Betegségek A-tól Z-ig

Így védekezhet a pollenek támadása ellen

    A szénanátha a növények pollenjeivel szembeni allergia. A pollenek legnagyobb mennyiségben április és június között szállnak. Néhány növény azonban már decembertől kezdve szórja pollenjét, ismét mások pedig csak augusztusban kezdik.


    Minden allergia lényege, hogy a szervezet egy eredetileg ártalmatlan anyagot veszélyesnek ítél, és védekezni kezd ellene. A védekezés túl heves immunreakció formájában zajlik. Az eredmény „kórokozó nélküli infekció”. A gyulladásos mediátorok, mint például a hisztamin, amelyek normális esetben életfontosságúak, mert segítenek megsemmisíteni a kórokozókat, most a betegség forrásává válnak.

     

    A legjellegzetesebb tünetek a tüsszentés, az orrfolyás és a viszkető szem, de ezekhez társulhatnak nem specifikus szimptómák is: kimerültség, élelmiszer-allergia (keresztreakció), nehezített koncentráció, ingerlékenység, depressziós hangulatzavar, rekedtség, hőemelkedés, hasmenés vagy fejfájás. A szénanátha gyakran lejjebb húzódik, és a felső légutakból a tüdőbe, a hörgőkbe tevődik át a kórfolyamat: kialakul a hörgőasztma. Legkésőbb ekkor cselekedni kell.

     

     

    Csökkentsük egyszerű módszerekkel a pollenterhelést

    A legtöbb esetben egyszerűen csökkenthetjük a pollenek jelentette terhelést, így a tünetek enyhíthetők, szerencsés esetben teljesen meg is szüntethetők:

     

    • Utazzunk el a pollenek elől: Ha teheti, szabadságát akkorra időzítse, amikor azok a pollenek szállnak, amelyekre allergiás. Szabadságát ilyenkor lehetőleg hegyvidéken vagy tengerparton töltse.
    • Lakáshigiéné: Hetente többször nedves ruhával töröljön le minden sima felületet a lakásban. Csökkentse a lakástextíliák számát: szőnyegek, függönyök stb., és lehetőleg HEPA filteres porszívóval takarítson hetente legalább egyszer. A porszívó zsákját csak lakáson kívül szabad cserélni, és ezt a műveletet lehetőleg ne az allergiás személy végezze. A szabad könyvespolcok helyett inkább alkalmazzon üvegajtóval zárható vitrint, és általában tartózkodjon a „porfogóktól”.
    • Mosás: Az ágyneműt 1-2 hetente, a ruháit 3-4 naponta mossa ki. Amint hazaér, cserélje le az utcai ruházatot otthoni, pollenmentes ruhára. A mosott ruhát lehetőleg ne a szabadban szárítsa.
    • Szellőztetés: Akkor szellőztessen, amikor a legkevesebb pollen van a levegőben – városban 6–8 óra között, vidéken 19–24 óra között, egyébként legfeljebb csak rövid időre (max. 10 percre) 1-2 óránként szabad kinyitni az ablakot. Ha teheti, helyezzen el pollenszűrőt az ablakán.
    • Testmozgás a szabad levegőn: Amikor „az ön pollenjei” szállnak, lehetőleg esőben vagy közvetlenül eső után menjen ki a szabadba sétálni, ilyenkor a levegő tiszta, pollenmentes. A gyógyszertárban kapható pollenvédő maszk is.
    • Autózás: Az ablakokat tartsa csukva, csak pollenszűrős levegőztetőrendszert alkalmazzon a jármű szellőztetésére. A szűrőt évente cserélni kell.
    • Ezen túlmenően: Alvás előtt mosson hajat, reggel és este az orrát öblítse ki 0,9 százalékos sóoldattal. A kiadós mozgás, a lazítás, a dohányzás mellőzése balzsamként hat légutaira és csökkenti a panaszokat.

     

     

    Az immunrendszer erősítése és az anyagcsere tehermentesítése

    Már novemberben kezdje meg a megelőzést, így csökkentheti az allergének számát, erősítheti immunrendszerét. Sokat tehet a megfelelő táplálkozással: lehetőleg természetes, bioélelmiszereket fogyasszon, vegetáriánus étrendet tartson. Tartózkodjon főképp a (tehén)tejtől és az ebből készült tejtermékektől, a készételektől és a hisztaminban gazdag élelmiszerektől.


    XVI. évfolyam 4. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. október

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.