Betegségek A-tól Z-ig

Lúgosító és savasító hatású élelmiszerek

Még egyszer a szervezet elsavasodásáról

A Természetgyógyász Magazin 2002. januári számában részletesen foglalkozott a szervezet sav–bázis egyensúlyának fontosságával, az emberek többségére jellemző elsavasodás ártalmas hatásaival. Számos olvasónk és a TGYM Online több látogatója jelezte, hogy részletes útmutatást szeretne kapni, mely élelmiszerek savasító és melyek lúgosító hatásúak. Alábbi összeállításunkkal ebben kívánunk segíteni, külön is kiemelve a legerősebben lúgosító hatású ételeket.


 

Mielőtt azonban erről szólnánk, lássuk, miképp bizonyosodhatunk meg arról, hogy szervezetünk valóban elsavasodott-e, s ha igen, milyen mértékben. Ez azért is fontos, mert az emberek csekély hányadánál nincs szükség rá, sőt kimondottan káros lehet a lúgosítás, ha valamilyen okból – tisztán vegetáriánus étrend, egyes betegségek, például hasnyálmirigy-gyulladás miatt – nem történt elsavasodás. Az első teendő tehát: vásároljunk lakmuszpapírt, és ellenőrizzük rendszeresen a nyál és a vizelet kémhatását, pH-ját. (A beszerzés egyébként nem is olyan egyszerű, mert gyógyszertárban lakmuszpapír többnyire nem kapható.)

 

A szervezet elsavasodása kétféle módon mehet végbe, és erre utal a vizelet, illetve a nyál kémhatása, pH-ja. Ha a vizelet pH-ja reggel 6,0–6,5 között, este pedig 6,5–7,0 között van, akkor a szervezet az egészséges tartományban működik. Ha a nyál kémhatása egész nap 6,5–7,5 közötti értékű, akkor ugyancsak egészséges a szervezet.

 

A legmegfelelőbb időpont a pH mérésére: egy órával étkezés előtt, illetve két órával étkezés után.

 

A pH-egyensúly felborulása a legtöbb embernél az elsavasodást jelenti. Ez az állapot arra kényszeríti testünket, hogy a szükséges ásványi anyagokat – különösen a kalciumot, a nátriumot, a káliumot és a magnéziumot – a létfontosságú szervekből és a csontokból vonja ki abból a célból, hogy semlegesítse és biztonságosan eltávolítsa a savakat a testből. A szervezet nagymértékben elsavasodhat, bár ezt az állapotot gyakran évekig nem ismerik föl.

 

A vizelet és a nyál pH-ja

A vizelet pH-jának megállapítása azt jelzi, hogy a szervezet milyen mértékben képes hasznosítani az ásványi anyagokat. Az úgynevezett savas vagy savpufferek arra szolgálnak, hogy a szervezet ellenőrzés alatt tartsa az elsavasodás szintjét. Ha a savszint túl magas, akkor a testünk nem lesz képes a savak kiválasztására, és vagy kénytelen elraktározni őket a testszövetekben (ezt hívják autotoxikációnak vagy önmérgezésnek), vagy pedig semlegesíti, pufferolja őket. Az utóbbit viszont csak úgy tudja végrehajtani, hogy az ehhez szükséges ásványi anyagokat a különféle szervekből, csontokból választja ki.

 

A nyál pH-ja arra utal, milyen aktívan működnek a szervezetben az emésztőenzimek. Különösen igaz ez a májenzimek és a gyomorban működő enzimek aktivitására. A nyálvizsgálat föltárja, miként történik az enzimek áramlása a szervezeten belül, és az enzimek hatásaira is utal a szervezet különböző rendszereiben. Azokat az embereket, akiknél mind a vizelet, mind a nyál pH-jának mérésénél savas tartomány regisztrálható, „kétszeresen savasnak” nevezzük.

 

Tudnunk kell, hogy a szervezet képessége az ásványi anyagok és a különféle tápanyagok hasznosítására csak akkor maximális, ha a pH-érték is megfelelő. Ily módon az is lehetséges, hogy az ember egészségesen táplálkozik, mégsem képes a tápanyagok feldolgozására és hasznosítására. Ha valaki például táplálkozási vagy gyógynövényprogramban vesz részt, mielőtt hozzáfog, tudnia kell, hogy rendben van-e a szervezetében a sav–bázis egyensúly.

 

Mit tegyünk 6,5-es pH alatti értéknél?

Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, mi a teendő akkor, ha a pH-mérések alapján a vizelet és/vagy a nyálteszt 6,5-es pH alatti értéket mutat. Először alkalmazzuk az első három lépést, majd folytassuk a továbbiakkal, amíg a megfelelő eredményt el nem érjük. Közben érdemes lakmuszpapírral állandóan ellenőrizni a pH-t.

1. Az enzimek bejuttatása rendkívül fontos.

2. Szükség van a megfelelő kalcium bevitelére, magnéziummal együtt.

3. Lényegesek az alkáli, lúgosító hatású fémek.

4. Minden zöld növény fogyasztása lúgosító hatású.

5. A kalciumot az A- és a D-vitamin „tartja meg” a szervezetben, ezért szükségessé válhat a pótlásuk.

6. Mi a helyzet, ha a pH még mindig savas? Ebben az esetben valószínűleg érdemes béltisztítást végezni, például útifűmag héjával (psylliummal).

 

 

Szükséges lépések 7-es pH felett

Ritkán ugyan, de előfordulhat az is, hogy valakinek a szervezete túlságosan lúgos kémhatást mutat. Erről akkor beszélünk, ha a vizelet és/vagy a nyálteszt 7-es pH-nál magasabb értéket mutat. Ilyenkor a következő lépésekre lehet szükség. (Érdekes módon ezek közül néhány azonos azokkal, amelyeket a túlságosan elsavasodott szervezetnél javasolnak. Ez azonban érthető, ha meggondoljuk, hogy ezek a lépések, illetve változások kiegyenlítő, tehát pufferhatással járnak, így a helyes irányba viszik el a pH-t – függetlenül attól, hogy milyen értékről indult el az illető.)

 

1. Az enzimek bejuttatása létfontosságú.

2. Szükséges a megfelelő kalcium bevitele.

3. C-vitamin alkalmazása. Akár napi 3000 mg-ra is szükség lehet, de a magasabb adagoknál figyelembe kell venni, hogy mennyire jól tűri az illető szervezete, mert nagy mennyiségű C-vitamin szedése hasmenést okozhat. A túl sok C-vitamin a vesét is megterheli!

4. Lenmagolaj.

5. Különféle zöld növények fogyasztása.

6. Béltisztítás a már említett útifűmaghéjjal.

 

Az ásványi anyagok bevitele

Hogyan juttathatjuk be a megfelelő ásványi anyagokat a kellő mennyiségben a szervezetbe? Ehhez a legjobb forrást a zöld levelű zöldségek biztosítják számunkra. Emellett hasznos a brokkoli, a kelbimbó, a bab, a répa és az édesburgonya fogyasztása is. A sötétzöld levelű zöldségek, különösen a tengeri eredetű, zöld növények igen hasznosak, így javasolt a lucerna, a sötétzöld alga, a Spirulina és a Chlorella, a zöldárpa és a búzafű. Ugyancsak előnyös a friss gyümölcs, különösen a pigmentanyagokban gazdag gyümölcs fogyasztása. Ajánlottak még a különféle olajos magvak, a komplex szénhidrátok, esetleg egy pohár bor.

 

A kis adagokban és gyakran fogyasztott ételek segítenek abban, hogy az ásványi anyagokban gazdag táplálék eljusson a vékonybélbe, ahol felszívódhat és hasznosulhat. Ha a bélben nincsenek ásványi anyagok, akkor a szervezet katabolikussá válik, és a számára szükséges ásványi anyagokat az izmokból, a csontokból és a fogakból vonja ki.

 

Jó tudni, hogy bizonyos állapotok, illetve anyagok az ásványi anyagok hiányához vezetnek. Így ezzel a veszéllyel jár a vízhajtók szedése, a desztillált víz ivása, a kávé és a tea, a szódavíz és az alkohol fogyasztása, a hányás, a hasmenés, a túl gyakori vizelés, a nagy mennyiségű állati fehérje bevitele, a sok egyszerű cukor fogyasztása, a megadózisban bejuttatott C-vitamin és az izzadás.

 

Ha csak egyféle ásványi anyagot viszünk be nagy mennyiségben a szervezetünkbe, a kívánatossal ellentétes hatást érhetünk el. Ehelyett többféle ásványi anyag fogyasztása javasolt több részletben, kisebb dózisokban.

 

 

Válasszunk megfelelő élelmiszert!

Attól, hogy egy bizonyos élelmiszer önmagában savas hatású, nem biztos, hogy a szervezeten belül is savas marad. Átalakulhat lúgosító hatásúvá is. Ugyanez igaz fordítva is: a lúgos élelmiszerekből savas hatású válhat a szervezeten belül. Ennek oka az, hogy a szervezet feldolgozza, „elégeti” a táplálékot, s a kémhatás szempontjából a bonyolult biokémiai folyamatoknak a végeredménye számít. Például a méznek és az egyszerű cukroknak lúgos kémhatású hamujuk van ugyan, a bennük lévő cukor magas koncentrációja miatt azonban a szervezetben savasító hatásúvá válnak.

 

Az itt látható összeállításban a csillaggal jelölt gyümölcsöket nem szabad más ételekkel együtt fogyasztani. Ezek külsőleg savasak, belsőleg viszont lúgosító hatásúak.

 

  Lúgosító hatású élelmiszerek Savasító hatású élelmiszerek
Gyümölcsök

almabor, ananász (friss), avokádó, banán, sárgabarack, bogyós gyümölcsök (a legtöbb féle), citrom (érett)*, cseresznye, datolya, datolyaszilva, dinnye, egres, füge, gránátalma, grépfrút*, guava, japán naspolya, karob (csak a héja), körte, kumkvat*, lime (apró citromfajta), mandarin, maracuja, mazsola, mangó, narancs, nektarin, olíva (érett), őszibarack, papaya, paradicsom, ribizli, sárgadinnye, szőlő, tamarinduszfa gyümölcse

az összes tartósított gyümölcs, az összes befőttnek, cukorral eltett gyümölcs, az összes kénezett, valamint fényesített gyümölcs, áfonya, fekete áfonya, szilva
Zöldségfélék alga (ehető), articsóka, articsóka (jeruzsálemi), babfélék (zöldbab, limabab stb.), bambuszrügy, borsó, brokkoli, cikória, endívia, fokhagyma, gomba, gombó, bámia hagyma, kapor, káposzta, kel, kelvirág, kelkáposzta, lucernahajtás, mángold, padlizsán, paszternák, petrezselyem, póréhagyma, saláta, saláta bakszakáll, sárgarépa, sóska, spárga, torma, uborka, vöröshagyma, zeller bab (száraz), garbanzo, lencse, spárga (csak a fehér)
Tejtermékek acidophilust tartalmazó tej, joghurt, savó, tej (csak friss humán-, tehéntej vagy kecsketej) krémsajtok, margarin, puding, sajtok (az összes), tej (forralt, főzött, szárított, tartósított), tejsodó, vaj
Gabonafélék amarant, hajdina (vagy semleges vagy lúgosító hatású), quinoa, köles (vagy semleges, vagy lúgosító hatású) valamennyi gabonaféle és belőle készített termékek, kivéve a hajdinát és a kölest
Olajos magvak gesztenye (sült), kókuszdió (friss), mandula mindegyik, kivéve a lúgosító hatásúakat, kókuszdió (szárított)
Vegyes élelmiszerek agar, pótkávé, tea (gyógytea és kínai tea), tengeri hínár (ehető), tojássárgája alkoholos italok, pótkávé, dohány, dresszingek, salátaöntetek, fűszerek (mindegyik), gyógyszerek, indiai teák, ízesítőszerek, borecet, kakaó, kávé, majonéz, tápióka, méz, tojásfehérje
Húsételek csont, vér minden hús és hal, zselatin
     

A legerősebben lúgosító hatású ételek

Ezek a következők: lucernafű, avokádó, árpafű, francia bab, limabab, fehérbab, cayenne-i bors, zeller, friss uborka, pitypang, friss endívia, fokhagyma, lecitin (tiszta szójalecitin), saláta, retek, szójabab (főtt), szójarügy, spenót, paradicsom, chiarügy, gabonafű.

 

Kürti Gábor
VIII. évfolyam 4. szám

Címkék: elsavasodás, lúgosító ételek, savasító ételek

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.