Betegségek A-tól Z-ig

Inkontinencia és az aranyér megelőzése

Az erős gát pozitívan hat a szexualitásra és a hormonháztartásra


A négy (A–D) medencének kedvező alaptesttartás: álló helyzetben, ülésben, tüsszentés/köhögés közben, illetve házimunka végzéséhez

 

Az energetikai központ szerepét betöltő gát övként köti össze testünk csontos részeit és izmait (lásd az ábrát). Funkcionális szempontból a gát hordozza, tartja alulról a törzset, illetve a benne elhelyezkedő szerveket. Fontos kiválasztó, illetve az ürítéshez kapcsolódó szerveink működése is a gátizmok tónusától függ.

 

Itt keletkezik a férfi- és női energia, amely új életet képes nemzeni. Intim érzéseket adunk és kapunk e testtájunk révén. Minden emberi lény a medencében fogan meg, és normális szülés esetén is itt, a medence alján, a gáton keresztül jutunk ki az anyaméhből a külvilágba, az önálló életbe.

 

A medence, az őt körülvevő izmok révén, testünk egyensúlyáért, egész testtartásunkért és a mozgásunkért felelős testtájék. Minden testmozgásunk közben itt, a test középpontjában stabilizáljuk tartásunkat. A gát egyúttal a medence csontos alkotóelemeit is stabilizálja. A gátizmok legcsekélyebb mértékű megfeszítése vagy ellazítása azonnal és láthatóan befolyásolja testtartásunkat. A gátizmok minden egyes légzésre reagálnak! A gát törzsünk alsó határa, és az emésztő szervrendszertis elhatárolja a külvilágtól. Az emésztőszervek felső anatómiai határát a rekeszizom alkotja, amely minden belégzéskor lefelé nyomja a gyomrot és a beleket, és ez a nyomás áttevődik a gátizmokra is. Ellentétes irányú folyamat zajlik a levegő kilégzésekor.

 

 

A kötőszöveti gyengeség gyengíti a gátat is

A gátat nem csak izmok alkotják, hanem kötőszövetek is. Nők esetében az arány: 60 ni, ami a következő tünetek formájában nyilvászázalék kötőszövet és 40 százalék izom. A férfiaknál fordított az arány. A kötőszövet jellege, morfológiai összetétele jelentős mértékben függ az egyén táplálkozásától, életkorától és a hormonháztartás változásaitól is (pl. terhesség vagy a változás kora). A kötőszövetek gyengesége, renyhesége a gát elgyengülését, megereszkedését okozza. Ezért főképp a nők körében elterjedt probléma a gáttájéki renyheség, süllyedés.

 

Főképp nők körében elterjedt probléma a gáttájéki renyheség, süllyedés

 

Gáttáji renyheségről akkor beszélünk, ha a gát nem képes feladatait kellő mértékben ellátni, ami a következő tünetek formájában nyilvánul meg:

 

• testtartási hibák (pl. túl homorú vagy ellaposodott ágyék, gerincferdülés),
• inkontinencia,
• prosztatabántalmak, impotencia,
• szervsüllyedések,
• aranyeresség.

 

 

A test tudatos érzékelésével erősíthetjük a gáttájékot

A nők anatómiai sajátosságaik miatt hajlamosak a gáttáji problémákra, ezért fontos, hogy e testrészük erejét és állóképességét tudatosan fej lesszék. A férfiakra inkább a túlzott izomtónus jellemző, ezért nekik a medence ellazítását kell gyakorolniuk. A gáttorna bármikor, bárhol végezhető, könnyen beépíthető a hétköznapok rutinjába.

 

 

Érzékelési gyakorlatok

Mindenekelőtt fontos tudatosan érzékelnünk a három rétegből felépülő gáttájékot. A külső réteg különösen a végbél és a húgyhólyag zárófunkciói szempontjából fontos.

 

1. gyakorlat: Üljön le egy székre. Zárja a húgycsövet, mintha erőből vissza akarná tartani vizeletét. Tartsa fenn ezt az izomfeszülést kb. 3 másodpercig. Ezután lazítsa el az izmot. 

Most ugyanezt a gyakorlatot ismételje meg a végbél záróizmával is. A hólyag és a végbél gyűrűs záróizmainak feszülése és ellazulása jól érzékelhető. A gátat alkotó második réteg feladata a szervek támasztása alulról, valamint az egyenes testtartás biztosítása.

 

2. gyakorlat: Egyenes törzzsel ülve tolja az ujjhegyeit az ülőgumói alá, vagy legalábbis közel hozzájuk. Kilégzéskor próbálja meg a két ülőgumót közelíteni egymáshoz a gátizmok segítségével, de a farizmok segítsége nélkül! Az izomtónust 3 másodpercig tartsa fenn, majd lazítsa el az izmokat. Ha jól csináljuk a gyakorlatot, ujjainkkal érezzük az ülőgumók enyhe mozgását.

A gát harmadik rétege a belső szerveket támasztja alulról, és a kontinenciáért felelős.
Akaratlagosan nem aktiválható, függ a medence állásától, valamint az előzőekben említett két réteg tónusától.

 

3. gyakorlat: E harmadik réteget a férfiak és nők eltérő módon érzékelik.

Nőknek: Képzelje el, hogy ön most egy tyúk, akinek medencéjében egy tojás van. Ha ellazultan ül, a tojás szinte a székhez ér. Most a belső gátizmok segítségével igyekezzen a tojást minél feljebb tolni a testében. Közben fontos a kilégzés, hogy kellő mértékben kitáguljon a hasüreg. A tojás egy lifthez hasonlóan felfelé halad, az elsőtől a negyedik emeletig. Tartsa a legfelső pozícióban a tojást kb. 3 mp-ig, közben lélegezzen nyugodtan. Ekkor oldja fel az izomfeszülést, és engedje lefelé süllyedni a tojást. Ha a medencét kissé előrebillenti, az megkönnyíti a tojás felfelé emelését.

 

A medence és a gát anatómiája 

 

Medencének nevezik a medence alsó határát. Ez a rész határolja el a hasüreget lefelé a külvilágtól. Az 1. réteg egy izmokból álló öv, amely farkcsontot a szeméremcsonttal köti össze. A 2. réteg a két ülőgumót köti össze egymással, és támasztó funkciót lát el. A legbelső, 3. réteg egy tölcsér  alakú izomlemez, és a belső szerveket támasztja alulról, valamint stabilizálja a medencét. 

 

Férfiaknak: Képzelje el, hogy a húgycsövében egy borsó helyezkedik el. Most emelje ezt a borsószemet lassan felfelé. A legmagasabb ponton tartsa meg a borsót kb. 3 másodpercig, és lélegezzen nyugodtan. Ezután oldja lassan a feszítést, és engedje lassan lefelé a borsót. Amikor a gáttájék mindhárom izomrétegét megfeszítjük, a test kiegyenesedik, és csökken a gerinc porckorongjaira és az ízületekre gyakorolt nyomás!

 

 

Gyakorlatok minden napra: megelőzés edzés segítségével

A hétköznapokra különféle testtartásokat ajánlunk, amelyekkel csökkenthetjük a test különböző pontjaira nehezedő terhelést:

 

A gyakorlat (lásd a képet a cikk elején): Alapgyakorlat állásban. A lábak térdben enyhén behajlanak, mintha egy bárszéken ülnénk. A testtartás stabil. A megfeszített has- és gátizomzat és a kinyújtott, egyenes törzs tehermentesíti a gerincoszlopot.

 

B gyakorlat: Alapgyakorlat ülésben. Üljön le egy székre. A térdek a lábfej közepe felett helyezkednek el. Anélkül, hogy bizonyos izmokat megfeszítenénk, ágyékban homorítani kezdünk, vagy a gerincoszlop felsőbb szakasza púposan előredől. Ez károsítja a gerincoszlopot.

Most egymás után igyekezzen aktiválni a gát említett három rétegét. Közben a medence enyhén előrebillen, a hát felegyenesedik, a hasizmok megfeszülnek. Most teljesen egyenes a törzs.

 

C gyakorlat: Tüsszentés és köhögés. Tüszszentés vagy köhögés közben a törzs legyen egyenes, miközben enyhén oldalra fordulunk. A gátban kialakuló izomtónus képes ellenállni a fentről érkező nyomásnak.

 

D gyakorlat: Munkavégzés mozgás közben. Tartsa törzsét egyenesen, közben igazítsa a gátizmok tónusát a tevékenységhez, amelyet éppen végez.

 

 

Gáttáji energia, mint életenergia

Az egészséges, erős gát olyan, mint egy zubogó forrás, és pozitívan hat a szexualitásra és a hormonháztartásra egyaránt. A gátizmok rendszeres edzésével aktiválhatók testünk csakrái. Ezek az energiaközpontok olyan hormonok termelésében vesznek részt, amelyek fontos szerepet játszanak egészségünk és jó közérzetünk megőrzésében. És ami a legjobb: viszonylag kis erőbefektetéssel mindenki képes ezt a csodálatos erőforrást kiaknázni és a maga hasznára fordítani.

- vági -
XVIII. évfolyam 2. szám

Címkék: aranyér, gáterősítő gyakorlatok, inkontinencia

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.