Betegségek A-tól Z-ig

Menstruáció előtti tünetegyüttes (PMS)

Népi gyógymódok, természetgyógyászati eljárások

Számos nőt kínoz a menstruáció előtt néhány nappal, esetleg már egy héttel jelentkező és a vérzés kezdetével többnyire elmúló tünetegyüttes, a menstruáció előtti szindróma (PMS). A tünetek változók, közülük a leggyakoribbak a következők: haspuffadás, vizesedés, fejfájás és a mell fájdalma, fáradtság, álmatlanság, idegesség, ingadozó kedélyállapot, heves érzelmi kitörések, sírógörcs, depresszió, sóvárgás az édességek után, néha bőrtünetek. A legtöbb nőnél az említett tünetek közül csak néhány jelentkezik,minden tizedik-huszadiknál azonban a PMS annyira súlyossá válhat, hogy komolyan akadályozza a megszokott életvitelét.


Egyelőre nincs egységes orvosi álláspont a PMS okára vonatkozóan.Nem tudni,miért jelentkezik egyes nőknél erősebben,míg másoknál alig vagy egyáltalán nem.Az egyik elmélet szerint a ciklus második felében, a petesejt érése után felborul az ösztrogén és a progeszteron női nemi hormonok egyensúlya.Ha az előbbiből túl sok,míg az utóbbiból túl kevés keletkezik, akkor a hangulatot és a fájdalomérzést szabályozó és az idegrendszerben hatásukat kifejtő vegyületekből nem termelődik elegendő. Ez azután hullámzó kedélyállapothoz és az édességek utáni vágyhoz vezethet, valamint előidézheti a prolaktin hormon felszaporodását és ezáltal az emlő érzékenységét. Az ösztrogén/ progeszteron arány változásának további következménye a májműködésének romlása.

 

Egy másik teória a szerotonin elégtelen mennyiségére vezeti vissza a PMS fellépését. Tény, hogy a szerotonin részt vesz az idegingerület továbbításában, és az is ismert, hogy a PMS többnyire enyhül, ha valaki olyan gyógyszert, például depresszió elleni készítményt szed, amely emeli a szerotonin szintjét. Természetgyógyászati felfogás szerint a menstruáció előtti tünetegyüttest a leggyakrabban táplálékallergia, candidiasis és felszívódási zavarok idézhetik elő. Emellett oka lehet a túl alacsony vagy ingadozó vércukorszint, illetve a pajzsmirigy csökkent működése. A folyadék visszatartása (az ujjak és a bokák dagadása) miatt romlik a vérkeringés, kevesebb oxigén jut el a méhbe, a petefészkekbe és az agyba, ennek következtében is felléphet a fájdalom. Mindenesetre feltétlenül érdemes megpróbálkozni az étrend átállításával, vitaminok és más táplálékkiegészítők fogyasztásával, az életmód reformjával és rendszeres testgyakorlással, mert ezek sokszor segítenek. Így feleslegessé válhat a gyógyszerfogyasztás, és elkerülhető, hogy valakit tévesen lelki betegnek könyveljenek el.

 

Étrend

Sószegény, vegetáriánus étrendet, növényi vízhajtókat, valamint B- és A-vitamint nagy mennyiségben tartalmazó ételeket vagy táplálékkiegészítőket ajánl dr. Oláh Andor. Felhívja a figyelmet a nyugtató hatású gyógynövényekre, a lazítás (relaxáció) fontosságára. Miközben nem javasolja a szintetikus (gyógyszeres) hormonkezelést, megemlíti, hogy számos növény, így a gránátalmafa hormonszerű hatóanyagokat tartalmaz.

 

A B-vitaminokat tartalmazó ételek közül elsősorban a B6-vitaminban bővelkedő élesztő, tojássárgája, belsőségek, tej, búzacsíra, valamint a gyümölcsök és zöldfőzelékek, hüvelyesek ajánlottak. Előnyös még a magnéziumban gazdag ételek - zabpehely, kukorica, kakaó, mogyoró, olívaolaj, méz és szója - fogyasztása. Jó hatásúak a szójatermékek, de ezeket csak akkor fogyasszuk, ha képesek vagyunk jól megemészteni. Mérsékeljük viszont a kávé, az alkohol és a só bevitelét, mert mindegyik fokozza a menstruáció előtti tünetegyüttest. Ugyancsak kerülendők a vörös húsok, a tejtermékek, a cukrot tartalmazó és a feldolgozott élelmiszerek, valamint a gyorsétkezdék fogásai. Ne együnk olyan ételeket, melyeket növényvédő szerrel vagy gyomirtóval permeteztek, mert így csökkenthetjük a környezetből származó ösztrogén és a káros anyagok bevitelét.

Igyon málnalevél, körömvirág, csalán és pásztortáska elegyéből készült teát 2-3 óránként közvetlenül a menstruáció előtt és alatt, illetve, ha a vérzés szokatlanul erős

 

Mindezek az étrendi ajánlások a megfelelő bélflóra kialakításával segítik a máj méregtelenítő tevékenységét. Hozzájárul ehhez a "barátságos bélbaktériumok", vagyis a Lactobacillus acidophilus és a Bifidobacterium bifidum adagolása. Ezek megtalálhatók az élőflórás élelmiszerekben, pl. a kefirben és a joghurtban, de ha nagyobb mennyiség szükséges belőlük, táplálékkiegészítőként is hozzáférhetők. A máj méregtelenítő tevékenységét serkentik a zsíranyagcserét javító, úgynevezett lipotrop szerek is, mint amilyen például a lecitin. Emeli a szerotonin, vagyis a "boldogsághormon" szintjét a csokoládé.

 

Életmód

A helyes étrend mellett lényeges a testmozgás. Tornázzunk hetente több alkalommal, ettől javul a kedvünk, és az ilyenkor felgyülemlő folyadékból is több távozik, vagyis csökken a vizesedés és a mell feszülése. Ne dohányozzunk!

 

A pitypang és a fodros levelű petrezselyem vizelethajtó hatású. A gyöngyajak, a vízmelléki csukóka és a golgotavirág hatásos a szorongásra és a feszültségre

 

A stressz csökkentésére természetesen PMS esetén is alkalmasak a különféle lazító (relaxációs) módszerek, mint például az autogén tréning, az agykontroll vagy a transzcendentális meditáció.

 

Ha valaki néhány hónapon át naplót vezet a tüneteiről, akkor jobban megérti majd testi és lelki állapotának alakulását, és képessé válik a számára leghasznosabb egyéni gyógymód meghatározására.

 

Gyógynövények

Kiváló hatású a következő teakeverék: citromfű (10 g), galagonyavirág (100 g), orbáncfű (100 g), levendulavirág (90 g). A keverékből egy evőkanálnyit forrázzunk le 2 dl vízzel, 15 perces állás után szűrjük le, és mézzel édesítsük. Szükség esetén naponta 1-3 alkalommal 2 dl-t igyunk meg belőle. A tea menstruáció alatt is hasznos lehet annak, aki feszült. (Dr. Nagy Géza)

 

Valamennyi női bajra szokták használni a következő hat gyógynövényt, illetve ezek kombinációját: cickafark, kamilla, palástfű, pásztortáska, fehér árvacsalán és tavaszi kankalin. A női bajokra általában javasolt bázistea ez esetben is jó lehet: cickafark (30 g), palástfű (30 g), kamilla (20 g), pásztortáska (20 g). Ez az alaprecept variálható a további két "női gyógynövénnyel" vagy idegerősítő, nyugtató növényekkel, például citromfűvel, orbáncfűvel. (Barbara és Peter Theiss)

 

 

Cickafarkból tinktúrát is fogyaszthatunk (naponta 3x10 cseppet).

 

Nyugaton széles körben alkalmazzák a barátcserjét, illetve a belőle készült kivonatot. Ez a növény az agyalapi mirigyre hatva hozzájárul a hormonháztartás egyensúlyának helyreállításához, az ösztrogén és a progeszteron termelésének szabályozásához. A másik népszerű növény a kínai angyalgyökér (angelika), amit gyakran barátcserjével és fürtös poloskavésszel együtt alkalmaznak. Használják még az édesgyökeret és a kígyógyökeret is.

 

Borogatás, fürdő

Csillapítja a hasi fájdalmat a meleg vizes borogatás. Mártsunk forró vízbe egy vászonkendőt, nyomjuk ki, majd gyapjúkendővel rögzítve helyezzük a pakolást az alhasra. Meleg vizes palack vagy termofor ugyancsak megfelel. Serkenti a vérellátást, görcsös hasfájás esetén lazító hatású. Naponta többször is ismételhető.

 

Hasonlóképpen működik a meleg fürdő. Lefekvés előtt vegyünk 34-37 °C-os fürdőt, és 10-15 perc elteltével hideg vagy langyos vizes tusolással fejezzük be.

 

A havi vérzés várható időpontja előtt néhány nappal fürödjünk cickafarkfüves vízben. A fürdővízhez hozzáadott kivonat állhat csak cickafarkból, de lehet benne még palástfű, esetleg fehér árvacsalán. Érdemes kipróbálni, hogy személy szerint mely gyógynövények hatnak a legjobban. (Theiss házaspár)

 

Illóolajok

A menstruációs görcsök esetén ajánlott illóolajok PMS esetén is hasznosak lehetnek. Ezek a következők: ánizs, bazsalikom, boróka, borsmenta, ciprus, citromfű, ilang-ilang, geránium, kamilla, muskotályzsálya, római kamilla, rózsa.

 

Citromfű, rózsa, ilang-ilang és bazsalikom illóolaját érdemes együtt párologtatni aromalámpában. (Dr. Nagy Géza)

 

Reflexológia

Kezelendő zónák: vese, mellékvese, húgyvezeték, húgyhólyag, mellékpajzsmirigy, máj, lép, tüdő, agy, hipofízis, napfonat.

 

A vesezóna, mivel páros szervről van szó, mindkét lábon megtalálható, bőrbetegségeknél is érzékeny szokott lenni. A talp közepétől indul, a húgyvezeték zónáján keresztül halad a belső boka irányába, a húgyhólyagzóna felé, és ebben az irányban kell masszírozni is. 

 

A mellékvese területe mindkét lábon közvetlenül a vesezóna felett, de mélyebben található. Masszírozása fokozza az immunrendszer működését.

 

A mellékpajzsmirigy zónája a láb belső élén, a nagylábujj alapízülete előtt található.

 

A menstruációs fájdalmat enyhíti a nagy köröket leíró, lassú, gyúró masszázs a keresztcsont tájékán. Tenyérrel kezdje - Lassan, de ritmikusan körözzön a hüvelykujjaival előbb felfelé, aztán kifelé, majd vissza és befelé, egymáshoz közelítve ujjait

 

A májzóna csak a jobb lábon kezelhető. A talpon a párnás rész alatt, a negyedik és ötödik lábközépcsont területén húzódik, a harmadik és a negyedik ujj vonalától oldalirányban, a talp külső széléig tart. Csak finoman masszírozzuk!

 

A lép reflexzónája a bal talpon, a vesezónával szinte egy magasságban, a negyedik ujj vonalában helyezkedik el.

 

A tüdő területe mindkét lábon, a lábujjak alatti párnás részen és a lábfejen van. Ajánlott egyszerre masszírozni a lábfejet és a talpat.

 

Az agy kezeléséhez a nagyujj begyét, a talp felőli párnás részét, valamint a második ujj felé eső oldalát masszírozzuk. A jobb agyfél reflexzónája a bal lábon, a balé pedig a jobb lábon található. A hipofízis reflexzónája mélyen, a nagylábujj közepén van.

 

A napfonat (plexus solaris) zónáját a 2. és a 3. ujj közötti vonalban, a talp párnás része alatti területen, viszonylag kis területen találjuk.

 

Akupresszúra

Testen kezelendő pontok: L-6, Szb-6. Minden kismedencei problémánál, női bajoknál, szabálytalan menstruációnál javasolt a lépmeridián 6-os pontjának (L-6) masszírozása. Hasznos hólyaghurut esetén is. A pont a belboka felett négy harántujjnyira, a sípcsont hátsó szélénél található. Vigyázat: ha felette visszeres a láb, nem szabad kezelni, és állapotos nőnél sem alkalmazható!

 

Ellazító, nyugtató hatású a szívburok-meridián 6-os pontjának (Szb-6) masszírozása. Ezt úgy találjuk meg, hogy középső három kézujjunkat összezárva, merőlegesen a csuklóredőre helyezzük a kar belső oldalán, és ebben a magasságban nyomogatjuk a párhuzamosan futó két hosszú ín közötti részt. 

 

Táplálékkiegészítők

A legfontosabb a B6-vitamin megfelelő mennyiségű bevitele. Ha táplálékunkból ez nem oldható meg, juttassuk be a szervezetbe táplálékkiegészítőként. Ez a vitamin elősegíti a májban az ösztrogén lebontását, növeli a vér progeszteronszintjét, valamint serkenti a szerotonin, vagyis a "boldogsághormon" kiválasztását az agyban. 

 

Menstruáció előtti feszültség esetén tanácsos a depressziós érzést, a levertséget csak fokozó alkoholt mellőzni

 

Az esszenciális zsírsavakat tartalmazó ligetszépeolaj csökkentheti a mell érzékenységét és a nassolás, főleg a szénhidrátok utáni vágyat. Segíthet még a magnézium pótlása, mert sok nőnél, aki PMS miatt panaszkodott, kimutatták ennek az ásványi anyagnak a hiányát.

 

A kalcium és a magnézium (ideális arányuk 2:1) hozzájárul a görcsök oldásához, megszünteti a fejfájást és az idegességet. Az E-vitamin javítja az oxigén hasznosítását. A lecitin segít az idegingerületek átvitelében, és nyugtató hatású. Ha ingadozik a vércukorszint, hasznos lehet a króm bevitele. Jó ásványianyag-forrás a tengeri hínár vagy alga. Az aminosavak közül az l-lizin és az l-tirozin adagolását érdemes megfontolni.

Kürti Gábor
XI. évfolyam 7. szám

Címkék: menstruáció, népi gyógymódok, PMS

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.