Betegségek A-tól Z-ig

Laktóz-intolerancia

Tejcukor-érzékenység: ismeri a saját kritikus mennyiségét?

Magyarországon a becslések szerint a felnőttek legalább 30-40 százaléka szenved laktóz-intoleranciában: az érintettek csak rosszul vagy egyáltalán nem képesek lebontani a tejcukrot. Ennek következményeként a gyomor- és bélpanaszokon kívül olyan, nehezebben körülhatárolható tünetek is felléphetnek, mint a fáradtság vagy a fejfájás. Az érintetteken a táplálkozás tartós átállítása segít.


Hasfájás, puffadás, teltségérzet, hasmenés - sokan tapasztalják étkezés után már egy fél órával ezeket a tüneteket. Közülük többen maguktól is rájönnek az okára, és attól kezdve kerülik a kiváltóját, a tejet és a tejtermékeket. Az érintettek szervezete ugyanis nem, vagy nem kellően tudja lebontani a tejcukrot. Kevésbé ismert, hogy az emésztési panaszok mellett olyan következmények is kialakulhatnak, mint a fáradtság, alvás- vagy koncentrációs zavarok, kimerültség, szédülés, fejfájás.

 

Bár a tünetek élelmiszer-allergiára emlékeztetnek, itt nem allergiás reakcióról van szó, hanem érzékenységről. Allergia esetén a szervezet antitesteket képezne egy bizonyos, az élelmiszerben található anyagra. Ezzel szemben az érzékenység azért keletkezik, mert a vékonybélből hiányzik, vagy nem kellő mennyiségben található meg egy emésztőenzim, a laktáz.

 

A laktáz alkotóelemeire, azaz az egyszerű cukrok közé tartozó glukózra és galaktózra bontja le a laktózt, és ezzel a szervezet számára hasznosíthatóvá teszi. A laktóz-intoleranciában szenvedő embereknél azonban a tejcukor az alsóbb bélszakaszokba jut, ahol a baktériumok különféle anyagokra bontják le. Ezek közé tartoznak az olyan gázok, mint a hidrogén és a szén-dioxid, a rövid láncú zsírsavak és egyéb szerves anyagok. Ezek együttesen vezetnek a már említett tünetek fellépéséhez.

 

Vannak olyan emberek is, akik bár laktóz-intoleranciában szenvednek, mégis tünetmentesek. Az érzékenység ugyanis eltérő erősségű panaszokban nyilvánul meg. Ennek oka lehet az enzim aktivitása például. Fontos azonban az is, milyen baktériumok találhatók a bélben, vagy milyen az elfogyasztott táplálék összetétele.

 

A tej egészséges táplálék. Sokaknak azonban panaszt okoz, mert nem tudják megemészteni a tejcukrot. A sajt és a tejsavó is gondot okozhat. Gyermekkorban a tejcukor általában nem jelent gondot

 

Az érzékenység lehet valamilyen más betegség eredménye, például a krónikus gyulladásos bélbetegség, a Crohn-szindróma, a glutén-intolerancia, de a kemoterápia vagy az alkoholizmus is. Ha az eredeti kórt meggyógyítják, akkor ez a panasz is gyorsan eltűnik.

 

Rendkívül ritkán előfordul, hogy a laktázhiány veleszületett. Ilyenkor a kisbabának már az anyatejről is le kell mondania, és speciális tejpótlót igényel. Általábanaz érintetteknél az enzimhiány életük folyamán alakul ki. A többi emlős állathoz hasonlóan a szopás abbahagyása után szervezetük lassan egyre kevesebb laktázt termel. Ennek gyorsasága azonban eltérő: míg a laktózintoleranciában szenvedő thaiföldiek már kétéves koruktól nem képesek lebontani a tejcukrot, addig az észak-európaiaknál ez csak tíz-húszéves koruk körül alakul ki.

 

A tejcukrot lebontani képesek a kisebbséghez tartoznak

A betegség előfordulása a föld különböző pontjain eltérő.

 

Csaknem 90 százalékos az ázsiai és afrikai népeknél, a mediterrán országokban az emberek akár 70 százalékát is sújthatja. Közép- és Észak-Európában változik a kép, Észak-Európában a felnőttkori intolerancia a populáció 15 százalékánál, Közép-Európában a lakosság 30 százalékánál figyelhető meg, míg az Egyesült Államokban a laktázhiány a fehér lakosság 22 százalékát érinti.

 

Sok orvosság vivőanyagként tartalmaz tejcukrot. Az érintettek helyesen teszik, ha tájékozódnak, mielőtt ezeket elkezdik szedni

 

Néhány éve már lehetőség van arra, hogy a laktóz-intoleranciát génteszttel diagnosztizálják. A klasszikus megoldás a lélegzet hidrogéntesztje vagy a vércukorszint meghatározása azt követően, hogy a páciens laktózoldatot ivott. A kilélegzett hidrogén mennyisége laktóz-intolerancia esetén megnövekedik, míg a vércukorszint nem a normális mértékben emelkedik.

 

A megoldás kulcsa a táplálkozás átállítása

Sokan megfigyelik, hogy amíg nyaralni vannak, semmi bajuk nincs, de hazatérve a panaszaik kiújulnak. Ennek az az oka, hogy a mediterrán országokban az élelmiszeripar figyelembe veszi a lakosság tejcukor-érzékenységét. Ennek megfelelően a joghurtot és a kefirt addig érlelik, amíg végül alig marad bennük tejcukor. Nálunk ezzel szemben gyakran még plusz tejport is adnak a joghurthoz, hogy keményebbé tegyék.

 

A példa is azt mutatja, hogy a megoldás a táplálkozás átállításában rejlik. Hogy a bél kipihenhesse magát, a diagnózis felállítása után először néhány hétig laktózmentes diéta következzen. A zöldség és a gyümölcs, a krumpli, hús, hal, tojás, gabona, rizs, tészta, tejmentes kenyér, növényi olaj, hüvelyesek, diófélék, a méz és a normál cukor nem tartalmaz tejcukrot, és ezért nyugodtan fogyasztható. A legjobb, ha mi magunk főzünk friss alapanyagokból.

 

Aki nem ihat tejet, kalciumban gazdag ásványvizekkel fedezheti kalciumszükségletét

 

Ezt követően be kell mérni, mennyi az egyénileg elviselhető tejcukorterhelés. Ehhez jó tudni, mennyi tejcukrot tartalmaznak a különféle tejtermékek. Elsőként tanácsos erjesztett tejtermékeket kipróbálni, például joghurtot, amelyben a baktériumok már részben átalakították a tejcukrot tejsavvá. Ezenkívül a baktériumok részben maguk is tartalmazzák az enzimet.

 

Sajt: az érlelés csökkenti a laktózarányt

Az alkalmazott baktériumkultúrától függően eltérő lehet a tolerancia. A hőkezelt joghurtok nem hatásosak, illetve tolerálhatók, mert nincsen már bennük élő joghurtkultúra, amely gondoskodik a szükséges laktázról.

 

Sok érintett elviseli az olyan kemény sajtokat, mint az ementáli vagy a parmezán, de egyéb szeletelt és puha sajtféléket is. Ezekben az érlelés után alig marad vissza laktóz, mivel a tejcukortartalmú tejsavót már a készítési folyamat során elkülönítik.

 

Jó trükk a tejet vagy a tejterméket más élelmiszerrel együtt fogyasztani, ez megkönnyíti az emésztését. Főként a zsiradékok gondoskodnak arról, hogy az ennivaló hosszabb ideig maradjon az emésztőrendszerben, ezért a zsíros joghurt ilyenkor jobb lehet a zsírszegénynél. A napi több tejtermékadag jobb az egy nagyobb adagnál. Ezenkívül tanácsos a laktózmennyiséget fokozatosan növelni, hogy a vastagbél baktériumflórája fokozatosan hozzászokjon.

 

 

Akinek kerülnie kell a laktózt, alaposan olvassa el a tájékoztatót. A laktózt akkor kerülhetjük el a legbiztosabban, ha magunk főzünk

 

A legtöbb esetben egyébként elegendő a tej- és tejtermékek kiválasztására ügyelni. A laktóz segédanyagként számos egyéb élelmiszerben is megtalálható, például a csokoládéban, a szárított kenyérben, a zsemlében, a süteményekben, hús- és kolbászfélékben, konzervekben, margarinban, jégkrémben. A gyártóknak ezt fel kell tüntetniük a termék címkéjén. Laktózra utalnak az olyan szavak is, mint tejsavó, tejpor, szárított tej. A csomagolás nélküli, kimért áruknál az eladót tanácsos megkérdeznünk. Az említetten kívül előfordulhat még a tejcukor mint hordozóanyag különféle gyógyszerekben is, például édesítőtablettákban vagy hashajtókban.

 

Ha a problémák mégsem tűnnek el

Néha előfordul, hogy a tünetek a legnagyobb elővigyázatosság ellenére sem tűnnek el. Ennek nemritkán az az oka, hogy az érintett a laktóz mellett a gyümölcscukorra (fruktóz) is érzékeny. Ezt tanácsos szintén tisztázni. A tudósok még vitatkoznak rajta, a két érzékenység közrejátszhat-e a depresszió kialakulásában. Mivel ilyen komoly következmények nem zárhatók ki mindig érdemes orvoshoz fordulni.

 

Mivel a tejben és a tejtermékekben sok a kalcium, szokták ajánlani ezeket a csontritkulás megelőzésére. Normál esetben a napi kalciumszükségletet fedezi egy pohár tej, egy doboz joghurt vagy két szelet sajt. De kalcium van más élelmiszerekben is, például a brokkoliban, az édesköményben, a káposztában, a hagymában vagy a mangoldban. Alternatív megoldást jelentenek a kalciumtartalmú ásványvizek vagy a szójatermékek is. Táplálékkiegészítőre csak ritkán van szükség, ezt az orvosnak kell eldöntenie.

 

Az emésztetlen tejcukor akár fejfájást, levertséget vagy keringési zavarokat okozhat

 

Manapság még egy további lehetőség is kínálkozik: az élelmiszerboltokban kaphatók laktózmentes tejek és tejtermékek, a tej mellett joghurtok, tejszín vagy pudingok is. A gyártók a gyártási folyamat során egy speciális eljárással eleve széthasítják a laktózt glukózra és galaktózra, így a termékek csak nagyon kevés tejcukrot tartalmaznak. Ezért cukor hozzáadása nélkül is a szokottnál valamivel édesebbek, kalciumtartalmuk viszont megmarad.

 

Ha olyan tejterméket akarunk fogyasztani, amelynek az összetételét nem ismerjük, akkor a megoldást a kapszula- vagy tablettaformában étkezés előtt beveendő enzimek jelentik. Az optimális készítményt és adagolást azonban mindenkinek magának kell kikísérleteznie.

 

Nem mindenkinek ugyanaz segít

Főként akik egyidejűleg gyümölcscukor-érzékenységben is szenvednek, azoknak jó hír, hogy a tabletták nem tartalmaznak olyan cukoralkoholokat, mint a szorbit vagy a xylit. Ezek ugyanis fokozzák a gyümölcscukor okozta panaszokat, mivel a bélben egy transzportert blokkolnak. Így a tejcukor emészthetővé válik, de a tünetek a gyümölcscukor-érzékenység miatt még rosszabbodnak is.

 

Az érzékenység legyőzése

• Próbáljunk ki erjesztett tejtermékeket, mint a joghurt, kefir vagy sűrített tej.

• Teszteljünk szeletelt vagy puha sajtokat.

• A tejtermékeket ne önmagukban, hanem egyéb táplálékokkal együtt fogyasszuk.

• Inkább teljes tejből készült, mint sovány tejterméket válasszunk.

• Több kisebb adag tejterméket együnk.

• A laktózmennyiséget napról napra növeljük.

 

Az élelmiszerek tejcukortartalma

Élelmiszer gramm laktóz/100g

Friss tej

Sűrített tej

Joghurt

Kefir

Író

Tejszín

Tejföl

Kavétejszín

Kondenzált tej

Vaj

Tejpor

Tejsavó

Túró (zsírtartalom 10-70 %)

Sovány túró

Túrókrém

Szeletelt sajt

4,8-5

3,7-5,3

3,7-5,6

3,5-6

3,5-4

2,8-3,6

2-4,5

3,8-4

9,3-12,5

0,6-0,7

38-51,5

2-5,2

2-3,8

4,1

3,4-4

2,9-3,8

   

- dr. ki -
XIV. évfolyam 9. szám

Címkék: gyomor-bélpanaszok, laktáz, laktóz-intolerancia, táplálkozás, tejcukor, tejcukor-érzékenység

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.