Betegségek A-tól Z-ig

„Mit ehetek műtét után?”

A természetgyógyász tanácsai

Szerkesztőségünkbe, de személyesen hozzám is naponta érkezik kérdés, különféle emésztőszervi megbetegedések és emésztőszerveket érintő műtétek kapcsán konkrét kérdés, mit ehetek, mikor ehetek és mennyit.  


A kérdés indoka: a kórházban elbocsátáskor mindös­sze annyit mondtak, ne egyen olyat, amiben zsiradék van, és tartózkodjék az alkoholtól, valamint a fűszerektől. Általában a betegek visszakérdeznek, hogy ez alatt konkrétan mi értendő, a válasz az, hogy tapasztalja ki! A fenti elbocsátó üzenetből egy dologgal teljes egészében egyetértek, ez pedig az, hogy mindenkinél a saját tapasztalat a leginkább meghatározó, hisz abban vagyunk egyformák, hogy mindannyian különbözünk egymástól. Az alkohollal már egészen más a helyzet. Vannak esetek, amikor az egy pohárka igen jó minőségű, száraz, vulkanikus talajról származó bornak, a benne levő biológiailag aktív anyagoknak, kifejezetten gyógyító hatásuk van a lélekre és a testre is. Nézzük meg ezek után a zsír- és fűszermentes javaslat tudományosságát. Az emberi táplálékok alapjai a következők: Forrásuk szerint: növényi és állati eredetű. Beltartalmuk alapján: víz és szárazanyag. A szárazanyag további felbontása: szénhidrát, ami lehet egyszerű vagy kettős cukor; keményítő, fehérje, ami lehet teljes értékű, amikor minden aminosav megtalálható benne, vagy nem teljes értékű; zsiradék: ami lehet növényi olaj, ami szobahőmérsékleten folyékony, ezek a telítetlen zsírok, kivétel a pálmazsír; lehetnek állati zsiradékok, amelyek szobahőmérsékleten szilárdak, azaz telítettek; élelmi rost: pektin, lignin, cellulóz (vízben dagadó és nem dagadó forma) és hemi cellulóz; zsírban és vízben oldódó vitaminok, makro-, mikro-, ultramikroelemek, enzimek; mintegy több ezerféle úgynevezett biológiailag aktív anyag.

 

A beltartalom alapján tehát valamely természetes növényi vagy állati táplálék lehet zsírban szegényebb vagy gazdagabb, de nem lehet zsírmentes. A zsiradék szerepe az emberi életben alapvetően meghatározó. Csak két fő feladatról beszélnék: energiát ad, s egyes vitaminok csak zsírban oldódnak. Ezek: A, D, E, F, K. Ezeknek a vitaminoknak a napi életben alapvetően meghatározó a feladatuk, hiányuk esetében igen súlyos betegségekkel kell számolnunk.

 

Tételezzük fel, hogy valaki megtartja, vagy próbálja megtartani a kórházi tanácsot, és táplálkozását zsírmentessé teszi! Szervezetünk méregtelenítésének központja a máj. Májunk termeli a mintegy 2-5% szárazanyag-tartalmú, közel egy liter, aranysárga színű epét, amely az epehólyagban tárolódva közel egytizedére sűrűsödik be. Ennek oka a víz és a szervetlen sók visszaszívódása. A sötétzöldes barna epe tartalmaz vizet, koleszterint, bilirubint, szervetlen sókat.

 

Az epe feladata, hogy az epehólyagból a patkóbélbe kerülve emulgeálja, vízoldékonnyá tegye a zsírokat. Feladata továbbá, hogy a többi emésztőnedvvel együtt a patkóbélben 8,3-as pH alakuljon ki, tehát lúgosító hatású. Ha az epe nem ürül ki, akkor a máj méregtelenítési funkcióiban zavar áll be. A pangó epe, a megváltozott, elsavasodó pH hatására mikrobiológiai zavar alakulhat ki, s egyes nem kívánatos mikroorganizmusok, pl. gombák vagy gennykeltők elszaporodhatnak. A pangás miatt ödémásodás is kialakul, beszűkül az epevezető, az epehólyag faláról sejtek válhatnak le, s ezek mintegy magját képezhetik az epehomoknak, epekőnek. Az egész zavart szenvedett rendszer magával rántja a hasnyálmirigy fejét, és heveny, később krónikus hasnyálmirigy-gyulladás is kialakulhat.

 

Látjuk tehát, hogy a zsírmentesnek mondott étrend szakszerűtlen. Helyesen úgy hangoznék a javaslat: Tartózkodjék a nehezen emészthető, füstölt, sózott állati zsiradékok mértéktelen fogyasztásától, de naponta minimum háromszor, a mindenkori állapot figyelembevételével iktasson be étrendjébe növényiolaj-keverékeket. Ezek elősegítik a szervezet energiagazdálkodását, a zsírban oldódó vitaminok életminőség-meghatározó működését, valamint nagyban elősegítik a máj folyamatos méregtelenítését is.

 

Nézzük meg ezután, mi a helyzet a fűszerek tiltásával

Mi a fűszerek szerepe? Elősegítik az emésztőnedvek elválasztását, ízesebbé, fogyaszthatóbbá teszik élelmeinket, biztosítják a napi koszt monotonitásának megszűnését, íz- és zamatanyagaikkal változatossá teszik étrendünket. Mikrobiológiai hatásuk közismert. Antibakteriális, antivirális, antimikotikus hatásúak, elősegítik az emberbarát flóra elszaporodását. Védik a nyálkahártyát, ezzel és a fentiekben említett tulajdonságaikkal segítik az immunrendszer működését. Enzimeket, szerves savakat, szervalkotó makro-, mikroelemeket, vitaminokat, illóolajokat, keserű és csípős anyagokat, glikozidokat, falvonoidokat, szabadgyök-fogó anyagokat és számtalan egyéb biológiailag fontos anyagokat tartalmaznak, tehát életfontosságúak.

 

Miért vonnánk meg ezeket? Helyesen tehát a javaslat az lehet: óvakodjék a mértéktelen, igen izgató, túl csípős vagy más olyan fűszerektől, amelyek állapotához még nem alkalmazhatóak, de bölcs mértékletességgel alkalmazza a gyógy- és fűszernövények széles skáláját, szakember segítségével, mert ezzel egészségi állapota lényegesen javulhat. Óvakodjék a mértéktelen sózástól, de teljes értékű tengeri sót ésszerű mértékben alkalmazzon. A mindenkori egészségi/betegségi állapotának megfelelő mennyiségeket fogyassza el, ami általában negyede, fele a hétköznapi mennyiségeknek.

 

Jó lenne betartani, hogy egy étkezésre egészséges ember se fogyasszon többet, mint a két ökle (csuklóredőig mérve). Alapelv: fogyasszuk a felét, mint amit a szemünk kíván, de rágjuk meg kétszer annyiszor, mint korábban megszoktuk. Különösen vonatkozik ez nyelőcső-, gyomor-, patkóbél-, epe-, máj-, hasnyálmirigy-, éh- és csípőbél-, valamint vastagbélműtétek – beleértve a végbélt is – utáni állapotokra.

 

Fontos, hogy az étrendből nem hiányozhatnak a nyákká, péppé főtt kásafélék, elsősorban zab, rizs, hajdina, köles, s ezekhez tányéronként a frissen darált lenmag. Javasolt a vegyes zöldséglevesek leve, jó melegen kortyolva, s kiemelten javasolt a vöröskáposzta-saláta, pici olajjal, pici köménymaggal. A benne levő U-vitamin az egész emésztőrendszerben elősegíti a sebek gyógyulását és a mikrobiológiai rendet. Aki nem bírja, annak lassan, óvatosan, de kihagyott nap nélkül, folyamatosan, de fokozatosan emelkedő mennyiségekkel hozzá kéne szoknia. Este tilosak a puffasztó, nehéz ételek és 18.00–19.00 órára illő a vacsorát befejezni. Nagyon fontos minden betegség esetében az a mentális előkép, amelyben a beteg előre vetíti állapotának napról napra történő jobbulását. Látja, hogy a bátran kitűzött életcél felé naponta közelebb kerül.

Béky László
XIII. évfolyam 9. szám

Címkék: étkezés, műtét

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.