Betegségek A-tól Z-ig

Integratív látástréning

A szemről másképpen

    Erősíthető-e megfelelő szemgyakorlatokkal a látás? Sok orvos ezt lehetetlennek tartja. Ám hogy mégis lehetséges, azt most cikkünk bebizonyítja. A holisztikus szemléletű írásból az is kiderül, milyen okai lehetnek a látásproblémáknak.  


    Talán meglepő, de a látás folyamatának mindössze tíz százaléka játszódik le a szemben, a többi 90 százalék helyszíne az agy. Mert a kis szürke sejtek gondoskodnak arról, hogy a meghatározott érzékszervi benyomásokat helyesen interpretáljuk, válogassuk szét és később újra felismerjük. Szemünk tehát mindössze a látás eszköze, a valódi látásszerv az agy.

     

    A szem csak információkat és frekvenciákat fog fel, amelyek fény formájában jutnak az ideghártyára, és ott elektromos-kémiai jelekké átalakulva vezetődnek tovább az agy látásközpontjába. Csak itt alakítjuk ki teljesen sajátos és egyéni képünket a világról. Ezt vetítjük ki azután – mint egy filmvetítővel – elképzelt filmvásznunkra. Ha alapul vesszük a kvantumfizika felismeréseit, akkor megállapíthatjuk, egész érzékelésünk a részecskék rezgésén és ezek frekvenciaváltozásain alapul. Ennek ellenére azt hisszük, a világot olyannak látjuk, amilyen valójában. De amit látunk, nem más, mint a külvilágról érzékszerveink által teremtett egyedi interpretáció, magyarán egy illúzió.

     

    A látás teljesen individuális folyamat, amelyet többek között meghatároz neveltetésünk, érzéseink és nézeteink. Már az ideghártyánk is válogat a vizuális ingerek között, és csak azokat a jeleket vezeti tovább, amelyek számot tartanak az érdeklődésünkre, és amelyek fontosak a túléléshez. A thalamuszban, érzéseink központjában a vizuális benyomások egy további szelektáláson esnek át. Így mindig csak azt látjuk, amit igazán fontosnak tartunk, és amit látni akarunk. A látás tehát holisztikus, kreatív és maximálisan eleven folyamat, amelyben részt vesznek érzéseink és gondolataink is. Ha egy ismert vagy hasonló kép egy későbbi időpontban felbukkan, újra aktivizálódnak a korábban hozzákapcsolódott érzések és érzelmek. Ha kellemetlen vagy fájdalmas tapasztalatokat kapcsoltunk össze bizonyos vizuális benyomásokkal, akkor tudattalanunk megpróbál a jövőben megkímélni minket ezektől. Miközben a thalamusz válogat az információk között, tudattalanunk eldönti, hogy bizonyos dolgokat nem akar látni! Ezzel magyarázható meg, hogy ugyanazt a szituációt különböző emberek másképpen élik át, és teljesen eltérő reakciókat adnak rá.

     

    Ahogyan a világot érzékeljük, amit látunk és amit nem, az neveltetésünktől is függ

     

    Az életünk során begyűjtött információk kilencven százaléka a szemünkön keresztül jut hozzánk. Világos tehát, milyen óriási mértékben befolyásolja érzelmeinket és gondolatainkat mindaz, amit látunk. Ám mindez megfordítva is igaz: gondolataink és érzelmeink is befolyásolják látásunkat és érzékelésünket. Látható külvilágunk tulajdonképpen csak belső világunk kivetítése, lelkünk tükröződése.

     

     

    Miért romlik a szemünk?

    Eltekintve attól a kevés esettől, amikor veleszületett komplikációkról van szó, valamennyien egészséges és életerős szemmel jövünk a világra. Látásunk romlását csak az idő múlásával tapasztaljuk.

     

    A szemtréning úttörője az amerikai szemorvos, dr. William Bates (1860–1931) volt, aki abból indult ki, hogy a látásgyengeségeket szellemi és érzelmi feszültségek, valamint egészségtelen látási szokások idézik elő. A pszichoanalitikus dr. Wilhelm Reich azt feltételezte, hogy az elfojtott érzelmek megfeszült izmokban tükröződnek vissza. Így külső védőpáncél teremtődik, amely visszatartja az életenergiát a látórendszerben.

     

    Hogy milyen fontos szerepet játszik látásunkban a táplálkozás, mutatja a farkasvakság példája. Az ezt kiváltó A-vitamin-hiányon segíteni lehet például camembert sajt fogyasztásával

     

    A holisztikus és spirituális felfogás keretein belül a látásgyengeség okai a következő három területen kereshetők:

    a teststruktúrában, amely látható formában, tartáshibákban, a nyak- és vállizom megfeszülésében, a fejhez közeli területek görcseiben nyilvánul meg;

    a lélekben, amely érzelmekben, meggyőződésekben, nézetekben, az önmagunkról alkotott képben és életkörülményeinkben jut kifejezésre;

    az anyagcserében, a táplálkozásban, a mozgásban és a környezeti terhelésben.

     

     

    A táplálkozás szerepe

    Táplálkozási szokásaink és étkezési magatartásunk, akárcsak a környezeti terhelések döntő befolyást gyakorolnak szervezetünk biokémiájára, és ezzel látásunkra is. Gondoljunk csak a farkasvakságra, amelynek oka az A-vitamin hiánya. A kínai orvoslás felfogása szerint hasonlóan szoros összefüggés áll fenn a szem és a máj között. A máj mint méregtelenítő szerv többek között az A-vitamin felépítéséért is felelős. Különféle szembetegségeket pedig, például a zöld hályogot, anyagcsere-problémákra vezetnek vissza.

     

    A lélek szerepe

    Bizonyára mindannyian észrevettük már, hogy a látóképesség az adott helyzettől függően változik: egy nyugodt és pihentető hétvége után jobban látunk, mint egy fárasztó munkanap után. A látást ronthatja a depresszív vagy szorongással járó érzelmi állapot is. Ha szomorúak vagyunk, látómezőnk beszűkül. A látás tehát dinamikus, rugalmas és folyamatosan változó folyamat, amelyben fontos szerepet játszanak érzéseink.

     

    A látásélesség meglepő változásai csak azzal magyarázhatók, hogy ilyenkor nem a szem változik, hanem a szellem. Az abszolút ellazultság állapotában megszűnik a látásunk feletti kontroll, és újra megtaláljuk a tisztaságot. Sajnos a mindennapokban a tudat gyorsan visszanyeri az uralmat a látás felett. Ha a szemüvegesek visszaemlékeznek rá, mikor is kapták az első szemüvegüket, többnyire megállapítható, hogy ez összefüggött valamilyen emocionális stresszel. Ez lehet valamiféle mindennapos gyerekkori tapasztalat, például költözködés vagy iskolába kerülés.

     

    Hogy a beiskolázás stresszt jelent és látásproblémákat válthat ki, azt egy, az eszkimók körében elvégzett felmérés is igazolta a közelmúltban: az iskolába került gyerekek hatvan százaléka rövidlátó lett, holott a szüleiknek semmiféle látásproblémái nem voltak

     

    A negatív érzésekkel való bánásmódunk döntő mértékben felelős lehet egyre romló látóképességünkért. Ha gyerekként nem tanuljuk meg felismerni és nyíltan kifejezni az érzelmeinket – például a szorongást vagy a haragot –, akkor az ilyen helyzetekben megpróbáljuk a témát váltani vagy félrenézni. Ha az ilyen helyzetekkel nem tudunk szembenézni, akkor ez a belső szűrő eltompítja a látásunkat. Ha a dolgokat nem látjuk tisztán, élesen, akkor nem kell ellenük szegülnünk.

     

    A szemüveg vagy a kontaktlencse csak protézis, amely mesterségesen korrigálja a sors tulajdonképpen értelmes visszakozását. A tulajdonos ilyenkor újra élesen lát, de az alapvető lelki problémát még nem oldotta meg. A védő homályosság addig áll fenn, amíg erre nem kerül sor. Az illető addig ugyanúgy reagál majd: öntudatlanul leszűkíti látómezejét, és az életlen látással védekezni kezd.

     

     

    Mit árul el személyiségünkről a látásélesség?

    Tudnunk kell, hogy a jobb szem jelentős része a bal agyféltekével, míg a bal szem a jobbal áll összeköttetésben. A bal agyfélteke köztudomásúlag az intellektusért és az analízisért felelős, míg a jobb a kreativitásért és a fantáziáért. A kettő akkor működik optimálisan, ha harmóniában tevékenykednek.

     

    A szép szemüvegek látványosak, de az alapvető okot nem oldják meg

     

    A kínai orvoslásban a test jobb oldala az adakozó és férfias, míg a bal az elfogadó és nőies. Így a bal szem a nőies és a jobb a férfias, míg spirituális szempontból a jobb szem az apaérzékelésünk, a bal az anyai. Az a mód, ahogyan a bal szemünket használjuk, kifejezi, hogyan bánunk az érzelmeinkkel és a kreativitásunkkal. Itt mutatkozik meg a nőies dolgokhoz való viszonyunk, és az a képességünk, hogy valamit elfogadjunk. Jobb szemünk használata viszont intellektusunk kifejeződése, illetve analitikus és verbális adottságainké. Információt ad arról is, hogyan viszonyulunk a férfias dolgokhoz, és képesek vagyunk-e adni.

     

    Tegyük fel tehát a kérdést: melyik szemünkkel látunk jobban? Melyik a domináns szemünk? Melyik betegedett meg? A fentiek alapján válaszainknak mélyebb jelentőségük lehet.

     

    Miért jelent a lézeres beavatkozás csak ideiglenes megoldást?

    Az orvos egyik nőbetege többször is átesett lézeres szemműtéten, de recehártya-leválástól szenvedő bal szeme mindig újra romlani kezdett. A részletes anamnézis fényt derített rá, hogy amikor született, édesanyja az erőfeszítéstől megvakult a bal szemére, és a lány ezért mindig felelősnek érezte magát. Bár anyja soha nem tette őt kifejezetten felelőssé vakságáért, éreztette vele, és ez kezdettől megrontotta anya és lánya kapcsolatát. Ez a konfliktus hozzájárult a lány bal szemének romlásához (anyai érzékelés). A páciens végül felismerte, hogy ideje megvitatni a dolgot, és a nyílt szembenézés meg is hozta a maga eredményét: háromnegyed évvel később a recehártya-leválás megállt, és a lány látásélessége javult.

     

    Az anya és lánya közötti bűntudat is ronthatja a látást. Ha felismerik a lelki okot, a látásélesség is javulhat

     

    A látásproblémák ilyenfajta mélyebb okainak tisztázása az első lépés az új látásélmények felé vezető úton. A hangsúly itt elsősorban az okokhoz kapcsolódó érzések felderítésén van. Fel kell tenni a kérdést, miért alakult ki a probléma, mit akarok vele elfedni. Mert csak ha a belső érzékelés, önmagam érzékelése tisztává vált, akkor javulhat a külvilágról alkotott kép. Ekkor jöhet a megfelelő lépések megtétele, és az integratív látástréning elkezdése.

     

    Mit jelent az integratív látástréning?

    Egyrészt a látási szokások és rossz látásminták megváltoztatása a cél, másrészt a szem újrastrukturálása és revitalizálása speciális szemgyakorlatokkal. Ez utóbbiakat azonban képzett oktatónak kell az egyéni adottságokhoz hangolnia. A gyakorlatokat optimális módon egészíti ki a rácsos (lyukas) szemüveg alkalmazása, amely edzi a külső és belső szemizmokat és aktivizálja a látóérzéket. Rendszeresen alkalmazva pozitívan hat a szem mozgékonyságára és érzékelőképességére. Ebből a szemüvegből is többféle létezik azonban, és amelyik nem megfelelő, panaszokat válthat ki.

     

    Ha órákon át a számítógép előtt ülünk, egy idő után összefolynak a szemünk előtt a betűk. Ilyenkor segítenek a szemtorna-gyakorlatok és a lazítás

     

    A szemtréninget kiegészíthetjük egy, a szükségesnél valamivel gyengébb szemüveg hordásával. Ezt időről időre vegyük le, hogy a szemünk lazíthasson. De ilyenkor ne erőltessük a szemünket, fogadjuk el a kevésbé éles képet. A szemtréning valószínűleg csak lassan hozza meg a sikert, de segítségével tartósan javíthatjuk a látásunkat. Az integratív látástréninget ezenkívül kiegészítik még lazító gyakorlatok, a két agyfélteke működését összehangoló gyakorlatok, mentális technikák és kineziológiai gyakorlatok. Ez a holisztikus kezelés döntő módon hozzájárul a látásélesség javulásához, illetve megtartásához. Így az érintettek áttérhetnek gyengébb szemüvegre, vagy végleg meg is szabadulhatnak tőle.

     

    Így gyakoroljunk helyesen!

    A következő gyakorlatokat mindenki gond nélkül elvégezheti. Léteznek azonban olyan feladatok is (például könyvekben), amelyekhez előbb kérjük ki a szemorvos véleményét, különben több kárt okozhatnak, mint hasznot.

     

     

    A közel-távol tréningm felélénkíti a fáradt szemet

    A stressz, az órákon át való olvasás vagy számítógép előtti munka görcsöket okozhat a külső és belső szemizmokban. A szemünket ugyanis nem arra teremtették, hogy hosszabb időn át egy kétdimenziós felület egy megadott távolságban lévő pontjára meredjen. A következmény a szem elfáradása, égése, fejfájás és a látásélesség romlása lehet. Éppen ezért fontos, hogy olvasás vagy képernyős munka közben időről időre a távolba irányítsuk a tekintetünket, hogy a szemünk lazíthasson és pihenhessen. Ha gyakran váltogatjuk a szemünket a közel és a távol között, javul a látásunk, és megelőzhető például a távollátás kialakulása.

     

    Jó szemgyakorlat, ha váltogatjuk a tekintetünket a képen látható módon a két ujjunk között

     

    Gyakorlat: ujjzoom

    Az egyik kezünk mutatóujját tartsuk körülbelül 15 cm távolságra a szemünktől, míg a másik kezünk hüvelykujját tartsuk hasonló magasságban, de a lehető legtávolabb a fejünktől. Ezek után válasszunk egy harmadik, még távolabbi pontot. Váltogassuk a tekintetünket a három pont között minden ki- és belégzésnél, ide-oda. Kilégzésnél a tekintetünk a távolba irányuljon, belégzésnél vissza a legközelebbi ponthoz. A ciklust 10-15 alkalommal ismételjük meg.

     

    Gyakorlat: lépcsőzetes zoom

    Itt ne három ponttal gyakoroljunk, hanem egy konkrét tárgyat mozgassunk a szemünk előtt előre-hátra. A szemnek így folyamatosan alkalmazkodnia kell a változáshoz. Tárgyként használhatunk például egy táblát, amelyre betűket rajzoltunk. A táblát hozzuk olyan közel a szemünkhöz, hogy elhomályosodjanak rajta a betűk, ez is javítja a látásélességet. Itt is fontos a légzéstechnika: belégzéskor közelítsük, kilégzéskor távolítsuk a táblát.

     

    A szemakupresszúra aktivizálja az energiaáramlást

    Az akupresszúra célja az, hogy bizonyos testpontok nyomása és masszírozása segítségével serkentse a szervezet működését és aktivizálja öngyógyító erejét. A megfelelő pontokat úgy találjuk meg, hogy kissé különböznek a környezetüktől, például bemélyednek vagy érzékenyebbek. A következő gyakorlatokat naponta kétszer végezzük el, lehetőleg reggel és este. Minden pontot ritmikusan masszírozzunk körkörös mozdulatokkal tíz légvétel erejéig.

     

    1. lépés: Masszírozzuk mindkét hüvelykujjunkkal a két szemöldök belső végét, alul. Közben a többi ujjunk behajlítva nyugodjon a homlokunkon.

     

     

    2. lépés: Mutatóujjunkkal és a hüvelykujjunkkal masszírozzuk a vesepontokat jobb- és baloldalt az orrháton, a belső szemzug magasságában. Először lefelé, majd felfelé haladjunk a nyomással.

     

     

    3. lépés: Masszírozzuk a mutatóujjunkkal a gyomorpontokat. Ezek többnyire az orr két oldalán találhatók, attól mintegy ujjnyi távolságra, és általában kissé bemélyednek.

     

     

    4. lépés: Tegyük a két hüvelykujjunkat jobbról és balról a fülünk elé, a többi ujjunk lazán behajlítva nyugodjon a homlokunkon. A mutatóujjunk külső oldalával simítsuk végig először belülről kifelé a szemöldököt, majd belülről kifelé a szemgödör alsó, csontos szegélyét.

     

     

     

     

    A szemlégzés megkönnyebbít és ellazít

    Ez a gyakorlat segít csökkenteni a vizuális feszültséget a szemben és a látórendszerben. Hunyjuk be a szemünket, és figyeljük, hogy áramlik a levegő ki és be az orrunkon. Lazítsuk el az arcizmainkat, főként az állkapocs- és szájizomzatot, és figyeljük, hogy árad el az arcunkon a belső mosolygás. Néhány légvétel után képzeljük el, hogy légzéskor a levegő a szemünkön áramlik

     

    keresztül, a szemünk válik a légzőszervünkké. Amikor a levegőt a szemünkön át beszívjuk, figyeljük meg, a szemünk hogyan mozog közben enyhén befelé. Kilégzés közben a szemünk kissé kifelé, előre mozog. Idővel a szemünk egyre köny-nyebb lesz, és egyre jobban ellazul.

     

    Minden egyes belégzésnél képzeljük el, hogyan áramlik keresztül a szemünkön a gyógyító energia és a szeretet. Kilégzés közben mi áraszszunk szeretetet és elevenséget a világba. Miután 15-20 alkalommal elvégeztük a csukott szemmel való légzést, folytassuk nyitott szemmel.

     

     

    A fekvő nyolcas aktivizálja az agyféltekéket

    Ez az egyszerű, ám annál hatásosabb gyakorlat nem hiányozhat a szemtréningből. Nemcsak a szemizmokat mozgatja meg, hanem összehangolja a két agyfélteke működését is. Ezért a fekvő nyolcas, a végtelen jelképe a kineziológiai korrigálásokban különösen fontos szerephez jut az érzékelési és tanulási zavaroknál. A tibeti orvoslás ezt a szimbólumot az emberi test energia-háztartási zavarainak gyógyításában alkalmazza.

     

     

    A fekvő nyolcas festése szemmel – ez a gyakorlat összehangolja a két agyfélteke működését

     

     

    Képzeljük el, hogy orrunk hegyének meghosszabbítása egy óriási ecset. Ezt az ecsetet most próbáljuk meg úgy mozgatni, hogy egy nagy nyolcast rajzoljon előttünk a falra. Rajzoljunk kis és nagy nyolcasokat a levegőbe, és közben pislogjunk a szokottnál gyakrabban. Végezzük el a gyakorlatot csukott szemmel is, és közben képzeljük magunk elé a nagy nyolcast. A következő lépés, hogy a fejünk maradjon mozdulatlanul, és csak a szemünket mozgassuk a fekvő nyolcas mintájára. Néhány nyolcas után ismételjük meg a gyakorlatot csukott szemmel is.

     

    A tenyerezés a nyugalom erejét árasztja

    Ez a gyakorlat vezesse be és zárja napi szemtréningünket. Ha eltakarjuk a szemünket a tenyerünkkel, tökéletesen ellazíthatjuk a látásunkat, és csökkenthetjük az optikai stresszt. Ez az egyetlen gyakorlat, amellyel közvetlen energetikai hatást gyakorolhatunk az ideghártyára.

     

     

    Dörzsöljük össze a két tenyerünket, és takarjuk el velük lehunyt szemünket. Ezzel kizárunk minden fényt. A könyökünket támasszuk meg egy asztalon. Lélegezzünk nyugodtan, és figyeljünk vizuális benyomásainkra: milyen színeket látunk, villog-e a kép, látunk-e fényeket, világos-e a kép vagy sötét? Kezdetben valószínűleg villogó képeket látunk, majd ahogyan megnyugszik a szemünk és a gondolataink is elnyugszanak, eltűnnek ezek a zavaró képek, és tökéletes, harmonikus sötétséget érzékelünk majd. Kezünkből a szemünkbe sugárzik a gyógyító energia, és az ideghártya regenerálódik és megnyugszik.

    -dr. ki-
    IX. évfolyam 7. szám

    Címkék: integratív látástréning

      Aktuális lapszámunk:
      2019. június

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.