.

 

Masszázs: ellazít, és serkenti a vérkeringést

 

Lézerakupunktúra

1974 óta mind gyakrabban használják az akupunktúrás pontok stimulálására a soft lézert. Az eljárás tökéletesen fájdalommentes, és különösen az érzékeny pontok kezelésére alkalmas. A pontok besugárzása egyenként 15-30 másodpercig tart, és egy hónapig terjedő időszakban hetente két-három alkalommal kerítenek sort rá.

 

Moxaterápia és köpölyözés

A moxaterápia elnevezés mögött az akupunktúrás pontok hővel való kezelése rejtőzik, amelyet többnyire szivar alakú moxanövény égetésével végeznek. A felhevített növényt addig hagyják az adott ponton, amíg be nem áll a hőérzés. Ezt a kezelést akkor érdemes kipróbálni, ha a hátfájás hidegre rosszabbodik. A köpölyözés lényege, hogy az akupunktúrás pontokat egy speciális eszköz által előidézett vákuum segítségével ingerlik. A köpölyözőedény körülbelül tíz percig marad a bőrön. Jótékony hatású és serkenti a vérkeringést a köpölyözés és a masszázs kombinációja. Ennek során a bőrt először beolajozzák, majd a köpölyözőedényt felülről lefelé végigtolják a gerinc mentén elhelyezkedő hólyagmeridiánon.

 

Masszázs

A masszázs négy alaptechnikán alapul, ezek a simítás, a gyúrás, a dörzsölés és a nyomás.

 

A módszer feloldja a feszültségeket, a blokádokat, és serkenti az adott testrész vérellátását. Az olaj használata nemcsak a simító mozdulatokat könnyíti meg, hanem a bőrt is segít átmelegíteni.

 

Shiatshu

Ez a Távol-Keletről származó eljárás a masszázs és az akupresszúra technikáinak kombinációjából áll. Mint a hagyományos kínai orvoslás valamennyi módszerénél, itt is a meridiánrendszer, a testet behálózó energiapályák jelentik a kiindulási alapot. A nyomást többnyire statikusan, meghatározott akupunktúrás pontokra gyakorolják, és a cél a csi blokádjainak feloldása. A shiatsut egyrészt ez a technikája különbözteti meg más masszázsmódszerektől, másrészt pedig az, hogy nem a meztelen, hanem a ruhával borított testen végzik.

 

Ha rendszeresen beiktatjuk napirendünkbe a kíméletes gyakorlatokból álló gerinctornát, akkor ez valósággal csodát tehet a hátfájásunkkal

 

Alexander-módszer

Ennek a módszernek a segítségével tudatosan korrigálni lehet a tartáshibákat. Éppen ezért az Alexander-módszer legfőbb szerepe a helytelen testtartásból eredő hátfájdalmak megelőzése lehet. A hangsúly nem annyira a testtartás kiigazításán van, hanem azon, hogy a páciens mintegy újra megtanuljon helyesen járni, állni vagy éppenséggel ülni. A technika általában tízszer egy órából álló tanfolyamon sajátítható el.

 

Oszteopátia

Ez a terápiás forma az embert és szervezete működését egységes egészként fogja fel, amely csak akkor működhet optimálisan, ha a csontok, az izmok és a szalagok egymáshoz megfelelő módon kapcsolódnak. Az oszteopátia célja az, hogy megteremtse a test korrekt egyensúlyát, enyhítse az izmok feszültségét, és mozgékonyabbá tegye az ízületeket. A terapeuta mély, gyúró mozdulatokkal masszírozza a páciens merev izmait, szelíden, finoman nyújtja a megrövidült izmokat, a merevvé vált ízületeket, míg a csontokat finom nyomással és húzással próbálja meg beállítani a helyes pozícióba.

 

Kiropraktika

Az oszteopátiához hasonló módon dolgozik a kiropraktika, amelynek eszköztárába nem kevesebb mint száz különféle kézmozdulat tartozik. A gerincet rövid nyomó és emelő mozdulatokkal helyezik vissza a megfelelő, egyenes pozícióba, miközben a testet elfordítják saját tengelye körül. Ennek a terápiának az az alapgondolata, hogy ha a gerinc pozíciója megfelelő, akkor ez segíti az idegek helyes működését is. A kiropraktika ezenkívül helyi hideghatások alkalmazásával is dolgozik.

 

Dorn-módszer

A kiropraktikával ellentétben itt az eltolódott gerincet nem statikusan, hanem a megfelelő gerincrészletek és a hozzájuk tartozó izmok folyamatos mozgatásával hozzák helyre. Minden egyes kezelés megkezdése előtt ellenőrzik, hogyan áll a két láb. Elegendő ugyanis összesen néhány centiméternyi eltérés a két láb hossza között ahhoz, hogy ez rossz hatást gyakoroljon a csípőízületre, és végső soron az egész gerincre. A kezelés során a terapeuta lépésről lépésre veszi sorra a helyükről kimozdult csigolyákat, és finoman, kíméletesen teszi azokat vissza a megfelelő helyre. Csak ha már valamennyi csigolya a helyén van, akkor áll helyre a test statikus egyensúlya, és akkor várható, hogy a panaszok lassan elmúlnak.

 

Feldenkrais

A módszer megalapítójának, Moshé Feldenkraisnak szilárd meggyőződése volt, hogy az a jó terápia, amely alkalmazkodik a pácienshez, és nem megfordítva. Elképzelései szerint a test át tudja programozni a szellemet. Feldenkrais abból indul ki, hogy a mozgásszervek kezelése kihatással van az idegrendszerre is. A kezelések egy órát vesznek igénybe, ennek során a páciens megtanulhatja, hogyan veheti rá a testét minimális erőfeszítéssel arra, hogy elsajátítsa az új mozgásmintákat. Csoportterápia keretében ezenkívül a tudatot is erősítik, hogy képes legyen legyőzni azokat az izomfeszültségeket, amelyeket a rossz mozgásminták váltottak ki.

 

Rolfing

A rolfingmódszer az Alexander-módszer, a shiatsu és az oszteopátia egyes elemeit ötvözi magában. A rolfing célja, hogy serkentse a szervezet energiapályáin az energiaáramlást, és ehhez különféle, a csontrendszerre gyakorolt manipulatív technikát vet be. A rolfing egyik továbbfejlesztett változata a „Hellerwork”. Ez az eljárás a manipulációs és mozgástechnikák mellett masszázsokat is alkalmaz, a munkára való koncentrációt pedig videofelvétel segítségével éri el. Így nemcsak a terapeuta, hanem a páciens is ellenőrizheti saját mozgását és tartását.

 

Az Alexander-módszer segítségével újra megtanulhatjuk, hogyan üljünk helyesen

 

Reflexzóna-kezelés

A reflexológia a hagyományos kínai orvoslás alaptudására nyúlik vissza. A két talp területe ugyanis egyfajta térképként fogható fel, amelynek egyes zónái megfelelnek a test bizonyos területeinek és szerveinek. Ezeknek a zónáknak a célzott masszírozásával stimulálhatók például a hát egyes részei is. A reflexzónamasszázs – amely alkalmazható a fülön és a tenyéren is, mivel itt is megtalálhatók a szóban forgó reflexkapcsolatok – megelőzésként is jól beválik.

 

Pszichoterápia

A hátpanaszoknak nagyon gyakran – egyes szakértők szerint akár az esetek nyolcvan százalékában is – lelki okai vannak. A pszichoterápia részletes beszélgetések útján próbál meg a nyomára jutni ezeknek az okoknak. A hangsúlyt itt a tudattalan érzésekre, a gondolkodásra és a cselekvésre gyakorolt hatással próbálják elérni.

 

Samya-terápia

Ez a szelíd gyógymód az embert egységes egészként szemléli, és az egész testet helytelen beállítások, hiányosságok és funkciózavarok szempontjából közelíti meg.

 

 

Vezessünk fájdalomnaplót!

Ha a hátunkban, a derekunkban rendszeresen jelentkeznek fájdalmak, tanácsos úgynevezett fájdalomnaplót vezetnünk. Ebbe gondosan jegyezzük fel, mikor és hol lépett fel a panasz. Figyeljünk arra is, hogy a fájdalom kialakulása előtt egészen pontosan mit is csináltunk. Jegyezzük fel, mennyire erős a fájdalom és meddig tart. Ezeknek a feljegyzéseknek a segítségével megkönnyítjük az orvos diagnosztizáló munkáját.

-dr. ki-
IX. évfolyam 1. szám

Címkék: hátfájdalmak

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.