Betegségek A-tól Z-ig

Kneipp-terápia és társai

Készítsük fel immunrendszerünket a télre

A nyirkos, hideg évszakban veszi kezdetét a sokak által rettegett influenzaszezon. Sokan úgy vélik, hogy védőoltással védekezhetnek hatékonyan a fertőzéssel szemben, azonban sok kutató véleménye megegyezik abban, hogy több mint 2000 vírusfajta ellen nem létezik biztonságos, megbízható védőoltás. Jobban tesszük, ha természetes módszerekkel kezdjük el felvértezni immunrendszerünket.


A csodálatos hegyvidék és a Kneipp-kúra sok pozitív tényezőt egyesít. A gólyalépés-gyakorlatot azonban otthon, a fürdőkádban is elvégezhetjük

 

A megelőzés jobb a gyógyításnál – hangoztatta a híres gyógyító pap, Sebastian Kneipp (1821–1897). Ma is bárki részesedhet a víz természetes gyógyító hatásainak áldásaiból. A víz segít megedzeni ellenálló képességünket, illetve meggyorsítja gyógyulásunkat, ha már elkaptuk a fertőzést.

 

Az egészséges fejlődésnek része az edzettség, ugyanis az elpuhulás renyheséghez és tétlenséghez vezet – hangsúlyozta Kneipp. A megedzés a szó kneippi értelmében a test ellenálló képességének megerősítését jelenti hideg víz által. Ne valami könyörtelen és gyötrelmeket okozó kínzásra gondoljunk. Minden Kneippféle kezelésénél ügyelni kell rá, hogy a páciens lábfeje a kezelés előtt ne legyen hideg. Ellenkező esetben a lábfejet egy természetes sörtéjű kefével addig kell masszírozni, dörzsölni, míg ki nem melegszik. A kefét a lábfejen és a talpon mindig a test irányába, tehát a lábujjaktól a lábszár felé húzzák.

 

Harmatos fűben járás és gólyalépés – a vérkeringés serkentése

Megelőzésképp éppen elegendő, ha október elejétől reggelente rendszeresen mezítláb járkálunk a harmatos fűben. Eleinte elég 1-2 perc, ezt később legalább 4-5 percre kell növelni, de ennél hosszabban is végezhető a gyakorlat. Utána a lábfejet nem szabad megszárítani. A vizet egyszerűen lerázogatjuk vagy a kezünkkel lehúzzuk a bőrről, ezután száraz zoknit húzunk és cipőt veszünk fel, majd további 10 percig folytatjuk a gyaloglást (nem fűben), míg a lábfejek maguktól megszáradnak. Ez a gyakorlat még városban is elvégezhető a nagyobb parkok füvén.

 

 

Fájdalom a lábikrában: óvatos figyelmeztetés arra, hogy hagyjuk abba!

Aki kényelmesebb és van fürdőkádja, annak ajánlatos heti két-háromszor a „gólyalépést” gyakorolnia hideg vízben (10-18 °C, ez általában a hideg csapvíz hőmérséklete). A víz szintje kb. egy tenyérnyi távolságra legyen a térdhajlat alatt. Ha kádunk van, akkor kezdjünk el helyben járni, a felemelt láb mindig emelkedjen ki teljesen a vízből. Ez a lépegetés hasonlít a gólyajárásához. A lábak súlyos keringési rendellenességében szenvedők 1 percnyi gyakorlással kezdjék, majd ezt lassanként fokozzák kb. 3 percre. Egyesek szerint ennél hosszabb (akár 7 perces) gyakorlás ajánlott, míg mások szerint a gyakorlat legyen inkább hidegebb, de rövidebb.

 

Előfordul, hogy a fenti gyakorlat közben a lábikrában húzó fájdalom jelentkezik. Ez a szervezet szelíd figyelmeztetése, hogy ideje abbahagyni, tehát ekkor semmiképp se erőltessük a további víztaposást! A lábakat ezután sem szárítjuk meg, csak kézzel lehúzzuk a bőrről a vizet, és – lehetőleg száraz talajon – addig járkálunk tovább a meleg fürdőszobában, míg magától megszárad a lábunk.

 

Otthonunkban is elvégezhető váltott hőmérsékletű lábfürdő két műanyag gyermekkád segítségével. Az egyik kádat hideg vízzel, a másikat meleg, kb. 38 °C-os vízzel töltjük meg. A vízszint a gólyajárás-gyakorlatnál említettel azonos legyen. A meleg kádban kezdjük. Mindkét lábunkat a vízbe merítjük, majd 2-3 perc múlva áttesszük a hideg vízbe, ahol 30 másodpercig tartjuk őket. Ezután ismét a meleg víz következik.

 

A váltott hőmérsékletű lábfürdőt érdemes esténként, lefekvés előtt végezni

 

A váltott hőmérsékletű lábfürdőt érdemes esténként, lefekvés előtt végezni, mert rendkívüli mértékben képes kiegyensúlyozni, megnyugtatni a vegetatív idegrendszert, így segíti az elalvást. Ha a lábfürdő után nyugovóra térünk, négy hideg-meleg váltás elegendő, és a meleg vízzel fejezzük be. Reakciótípustól és edzettségtől függően az utolsó, 5 percig tartó meleg lábáztatás után néhány másodpercre még egyszer megmeríthetjük a lábakat a hideg vízben. Ennek hatására lábaink maguktól kellemesen átmelegszenek nek. Ne töröljük szárazra a bőrt, csak húzzunk fel egy gyapjúzoknit és így térjünk nyugovóra.

 

Ha a váltó hőmérsékletű lábfürdőt napközben végezzük, ötszöri váltás után a hideg áztatással fejeződik be a gyakorlat. Ekkor sem töröljük meg a lábunkat, hanem addig járkálunk mezítláb, míg meg nem szárad magától. Mindez aktiválja a talp reflexzónáit és erősíti immunrendszerünket, serkenti vérkeringésünket.

 

 

Echinacea, acerola és cystus – a természet patikája

Immunrendszerünket a gyógynövények erejével is stimulálhatjuk. Az eredetileg Dél- Amerikában honos Echinacea számos klinikai tesztben bizonyította immunstimuláns hatását. Megelőzésképpen naponta 3x15 ml frissen préselt levet vagy 3x50 csepp tinktúrát szedjünk három héten át kúraszerűen, étkezés előtt egy korty vízben oldva.

 

Ha a megfázás első tünetei jelentkeznek, az acerola (egy cseresznyefajta) természetes vitamintartalma képes erőteljes „lökést” adni immunrendszerünknek. Ajánlott adagja 3x10 ml vagy 2x15 ml lé. Az acerola kapható kapszulás kivitelben is.

 

Talán nem sokan ismerik a bodorrózsát (Cystus incanus), pedig több kutatás bizonyította, hogy több influenza-vírustörzs ellen egyaránt hatásosak a hatóanyagai. A növényből készült tinktúrák ajánlott adagja 3x20-50 csepp, kevés vízben. Kaphatók cisztusztartalmú szopogató lágypasztillák is, amelyekből 6x12 darabot kell szedni. A bodorrózsából készül tea is, amelyből naponta háromcsészényit ajánlott meginni.

 

 

Homeopátia: nozódákkal erősíthető az immunrendszer

A homeopátia szintén gazdag repertoárt képes felvonultatni az immunrendszer támogatására. E gyógymód külön ágát képviseli a nozódák alkalmazása. Ezek elpusztított kórokozókból homeopátiás hígítással készült orvosságok. (Lásd korábbi számunkban a témában megjelent cikkünket.)

 

Évtizedek óta a hurutos kevert flóra D30-as vagy D200-as hígítása az egyik legkiválóbb készítmény a légúti fertőzések megelőzésében. Ebből hetente 1x5 D30-as vagy havonta 1x5 D200-as golyócskát kell szedni a hideg évszakban. Más országokban kapható az Influenzinum nevű nozóda (a Metavirulent nevű komplex homeopátiás szerben is megtalálható), s ami elölt vírusokat tartalmaz homeopátiás hígításban. Hatása az előbbi szeréhez hasonló.

 

Különleges nozódáknak tekinthetjük a „Spenglersan” néven futó készítményeket. Több mint száz éve a meghűléses légúti betegségek kiváló gyógyszere a Spenglersan Kolloid G spray, amely megelőzésre is alkalmas. A készítménye az influenzavírusok antigénjeit és antitoxinjait tartalmazza D9-es hígításban. Megelőzésre hetente háromszor 5-10 puffot kell a könyökhajlat bőrébe dörzsölni. Akut fertőzés esetén azonnal napi 3-6 alkalommal 5-10 puffot (enyhébb esetekben napi két alkalom elegendő) kell a könyökhajlatba dörzsölni (mindkét hajlatba el kell osztani az adagot). Torokfájás esetén 10-15 puffot fél pohár langyos vízben (100 ml) kell elkeverni, és naponta többször kell vele gargarizálni.

 

A nátha első jeleire ajánlatos azonnal mindkét orrlyukba 2-2 puffot permetezni. Így a vírusokat szervezetünk még az orrnyálkahártyán képes megfékezni és elpusztítani, így nem tud kifejlődni a betegség.

 

Ne feledkezzünk meg beleink egészségéről

Bélrendszerünk és immunrendszerünk szoros összefüggésben működnek. A belekből A típusú immunglobulinok jutnak el a vér útján testünk minden nyálkahártyájára, amelyek az első védelmi vonalat alkotják a kórokozókkal szemben. A visszatérő fertőzésekben szenvedő embereknél  ajánlatos a szekretorikus IgA érték meghatározása a székletből. Ha a mért szint a normálisnál alacsonyabb, az illető minden nyálkahártyája védtelenebb bármely fertőzéssel szemben, és fennáll az allergiák kialakulásának veszélye.

 

A nozódák és a Shüssler-sók is kiválóak az immunrendszer támogatására

 

Ebben az esetben tejsavat termelő baktériumokat, pl. laktobacilusokat és bifidusbaktériumokat ajánlatos szedni az egészséges bélflóra regenerálása érdekében, ezáltal helyreállítható az IgA termelődése. Mindez az allergiásoknak azt jelenti, hogy akinek egészséges a bélrendszerében az sIgA (szekretorikus immunglobulin-A) szintje, annál elmarad a következő pollenszezonban a szénanátha és az asztma. Ugyanez vonatkozik a háziporallergiásokra is!

 

Immunrendszerünk erősítése Schüssler-sókkal

Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk a 10. számú Schüssler-sót, a Natrium sulfuricumot. A régi korokban „sal miraculum”, magyarul varázslatos só volt a neve. Mint tudományos elnevezése is utal rá, nátrium-szulfátról van szó, amely főképp a testnedvekben fordul elő, a sejtek belsejében alig találkozunk vele. A köznapi nevén glaubersóként is ismert vegyületet hashajtó hatásáról ismerjük. A nátrium- szulfát vizet von el a szövetekből, főképp a vastagbélből, felhígítja a béltartalmat, amely hasmenés formájában távozik. A glaubersó segít eltávolítani a szövetekből a savakat, pl. a húgysavat, a tejsavat és a szénsavat, ráadásul serkenti az epeürítést is, ami javítja a zsírok emésztésének hatásfokát. E tulajdonságai miatt alkalmazzák előszeretettel a tisztítókúrák és a bélrendszer szanálása során.

 

A különféle kúrák önmagukban nem elegendőek szervezetünk felvértezésére a betegségekkel szemben. A táplálkozás, a testmozgás és a relaxálás egyaránt része immunrendszerünk megedzésének.

-mörk-
XVIII. évfolyam 12. szám

Címkék: immunerősítés, Kneipp-terápia

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.