Betegségek A-tól Z-ig

Hitek és tévhitek a látásról

Szívünk lát, ezért lehet látást javítani szemüveg nélkül - Ne féljünk a napfénytől, a napszemüveg felesleges - Mindenki lát aurát, csak nem tud róla

Dr. Bates New York-i szemorvos bebizonyította - több ezer javult és meggyógyult eset alapján - és a legrangosabb szakmai folyóiratokban publikálta, hogy a látáshibák jelentős része a szem funkcionális zavara miatt keletkezik, amit a szemüveg viselése fenntart, sőt súlyosbít. Mivel 90%-ban agyunkkal látunk és működési zavar áll fenn, ebből következik, hogy a szemproblémák természetes úton javíthatók, akár teljesen meggyógyíthatók szemüveg nélkül. A fizikai gyakorlatok - szemkörzés, ide-oda nézés stb. -, az egyéb rásegítő módszerek - étrend, masszírozás, lyukszemüvegek - a kezdőknek ajánlottak, inkább a keringésre gyakorolt hatásuk miatt működnek. A dioptriák csökkentésére csak a helytelen nézési szokások rendezésével van esély, minden szemüveges és nem szemüveges problémánál, korosztálytól függetlenül.


 

Valójában nem a szívünk szeret és lát, hanem a tudat, de ez ugyanolyan megfoghatatlan, mint a szeretet, a lélek. Ennek ellenére a szemészetben túlsúlyban van az objektív bizonyítási kényszer. Pedig az olvasási távolság, a megvilágítás erőssége, a tv és a számítógép káros hatása, a napszemüveg fontossága nem jött be látást megóvó szemészeti intelemként. Nemhogy csökkent volna, hanem egyre nő a szemüvegesek száma. Sok harmincas fiatalnál diagnosztizálják az eleddig öregséghez kötött látászavarokat.

 

A látás törvényszerűségeit nem a szemben kell keresni - szögezte le dr. Bates amerikai szemész 100 éve, miközben naivan kijelentette, az volna a jó, ha minden orvos szemüveg nélkül gyógyítana. Műve csaknem fellelhetetlen volt az utóbbi évekig, és két dolog azonnal feltűnik a szemorvosnak. Míg dr. Bates igényes, tudományos munkával dolgozó másként gondolkodó szemorvos volt, addig a többi szerző a neten található anyagok sokaságában a nevére hivatkozva ugyan, de teljesen más úton jár. Világos, aki fizikális gyakorlatokat, talpmasszázst, agykontrollt ért látástréning alatt, akupunktúrát vagy csodaszemüvegeket, misztikust vagy megfoghatatlant, annak nem sok kilátása van meggyógyulni.

 

 "Tenyér" a szemen. Az ellazult látás elérésének egyik fontos módszere a tenyerezés. Két könyökét tegye az asztalra, és nyitott tenyerével óvatosan takarja le becsukott szemét. De vigyázva, hogy ne érjen a szempilláihoz. Közben gondoljon valamilyen kellemes helyre vagy élményre. Körülbelül 10 percig tartson ez a gyakorlat, és naponta több alkalommal ismételje meg 

 

Szerencsére más a helyzet dr. Bates New York-i szemorvos rendszerével, amely ma is kiválóan működik, ahol merik használni, és jól értelmezik az eredeti dokumentációt. Lenne egy régi-új alternatíva a szemüvegen kívül körülbelül hat dioptriáig műtét, szemüveg és kontaktlencse nélkül. A komplikáltabb esetekben is stabil javulást érhetnének el akár pár hét, pár hónap alatt. Lehetnénk mi is naivak. Kevesebb volna a műtét, az utókezelés, szűkülne a betegek köre, megtakaríthatnánk egy kosár pénzt.

 

A rövid-, illetve távollátásról, a kancsalságról, a tompa látásról és az olvasószemüvegességről beszélek. Valamint a színtévesztésről, az öregkori hályogokról, az öröklött és különleges szemproblémákról. A maradéklátással élők és gyengén látók is nyugodtan sorba állhatnak, náluk (Vakok Intézete) jó 10 éve demonstráltuk a hihetetlent. A megelőzésre 1997 óta ingyenes iskolai program működik. De a sasszem sem zseniális adottság, pár perc alatt összejöhet, a kedvenc attrakciók között szerepel az egészségnapot szervező iskolákban.

 

Ne foglalkozzunk most a bázisgyakorlatok leírásával, a csapból is ezek folynak, bárki ingyen letöltheti a netről, s a nálunk megjelent könyvek is pontosak e téren. Csakhogy semmit sem érnek a gyakorlatok, ha nem ültetjük be a mindennapi életbe, s ha nem vesszük le a szemüveget.

 

 Lecsukott szemhéját váltakozva nedvesítse meleg és hideg vízzel. Felkelés után először meleg, majd hideg vízzel locsolja, lefekvéskor fordítva: előbb hideg, azután meleg vízzel. Ez javítja a szem körüli erek keringését és csökkenti a vér pangását


Az egészséges látás minden pillanatban pásztáz, soha nem nyugszik meg egy ponton. A suliban, a monitor előtt sok embernél lelassul ez az automatizmus és elhomályosul a kép. Próbálják ki. Koncentráljunk a szöveg egy betűjére 10-20 másodpercig, szinte mindenkinél elhomályosul a kép, vagy feszíteni kezd a szem, megfájdul a fej, ami jól demonstrálja, milyen stresszt okoznak a helytelen nézési szokások. Fenn kell tartani az állandó pásztázást vagy annak érzetét.

 

Gyakoroljunk pásztázva a komputer, az újság egy cikke, a könyv sorai között, sőt a mikrobetűk sorain is, akár többször pár percet, de megteszi a 20- 30 másodperc is. Ilyenkor soha ne olvassuk a szöveget, a képernyőn sem, csak söpörjünk ide-oda a tekintettel. "Legeltessük a szemet" a weblapon, az utcai feliratokon. Az utcán, az autóban gondoljunk bele, hogy a tárgyak billegnek, hiszen a fej is billeg járás közben, a járda két oldala felénk jön, ha gyalog vagyunk, ha vezetünk. Ezek mind mozgásban tartják a szemet. Minél sűrűbben tesszük ezeket sorbaálláskor, könyvesboltban vagy a metró feliratain, annál hálásabb a szem, annál élesebb látási periódusokat élünk meg. Be-bevillannak a tisztább képek, szövegek, de még csak pillanatokra. Szinte fel sem fogjuk a legelején, milyen kis ideig tart az egész.

 

A szem váltakozó fókuszálása: először egy távoli, majd egy közeli tárgyra, végül ismét a távolira állítsa be a szemét. Ezzel oldja a merev fókuszálás okozta feszültséget, amikor hosszú ideig egy adott távolságra néz. Ezt a gyakorlatot vezetés közben is végezheti anélkül, hogy a figyelmét elvonná az útról. Tapasztalni fogja, hogy a szeme így kevésbé fárad el a hosszú vezetés alatt

 

A pici gyerekeknél a ringatás, a hintázás, a tánc fejleszti a tudattalan szemmozgást. Ám később minden korosztály megrögzött rossz szokása, hogy látni akar, olvasni akar, ami beárnyékolja az automatikus látást, és elhomályosodik a szöveg. Ezért ne csak az olvasnivalón jártassák szemüket, hanem a sorok közötti fehérségen, a szóközökön, ahol nincs mit olvasni. Másik lazító gyakorlat, hogy időnként kinézünk a tv, a számítógép mellé. Pihentessük szemünket a falon vagy egy képen, nézzünk ki az ablakon, majd vissza a szövegre. Ezt többször ismételjük meg.

 

Ne csak gyakorlatok idején vegyük le a szemüveget, hanem amikor csak lehet. Nem romlik a látás, ha el tudjuk fogadni, hogy az első időkben homályos a kép, nehéz a tájékozódás, a szövegszerkesztés stb. Akkor nyerhetünk a legtöbbet, ha valaki végleg le tudja rakni, mert az okulárénak, kontaktlencsének is vannak káros mellékhatásai, ráadásul akadályozza a relaxációt. A gyengébb szemüvegekkel ugyanez a helyzet.

 

Igen hatékony pihenést lehet elérni, ha lehunyt szemünket eltakarjuk és felkönyökölünk valahová. Így pihennek 5-20 percig mindennap azok, akiket komoly szándék vezet. Ha a munkahelyen többször, akár óránként l-2 perceket hozzáteszünk, még jobb lesz a helyzet. Ha csak szemhunyásnyira van idő, azt se hagyjuk ki. Közben kellemes élményt próbáljunk felidézni, mert a látás képi emlékek alapján történik. A gyerekeknek meséljünk. Kérdezzük vissza a mesefigurák, a táj stb. jellemzőit, hogy hatékonyabban serkentsük a képzeletet a tökéletes, pontos felidézésre. Hihetetlen, de pontosan kell felidézni emlékeinket még nyitott szemmel is. A jó látás is erősen függ a lelkiállapottól. A tréninget végzőknél sokszor rosszul "válaszol" a szem kedvezőtlen körülmények között. Például a szemorvosnál újra rosszul látunk, pedig előtte hetekig semmilyen probléma nem volt. A fentiek okán sok memóriafejlesztő munkára van szükség, az összes eddigi gyakorlatot vizualizálva is ismételgetni kell letakart szemmel.

 

 

A napfény gyógyító és éltető erejét is kezdjük elfelejteni, túlzott méreteket ölt az óvatosság, a napszemüvegezés. A napszemüveg árt a szemnek. A műfény miatt az emberiség lassanként "elbányalovasodik". A teljes spektrumú kinti fény visszaadja a szem erejét, relaxálja a tudatot, értelmetlenné teszi a poroszos megvilágítási feltételeket, olvasási távolságot, UV-sugarak káros hatása miatti hisztériát stb. Nincs olyan ember, akinek látása ne tisztulna ki néhány percre már az első napkúra után. 5-10 perc napoztatás csukott szemmel, és az összes irritáció, a szemüveg, a kontaktlencse káros mellékhatásai csökkennek. Télen, vagy ha felhős az ég, nyitott szemmel is nézhetjük a felhőket. Az irodában használjuk ki a szabad perceket, menjünk az ablakhoz és nézegessünk az eget. Hamar megszűnik a fényérzékenység, javul a látás és semmilyen káros mellékhatás nem jelentkezik, mert betartottuk a fokozatosságot.

 

Meg kell említeni néhány imaginatív, a valóságban nem létező, de a látáshoz nélkülözhetetlen optikai csalódást is, amit a tudatunk termel a látás sikere érdekében. Lehet, hogy most megköveznek még a természetgyógyászok is, de ilyenek például a betűk, a könyvsorok, a tárgyak, az emberek körött látható vékony káprázat, fénynyaláb – amit sokan aurának neveznek. Mindenki felfedezheti akár éjjel is a jelenséget, de nem azért, mert csodás képességeik vannak, hanem, mert e nélkül nincs látás. Ugyanakkor egy finom, kicsi, látszólagos mozgást is észlelni kell minden tárgynál, ami ugyancsak "nincs jelen". Látszólagos mozgást végez a betű, a könyv sorai, a ház, a szék, a lámpa, minden.

A napszemüveg értékes szemvédő eszköz, de használatát nem szabad túlzásba vinni. A napozás jól használható a Bates-gyakorlatokban a szem ellazítására

 

A rossz látású tudat viszont rossz optikai csalódásokat termel. Homályosan látja a betűket, a feliratokat meg szellemképesnek. A jelek sorrendjét akár fel is cserélheti a "hamis" tudat. Változhatnak a színek, foltok tarkítják a teszttáblán lévő betűket, meg ilyenek. Soha ne a szemet okoljuk a rossz látásért, hanem a rossz látási-tudati szokásokat, amelyek mindaddig fennállnak, míg vissza nem nyerjük az ösztönös központi beállítást, azaz az egészséges nézési szokásokat!

 

Segítsük a tudatot, a tudatalattinkat. Képzeljük el az egészséges kellékeket és felejtsük el a torzakat. Imagináljuk a tű éles látás érzetét minden élethelyzetben, bármilyen rossz a szemünk, bármilyen homályos a kép. Ha az amerikai szemész tanácsai szerint dolgozunk, a tökéletes látás egyre hosszabb időre fog visszatérni. Ideális esetben a homály végleg kitisztul.

Vén Péter
XIV. évfolyam 4. szám

Címkék: Dr. Bates, látás, szem, szemtréning

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.