Betegségek A-tól Z-ig

Mondd, mi fáj?

A fájdalom testünk figyelmeztető jelzése, segítség, hogy az életben eligazodjunk és elkerüljük a veszélyeket. Aki nem hallgat testére, annak a fájdalom jelzi a bajt. Sok esetben azonban a fájdalom idültté válik, ami jelentős mértékben rontja az életminőséget. De léteznek módszerek, amelyek tartósan képesek csillapítani a fájdalmat, anélkül, hogy károsítanák a szervezetet. Mégis: a gyakorlatban sok páciens nem kapja meg a megfelelő terápiát kínjainak enyhítésére.  

   


A fájdalom mértéke

A fájdalom megítélése külső szemlélő részéről aligha mérhető. Az orvosok gyakran tévednek, amikor pácienseik fájdalmait igyekszenek megbecsülni. Ennek fatális következményei lehetnek a terápia szempontjából. Ha az orvos alábecsüli betege szenvedését, a fájdalmak idültté válnak, aminek nemritkán depresszió a vége.

 

Létezik egy újfajta „fájdalomskála”: egy kis tolómérőszerű eszköz, amelyen a fájdalom erőssége beállítható a fájdalommentességtől az elképzelhető legnagyobb fájdalom fokozatáig. Aki fájdalomnaplót vezet, a terápia sikerét visszamenőlegesen ellenőrizheti.

 

 

A fájdalom fókusza

Fájdalmak testünk minden pontján jelentkezhetnek. Sokszor az amputált, tehát már nem létező testrészek is fájhatnak – ilyenkor fantomfájdalomról beszélünk. Nem ritka az sem, hogy az agy sérüléseinek következtében – pl. agyvérzés után – hirtelen a test valamely pontján erős, ún. thalamusz-fájdalmak lépnek fel.

 

Amilyen sokfélék a fájdalmak, olyan sokféle eredetük lehet, éppen ezért minden egyes esetet más-más módon, egyénre szabottan kell kezelni.

 

 

Fejfájás és migrén

A fejfájás különféle formái népbetegségnek tekinthetők. Az európai országokban a férfiak 20, a nők 36%-a érintett. A migrén esetében a nemek közötti különbség még kifejezettebb, hiszen ez a fejfájás háromszor annyi nőt érint, mint férfit.

 

Ráadásul a fejfájás nem rövid távú probléma: sok pácienst évtizedeken át kínoz. A legtöbb fejfájás kevésbé erős, mint a migrén, de könnyen krónikussá válhat, sok beteg havonta 15 napon tapasztal fejfájást.

 

A kezelés általában fájdalomcsillapító szerekkel (analgetikumokkal) történik, méghozzá öngyógyítás formájában. Éppen ezért az ilyen, viszonylag ártalmatlan fejfájások esetében könnyen kialakulhat a gyógyszerfüggőség, ami hosszú távon komoly egészségkárosodáshoz vezethet (pl. gyomor- vagy bélvérzés, vesekárosodás).

 

Ha a tenziós fejfájás nem állandósul, igen hatékonyak a relaxációs gyakorlatok. Hasonlóan jó eredménnyel kecsegtet az aromaterápia, valamint a TENS (transzkután elektromos idegstimuláció), a biológiai visszacsatolás, a mágneses mezőkkel végzett kezelés, a masszázs és más fizikoterápiás módszerek.

 

 
A fejfájás népbetegség, ami különösen a nőket érinti gyakrabban. A migrén háromszor annyi nőt gyötör, mint férfit
 
 
Sokkal több kérdést vet fel a migrén. A tudomány erre a kihívásra többféle tablettával próbált meg válaszolni, de igazán jó, hatékony megoldást egyelőre nem talált.

 

A betegség főleg a tanultabb emberek és a szellemi foglalkozásúak betegsége, és valóságos sorscsapás. A fájdalom rohamszerűen jelentkezik, jellemzően féloldali, lüktető, kalapáló jellegű, hányinger, hányás, fény- és hangérzékenység kíséri. Súlyos esetben bizonyos idegrendszeri funkciók átmenetileg károsodnak, ami legtöbbször enyhe bénulások, beszédzavarok formájában nyilvánul meg.

 

A tünetek súlyossága miatt a kezelés nem egyszerű: az erős gyógyszerek mennyisége miatt fennáll a szervezet mérgeződésének, valamint a betegség idültté válásának veszélye. A migrénes páciensek helyesen teszik, ha változtatnak életvitelükön. Fontos szerepet játszik a sport, méghozzá a tartós, aerob jellegű edzésformák. Ugyancsak fontosak az izomlazító gyakorlatok és a viselkedésterápia. Az oszteopátia is segíthet abban, hogy a nyaki csigolyák, valamint a koponyacsontok helytelen állását korrigálja.

 

 

Csontrendszeri és lágyrészfájdalmak

Az emberi test vázát több száz csont alkotja. A belőlük kiinduló fájdalmak sokszor az elviselhetetlenségig fokozódnak. Különösen akkor, ha az ízületek érintettek.

 

A csontritkulás elsősorban a változás korába lépő hölgyek betegsége. A drasztikus fogyókúrák, a túlzott fehérje- és cukorfogyasztás, a gyorséttermekben kapható ételek fogyasztása és sok más káros szokás jelentős mértékben hozzájárul a csontállomány elvesztéséhez. Ennek idősebb korban súlyos következményei vannak: összeroppanó csigolyatestek, vagy a rettegett combnyaktörés. Ráadásul a csontritkulás sokszor sérülések hiányában is fájdalmas.

 

 

Fibromyalgia

A fibromyalgiás beteg panaszaira az állandó „vándorlás” jellemző. Ez a betegség a reumás betegségek csoportjába tartozik. Elsősorban az izomzat érintett, amely nagy területekre kiterjedhet, mindez rendkívüli fény- és hangérzékenységgel társul. Nem ritka kísérőjelenség az emésztési rendellenesség, a migrén jellegű fejfájás és végül, de nem utolsósorban a krónikus fáradtság. Az ízületi gyulladásokkal ellentétben itt nincsenek mozgásukban korlátozott ízületek, nem kell számolni azok nagyfokú kopásával, roncsolódásával, még hosszabb távon sem. Mi segíthet a fibromyalgiás betegen?

 

A tenziós fejfájások, valamint a stressz és a túlterhelés ellen kiváló módszer a mágnesterápia és az ájurvéda

 

A friss levegőn és a fényben végzett sport a legjobb hatású, ezt brit orvosi kutatások igazolták. A rendszeres gimnasztika a panaszok 40-50%-os javulását eredményezte. Fontos lehet a táplálkozás átállítása teljes értékű táplálkozásra és nyers ételekre, valamint a bélszanálás, a relaxáció, a légzésterápia, az izomlazítás, masszázs, valamint a sav-bázis egyensúly megteremtése.

 

 

Szelíd fájdalomcsillapító módszerek

Akupunktúra

E módszer lényege, hogy vékony acéltűket szúrnak meghatározott pontokba, amelyek a testet behálózó energiapályákon, ún. meridiánokon helyezkednek el. Fájdalomcsillapító hatása tudományosan igazolt: tízből kilenc páciens esetében a fájdalmak vagy teljesen megszűnnek, vagy legalábbis enyhülnek.

 

Aromaterápia

Az illatok és esszenciák kiválóan képesek ellazítani a testet, fájdalomcsillapító hatásuknak valószínűleg ez a titka. Ráadásul az illóolajok a bőrön áthatolva eljutnak a mélyebb szövetekbe, stimulálják a nyirokrendszert és a központi idegrendszert. Feltételezhető, hogy nyomokban a vérbe, így pedig az agyba is eljutnak.

 

Íme a leghatásosabb fájdalomcsillapító hatású illóolajak: borsmenta – ez a legjobb tenziós fejfájásra és migrénre –, eukaliptusz, citromfű/rózsa, levendula/kamilla, bazsalikom, majoránna.

 

Csi-kung és jóga

A gyógyhatás itt elsősorban meghatározott mozdulatsorok, koncentráció, valamint tudatos légzés kombinációján alapszik. A hagyományos keleti elképzelések szerint így aktiválható a testet működtető bioenergia.

 

A jógáról, csi-kungról vagy a taj-csiről általában mindenkinek a keleti mozgáskultúra jut eszébe, pedig itt nem annyira a mozdulatokon, mint inkább a légzésen van a hangsúly, pontosabban a pránán, vagy a csin. A lélegzet az élet kezdetét és végét is jelzi, makrokozmikus szinten pedig a világmindenség kezdetét és végét. Ez a titokzatos, mindenható energia minden létezőt, élőt és élettelent átjár és működtet. A meditatív elmélyülés minden formája éppen ezért a lélegzésre összpontosít. A tudatos légzés önmagában képes a fájdalmak csillapítására.

 

Sok fájdalombeteg előbb-utóbb a műtőben köt ki, mivel a gyógyszerek hatására veséi felmondják a szolgálatot. A mellékelt röntgenfelvételen a csontritkulás jelei láthatók. Ennek hatására egyes csigolyatestek összeroppanhatnak, ami nagyon fájdalmas lehet. Ennek megelőzésére fontos a megfelelő táplálkozás és a sport

 

Meditáció

A klasszikus meditációs technikák nagyon hatásosan csillapítják a fájdalmakat. Ismeretes, hogy a fakírok csodával határos képességeikre meditációval tesznek szert. Ahogyan a meditáció során sikerül lecsillapítani ide-oda csapongó gondolatainkat, a fel-fellángoló fájdalmakat is ellenőrzésünk alá vonhatjuk, lecsendesíthetjük. Ehhez jól bevált, ősi technikákat alkalmaznak, mint pl. a bizonyos szavakra – mantrákra – vagy képekre – mandalákra – való összpontosítást.

 

Egyébként – elméletileg – meditálni bármikor, bárhol lehet, bár a kezdőknek szakavatott segítségre van szükségük. A siker, és ezzel együtt a gyakorlás folytatására irányuló motiváció csak lassanként, fokozatosan jön meg. Ehhez pedig önuralomra és fegyelemre van szükség.

 

 

Mire képesek a táplálékkiegészítők és a táplálkozás?

Nem sokan tudnak róla, de a sportorvosok tapasztalata szerint magnéziummal csillapíthatók a hátfájdalmak. Az E- és C-vitamin testszerte csökkentik a gyulladásos folyamatokat, különösen az ízületekben. Az omega-3 zsírsavak – amelyeket lenmagban, tengeri halolajakban találhatunk meg – szintén hatékonyan csökkentik a gyulladásos mediátoranyagok mennyiségét szervezetünkben. Nem szabad megfeledkeznünk a B-vitamin-csoportról sem, amelyek idegeinket táplálják.

 

 

A tudat erői

Biológiai visszacsatolás

Bizonyos öntudatlan biológiai működéseket speciális tréning segítségével tudatosan is befolyásolhatunk. A biológiai visszacsatolás módszere különösen a fejfájások kezelésében lehet jelentős, mivel ezek a fájdalmak általában az erek szabálytalan működésére vezethetők vissza. Ha az agyi erek túlságosan kitágulnak, erős fejfájás léphet fel. Ez a folyamat teljesen öntudatlanul zajlik le koponyánkban. Pedig pulzusunk, egyes testrészek vérellátása megfelelő belső képek segítségével befolyásolható, irányítható. Ehhez mindössze elegendő elég erősen gondolni a változásra, és utólag ellenőrizni kell az eredményt.

 

Az aromaolajokat főként masszázshoz, fürdőkhöz vagy inhalálásra használhatjuk

 

A visszacsatolás (biofeedback) titka a visszajelzés, amiben egy kis számítógép segíthet. A képernyőn figyelemmel kísérhetjük, hogy pl. akarattréningünk eredményeképp melegszik-e valamelyik kezünk, vagy sikerül-e szűkíteni agyi ereinket (ezt a homlokra erősített elektródákkal lehet ellenőrizni). Ez a képesség elsajátítható, és a páciensek mintegy 75%-ánál sikeresnek bizonyul. Sajnos ez a módszer kevéssé elterjedt.

 

Hipnózis és önszuggesztió

E technikákról sokaknak csak hókuszpókusz és vásári mutatványosok jutnak eszébe. Pedig ezek tudományosan igazolt pszichoterápiás eljárások, amelyek alapja a szuggesztió. A képzett hipnoterapeuta néha hihetetlen sikereket tud elérni a fájdalmak csillapításában.

 

Az önszuggerálást Emile Coué ismertette meg az emberekkel. Híres mondata, miszerint: „Napról napra minden tekintetben egyre jobban érzem magam”, az elmúlt 100 esztendőben számtalan súlyos, „menthetetlen” beteg emberen segített.

 

 

Mágnesterápia

A mágnesességet, mint titokzatos gyógyító erőt már évezredek óta ismerik és alkalmazzák. Már a kínaiak és a görögök is tudtak róla, a későbbi századokban Paracelsus úgy foglalt állást, hogy számos betegségben mágnesesség nélkül lehetetlen gyógyulást elérni.

 

A modern orvostudomány ezzel szemben sokáig fanyalogva fogadta a mágnesességről szóló híreket. Ez szerencsére mára megváltozott: ma már tudjuk, hogy a depresszióra is kedvező hatást gyakorol a mágnesesség (egyesek szerint legalább olyan jó, mint a korszerű antidepresszívumok). A pulzáló mágneses impulzusok a súlyos gerincbántalmakon is segítenek, egyes beszámolók szerint hatására a kopott porckorongok is képesek regenerálódni.

 

A fibromyalgia egyre gyakrabban felállított diagnózis. A jellegzetes izomfájdalmak állandóan változtatják helyüket. Mára számos kutatási eredmény igazolta az akupunktúra hatásosságát a fájdalomcsillapítás terén

 

A mágneses terápiák egyik leghálásabb területe a fájdalomcsillapítás. E célból számtalan eljárás létezik: mágneses tapaszok ízületi gyulladások ellen, mágneses karkötők, ill. fejlett elektromágneses berendezések, amelyek öngyógyításra otthon is használhatók.

 

 

Izomlazítás

Izmaink testtartásunk és „fájdalomkarrierünk” szempontjából fontosabbak, mint a csontok, a csigolyák vagy az ízületek. Izmaink tartják össze és támasztják meg a csontvázat, segítségükkel kerülhetjük el ízületeink helytelen terhelését. Ugyanakkor az izomzat egyúttal testünk „siratófala”: lelki terheink, komplexusaink, beteljesületlen vágyaink, gyász, stressz, túlterhelés, csalódásaink – mindez az izomzaton csapódik le, hatásukra az amúgy puha, rugalmas szövet kőkeménnyé válik.

 

Minden olyan eljárás tehát, ami izomlazító hatású, és képes feloldani a blokkolt energiákat, tartós segítséget jelenthet a fájdalmak csillapítása terén. Erre alkalmas a gyógytorna, a masszázs és más fizikoterápiás eljárások.

 

A hipnózis kiváló módja a mellékhatásmentes fájdalomcsillapításnak

 

Különösen érdekes a Jacobson szerinti progresszív izomrelaxáció módszere. Ennek hatására mélyre ható ellazulás jön létre, csökken a stressz és a fájdalmak. Az eljárás lényege egyszerű: lépésről lépésre, tetőtől talpig, egyes izomcsoportokat teljes erőből megfeszítünk, majd teljesen elernyesztünk (pl. erősen ökölbe szorítjuk a kezünket, majd rögtön ismét ellazítjuk). A hatás bámulatos, elképzelhetetlen lazaságot érzünk egész testünkben.

 

 

Oszteopátia

Andrew Taylor Still 1892-ben alapította meg első oszteopátiás iskoláját az ameriakai Missouri államban. Ez a gyógyászati iskola mellőzi a tablettákat, injekciókat és a fizikoterápiás készülékeket, fő eszköze a kéz.

 

Funkcionális zavarok, blokkok vagy a beszűkült mozgástér okait a terapeuta tapintással találja meg, és meghatározott műfogásokkal feloldja. A kezelés célja a testben ható erők harmonikus együttműködésének megtalálása és helyreállítása.

 

 

Reflexológiai kezelések

Sokkal hatásosabbak, mint sokan gondolnák: talpreflexológia, akupresszúra, shiatsu stb. A siker kulcsa itt is az alapos képzés.

 

 

Hangfrekvenciás kezelés

Ez a terápia a kórházi fájdalomcsillapító módszerek terén egyre nagyobb teret hódít. A fájdalmat idegpályák továbbítják. Ezt az ingerületvezetési folyamatot vegyi, elektromos vagy fizikai hatások befolyásolják.

 

A borsmenta javítja a vérkeringést, és a homlok bőrébe masszírozva csillapítja a fejfájást

 

A hanghullám-terápia a fizikai módszerek közé sorolható. Ennek alapja az a tény, hogy a testszövetek 90%-ban vízből állnak, tehát olyan anyagból, amelyben nagyon jól terjednek a hullámok. Ha a megfelelő impulzusokat megfelelő módon alkalmazzuk, a kontrollálhatatlan és nem specifikus idegi fájdalomimpulzusok semlegesíthetők.

 

 

TENS: transzkután elektromos idegstimuláció

A készlülék öntapadó elektródáit akupunktúrás vagy fájdalmas pontokra kell felhelyezni. Az elektromos impulzusok hatására jelentősen csökkennek a helyi fájdalmak -– különösen az izom- és ízületi fájdalmak. Az eljárásnak nincsenek mellékhatásai, nagyon hatékony, és segítségével csökkenthető a fájdalomcsillapító gyógyszerek dózisa. A hatás feltételezhetően a test endorfintermelésének fokozásával magyarázható. Noha a TENS-hez is hozzá lehet szokni, a fájdalommentes időszakokat azonban salaktalanításra, az étrend módosítására jól ki lehet használni.

 

 

Zilgrei-módszer

A Zilgrei-módszer a legújabb öngyógyító eljárások egyike, amely kiváló az ízületi és izomfájdalmak csillapításában. A módszer speciális mozdulatokat meghatározott légzésformákkal kombinál. A módszer lényege az ellenmozgás: a fájdalommal szemben lezajló mozdulatok hatására feloldódnak a görcsök, ellazul az izomzat, csökkennek a fájdalmak. (Lásd a Természetgyógyász Magazin 2002. augusztusi számát.)

-dr. ki-
IX. évfolyam 5. szám

Címkék: fájdalom, fejfájás, migrén

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.