Betegségek A-tól Z-ig

Női egészség 55-ön túl

Anti- aging - Egészségstratégiák a hormonális viharok utáni évekre

    A változókort és tipikus tüneteit követő időszakra is vonatkozik a fela dat, hogy legyőzzük az öregedés  egészséggel kapcsolatos kihívásait. Manapság a nők átlagosan 80 évig vagy még tovább élnek. Ez azt  jelenti, hogy a menopauzát követően még viszonylag hosszú időszak áll előttük, amelyet minél jobb egészségi állapotban akarnak megélni. Ebben a tekintetben sok minden függ magától a nőtől, mivel a tudatos életmód és a megfelelő megelőző módszerek lényegesen hozzájárulnak ahhoz, ki hogyan érzi magát.


     

    A nők világszerte átlagosan hét évvel hosszabb ideig élnek, mint a férfiak. A panaszok  nélkül élt életet tekintve azonban már nem állnak ilyen jól. A nők számára a kihívás tehát abban rejlik, hogy szembenézzenek az előrehaladott évek problémáival, és a változást követő, nagyjából harmincévnyi időszakot testi és szellemi frissességük megőrzésével menedzseljék. A megoldást Kneipp tiszteletes már ismerte: ezt nem fehér vagy zöld  tablettáktól várhatjuk, hanem az egészséges életmódtól. Kneipp után szabadon ez a következő területeket érinti: mozgás, táplálkozás, oldottság, szellemi tevékenység, szociális kapcsolatok, spiritualitás. Ezek azok az oszlopok, amelyekkel jól megoldható az idősödés számos egészséggel kapcsolatos gondja.

     

    A testmozgás pozitív szerepét számtalan vizsgálat eredményei támasztják alá. A testi és  szellemi mozgékonyság nagymértékben a mozgástól függ. Emellett a mozgás a  tartórendszer stabilitásának megőrzése szempontjából is fontos. A nőket azonban a férfiaknál ötszörte nagyobb mértékben fenyegeti a csontritkulás miatt kialakuló csonttörés veszélye.

     

     

    A csontok egészségének megtartása szempontjából a mozgás az alfa és az ómega

    A csontok erősségének fiatalkori csúcspontja után a csonttömeg évről évre csökken. A fokozott csontvesztés, a csontritkulás következménye az időskori combnyaktörés lehet, ami a mozgékonyság elvesztését eredményezheti, illetve a fájdalmas csigolyatörés. Az  orvosok éppen ezért 55 éves kor fölött rendszeres csontsűrűségmérést javasolnak (az  ultrahang nem elég megbízható), hogy esetleges felgyorsult csontvesztés esetén be lehessen avatkozni kalciummal, D-vitaminnal, esetleg úgynevezett biszfoszfonátokkal, újabban stronciumbázison.

     

    Ettől függetlenül a lelki egyensúly megőrzése érdekében tanácsosnak tűnik a vér D-vitaminszintjének ellenőriztetése, illetve a napi 2000 nemzetközi egység D-vitamin szedése, főleg a sötét időszakokban. Naponta tartózkodjunk a szabadban, amikor bőrünket éri a napfény, ez gondoskodik a természetes D-vitamin-terme lésről. A csontok egészségének megőrzéséhez minden életkorban hozzátartozik a rendszeres mozgás és a lúgos táplálkozás. Heti 2-3 alkalommal tanácsos 30 perc tréninget beiktatni: kocogás, séta, sífutás. Emellett fontos a mozgékonyságot és az egyensúlyérzéket megőrző sport is, mint a jóga, a taj-csi, a csi kung.

     

     

    A cikk folytatását 2014. januári lapszámunkban olvashatják!

    M.L.
    XX. évfolyam 1. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. november

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.