Betegségek A-tól Z-ig

Hólyaghurut és hólyaggyengeség

Természetes módszerekkel elkerülhetjük a bajt

A hólyaggyengeség és a hólyaghurut tipikus női betegség. Sokáig tabutéma volt mindkettő, de ma már nyíltan lehet róla beszélni. Jól bevált receptek léteznek a megelőzésére és a kezelésére.


 

Nagyon sok nő szenved hólyag gyengeségben, de vajon hogyan alakul ki ez az állapot, és miért inkább idősebb korban jelentkezik? A hólyaggyengeség  hátterében általában két ok húzódik meg: vagy túl nagy nyomás helyeződik a hólyag záróizmára, vagy a gát izomzata és kötőszövetei túl gyengék. Például túl nagy nyomást fejt ki az illető préseléskor - akár székeléskor, akár a szülések alkalmával. A nehéz súlyok helytelen emelgetése is járhat ilyen erős nyomással. Másfelől az edzés hiányának következtében is sok nőnél elgyengül a medence izomzata. Ha mindehhez túlsúly vagy a kötőszövetek gyengesége társul, a hólyaggyengeség kialakulása csak idő kérdése. Ilyenkor túlterhelés vagy stressz okozta inkontinenciáról beszélhetünk.

 

A hólyaggyengeség legjellemzőbb tünete a hirtelen jelentkező vizelési inger. Főképp nevetés, köhögés, tüsszentés hatására erősödhet fel az inger olyan mértékben, hogy a páciens nem képes tartani a vizeletét. Súlyos esetekben álló helyzetben vagy nehéz súlyok megemelése esetén sem sikerül a vizeletet tartani.

 

A húgyhólyag záróizmainak erősítésében segít, ha a WC-n néhány másodpercig elállítjuk és visszatartjuk a vizeletünket. Ha e módszert naponta többször és rendszeresen alkalmazzuk, korai stádiumban enyhíthetjük a problémát. Sokkal fontosabb azonban az egész gáttájék erősítése.

 

A kötőszöveti gyengeségre a homeopátia számos gyógyírt tartogat

 

Irritábilis hólyagról akkor beszélünk, amikor a pácienst (többségükben nők) állandó vizelési inger kínozza, azonban általában csak kis mennyiségű vizelet ürül. Ez a sürgetési vagy késztetéses inkontinencia. Ha a vizelés fájdalommal is jár, többnyire valamilyen fertőzés van a háttérben. A stresszinkontinencia és a sürgősségi inkontinencia gyakran egyszerre áll fenn. A probléma gyors megoldása szempontjából fontos, hogy az urológus pontos vizsgálatokat végezzen, ekkor ugyanis célzottabban lehet a kezelést folytatni.

 

A kötőszöveti gyengeségre való hajlamot természetes gyógymódokkal is enyhíthetjük. Hatásos homeopátiás orvosságok a Helonias, a Lilium tigrinum, a Murex, a Natrium muriaticum, a Sepia vagy a Silicea.

 

Aki a Schüssler-sókat részesíti előnyben, hat hétig szedhet naponta 3-3 tabletta Calsium fluoratum D12-t, Calcium phosphoricum D6- ot, Calcium carbonicum Hahnemanni D6-ot és Magnesium phosphoricum D6-ot.

 

A spagirika az Ailgeno spag. Peka cseppeket kínálja. Ez a lépet erősíti, amelynek feladata a természetgyógyászat elvei szerint a szervek helyén tartása. Ebből naponta 3-4 alkalommal kell 15-20 cseppet szedni étkezések előtt. A zsurló is erősíti a kötőszöveteket. Naponta 2-7 csepp zsurlótinktúrát érdemes szedni.

 

 

A gáttorna jelentősége

Azoknál a nőknél, akik szültek, esetleg többször is, nagyobb a hólyaggyengeség kialakulásának kockázata. A fiatal anyáknak éppen ezért gyakran ajánlják a gáttornát, amit tulajdonképpen egész életünkben, nap mint nap kellene végezni - a szülés után azonban különösen intenzíven és naponta többször. A  leghelyesebb, ha a gyakorlatokat először gyógytornász segítségével sajátítjuk el.

 

A nehéz súlyok emelése és cipelése terheli a gát szöveteit

 

Vannak talajgyakorlatok is, például egy jógagyakorlat, a vállból híd állás, amelyet minden reggel, felkelés után ajánlatos gyakorolni, de kiváló erősítő a hastánc is. Viszonylag új eljárás az izomstimulátorral végzett edzés, például a vibrációs tréning. A vibrációs tréning során egy kis billenős platformon áll a gyakorló. A készülék állandóan mozog, ezzel arra késztetve a rajta álló személyt, hogy meghatározott izomcsoportok aktiválásával megtartsa egyensúlyát. Nem csak a lábak és a hát izomzata erősödik ezáltal, hanem a gát izmai is. A már fennálló hólyaggyengeség esetén ajánlatos eleinte gyógytornász felügyelete mellett gyakorolni, aki személyre szabottan tudja beállítani a készüléket.

 

Egészen új technológia a „ProFit for the Lady”, mely egy kis vezérlőegységből és egy apró, tamponra emlékeztető elektródából áll. Utóbbit a hüvelybe kell felhelyezni. A vezérlőegységen többféle edzésprogramot állíthatunk be és indíthatunk el. Az izmok ingerlésének intenzitása fokozatmentesen szabályozható.

 

 

Mennyit igyunk, ha gyenge a hólyagunk?

Sok, hólyaggyengeséggel küzdő nő drasztikusan lecsökkenti napi folyadékfogyasztását, ez azonban semmiképp nem ajánlható, ugyanis megnehezíti a vizelettel távozó anyagok kiürítését. Helyesebb, ha bőségesen iszunk, és megpróbáljuk a vizelések közötti szünetet apránként meghosszabbítani, hogy növeljük a hólyag befogadókészségét. A leghelyesebb, ha egy ideig pontosan feljegyezzük, menynyit iszunk, mennyi vizeletet ürítünk és mikor jelentkezik a vizelési inger. Így ellenőrizhetjük és akár javíthatjuk is hólyagunk állapotát.

 

Az ivás hólyaggyengeség esetén is fontos. A mennyiséget mindig az egyéni igények határozzák meg

 

Esetükben az optimálisnak tekinthető folyadékmennyiség napi 1,5-2 liter. A vegetáriánusok, akik sok gyümölcsöt és zöldséget esznek, ennél kevesebbet is ihatnak. Aki sok készételt, gyorsbüfémenüt fogyaszt vagy állandóan utánasóz minden ételt, az említettnél többet kell, hogy igyon. Az idősebb nőknél a túl sok ivás a vesék túlterhelését és a fontos ásványi anyagok kiürülését okozhatja.

 

 

Hólyaghurut - sok nő állandó panasza

Talán az előbbinél is gyakoribb panasz a hólyaghurut. A statisztikák szerint minden második nő életében legalább egyszer küzd vele. A betegség jellegzetes tünete, hogy az állandó vizelési inger mellett a páciens égést és fájdalmat is érez az alhasban. Általában az erős inger ellenére csak kis mennyiségű vizelet ürül, amit általában csípő érzés vagy a görcsös fájdalom kísér. A hólyaghurutot mindig bakteriális fertőzés idézi elő, amelyek lehűlés, közösülés vagy a hólyag katéteres vizsgálata miatt szaporodnak el a hólyagban.

 

A fertőzés ismétlődésének számos oka van. A nőknek rövidebb a húgycsöve, mint a férfiaknak, így a baktériumok könnyebben eljutnak a hólyagba. A nők hormonális változásának következményeképp nem csak a hüvely, de a hólyag szövetei is sorvadnak, amelyen a baktériumok könnyebben meg tudnak tapadni. További ok, hogy az antibiotikumokkal végzett kezelés hatására felborul a „barátságos” és a kórokozó baktériumok közötti egyensúly a nyálkahártyákon. És végül, de nem utolsósorban az immunrendszer gyengesége gyakori kiváltója a hólyaghurutnak. A test nem képes sakkban tartani a baktériumokat, például cukorbetegség vagy más betegségek következtében.

 

A nők húgycsöve rövidebb, mint a férfiaké, ezért könnyebben feljutnak rajta a baktériumok a hólyagba

 

Természetes módszerekkel a hólyaghurut ellen is védekezhetünk. Első helyen említhetjük a növényi antibiotikumokat, ezek közül is a sarkantyúkát és a tormát. Ezek hatóanyagai a vékonybélből felszívódnak, így nem károsítják a vastagbél fontos baktériumflóráját.

 

Természetesen használhatunk homeopátiás gyógyszereket is, de ezek alkalmazását mindig bízzuk tapasztalt terapeutára. Mit tehetünk a megelőzés érdekében? A strandolás és a szabadban tartózkodás bizonyos fokú kockázatot jelent, ezért úszás, fürdés után azonnal le kell cserélni a vizes fürdőruhát szárazra. A hideg felületeken, például kövön ülés is kerülendő.

 

A hólyag szereti, ha a lábfejünk melegen van, ugyanis a lábfejen végződik az akupunktúrás rendszer hólyagmeridiánja. A hideg felületen tehát nem szabad mezítláb járkálni! Aki sokat izzad, igyon sok folyadékot, amivel átöblíti a veséjét. A hurut első jeleinél azonnal ajánlatos melegítőpalackkal a hasunkon ágyba bújni és minél többet inni.

 

Kerüljük a hideg felületeken ülést és a talpak érintkezését a hideggel. A hólyag kedveli a meleg lábfejet, ugyanis a hólyagmeridián a lábfejen végződik

 

Ideális ital a tőzegáfonyából készített gyümölcslé, ez ugyanis megakadályozza, hogy a hólyag nyálkahártyáján megtapadjanak a baktériumok. Ezen kívül a C-vitamin savasítja a vizeletet, amit a baktériumok egyáltalán nem szeretnek.

 

Kezdeti stádiumban a Schüssler-sók is hasznosak. Tízpercenként szedjünk be 1 tabletta Natrium phosphoricum D6-ot, lehetőleg váltakozva Ferrum phosphoicum D12-vel. Natrium sulfuricum D6 akkor ajánlható, ha a gyulladást hideg és nedvesség idézte elő. Ha időben cselekszünk, a kellemetlenségen egy nap alatt túljutunk. A következő receptek egyaránt ajánlhatók a megelőzésre, mint az antibiotikumos kezelés kiegészítésére.

 

Hólyagteák, amelyek a gyulladást csírájában elfojtják:

 

• Keverjünk össze 20-20 g nyírfa-, orthosiphon-, medveszőlő- és feketeribizli-levelet, valamint aranyrutát. A keverékből 1 evőkanálnyit 150 ml forrásban lévő vízzel forrázunk le és 5-10 percig hagyjuk állni. Naponta négyszer 1-2 csészényit fogyasszunk belőle.

 

Ideálisnak bizonyult hólyaghurut esetén a tőzegáfonya fogyasztása. Megakadályozza, hogy a baktériumok megtapadjanak a hólyag nyálkahártyáján. Kapható tabletta, ivólé és kapszula formájában is

 

• 20 g nyírfa- és orthosiphonlevelet 30 g medveszőlő- és 10 g borsmentalevéllel keverjünk össze. A keverékből 1 evőkanálnyit 150 ml forrásban lévő vízzel forrázunk le és 10 percig hagyjuk állni. Naponta négyszer 1  csészényit fogyasszunk belőle langyosra hűlve.

 

• Keverjünk össze 50 g zsurlófüvet, 30 g nyírfalevelet, 20 g borókabogyót. A keverékből 1 teáskanálnyit 150 ml forrásban lévő vízzel forrázunk le és 10 percig hagyjuk állni. Naponta háromszor 1 csészényit igyunk belőle étkezés után.

 

Hólyaghurut esetén a hagyományos antibiotikumos kezelés nem ajánlott, ha a gyulladások rendszeresen visszatérnek, de a betegnek nincs láza. Ilyen esetekben az antibiotikumok csak feleslegesen károsítják a vastagbél és a nyálkahártyák természetes baktériumflóráját, ami további fertőzésekbe torkollik. Ilyenkor érdemesebb a baj okát megkeresni, és természetes módszerekkel erősíteni az immunrendszert. Az említett növényi antibiotikumok (sarkantyúka és torma) nem károsítják a belek jótékony baktériumflóráját, ezek tehát a terápia bázisát alkotják. Ha azonban láz és hátfájás jelentkezik, ne  hagyatkozzunk a házi módszerekre, ilyenkor sürgős orvosi beavatkozás szükséges.

 

A sarkantyúka és a torma kiváló természetes antibiotikumok. Előnyük, hogy nem károsítják a természetes bélflórát

 

A hólyaghurut hátterében a túl gyakori közösülés is állhat. Ilyenkor a közösüléskor fellépő masszírozó mozgás során a baktériumok bepréselődnek a húgycsőbe és innen gyorsan feljutnak a hólyagba. Ezért fontos, hogy közösülés előtt mindkét partner alaposan tisztálkodjon. Megelőzésképp a fertőzésekre fogékony nők közösülés után ürítsék ki hólyagjukat. Ezen kívül ajánlatos sokat inni, hogy a baktériumokat a vizelet kimossa a hólyagból. Végezetül fontos, hogy megfelelő higiénés módszereket alkalmazzunk az intim területeken. A leggyakoribb baktériumok, amelyeket hólyaghurutnál találunk, a páciens bélrendszeréből származnak.

 

Ezért minden anya már kicsi korban tanítsa meg a lányának, hogy altestét mindig elölről hátrafelé, a végbélnyílás felé mossa, illetve a WC használata után a papírral is mindig hátrafelé végezze a törlést. Nem ajánlhatók az intim dezodorok, a sok szappan és efféle, mivel ezek károsítják az intim területek érzékeny bőrét és védő baktériumflóráját. Az egyszer használatos mosdókendők is javasoltak, mivel ezekkel nem lehet bélbaktériumokat a genitáliákra juttatni.

 

A vállból kiemelt híd

Feküdjünk hanyatt, csípőszélességű kis terpeszbe rakott lábakkal. A karok lazán a törzs mellett pihennek. Belégzéskor lassan, óvatosan megemeljük a feneket és megtámasztjuk magunkat a talpunkkal. Kilégzéskor megtartjuk ezt a testhelyzetet. Ekkor ismét mélyen belélegzünk és elképzeljük, hogy a levegő mélyen, a lágyékok irányába halad. Próbáljuk meg megemelni felsőtestünket, közben a vállunkon hátrafelé gördülünk.   A térdünk nem tér ki oldalra, sőt inkább kissé összeszorítjuk.

 

A vállból kiemelt híd – légzési gyakorlatokkal kombinálva erősíti a gátat

 

Három be- és kilégzés után a hátunkat lassan, csigolyáról csigolyára haladva visszaengedjük a talajra. Végül a fenekünk is talajt ér. Nyújtsuk ki a lábunkat. Ismételjük meg a gyakorlatot háromszor. Minél régebb óta csináljuk, annál tovább próbáljuk meg kitartani a vállakon megtámasztott híd testtartást: eleinte három ki-be légzésig, aztán fokozatosan érjük el a tíz ki-be légzést.

-mörk-
XVII. évfolyam 3. szám

Címkék: holisztikus gyógymódok, hólyaggyengeség, hólyaghurut, női betegségek

Aktuális lapszámunk:
2020. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.