Betegségek A-tól Z-ig

Klimax (a változás kora)

Népi gyógymódok, természetgyógyászati eljárások

A változókor (klimax) időszakában az ivarszervek kevesebb nemi hormont termelnek, és egyre inkább tapasztalhatók az öregedés jelei. Nőknél ez 45-55, férfiaknál 55-65 év között történik meg. (A férfi klimax ugyancsak gyakran jár tünetekkel, de mivel az „erősebb" nemről van szó, ezekről ritkán vesznek tudomást.) Többnyire 51 éves kor körül kezd rendszertelenné válni, majd elmaradni a menstruáció. Ilyenkor a hormonrendszer és ennek következtében az egész szervezet átalakul. A változókor tünetei igen gyakran már évekkel a menstruáció elmaradása előtt jelentkeznek.


 

Nem egyszerre és nem mindegyik tünet lép fel minden nőnél, de a leggyakoribb panaszok többnyire általánosak: fejfájás, a koncentráló képesség gyengülése, feledékenység, hőhullámok, szívdobogás érzés, alvászavar, gyakori húgyúti fertőzések, hüvely gyulladás, hideg végtagok.

 

Általában akkor beszélnek menopauzáról, ha legalább 6-12 hónapig nincs menstruáció. A változás kora után a petefészkek többé nem termelnek női nemi hormonokat, megszűnik az ösztrogén és a progeszteron sokrétű szabályozó hatása.

 

A természetgyógyászat az élet velejárójának, normális jelenségnek tekinti ezt az időszakot, az orvosi szemlélet azonban jobbára kezelendő állapotnak tartja. Az utóbbi évtizedekben szinte általánossá vált ebben az életkorban, sőt az azt követő években is a hormonpótlás. Csak a legutóbbi időben bizonyították be egymástól független, mértékadó vizsgálatok, hogy a menopauza utáni hormonpótlásnak általában több a hátránya, mint az előnye. Nem védi, sőt fokozott veszélynek teszi ki a szívet és az érrendszert, valamint növeli a mellrák kockázatát. Az Egyesült Államokban ma már ez az általánosan elfogadott orvosi álláspont, és legfeljebb akkor javasolják hormonok szedését, ha valakinél fokozott mértékű a csontritkulás veszélye.

 

A hormonális változások okozta panaszok esetén javallt a két szemöldök között található Yin-tang-pont gyenge masszírozása

 

A változás korában alkalmazott hormonterápia valóban csökkenti a menopauza kellemetlen tüneteit, de ezért gyakran nagy árat kell fizetni. A hátrányos érrendszeri hatás mellett nő a rákbetegség kockázata, gyakrabban alakul ki epekő, hányinger, érzékennyé válhatnak a mellek, és nem ritka a depresszió, a folyadék-vissza tartás, a fejfájás, a vércukor problémák és a máj működés rendellenességei.

 

Szerencsére léteznek természetes eredetű és az ösztrogénhez hasonló hatású gyógynövények. Ezek ugyancsak mérsékelik a klimax tüneteit, de alkalmazásuk nem jár semmilyen kockázattal. A fitoösztrogének mindennapi élelmiszereink között is megtalálhatók (l. az ajánlott étrendet).

 

Étrend

Általános tapasztalat, hogy a klimax éveiben könnyebb elviselni a hormonrendszer működésében bekövetkező változásokat, ha a hölgyek évente egy-két alkalommal gyógydiétát iktatnak be életrendjükbe. Ez is bizonyítja, hogy a szervezet könnyebben reagál a kihívásokra, ha tisztább, vagyis kevesebb benne a méreganyag.

 

Javasolt sok zöldség és gyümölcs fogyasztása. Különösen előnyös élelmiszerek: brokkoli, zeller, petrezselyem, füge, sajt, dió- és mogyorófélék, mandula, magok. A lenmagolajat önmagában, de salátákhoz adva is érdemes fogyasztani. Jótékony hatású a csipkebogyóhéj rágcsálása is. Ugyan csak ajánlják változókori panaszok csökkentésére a naponta fogyasztott csipetnyi őrölt csalánmagot.

 

 

A természetes úton képződő ösztrogén hormon, az ösztradiol kristályának nagyított képe

 

Hasznos lehet a szója, mert mérsékli a hőhullámokat és az éjszakai verejtékezést, valamint enyhíti a hüvelygyulladást, és valószínűleg az emlőrák megelőzésére is jó. Mégis inkább csak azoknak ajánlott, akiknél nem okoz emésztőrendszeri panaszokat. A legkönnyebben emészthető szója étel egyébként a tofu.

 

Ugyancsak mérsékli a hőhullámokat a magas káliumtartalmú banán és paradicsom.

 

Kerülendő az alkohol, a kávé, a csokoládé és a fűszeres ételek, mert ezek mind erősítik a hőhullámokat. Hasonló hatásúak a tejtermékek, a cukor és a hús. Az alkohol és a koffein a vízhajtókkal és az antihisztaminokkal együtt szárítja a nyálkahártyákat, ezért hozzájárulhat a hüvely szárazságához és érzékenységéhez, ami akár hüvelygyulladáshoz is vezethet.

 

Életmód

Az életmód ugyancsak jelentősen befolyásolja a közérzetet a klimax éveiben. A rendszeres testmozgás elsősorban a hőhullámok gyakoriságát és súlyosságát csökkenti. Emellett jótékonyan hat a kedélyállapotra a szív és érrendszeri rendszer, valamint a csontok egészségére. Ahhoz, hogy a mozgás hatása kellőképpen érvényesüljön, legalább hetente három alkalommal 30-30 perc fizikai aktivitásra van szükség.

 

 

A klimax a változás kora. Semmi ok arra, hogy féljünk tőle. Fordítsunk több időt magunkra és lazítsunk

 

A dohányzás kutatások szerint előbbre hozza a menopauza kezdetét. A cigarettázók között kétszeres az esélye a korai, vagyis a negyvenes években kezdődő menopauzának. Jó hír viszont, hogy a káros hatás részlegesen visszafordítható, mert a füstölésről leszokott nőknél később kezdődik a klimax, mint az aktív dohányzóknál.

 

 

Gyógynövények

Az ösztrogénhez hasonló hatása van a következő gyógynövényeknek (fitoösztrogének): ánizs, cickafarkfű, édeskömény, festőmályva virága, ginszeng, komló, kömény, lestyán, rebarbara, zsálya. Gátolja az izzadást az orvosi zsálya és az izsópfű. Erősíti az idegeket, oldja a feszültséget a citromfű, a macskagyökér, a levendula, a golgota virág és az orbáncfű. A változókori vérnyomás-ingadozás kiegyenlítésére alkalmas a fehér fagyöngy, a galagonya és az orvosi veronika.

 

A hat „női gyógynövényből" összeállított keverék az egyéni panaszokhoz és ízléshez igazítva többnyire beválik. Ezek a növények: cickafark, kamilla, palástfű, pásztortáska, fehér árvacsalán és tavaszi kankalin. A kankalinból többnyire nagyobb mennyiség szükséges, mint a többi növényből. Naponta legalább egy-egy csésze tea fogyasztása ajánlott reggel és este. (Barbara és Peter Theiss)

 

Ha a változáskori panaszok következtében feszültté válik az idegállapot, akkor hasznos a következő nyugtató recept: orbánc fű (30 g), citromfű (30 g), komló (20 g), palástfű (20 g).

 

A Rápóti-Romváry szerzőpáros általajánlott lengyel Fo-No keverék: tarackgyökér (10 g), libapimpófű (10 g), borsosmentalevél (10 g), macskagyökér (20 g), citromfű (10 g), zsurlófű (10 g), kutyabengekéreg (20 g).

 

A kellemetlen éjszakai izzadást megszünteti a zsebkendőről belélegzett zsálya-, ciprus fa- és gólyaorrolaj

 

Egy másik teakeverék: cickafarkfű virága (100 g), komló (20 g), macskagyökér (20 g), orbáncfű (100 g), orvosi zsálya (50 g), édes köménymag (100 g).

 

Egy evőkanálnyi mennyiséget lassú lángon főzzünk 3 percig 2 dl vízben, tíz percnyi állás után szűrjük le. Naponta kétszer fogyasztható. (Dr. Nagy Géza)

 

A hőhullámok és az erős izzadás csökkentésére a leghatékonyabb az orvosi zsálya. Egy evőkanálnyi (100 g) mennyiséget főzzünk 5 percig 2 dl vízben, majd szűrjük le. A teából elegendő minden harmadik nap inni, mert a zsálya izzadásgátló hatása hosszan tart.

 

Nyugaton elterjedt gyógynövény klimaxos panaszokra a fürtös poloskavész (Cimicifuga racemosa), amelyet többnyire kombinált készítményekben - más gyógynövényekkel, főleg barátcserjével, kígyógyökérrel és édesgyökérrel együtt - alkalmaznak. (Magyarországon recept nélkül gyógyszertárban megvásárolható, poloskavészt tartalmazó készítmény a Remifemin. Ugyancsak kapható ilyen hatású homeopátiás szer.)

 

 

Fürdők

Reggelenként húszperces langyos fürdő segíthet a hőhullámoktól való megszabadulásban.

 

Ha valaki nem érzi zavarónak a macskagyökér szagát, a fürdővízbe téve is alkalmazhatja. Fokozza a hatást, ha brómos sót is teszünk a fürdővízbe. Csökkenti a panaszokat a heti egy-két alkalommal vett aroma terápiás gyógyfürdő, amelybe ízlés szerint cseppenthetjük citromfű, jázmin, ilang-ilang, levendula vagy rózsaillóolaját.

 

 

Illóolajok

A tünetek mérséklésében hasznosak lehetnek a következő illóolajok: ciprus, citrom, citromfű, édeskömény, geránium, ilang-ilang, jázmin, kamilla, levendula, muskotály zsálya, római kamilla, rózsa, szantálfa.

 

Reflexológia

Kezelendő zónák: vese, mellékvese, húgyvezeték, húgyhólyag, mellékpajzsmirigy, agy, hipofízis, méh, petefészek, napfonat. Menzesz idején a méh- és a petefészek zónát nem vagy csak óvatosan kezeljük!

 

A vesezóna, mivel páros szervről van szó, mindkét lábon megtalálható. A talp közepétől indul, a húgyvezeték zónáján keresztül halad a belső boka irányába, a húgyhólyag zóna felé, és ebben az irányban kell masszírozni is. A mellékvese zónát mindkét lábon közvetlenül a vesezóna felett, de mélyebben találjuk meg.

 

A mellékpajzsmirigy zónája a láb belső élén, a nagylábujj alapízülete előtt található. A kalcium-anyagcsere szabályozásáért, egyensúlyban tartásáért felelős, így masszírozásával javíthatjuk a csontok, fogak és körmök állapotát, az izomműködést, és előnyösen befolyásolhatjuk a véralvadást.

 

 

Hormonpótló kezelés: A tapaszból ösztradiol kerül a bőrbe, ezáltal megszűnnek
a klimax okozta panaszok

 

Az agy zónájának kezeléséhez a nagyujj begyét, a talp felőli párnás részét, valamint a második ujj felé eső oldalát masszírozzuk. A jobb agyfél reflexzónája a bal lábon, a balé pedig a jobb lábon található. A hipofízis reflexzónája mélyen, a nagy lábujj közepén van.

 

A méhzóna kezeléséhez mindkét lábon a láb belső oldalát masszírozzuk a sarokcsonton. Viszonylag nagy terület.

 

A petefészek zónája a méh zónájával szemközt, a láb külső oldalán, a sarokcsonton található, a boka mögött és alatt.

 

A napfonat (plexus solaris) kezelése a 2. és a 3. ujj közötti vonalban, a talp párnás része alatti területen történik. Nyomjuk meg középerősen (érzékenyebb embereknél kisebb erővel), és tartsuk nyomva 10-15 másodpercig, majd lassan engedjük fel az ujjunkat. Kiváló nyugtató hatást érhetünk el.

 

Akupresszúra

Testen kezelendő pontok: Szb-6 (nyugtatásra), HM-5 (hőhullámok ellen).

 

Ellazító, nyugtató hatású a szívburok-meridián 6-os pontjának (Szb-6) masszírozása. Ezt úgy találjuk meg, hogy középső három kézujjunkat összezárva, merőlegesen a csuklóredőre helyezzük a kar belső oldalá n, és ebben a magasságban nyomogatjuk a párhuzamosan futó két hosszú ín közötti részt.

 

A hármas melegítő 5-ös pontjának (HM-5) kezelésével mérsékelhetjük a hőháztartás zavarait (hideg kéz, hideg láb). A kézháton, a csuklóredőtől három harántujjnyira a könyök felé található.

 

Táplálékkiegészítők

A szibériai ginszeng hatásos erősítőszer, Magyarországon első sorban étrend-kiegészítő formájában hozzáférhető. Az E-vitamin gátolja a „rossz", vagyis az LDL-koleszterin lerakódását az érfalakban, emellett egyes esetekben a hőhullámokat is mérsékli, ha nagy mennyiségben veszik be. A csontokat erősíti, hozzájárul a csontritkulás megelőzéséhez a kalcium és a magnézium (lehetőleg 2:1 arányban és szerves kötésben). Ha valaki keveset van napon, szükséges lehet a D-vitamin pótlása is a kalcium felszívódás elősegítésére. A C-vitamin szedése (lehetőleg flavonoidokkal együtt) hatékonyan enyhíti a hőhullámokat és az atrófiás hüvelygyulladást.

 

Mérséklik az idegfeszültséget a B-vitamin-család tagjai. Közülük a legfontosabb a folyadék-visszatartást csökkentő B6-vitamin, valamint a stressz ellenes vitaminként is ismert B5.

 

A hormonrendszer újonnan kialakuló egyensúlyát előnyösen befolyásolja a szelén. Szükség lehet kálium bevitelre is a hőhullámok mérséklése céljából.

Kürti Gábor
XI. évfolyam 2. szám

Címkék: klimax, népi gyógymódok

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.