Betegségek A-tól Z-ig

Hogyan hozhatja mozgásba az agyát?


    Agyunk szívesen rövidít és egyszerűsít annak érdekében, hogy értékes figyelmünkkel spórolhasson. Ezáltal azonban a mindennapi következtetéseink sokszor túlságosan leegyszerűsödnek, legyen szó a környezetünkről, a politikáról vagy akár a tudományokról. Egy olyan kijelentést, hogy például azok, akik vörösbort isznak, tovább élnek, könnyen úgy értelmezhetünk, hogy mivel vörösbort iszunk, tovább fogunk élni. Gyakoriak a hibás fordított következtetések is, például: Nem bizonyított, hogy ez és ez be fog következni. – Bizonyított, hogy ez és ez nem fog bekövetkezni.

     

    Már a kisgyerekek is gyakran bizonytalanítják el az őket körülvevő felnőtteket folyamatos „miért?” kérdéseikkel. Hiszen a valóságban legtöbbször nem tudjuk, miért (nem) csinálunk, illetve miért (nem) hiszünk bizonyos dolgokat, és nem tudunk kézzelfogható, valamennyire logikus magyarázattal előállni. A legtöbb viselkedési forma egyszerűen a pozitív és negatív élmények miatt alakul ki: ha valakit megharapott egy kutya, lehet, hogy mindenfajta háziállattal és tartásukkal kapcsolatban negatív gondolatokat és magatartást alakít ki, és ezeket a saját maga által előidézett negatív élmények csak tovább erősítik.

     

    Auguste Rodin Gondolkodója

     

    Hogy gondolkodásunk és viselkedésünk az ehhez hasonló, létfontosságú, ám szélsőségesen leegyszerűsítő alkalmazkodás által ne mindig ugyanazokon a határokon belül mozogjon, és ne mindig azonos „igazságokra” bukkanjunk, fontos, hogy újra és újra megkérdőjelezzük bevett szokásainkat és folyamatosan felfedezzünk újakat. Ez nem csak a szellemi frissesség fenntartásában segít, de szükséges a tolerancia megteremtéséhez is.

     

     

    Tippek a szellemi fitneszhez

    Szellemi képességeink főleg a számolással, az olvasással, az emlékezettel és a koncentrációval állnak összefüggésben. Minél gyakrabban számoljon fejben: ellenőrizze a kasszánál, hogy tényleg ennyit kellett-e fizetnie, számolja ki, mennyi esélye van hatost dobni társasjátékozáskor, mennyit is fogyaszt valójában az autója, vagy hány másodperc egy év. Meg fog lepődni az eredményeken. Tanuljon meg fejből telefonszámokat, olvasson időnként szövegeket visszafelé, tükrözve vagy fejjel lefelé. Oldjon meg szudokut vagy logikai feladatokat, ilyeneket az interneten is találhat, illetve könyvesboltokban kapható kiadványokban.

     

    Mindegy, hogy puzzle-t, ügyességi, társas-, stratégiai vagy kártyajátékot: játsszon minél gyakrabban! Az olyan játékok, mint a Scrabble, a Tabu vagy a memóriajátékok, a bridzs- vagy römikártyák minden háztartás hasznos részévé válhatnak. Változtasson gyakrabban valamit az életén: olvasson másról vagy más nyelven, utazzon előzetes szervezés nélkül külföldre, szedjen szét valamit és rakja újra össze, próbáljon ki új dolgokat, legyenek ezek sportok, hobbik, ételek vagy egy új társaság. A változás nem csak tudatosan megélt időt jelent, hanem új ingereket is az agy számára. A hangszereken való játék és a sport is fontos eleme a szellemi frissességnek. Nincs szükség megerőltető teljesítményekre: napi 15 perc agytorna már elegendő ahhoz, hogy az agya ne lustuljon el.


    XVI. évfolyam 10. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2018. július

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.