Betegségek A-tól Z-ig

Leégés, napszúrás

Népi gyógymódok, természetgyógyászati eljárások

Tudjuk és érezzük, hogy erős a nap, túl sok ultraibolya (UV) sugárzás ér bennünket, mégis gyakori a nyári hónapokban a napszúrás. Ha nem vagyunk óvatosak, nem kerüljük a napot 10 és 15 óra között, és nem megfelelő napvédő szert használunk, akkor szinte bizonyos a leégés, illetve súlyosabb formája, a napszúrás. Ez kezdetben tünetmentes, és csak később, esetleg órák múlva szembesülünk a jellegzetes, ismerős panaszokkal: fokozódó fejfájás, hányinger, fénykerülés, szédülés, fáradtság, nehéz légzés, kínzó szomjúság. Mindez akár eszméletvesztésig fokozódhat. Közben persze a bőrünk vörössé, fájdalmassá, esetleg hólyagossá válik.  


 A nap derekán ne tartózkodjunk a napon, főleg ha a tengerparton nyaralunk

 

Ha már megtörtént a baj, a legfontosabb az, hogy hűvös, szellős helyen nyugalomba helyezzük az „áldozatot”. Emeljük fel a fejét, a felsőtestét tegyük szabaddá. Jót tesz a legyezés, az ismételt állott vizes lemosás vagy hideg vizes borogatás. Borogatást alkalmazhatunk erősre készített, majd hűlni hagyott teába áztatott vászondarabbal is. Ha a beteg nem hányt, ihat enyhén sózott, hűvös italt. Érdemes csillapítani a fejfájást, és jó, ha orvos is látja a beteget.

 

Életmód

A legjobb elkerülni, megelőzni a bajt. A nap derekán, tehát a legveszélyesebb 5 órában egyáltalán ne tartózkodjunk napon, főleg ha tengerparton nyaralunk. Gondoskodjunk védelemről, elsősorban a fej és a nyak megóvására ügyeljünk (napernyő, széles karimájú szalmakalap, törülköző, napvédő krém, jó minőségű napszemüveg). A legtöbb napolaj és naptej csak az UVB sugárzást képes kiszűrni, pedig az UVA sugarak is okozhatnak bőrkárosodást. Kopaszok, vigyázat: a veszély még fokozottabb! Külön ügyeljünk azokra a bőrterületekre, amelyeket ritkán ér a nap. Ezek ugyanis súlyosan leéghetnek, mert csak kevés bőrfestéket tartalmaznak. Ilyenek a fürdőruhával fedett testrészek, a lábhát és a karóra helye.

 

Fokozatosan szoktassuk bőrünket a naphoz, és ne feledjük: már rég nem igaz, hogy a napsütötte, barna bőr az egészség jelképe. Bőrünk az UV-sugárzásnak csak egy bizonyos mennyiségét képes károsodás nélkül elviselni, és ez a sugáradag egész életünkre szólóan meghatározott, csecsemőkortól az aggkorig. Bár nem bizonyított, feltételezik, hogy 18 éves életkor előtt a legkárosabb a sugárhatás. A bennünket bármikor is ért UV-sugárzás egyébként „elraktározódik” a bőrben, és a későbbi sugárterhelések hozzáadódnak. Ha elérjük a kritikus határt, akkor már fokozott a bőrrák kialakulásának veszélye. Minden leégés növeli a bőrrák esélyeit.

 

 Az uborkaszeletek a bőrön hűsítő és nyugtató hatásúak

 

Jó, ha tudjuk, árnyékban is le lehet barnulni, az UV-sugárzás szempontjából pedig a víz sem jelent menedéket. Hiába hűsíti a bőrt, a víz nem jól szűri az ibolyántúli sugarakat.

 

 

Külső bőrregenerálás

Megelőzés: természetes olívaolajba kevés ecetet keverve, olcsón pótolhatjuk a drága fényvédő szereket. A leégést is ápolhatjuk olívaolajjal. Arcunkat érdemes bedörzsölni egy felvágott uborka levével, amely sűrített formában hatékony fényvédő szer.

 

Ha csak a bőr felszíne sült le, de még nem hólyagosodott fel, akkor alkalmazhatunk citromlét: hűsít és gyógyít. Előtte azonban ajánlatos érzékenységi bőrpróbát végezni az alkaron, és ha nem jelentkezik bőrpír, nyugodtan használhatunk citromot.

 

Túrót vagy uborkaszeleteket is helyezhetünk a bőrre. Hűsítő és nyugtató hatásúak. Ugyancsak jótékonyan hat a nyers, felszeletelt burgonya leve, almaecettel és íróval elkeverve.

 

Aloe vera géllel szintén jó eredményeket lehet elérni a bőr regenerálásában.

 

 

Belső bőrregenerálás

A bőr regenerálását természetesen nem csak kívülről szükséges elvégeznünk. Lényeges, hogy leégés után legalább néhány napig vegetáriánus étrendet kövessünk. (Ha érezzük, hogy jót tesz, tovább is kitarthatunk mellette!) Ismeretes, hogy az A-vitamin bőrvédő, ezért máskor is, de ilyenkor különösen érdemes A-vitaminban gazdag ételeket fogyasztani. Ilyenek: tej, vaj, túró, gomolya, tojássárgája. A zöldség- és főzelékfélék közül ajánlott: sárgarépa, sütőtök, fűszerpaprika, paraj, sóska, paradicsom, cékla, kelkáposzta, zöldborsó, zöldbab, szója, petrezselyem. A bőr egészségének hasznos gyümölcsök: sárgadinnye (sárga húsú), kajszi, áfonya, csipkebogyó. A felszívódást elősegíti, ha ezeket olajos (vagy olívaolajjal megkent) kenyérrel együtt fogyasztjuk.

 

 A körömvirágkenőcs régi, jól bevált háziszer

 

Előnyös még a telítetlen zsírsavakban gazdag táplálék, például a hidegen sajtolt növényi olajok, mák, diófélék.

 

A H-vitamin ugyancsak bőrvédő, a következő élelmiszerekben található meg: élesztő, földimogyoró, mák, szójaliszt.

 

A bőr alatti kötőszövet épsége szempontjából fontos a C-vitamin, amit nagy mennyiségben tartalmaznak a nyers növényi ételek.

 

A bőr egészségéhez elengedhetetlen nyomelem a cink; jó forrásai a hüvelyesek és a burgonya. Más, szükséges ásványi anyagok: vas és kalcium.

 

 

Körömvirágkenőcs

A körömvirágkenőcs régi, jól bevált szer száraz, repedezett bőrre, nehezen gyógyuló sebekre. A körömvirágban lévő karotinoidok javítják a bőr öngyógyító képességét. A hagyományos recept szerint disznózsírral készítik, amely nem csupán a kenőcs vivőanyaga, hanem megfelelő hordozó a zsírban oldódó karotinoidok számára. A disznózsír az emberi zsírral való hasonlósága miatt rendkívül jól felszívódik a bőrbe, és a mély rétegekbe is eljuttatja a hatóanyagot, hatékonyabban, mint más vivőanyagok, ezért alkalmazzák a dr. Theiss-féle körömvirágkenőcsben.

 

 

Illóolajok

Bőrregeneráló hatásúak, ezért érdemes alkalmazni a következő illóolajokat: geránium, lavandin, levendula, mirha, mirtusz, muskotályzsálya, narancsvirág, pacsuli, pálmarózsa, szantálfa, teafa, tömjén.

Az illóolajok regenerálják a bőrt

 

Akupresszúra

Az orr-ajak redő felső harmadoló pontjának (vagyis az orr alja és a felső ajak középső része közötti területnek) a csipkedése, morzsoló nyomása mérsékli a napszúrás tüneteinek jelentkezését (kormányzó vezeték 26-os pontja).

 

 

Táplálékkiegészítők

Megelőző védelemre és a már leégett bőr gyorsabb regenerálására elsősorban valamilyen jó minőségű multivitamin- és multi ásványianyag-tartalmú, komplex készítmény ajánlott. Lényeges a cink-, a kálium-, a kalcium- és a magnézium-, valamint a fehérjebevitel (szabad formájú aminosavakként), illetve az A-, az E- és a C-vitamin. Az utóbbi esetében előnyös, ha a készítmény bioflavonoidokat is tartalmaz. Végül ne feledkezzünk meg a bőr egészségéhez is szükséges telítetlen zsírsavakról (lenmagolaj, ligetszépeolaj, kendermagolaj) és a B-komplex vitaminról sem.

Kürti Gábor
VIII. évfolyam 7. szám

Címkék: leégés, napszúrás, természetes gyógymódok

Aktuális lapszámunk:
2018. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.