Betegségek A-tól Z-ig

Lássunk végre tisztán!

Célzott szemtréninggel az élesebb látásért

Az olyan látásproblémák, mint a rövidlátás, a szemtengelyferdülés vagy az úgynevezett öregszeműség (időskori távollátás), nem tekinthetők elkerülhetetlen sorscsapásnak. Legalábbis így véli Leo Angart, aki szakértőnek számít a látástréning területén. Olyan gyakorlatokat fejlesztett ki, amelyeket mindenki otthon is elvégezhet. A dán szakértő 1996 óta világszerte workshop-formában is oktatja módszerét.


 

 

A dán szakember azért kezdett el látástréninggel foglalkozni, mert húszas évei elején rövidlátóként diagnosztizálták, és 26 éven keresztül szemüveget kellett hordania. A végén már 5,5 dioptriás szemüvegre szorult. Sokáig meggyőződése volt, hogy a látásproblémák elkerülhetetlen betegséget jelentenek, az öregedéssel együtt úgyis jelentkeznek. 53 éves korában szabadult meg a szemüvegétől, és 1991 óta egyáltalán nem hord semmiféle látásjavító eszközt. Ma, mint dicsekedve mondja, jól lát a távolba, és képes arra, hogy rossz világításnál igen apró nyomtatott szöveget elolvasson. A szemorvosok csak a fejüket csóválják, ha megmérik a közellátását, bizonyára úgy vélik, 52 éves korában az embernek már csak a nagybetűket kellene tudnia elolvasni. Ő azonban nappali fénynél még a 3 pontos betűket is könnyedén olvassa.

 

Leo Angart egyszerű szemtréninggyakorlatokkal állította helyre éleslátását, oly módon, hogy ezeket a rövidlátás ellen ajánlott energiagyakorlatokat naponta kétszer elvégezte. Az energiacserén alapuló pránagyakorlatok az ő esetében annyit jelentettek, hogy lehunyta a szemét, 6-8 alkalommal mélyen be- és kilégzett,miközben elképzelte, ahogyan a tenyeréből az ujjhegyein át pasztellszínű fehér-zöldes fény áramlik egyenesen a két szemöldöke között lévő energiaközpontba. Onnan elosztódik a két szembe,megtisztítja őket és feloldja a feszültségeiket. A következő feladat elképzelni, ahogyan az ujjak hegyéből előtörő kékes fény képzeletbeli kesztyűként finoman és óvatosan eltávolítja a szemből a feloldott dolgokat. Utána megint 6-8mély belégzés következik,melynek során levendulaszínű fénnyel töltjük fel a két szemöldök közötti energiaközpontot, és ezzel energetizáljuk a szemet.

 

A lá­tás­nak kö­rül­be­lül ki­lenc­ven szá­za­lé­ka az agy­ban ját­szó­dik le. Itt ala­kul­nak át a kül­vi­lág­ból ér­ke­ző fénysugarak olyan formában, hogy kép keletkezzen belőlük

 

Mivel a dán szakembernek nem volt szemtengelyferdülése, egyszerűen csak rövidlátó volt, azt kellett kitalálnia, hogyan képes befolyásolni olyan problémákat, mint a szemtengelyferdülés, az időskori távollátás, a renyhe látás vagy a kancsalság. Különféle szerzőktől származó gyakorlatokat próbált ki, és így kiderült, melyek az igazán hatásosak. Végül a látórendszerről és a szem működéséről alkotott tudása alapján teljes tréningprogramot dolgozott ki.

 

A látástréning úttörőjének dr. William Bates számít, akinek munkája megvetette a későbbi fejlődés alapjait. Ő volt az is, aki bebizonyította, hogy a szem igenis edzhető. Leo Angart azt tekinti feladatának, hogy célzott gyakorlatokat kínáljon az embereknek egyedi látásproblémáikra. Miután ő maga megszabadult rövidlátásától, ezt a pozitív tapasztalatot akarja továbbadni.

 

A szakember szerint a látásnak körülbelül kilencven százaléka az agyban játszódik le, a látás fizikai tényezői jórészt izmok. Hat belső és két külső szemizom van, és az éleslátás ezeknek az izmoknak a csodálatos együttes játékából alakul ki.

 

A lá­tást­ré­ning kü­lö­nö­sen azok számá­ra hasz­nos, akik szá­mí­tó­gép­pel dol­goz­nak. Az ál­lan­dó tá­vol­ság miatt ugya­nis a szem elve­szí­ti azt a ké­pes­sé­gét, hogy vál­to­zó tá­vol­sá­go­kra is éle­sen be­áll­jon

 

A rövidlátásnak számos oka van. Az egyik elfogadható magyarázat szerint túlerőltetjük a szemünket. Régebben létezett az úgynevezett "vaköltés", olyan apró öltésekkel kivarrt hímzés, amely a nők szemét egy idő után valóban tönkretette. Manapság valami hasonló történik a számítógéppel. Ha egész nap a monitor előtt ülünk, akkor a szemünknek folyamatosan körülbelül 50 cm-es távolságra kell néznie.

 

Ha valaki a gépeléshez csak a két ujját használja, akkor a szeme megállás nélkül ide-oda cikázik a billentyűzet és a monitor között. Ennek elsőként tapasztalható következménye, hogy romlani kezd a távolba látás: beletelik egy kis időbe, amíg a szem képes távolabb levő célokra élesen beállni. 

 

Ha ilyenkor szemüveget kapunk, a helyzet csak tovább romlik. Hamarosan azt tapasztaljuk, hogy már azokat a szövegeket sem látjuk tisztán, amelyeket korábban szemüveg nélkül is tökéletesen tudtunk olvasni. Amiatt is aggódhatunk, hogy függőségbe kerülünk a szemüvegünktől. És közben azzal is tisztában vagyunk, hogy a szemüveg nem képes megjavítani a látásunkat. Ha ugyanis levesszük, változatlanul rövidlátók leszünk.

 

Gya­kor­la­tok tá­vol­lá­tók számá­ra: gya­ko­rol­hat­juk a kö­zel­re lá­tást, ha egy tár­gyat tá­vol­ról in­dul­va mind kö­ze­lebb ho­zunk a sze­münk­höz

 

Szemtengelyferdülés (asztigmatizmus) esetén a szaruhártya ovális, ezért a kép az ideghártya különböző területein képződik. Ezt úgy érzékeljük, mintha a kép "elúszna" vagy árnyékos lenne. A dán szakember úgy véli, a probléma a szemizmok eltérő feszüléséből adódik. A szaruhártya és a szem ugyanis olyan rugalmas, mint egy gumilabda. Mivel a szaruhártya az éleslátásnak mintegy 80 százalékáért felelős, már a feszültség minimális megváltozásának is drámai következményei vannak. Az asztigmatikus szem homokóra-formájú topografikus képet mutat. Ez a probléma egyébként igen elterjedt, és általában más látászavarral, például rövidlátással társulva lép fel.

 

Azt is tudni kell, hogy a szemtengelyferdülés a távolságtól függően eltérő lehet. Szöge a közel- és távollátás között változhat. Az is előfordulhat, hogy csak az egyik szemet érinti, vagy hogy a szöge eltérő a két szem esetében. A legtöbb embernél megfigyelhető valamilyen szintű asztigmatizmus, mivel a szaruhártya nem képez tökéletes félgömböt. Ha mértéke egy dioptriánál kevesebb, akkor nem kell neki figyelmet szentelni, mivel minimális hatással jár. Mivel ezt a problémát főként a szemizomzat egyenetlen feszülése idézi elő, esetében különösen jó eredményt hoz a szemtréning. Az idén márciusban közös kutatást végzett Leo Angart és az egyik legnevesebb brit szemklinika, a Moorfields, amelynek során azt vizsgálták, milyen hatással van a szemtréning a szemtengelyferdülésre. A szem görbületének változása már néhány gyakorlat után igazolható volt.

 

Meglepő javulás rövid idő alatt

Leo Angart módszerében az az új, hogy egészen speciális gyakorlatokat kínál a különböző stádiumban lévő rövidlátás, asztigmatizmus, távollátás stb. problémáira. Mások ugyanis jellemzően általánosan alkalmazható gyakorlatokat kínálnak. Ő viszont minden esetben két-három olyan gyakorlatot javasol, amelyek az adott probléma esetén hatásosak. Aki ezeket végzi, nagy valószínűséggel viszonylag gyorsan javulást tapasztal. Akinek például a rövidlátása –2 dpt vagy még kevesebb, az arra számíthat, hogy ha következetesen elvégzi a szemtréninget (két egyszerű gyakorlatot), akkor körülbelül két héten belül elnyeri az optimális látóélességet.

 

Gya­kor­lat rö­vid­lá­tók­nak: egy tol­lat moz­gas­sunk ide-oda, és köz­ben fo­ko­za­to­san tol­juk hát­ra a tisz­tán­lá­tás leg­tá­vo­lab­bi pont­ját. Ez­zel ar­ra ta­nít­juk a sze­met, hogy távoli tárgyakat is tisztán lásson

 

A látástréning sikere döntő módon attól függ, az illető valóban végzi-e a gyakorlatokat. Aki következetesen edz, annál gyorsan bekövetkezik a javulás. A haladás természetesen függ a látásgyengeség fokától is. Akinél ez –10 dpt, annál a haladás centiméterekben mérhető. Akinél az eltérés kevesebb, annál még gyorsabb a folyamat. Az eredményre azonban az öngyógyító erők is befolyással vannak. A dán szakember általános tapasztalatai azt mutatják, hogy egy hét alatt 1-3 dioptria javulás érhető el. Gyakran előfordul, hogy a szemináriumainak résztvevői a második napra már a régi szemüvegükkel jönnek, mert az addig hordottat már túl erősnek érzik. Garancia természetesen - akárcsak a fogyókúráknál - itt sincsen, de a látástréningből nagy valószínűséggel minden résztvevő profitál.

 

Leo Angart szerint a gyerekek szemében valóságos mágia rejlik, és a belőlük szikrázó kíváncsiság, vidámság és szeretet jóvoltából különösen eredményesen lehet velük dolgozni. Nagyon jól orvosolható a szemtréninggel például a kancsalság, a legtöbb esetben elegendő egyetlen gyakorlat. A vizsgálatok szerint a látástréning az esetek több mint nyolcvan százalékában sikerhez vezet, és ezzel elkerülhetővé válik a műtét.

 

A gye­re­kek kü­lö­nö­sen gyor­san vissza­nye­rik lá­tás­éles­sé­gü­ket a gya­kor­la­tok­nak kö­szön­he­tően. A szem­tré­ning­gel még a kancsalság is eredményesen orvosolható

 

A tréninghez táplálkozási tanácsok is csatlakoznak, néhány vitaminról ugyanis kiderült, hogy nagyon fontosak a szemnek. Így például a C-vitamin a lencsék egészségéről gondoskodik: a lencse és a szem más részei tartalmazzák a szervezetben a legmagasabb koncentrációban ezt a vitamint, szintje a szemben hétszerte nagyobb, mint a szívben vagy az agyban. A szürke hályog, azaz a lencse elhomályosodása ellen Leo Angart azt javasolja, naponta 500 mg C-vitamint szedjünk.

 

Retinaproblémák, például makuladegeneráció esetén a lutein segít, ez egyfajta karotinvegyület. A lutein az a sárga pont, amit a szem belsejéről készült képeken láthatunk. Ha ezt az anyagot a nyelv alá spricceljük spray formájában, akkor jobban felszívódik.

 

A száraz szem problémája gyakran az omega-3 és omega-6 zsírsavak hiányára vezethető vissza. Ez a gond akkor alakul ki, ha a könnyfilm felső rétege túlságosan vékony, és a könnyfolyadék túl gyorsan elpárolog. A száraz szem problémáját megoldja a ligetszépeolaj és napi három evőkanál csukamájolaj.

 

 

Csináld velünk! Látástréning mindenkinek

Gyakorlat teszi a mestert a látásban is

Időskori távollátás (Presbyopia)

Az olvasószemüveg szükségessége általában a negyvenes évek elején jelentkezik először. Több elmélet is létezik erre, ám egyik sem magyarázza meg igazán az okokat. A Leo Angart-féle látástréning célja ez esetben a szemizmok rugalmasságának megőrzése és az éleslátás pontjának közelebb hozása. Néha a jobb és a bal szem képei nem olvadnak össze tökéletesen. Ez a fajta látásprobléma jól orvosolható szemtréninggel. 

 

Aki rend­sze­re­sen edzi a sze­mét, an­nak nem lesz szük­sé­ge na­gyí­tó­ra, mert előfor­dul­hat, hogy még a 3 pontos betűket is el tudja olvasni

 

Gyakorlat időskori távollátásra

Először vizsgáljuk meg éleslátásunk közeli pontját. Vessünk egy pillantást cikkünkre. Hozzuk olyan közel a papírt a szemünkhöz, amikor még élesen látjuk, ez az a pont. Ha ez a pont több mint 15 cm-re van a szemünktől, akkor közelebb kell hoznunk. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a papírt egy kicsit közelebb hozzuk a szemünkhöz, amíg a betűk elkezdenek összemosódni. Mozgassuk előre-hátra, és meg fogjuk látni, a szemünk képes arra, hogy lassan közelebbre állítsa át az éleslátást.

 

Rövidlátás (Myopia)

A rövidlátás majdnem a lakosság negyedét érinti, távollátásuk lassan eltűnik. A rövidlátást dioptriában mérik (dpt), ez a szám annak a lencsének a törőerejét jelöli, amelyre szükség van az éleslátás helyreállításához. Minél magasabb ez a szám, annál erősebb a rövidlátás. Az egydioptriás lencse töréshossza egy méter, ez a tisztán látás értéke is: akinek –1 dpt-ra van szüksége a korrigáláshoz, az egy méter távolságig természetesen is tisztán és élesen lát.

 

A látóélességet a következő teszttel ellenőrizhetjük:

 

Fogjunk egy tárgyat, például egy tollat, amelyen kontrasztgazdag felirat van, több mint 2 mm magas betűkkel. 

A tibeti kerék

 

Vegyünk a kezünkbe egy mérőszalagot, és az egyik végét tartsuk az egyik kezünkkel ahhoz a szemünkhöz, amelyiket vizsgálni akarjuk. A másik kezünkkel mozgassuk lassan a tollat magunktól elfelé, miközben a mérőszalagot keresztülcsúsztatjuk ezen a kezünkön.

 

Keressük meg azt a tőlünk legtávolabb eső pontot, ahol még tisztán látjuk a toll feliratát. Ez éleslátásunk távpontja. Jelöljük ezt meg a mérőszalagon.

 

Végezzük el ugyanezt a tesztet a másik szemünkkel. 

 

Nemcsak a közeli, hanem a távoli pontnak is ugyanoda kell esnie mindkét szem esetében. Ha ez nem így van, a gyengébb szemünket kell úgy treníroznunk, hogy a látáserősség mindkét szemnél azonos legyen.

 

Gyakorlat rövidlátásra

Ha a tollat távpontunkon túl mozgatjuk, edzük a szemizmainkat, és ezzel megerőltetés nélkül kitágítjuk éleslátásunk terét. A mozgás a harsonáséhoz hasonlít. Olyan távolságban kezdjük, ahol még tökéletesen élesen látunk, és mozgassuk a tollat lassan ide-oda. Ilyen módon megtaníthatjuk a szemünket arra, hogy egyre távolibb tárgyakat lásson tisztán.

 

A gyakorlatot naponta többször végezzük el, minden alkalommal egy-két percen át. Időről időre mérjük le a haladásunkat, és jegyezzük fel az eredményeket. Ha a szöveget már kartávolságból is el tudjuk olvasni, akkor rövidlátásunk körülbelül –1,5 dpt értékre javult. 

 

A két szem közellátásának kiegyenlítése

Számos esetben a két szem közelpontjának távolsága eltérő. Ezt úgy ellenőrizhetjük, hogy ránézünk például e cikk szövegére. Tartsuk úgy a lapot, hogy a betűket mindkét szemünkkel tisztán lássuk. Most hunyjuk be a bal szemünket. Ha a szöveget el kell mozdítanunk ahhoz, hogy újra élesen lássuk, akkor az eltérés fennáll. Ugyanezt végezzük el a másik szemünkkel is, hogy megtudjuk, hol található ennek a szemnek a megfelelő pontja.

 

Az olvasási távolságot úgy hozhatjuk egyensúlyba, ha behunyjuk azt a szemünket, amelyiknek közelebb van a közelpontja. Vigyük a szöveget olyan távolságba, ahol még tisztán látjuk, és mozgassuk előre-hátra, amíg mindkét szem beáll ugyanarra az olvasási távolságra. A két szem pontjainak eltérése ugyanis fejfájást okozhat.

 

Magic Eyes: gyakorlatok gyerekeknek

Ezekkel a gyakorlatokkal nagyszerűen edzhetjük a gyerekek távolba látását. Gyakorolhatunk a szabad természetben fellelhető tárgyakon is.

 

Tegyünk egy sor dominókövet vagy egy belőlük kialakított ábrát a gyerek szemmagasságába.

 

Kérjük meg a gyereket, hátráljon olyan távolságig, ahonnan még jól látja a dominón lévő pontokat.

 

A szem­ten­gely­fer­dü­lés­ben szen­ve­dő be­te­gek­­nek aján­la­tos a ti­be­ti ke­rék­kel vég­zett gya­kor­­la­tot na­pon­ta többször beiktatniuk a napirendjükbe

 

Most lépjen egy kicsit hátrább, ahol már kezdenek összemosódni a pontok.

 

Mozgassa a szemét ide-oda a dominósoron, anélkül, hogy egy konkrét követ nézne.

 

Hunyja be a szemét, és gondolatban járassa a tekintetét a dominókon.

 

Most nyissa ki a szemét, és újra nézzen a kövekre. Ilyenkor arra számíthatunk, hogy a gyerek boldogan felnevet, mert a pontokat sokkal tisztábban látja, mint korábban.

 

Most kérjük meg, hogy lépjen még egy kicsit hátrább, és kezdjük elölről a gyakorlatot.

 

 

Szemtengelyferdülés (asztigmatizmus)

Sok embernél áll fenn a szemtengelyferdülés, többnyire rövidlátással vagy időskori távollátással párosulva. Előidézője az esetek többségében a szemizmok egyenlőtlen feszülése. Úgy képzelhetjük ezt el, mint egy sátrat, amelynek a köteleit nem egyforma erősséggel húzták feszesre, ezért a sátor csálén áll. Speciális asztigmatizmus-tükörrel könnyedén megállapítható, szenved-e valaki ebben az elváltozásban. Ehhez egy speciális ábrát tartanak az érintett elé, számára kényelmes olvasási távolságban. Ha eközben egyes vonalak szemmel láthatólag vastagabbak, eltávolodnak egymástól, hosszabbnak vagy rövidebbnek látszanak, akkor egyértelműen fennáll a baj.

 

Hüvelykujjgyakorlat a szemizmok ellazítására szemtengelyferdülés esetén

 

Tartsuk az egyik hüvelykujjunkat kézszélességnyi távolságra az orrunk hegyétől.

 

Tartsuk nyugodtan a fejünket, és vigyük a hüvelykujjunkat felfelé.

 

Kövessük a mozgást a szemünkkel.

 

Vigyük vissza a hüvelykujjunkat a kiindulási pontra, és kövessük a szemünkkel.

 

Mozgassuk tovább a hüvelykujjunkat, úgy, mintha egy óra számlapján mutatnánk rá az 1-es, 3-as, 5-ös, 6-os, 7-es, 8-as és 11-es számra. Kövessük a mozgást a szemünkkel.

 

Van-e olyan irány, amelybe nehezebb volt nézni? Ha igen, ott nagyobb az izomfeszülés, és arra mutat a szemtengelyferdülés. Ha a gyakorlat fárasztó volt, egy héten át naponta néhányszor ismételjük meg.

 

Se­gít szem­ten­gely­fer­dü­lés ese­tén: a hü­vely­kuj­jal vég­zett gya­kor­lat kü­lö­nö­sen al­kal­mas a sze­mi­zom­zat ellazítására

 

Ellazít a tibeti kerék

Az úgynevezett tibeti kerék a leghatásosabb gyakorlat szemtengelyferdülés esetén, és egyben igen jó általános lazító és pihentető gyakorlat a feszült szemizmok számára.

 

Tartsuk a tibeti kerékről készült képet három centi távolságra az orrunk hegyétől.

 

Miközben belélegzünk, ugráljunk felfelé a szemünkkel a bal oldali lépcsőkön, amíg meg nem látjuk a kék labdát. A kép valószínűleg nem lesz tiszta.

 

Miközben lassan kilélegzünk, mozgassuk lefelé a szemünket a jobb oldali lépcsőkön a középpontig.

 

Most újra lélegezzünk be, és kövessük a dóm alaprajzát kifelé.

 

Folytassuk a gyakorlatot az óramutató járásának megfelelő irányban ezen a módon.

 

Dörzsöljük össze a kezünket, amíg fel nem melegszik, és helyezzük a két tenyerünket finoman a lehunyt szemünkre. Hagyjuk rajta a kezünket egy percig, és próbáljunk minél feketébb feketét látni.

 

Figyelem! Ha úgy érezzük, szemizmaink túlságosan megfeszülnek, tartsunk egy-két nap szünetet. Ha a gyakorlat közben szédülünk, lassítsuk a tempót, miközben a labdánál beiktatunk plusz egy belégzést.

 

Sok embernél ilyen gyakorlatok közben felélénkülnek az érzelmek. Vegyünk néhányszor mély levegőt, és engedjük szabadjára az érzelmeinket. A tibeti kerékkel végzett gyakorlatot olyan sűrűn ismételjük meg, amíg az asztigmatizmus-tükörben minden sort egyenesnek látunk. Ha kezdetben talán nem is tartjuk lehetségesnek a sikert, egy dolog bizonyított: ezekkel a gyakorlatokkal javíthatjuk a látásunk erejét.

- dr. ki -
XI. évfolyam 5. szám

Címkék: látás, látásproblémák, szemtréning

Aktuális lapszámunk:
2018. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.