Betegségek A-tól Z-ig

Mondjunk búcsút a diétának!

Táplálkozási tanácsok cukorbetegeknek

Szerencsére elmúltak már azok az idők, amikor a cukorbajosoknak szigorú diétát kellett követniük, hogy kézben tarthassák a betegségüket. A diabéteszes betegek táplálkozásában ma a teljes kiőrlésű gabonából készült ennivalók ugyanúgy helyet kaphatnak, mint a sok zöldség és gyümölcs, a hidegen préselt növényi olajak és mérsékelt mennyiségben az állati eredetű termékek.


 

Egy-két évtizeddel ezelőtt ha valakinél cukorbetegséget állapítottak meg, akkor az inzulin mellett szigorú diétát is előírtak neki: napi hétszeri étkezés, szacharinos sütemények, fekete kenyér, zsírszegény étrend. Ma már tudjuk, ennél a betegségnél a megfelelő táplálkozásnak nagy a jelentősége. A terápia célja a vércukorszintet lehetőleg a normál tartományt jelentő határok között tartani: éhgyomorra ez az érték 100 mg/dl alatt van, két órával étkezés után 140 mg/dl. Kérdés, ez hogyan érhető el.

 

A szénhidrátok, így a cukor és a keményítő (amely cukor-építőanyagok hosszú sorából áll) a zsírhoz és a fehérjéhez képest jóval nagyobb hatást gyakorol a vércukorszintre. Ezek a tápanyagok a következő élelmiszerekben találhatók meg:

 

• Minden gabonafélében és a belőlük készült termékekben, így a tésztákban, kenyérfélékben.
• Tejcukorként (laktóz) a tejtermékekben: joghurt, kefir, író.
• A gyümölcsjoghurtokban és hasonló termékekben hozzáadott cukorként.
• Minden édesítőben, kivéve a steviát és az édesítőszereket, a mézben is.
• A gyümölcsökben és különösen koncentrált formában a szárított gyümölcsökben.

 

Normál esetben a test közvetlenül a szénhidrátot tartalmazó étkezés után inzulint választ ki, diabétesz esetén azonban zavart szenved az inzulin hatásmechanizmusa vagy termelése. Ha az étkezés miatt gyorsan emelkedik a vércukorszint, olyan vércukorcsúcsok keletkeznek, amelyek károsítják az ereket. Éppen ezért a nap mint nap fogyasztott élelmiszereknek csak mérsékelten lenne szabad emelniük a vércukorszintet. Általánosságban elmondható, hogy a kevéssé feldolgozott élelmiszerek, például a főtt krumpli kevésbé terhelik meg a vércukorszabályozást, mint az erősen feldolgozott élelmiszerek, például a zacskós krumplileves.

 

A becsomagolt szénhidrátok lassítják a vércukor emelkedését

Mindazonáltal nemcsak a szénhidrátok mennyiségének van jelentősége, hanem annak is, hogy a keményítő és a cukor hogyan van „becsomagolva”. Erre a feladatra ideálisak a rostok. Hatásukra a cukor csak lassan jut bele a véráramba, és ezzel jó hatást gyakorolnak az éhgyomri és az étkezés után mért vércukorszintre egyaránt. A hosszú távú vércukorszint is javul. Az egészséges táplálkozás amúgy is sok rostanyagot tartalmaz.

 

A főként a gabonában és a zöldségekben megtalálható rostok gondoskodnak róla, hogy a vércukorszint csak lassan emelkedjen

 

Tészták esetén tanácsos nemcsak a teljes kiőrlésűt választani, hanem al dente módon megfőzve kissé keményre hagyni. Ennek köszönhetően ugyancsak lassabban jutnak be a szénhidrátok a vérbe. A gabonaféléket szintén mindig zöldséggel érdemes kombinálni, mert ezekben további rostanyagok rejtőznek. A simán paradicsomszószos pasta erre nem jó, ha viszont salátát is eszünk hozzá, akkor csökkentjük a vércukorszint emelkedését. Ugyanígy hat némi fehérje hozzáadása, például tofu, sajt vagy kevés hús formájában. Ha fehér kenyeret eszünk, akkor a legjobb még mindig az olaszos változat, amelyiknek olaj van a tésztájában. A teljes őrlésű kenyérre egyébként a színe nem utal, mivel malátakivonattal nagyon könnyen barnára színezhető. Ezért mindig kérdezzünk rá, valóban teljes őrlésű lisztből készült-e a szóban forgó kenyér.

 

 

A táplálkozás átállítása után gyakrabban mérjük a vércukrunkat

Ha valakinek inzulininjekciókra van szüksége, és eddig „normálisan” étkezett, a teljes értékű táplálkozásra való átállás után ügyeljen rá, hogy az étkezés és az injekció közötti távolság csökkenthető. Ezért tanácsos az átállást követően gyakrabban mérni a vércukorszintet.

 

Általánosságban véve a cukorbetegeknek szóló étkezési tanácsok nem különböznek az egészségeseknek szólótól. Az egyetlen kivétel a gyümölcs: két érett banán vagy 300 g szőlő erősen megterhelheti a vércukorszintet. Az aszalt gyümölcsök koncentrált formában tartalmaznak cukrot, és ezért szintén nem fogyaszthatók gondolkodás nélkül. A mazsola például gyorsan emeli a vércukorszintet, ezért az érett banánnal együtt túl alacsony vércukorszint esetén jól használható. Kis mennyiségben azonban az aszalt gyümölcs, például müzlibe keverve, nem okoz problémát.

 

Akár cukorbeteg, akár nem, senkinek nem tanácsos 50 gramm cukornál többet fogyasztania egy nap, ez nagyjából a napi energiaszükséglet 10 százalékának felel meg. Ebbe bele kell számítani a rejtett cukrokat is, amelyek a legkülönfélébb neveken szerepelnek az élelmiszerek összetevőinek listáján: szacharóz, glükózszirup, dextróz, maltóz, fruktóz.

 

A cukorpótló anyaggal készült diabetikus termékeknek több a káruk, mint a hasznuk

 

Édességek esetén mindenkire vonatkozik a kijelentés: a kevesebb több! A cukorbetegeknek azt ajánlják, a süteményeket gyümölcscukorral édesítsék, mert ez lassabban emeli a vércukorszintet. A „normál” háztartási cukor egyébként egy rész szőlőcukorból és egy rész gyümölcscukorból áll, így nem emeli olyan intenzíven a vércukorszintet, mint korábban gondolták. A speciális édesítőszereket azonban manapság már nem ajánlják a cukorbetegeknek.

 

A látszólagos előnnyel, miszerint a gyümölcscukor anyagcseréje teljesen inzulintól függetlenül játszódik le, egy sor hátrány áll szemben. A gyümölcscukor nagy mennyiségű fogyasztása serkenti a zsírsavak szintézisét és növeli a testsúlyt. Ezen kívül megterheli a vérzsírokat és elősegíti a zsírmáj kialakulását. További hátrány, hogy a cukorhelyettesítőkben semmiféle vitamin vagy ásványi anyag nem található. Ezen kívül növelik a vér húgysavszintjét, ami köszvényes hajlam esetén problémás lehet. A gyümölcscukor számtalan élelmiszerben megtalálható, nemcsak a diabetikus ennivalókban, tehát akkor is fogyasztjuk ezt az anyagot minden hátrányával együtt, ha nem is tudunk róla.

 

Ha valami édesre vágyunk, itt is érvényes az a tanács, hogy a cukrot „becsomagolva”, azaz rosttal, fehérjével vagy zsírral kombinálva együk. A szinte pusztán cukorból álló gumicukor például nagyon intenzíven megterheli a vércukorszintet. Időnként ehetünk teljes őrlésű lisztből készült sütit, mézzel vagy nyerscukorral édesítve. Ezek jóval kevésbé megterhelőek a fehér liszt-cukor kombinációnál.

 

 

A zsír és a fehérje megnöveli a vércukrot és az inzulinszükségletet

Sokan nem tudják, hogy az ételek fehérje- és zsírtartalma is megnöveli az inzulinszükségletet. Ez a két tápanyag viszont jóval kisebb hatást gyakorol a vércukorszintre, mint a szénhidrátok.  Hatásuk azonban tartósabb. Ha például reggelire szalonnás rántottát eszünk, a vércukorszint a következő órákban fokozatosan emelkedik, akkor is, ha nem ettünk hozzá kenyeret. Ha valaki este grillezett kolbászt és húst evett, észreveheti, hogy másnap reggel a vércukorszintje magasabb, még ha kevés szénhidrátot fogyasztott is. A testnek azonban szüksége van szénhidrátokra. Ha túl sok zsírral és fehérjével etetjük, akkor ezek a tápanyagok szintén cukorrá alakulnak át, és ezzel megnövelik a vércukorszintet.

 

Ahogyan korábban, cukorbaj esetén ma is érvényes a tanács, hogy a tápanyagok legnagyobb mennyiségét rostokkal kombinált összetett szénhidrátok formájában vegyük magunkhoz. Bizonyos adatok arra utalnak, hogy a kicsit magasabb fehérje- és zsírarány és a kicsit kevesebb szénhidrát kedvezően hat bizonyos vérzsírokra és az étkezés után mért vércukorszintre.

 

A cukorbetegeknek azt ajánlják, a süteményeket gyümölcscukorral édesítsék, mert ez lassabban emeli a vércukorszintet

 

Abban mindenki egyetért, hogy naponta legalább 30, de inkább 40 g rostot kellene fogyasztanunk. Ehhez teljes őrlésű termékekre, sok zöldségre, hüvelyesre és gyümölcsre van szükségünk, ami a vitamin- és ásványianyag-szükségletünket is fedezi.

 

Az étlapot gazdagíthatják hidegen préselt olajak, magvak és diófélék. A bennük található zsírsavak pozitívan hatnak a vércukorszintre. Vizsgálatok igazolták, hogy például ha a kenyérhez néhány darab mandulát is megeszünk, akkor ez csökkenti a vércukorszint emelkedését.

 

Figyeljünk a zsírokra, de ne spóroljunk velük

Ha cukorbetegek vagyunk, tudatosan figyeljünk a zsírfogyasztásunkra, azaz jó minőségű, hidegen préselt olajakat válasz válasszunk, és lehetőleg kerüljük az állati eredetű zsiradékot. A megfelelő mennyiségű fehérje meghatározására sincs egyértelmű válasz. Rövid távon úgy tűnik, a fehérjegazdag diéták pozitívan hatnak a vércukorértékekre. Hosszú távon azonban olyan hátrányokkal járnak, mint a húgysavszint emelkedése vagy az általános elsavasodás.

 

 Két érett banán vagy 300 g szőlő erősen megemelheti a vércukorszintet

 


Amíg a tudósok eldöntik, a cukorbeteg étrendjét 45 vagy 55 százalékban alkossák-e szénhidrátok, illetve 20 százaléknál több vagy kevesebb fehérjét fogyasszon-e, addig nyugodtan lehet élvezni a teljes értékű, sok zöldséget tartalmazó kosztot. Ez gyorsabban elmulasztja az éhségérzetet és automatikusan kevesebb kalóriát, illetve szénhidrátot jelent.

 

Mozogjunk sokat, lazítsunk és fedezzük fel a szépséget

A táplálkozás mellett a mozgás is nagy befolyást gyakorol a vércukorszintre. Ezen kívül tanácsos kerülni az idegeskedést, mivel a test stresszhelyzetben adrenalint termel, ami emeli a vércukorszintet. Ezt persze nem könnyű megvalósítani, de relaxálni mindig lehet, meglátni az élet szép oldalait akkor is, ha nehézségekkel szembesülünk.

 

A fenti tanácsok nemcsak abban segítenek, hogy a vércukorértékeket kordában tartsuk, hanem pozitív hatást gyakorolnak a vérzsírértékekre és a testsúlyra is, két olyan tényezőre, ami 2-es típusú cukorbaj esetén általában gondot okoz. 1-es típusú cukorbajnál pedig teljes értékű, jórészt vegetárius táplálkozással teljesen normális vércukorértékek érhetők el.

 

2012-től betiltják a diabetikus élelmiszereket Németországban

Diétás termékekkel sok pénzt lehet keresni, mivel a normál termékeknél általában többe kerülnek. Az élelmiszeriparnak egyedül Németországban évi 130 millió eurós bevételt hoznak a diabetikus élelmiszerek. Ezen a területen azonban változás várható.

 

A német hatóságok úgy döntöttek, 2012-től betiltják azoknak az élelmiszereknek a gyártását, amelyeken a „cukorbetegek is fogyaszthatják” felirat szerepel. 2011 végéig még gyárthatók ezek a termékek, és 2012 végéig forgalmazhatók is. Mihelyt azonban a meglévő csoki-, keksz- és lekvárkészlet kifut, a gyártás leáll.

 


Tészták esetén tanácsos nemcsak a teljes kiőrlésűt választani, hanem al dente módon megfőzve kissé keményre hagyni

 

A diabetikus élelmiszerek „normál” társaiktól annyiban különböznek, hogy a gyártók a rendes háztartási cukrot bennük olyan cukorhelyettesítőkkel váltják ki, mint például a gyümölcscukor vagy a szorbit. Ezeknek az anyagoknak az anyagcseréje a szervezetben inzulinfelhasználás nélkül játszódik le. Ugyanakkor rengeteg bennük a kalória. A gyümölcscukorban nagyjából ugyanannyi, mint a normál cukorban, a szorbitban, a maltitban vagy az izomaltban körülbelül egyharmaddal kevesebb. Mivel azonban a legtöbb cukorpótló (kivéve a gyümölcscukrot, a xylitet és a maltitot) kevésbé édes, többet kell belőlük használni, ami megnöveli a kalóriabevitelt.

 

A cukorbetegeken nem segít, ha pusztán lecserélik a cukrot. Ezek az élelmiszerek viszont éppen ezt sugallják. A diabetikus élelmiszereknek ezen kívül számtalan további hátrányuk van: magasabb zsírtartalmuk miatt akár tíz százalékkal is több kalóriát tartalmazhatnak, mint hagyományos társaik. Ha valaki eleve túlsúlyos, akkor tehát különösen nem valók neki a diabetikus készítmények! Ezen kívül ezekben a termékekben nemritkán olyan egészségtelen hozzávalók találhatók, mint a fehér liszt vagy keményített zsírok.

 

A termékek egyetlen előnye, hogy ott áll rajtuk az a szám, ami segít a betegeknek meghatározni az inzulinszükségletet. Ehhez azonban jó fejszámolónak kell lenni. Létezik olyan diabetikus kenyér is, amelyben 100 g termék nem tartalmazhat 200 kcal-nál többet. Ehhez képest a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér kalóriatartalma 100 g-ban 205 kcal. A diabetikus kenyér kalóriatartalmát a folyadéktartalom megnövelésével érik el, ehhez olyan vízmegkötő anyagokat kevernek, mint a rizs vagy a korpa, esetleg teljes őrlésű lisztet adnak hozzá. Akkor már sokkal egyszerűbb eleve teljes őrlésű kenyeret venni.

Sz. Z. L.
XVII. évfolyam 5. szám

Címkék: cukorbetegség, diabétesz, diéta, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.