Betegségek A-tól Z-ig

Lazítsunk magnéziummal!

Görcsök, fejfájás, idegesség

Ha a növények kevés magnéziumhoz jutnak, elhervadnak. Az embernél a hiány nem ennyire drámai hatású. Ennek ellenére például fejfájás, görcshajlam és kólikák, valamint idegesség, szívritmuszavarok esetén gondolni kell a magnézium pótlására. Gyakran már a homeopátiás mennyiségek is segítenek.


A Magnesium phos phoricum kristály mik rosz kópos képe. Ez a készítmény görcsök ellen különösen hatásos, de a cél érdekében nem feltétlenül kell nagy mennyiségekben adagolni

 

Az orvoslásban sokáig tartott, míg felismerték a magnézium jelentőségét, illetve azt, hogy mennyire gyakori jelenség a magnéziumhiány. Elsőként az állatorvosok tették fel a kérdést, vajon miért van az, hogy a tavasszal a hegyi legelőkre terelt marhák súlyos görcsök közepette kimúltak. Amikor sikerült kideríteni az okot - a magnéziumhiányt -, és elkezdték a legelőket magnéziumtartalmú tápoldattal trágyázni, a rejtélyes marhapusztulásnak vége szakadt.

 

Ez egyben rámutat a magnézium legfontosabb hatására. A kalcium ellenfeleként (antagonistájaként) működik. Ahhoz, hogy egy idegimpulzus az idegek felől az izmokhoz jusson és az impulzus izom-összehúzódást eredményezzen, kalciumnak kell felszabadulnia a sejtek belsejében elhelyezkedő mitokondriumokból. És ahhoz, hogy ez a folyamat megfelelő korlátok között bonyolódjon le, ne szélsőségesen, szükséges egy ellensúly: a magnézium. Ez a hatás különösen fontos a simaizmoknál, amelyek üreges szerveinkben és az erek falában találhatók. Az erek görcse a fejben a migrénes fejfájás okozója, tehát máris találtunk egy indikációt a magnézium szedéséhez.

 

Az említett üreges szervek görcsei (kólikái) is igen jól reagálnak a magnéziumra: az epeutak, a húgyvezető, amíg a kő nem akadt meg, a belek, az anyaméh, a szív koszorúerei... E szervek kólikái esetén gyakran a mentők vagy az orvosi ügyelet kihívása a legfontosabb teendő, a második legfontosabb azonban a magnézium szedése. Előfordulhat, hogy mire az orvos megérkezik, a magnézium már meg is oldotta a panaszok nagy részét.

 

Amikor a kálium-nátrium pumpa az idegi stabilitásról gondoskodik

Az idegfunkciók stabilizálásához, a görcsök és fájdalmak elkerüléséhez fontos egy enzim aktiválása, amit a köznyelvben csak káliumnátrium pumpaként emlegetünk. Tudományos neve adenozin-trifoszfatáz. Feladata, hogy folyamatosan nátriumot juttat ki a sejtből, és káliumot juttat a sejt belsejébe. A nátrium minden egyes idegi impulzuskor bejut a sejtbe, a kálium pedig folyamatosan kifelé áramlik, ezzel fenntartva az idegrendszer nyugalmi potenciálját, tehát a neuromuszkuláris stabilitást. Kiáramlani azonban csak akkor tud, ha előtte bent volt. Ennek „motorja” a magnézium. Az idegsejten belüli kálium és a magnézium pumpatevékenysége nélkül nem létezik idegrendszeri stabilitás.

 

A napraforgómag, a csokoládé, valamint a dió- és mogyorófélék gazdag magnéziumforrások

 

E kettős hatás - az erek görcsmentesítése és az idegfunkciók stabilizálása - révén a magnéziumnak különlegesen fontos szerepe van a keringés-szervrendszeri betegségek, főképp a magas vérnyomás kezelésében. Ráadásul a magnézium csökkenti a vérlemezkék összecsomósodását, tehát a trombózis és az embólia kialakulásának kockázatát, ugyanakkor enyhe koleszterinszint-csökkentő hatást is tulajdonítanak neki. Ezzel a magnézium a káliummal együtt a magas vérnyomásban szenvedőknek igen fontos.

 

Ha felmerül a hiány gyanúja, mindig érdemes egy kísérletet tenni a magnéziumpótlással. Ha a kísérlet sikeresnek bizonyul, az még nem ok arra, hogy üljünk babérjainkon, hiszen továbbra is tisztázandó, hogy mi okozta a hiányt. Ha az ok a helytelen táplálkozás, ide kell összpontosítanunk. A teendő egyszerűen összefoglalható: több zöldséget és gyümölcsöt és kevesebb húst kell enni! A levelek zöld színét adó klorofill magnéziumot tartalmaz. A sok zöldségben és teljes gabonaszemekben (zab, barna rizs, köles, pohánka stb.) gazdag étrenddel nem nehéz biztosítani a napi 300 mg napi magnéziumszükségletet.

 

Napraforgómag és csokoládé, mint bázistáplálékok?

Sokan rendszeresen táblázatokat tanulmányoznak, hogy megtudják az egyes élelmiszerek vitamin- és ásványianyag-tartalmát. Egyesek pedig előszeretettel mutatnak rá, hogy a napraforgómag és a csokoládé gazdag magnéziumforrás, a dió- és mogyorófélék nem különben. Ezzel csak az a gond, hogy aligha képzelhető el olyan bázisétrend, amelynek legfontosabb elemei a napraforgómag és a csokoládé. A mogyoró- és dióféléket is csak igen mértékletesen érdemes fogyasztani.

 

Minden élelmiszer-vizsgálattal az a probléma, hogy minden egyes vizsgálat csak a konkrét mintára vonatkozik: az adott alfajra, amely egy bizonyos termőhelyről származik, egy bizonyos évjáratra, időjárási körülményekre, aratási időpontra, raktározásra stb. - amit nyilvánvalóan nem lehet általánosítani. Ugyanezen okból nem érdemes olyan táblázatokat bújni, amelyek azt mutatják, hogy a 80-as vagy 90-es évek óta az egyes élelmiszerek mikrotápanyag-tartalma milyen mértékben csökkent. Megfelelő termelési körülmények, jó évjárat, jó fajták esetében sokszor épp ennek az ellenkezőjét lehet igazolni.

 

A magnéziumban szegény étkezés mellett néhány modern gyógyszer is okozhat magnéziumhiányt, főképp a vízhajtók és a hashajtók, valamint a tartósan alkalmazott kortizontartalmú gyulladáscsökkentők. Hasonló a helyzet az egyéb okokból kialakuló gyakori vizeléssel, amit például cukorbetegség okoz, vagy a gyógyszerektől független hasmenéssel, például krónikus bélgyulladás miatt.

 

Az erek görcse a fejben a migrénes fejfájás okozója. Ajánlott a magnézium szedése

 

Ha valóban gyógyszeres pótlás szükséges, se szeri, se száma a kapható magnéziumkészítményeknek, amelyek gyártói azt állítják, hogy az ő termékük a legjobban felszívódó, hasznosuló készítmény. Ezt persze meggyőzően egyik sem tudja bizonyítani, hiszen a magnézium, mint minden más ásványi anyag, csak akkor mutat hatást, ha felszívódott, és az adott gyógyszervegyületből kiszabadult (diszszociálódott).

 

Magnéziumkészítményeket találunk aszpartát, karbonát, citrát, glukonát, glutamát, orotát, oxid, foszfát, szulfát, esetleg egyéb vegyület formájában a piacon. A szerző a foszfátvegyületet tartja a legjobbnak, dr. Schüssler nyomán, aki több mint 135 évvel ezelőtt homeopátiás potenciában adta betegeinek először a Magnesium phosphoricumot. Ez a 7. számú Schüssler-só, amit "forró hetesként" is ismerünk (10 tablettát forró vízben kell feloldani), és idegesség, fejfájás, menstruációs görcsök esetén érdemes adni.

 

A kritikusok és kétkedők a Schüssler-sók adagját túl alacsonynak tartják ahhoz, hogy hatásuk lehessen, de figyelmen kívül hagynak két dolgot. Először: a Schüssler-terápia lényege, hogy nem hiányt töltünk fel úgy, hogy fedezzük a napi szükségletet, amit táplálékkal kell felvennünk. Másodszor: a rázás, dörzsölés, amit a homeopaták "potenciálásnak", a kétkedők "hígításnak" neveznek, valóban hozzáférhetőbbé teszi a durva sókat, úgy, hogy annak részecskéi szinte molekulaméretűvé aprítódnak, ami jelentősen fokozza hatékonyságukat.

 

Azonban még a legmegrögzöttebb Schüssler-hívők is mindig gondolkodóba esnek a szükséges mennyiségekkel kapcsolatban, és a szükséges Schüssler-sókból naponta többször 10 vagy több tablettát szednek, ami nem tűnik logikusnak, hiszen ha csak egy potenciával alacsonyabb készítményt választunk, a mennyiség a 10-szeresével nagyobb a tablettában: D6 = 1:1.000.000, D4 = 1:10.000, D3 = 1:1.000, D2 = 1:100. Egy D3-as tabletta 0,25 mg magnéziumot, a D2-es 2,5 mg-ot tartalmaz. Súlyos hiány esetén tehát valóban van értelme a szokásos D6-os tabletták helyett D3-ast szedni, adott esetben pedig akár a napi 300 mg-os makrokészítményhez folyamodni.

 

Ezzel szemben az extrém magas dózisú készítményeknek (porok, pezsgőtabletták, akár 100 grammos dózisban) már nem sok köze van az ásványianyag-pótláshoz, hiszen növekvő dózissal fokozatosan csökken a szervezet felszívóképessége: Igaz, hogy 300 mg-ot szedünk be, de messze nem ennyit veszünk fel belőle! Ezzel szervezetünk automatikusan a túladagolás ellen védekezik. Mint az élet egyéb területein, az ásványianyag-terápiáknál is a kiegyensúlyozottság fontosabb, mint a "sok többet ér" elve, amivel a várt sikert tesszük lehetetlenné.

- dr. ki -
XIV. évfolyam 10. szám

Címkék: fejfájás, görcs, idegesség, magnézium, Schüssler-só

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.