Betegségek A-tól Z-ig

Nyomd meg a pontot!

Hetven fájdalompontot kell megtanulni az új módszer alkalmazóinak

A test bármely részén kialakuló fájdalom oka gyakran az izmok fokozott tónusa, az izom összehúzódása. Az LnB-Painless nevű holisztikus terápiás rendszer a fájdalommal összefüggő pontok nyomásával és speciális mozgásgyakorlatokkal e fájdalmakat gyorsan enyhíti, megszünteti. Ha megelőzésként végzik, a fájdalom kialakulásának sincs esélye. Az új fájdalomcsillapító technika kidolgozója Roland Liebscher-Bracht, akinek eredeti szakmája egyébként gépészmérnök, s gyermekkora óta ázsiai harcművészettel foglalkozott. A mérnök és a harcművész gondolkodásával közelítette meg hát a fájdalom jelenségét.


A mozgásszervi fájdalmak hátterében gyakran a feszes izmok állnak. A fájdalompont-presszúra rendszerében mindezt figyelembe veszik: a fájdalmat egyszerűen, pontnyomással szüntetik meg

 

A fájdalom figyelmeztető jel

A fájdalom nem betegség, hanem vészjelzés, amely felhívja figyelmünket: valami nincs rendben a szervezetben. Olykor valamilyen sérülés miatt jelentkezik, például ha megvágjuk vagy megégetjük magunkat, de ha a mozgásszervrendszerről van szó, a dolog másként fest. Egyeseknek porckorongsérve van, és egyáltalán nem éreznek fájdalmat, másokat szörnyű hátfájás kínoz és nincs porckorongsérvük. Ugyanez a helyzet az ízületi kopásokkal is.

 

Vázizomzatunkat egymással ellentétes mozgást végző izmok, illetve izomcsoportok alkotják, amelyek összehangoltan működnek – például a karok, a lábak hajlítását és nyújtását végző izmok. Ahhoz, hogy egy adott mozgást el tudjunk végezni, a hajlító izmoknak el kell ernyedniük, ha a nyújtást végző izmok összehúzódnak, illetve a nyújtó izmoknak kell elernyedniük, amikor a hajlító izom összehúzódik.

 

Ez meglehetősen egyszerűnek tűnik, de sajnos ez a mechanizmus nem mindig működik tökéletesen. Főként ülő életmódunk, a helytelen vagy kevés mozgás és a sok stressz miatt izmaink tónusa megváltozik, az izmok idővel összehúzódnak és megkeményednek. Ez más struktúrákra nyomást gyakorol, például a gerincoszlop porckorongjaira vagy az ízületekre.

 

A Liebscher-Bracht-féle kezelés lényege, hogy bizonyos fájdalompontokat keres a páciens testén: ezek a „szabad idegvégződéseknél”, az inak és csontok találkozásánál helyezkednek el (piros körrel jelölve). Feladatuk az inak védelme a túlterheléstől

 

Amikor a nyomás elér egy bizonyos mértéket, ami már veszélyezteti a nyomás alá került szöveteket (ízületet, porckorongokat), testünk figyelmeztető jelzést bocsát ki: megfájdul a hátunk vagy a térdünk, attól függően, hogy mely izomcsoport feszül folyamatosan. Ha azonban az érintett izmokat sikerül ellazítani, a test kikapcsolja a figyelmeztető jelzést.

 

Az inak és a csontok találkozásánál ún. „szabad idegvégződések” helyezkednek el. Ezek az inakat a túlterheléstől védik, méghozzá úgy, hogy folyamatosan „mérik”, érzékelik az izmok feszességét. Ha az izmok tónusa, feszessége túl nagy, idegi impulzust adnak le, aminek hatására az izom ellazul. Ezt az impulzust manuálisan is kiválthatjuk, ha a megfelelő pontokra kb. két percen át nyomást gyakorolunk. 

 

 

LnB-Painless – egyre népszerűbb terápia

Az orvosoknak, természetgyógyászoknak és fizioterapeutáknak a „fájdalompont-presszúrának” is nevezett LnB-Painless módszer elsajátításához összesen 70 fájdalompontot kell megtanulniuk ábrák és kis méretű csontvázmodellek segítségével. Ezután a gyakorlatban, egymáson is megtanulják megtalálni és kezelni a fájdalompontokat. Ezek nem véletlenül kapták a nevüket, ugyanis akut esetben már a legkisebb érintésre is erős fájdalommal reagálnak. Ennek ellenére két percig olyan erős nyomást gyakorolnak rájuk, amit a páciens még éppen el tud viselni. 

 

A pontnyomásos kezelés számos panaszt enyhít: például a merev vállakat, de a kicsinyek nyaki merevségét is

 

A módszer akkor nem hatásos, amikor beteg szervek kisugárzó fájdalmaival állunk szemben. A háton tapasztalt fájdalmak hátterében állhatnak például nőgyógyászati vagy emésztő-szervrendszeri problémák, esetleg vesekő, húgyúti fertőzés vagy aorta aneurizma, de akár szívbetegség is. Liebscher-Bracht visszaemlékszik egy idősebb páciensre, aki a mellkasi gerincszakaszon tapasztalt hátfájdalmakat. A fájdalompont-presszúra eredménytelennek bizonyult, ezért elővigyázatosságból kardiológushoz küldték, aki azonnal kórházba szállíttatta a beteget.

 

Előfordulnak különleges esetek is, mint például egy 8 éves kislányé is, aki csak lábujjhegyen volt képes járni és állni. Ezt a panaszt a fej és a nyaki gerinc találkozási pontjának problémája váltotta ki, ugyanis a nyaki gerinc felső szakaszának szimmetriahibája az egész testtartásban és a gyermek viselkedésében is zavart okozhat. A nyakcsigolyák helyretételét követően normalizálódott a kislány viselkedése, de a lábujjhegyen járás és állás megmaradt. Egyetlen orvos sem tudott segíteni a gyermeken. Két LnB-terápiás kezelés után végre normálisan jár, mozgása egyre ügyesebb.

 

A terápiás program részét képezik a nyújtások is

A pontnyomás azonban csak az első lépése a terápiának. Hogy a panaszmentesség tartós legyen, a megrövidült, feszes izmokat nyújtani is kell. E célt szolgálja egy sor nyújtásos gyakorlat, amelyet a páciensnek a kezelést követően kell végeznie. Hátfájdalmak esetén például a legfontosabb a mellkas és a has izmainak nyújtása; sőt ez sokkal fontosabb, mint a hátizmok erősítése. Amikor egész nap az íróasztalnál ülünk és gyakran érzünk fájdalmat a lapockáink között, a következő gyakorlattal enyhíthetjük a panaszt: Álljunk a sarokba, arccal a fal felé.

 

Aki egész nap az íróasztalnál ül, rendszeresen végezzen izomlazító gyakorlatokat

 

A karokat oldalra nyújtjuk, kb. 30 fokkal vízszintes fölé tartva. Két kézzel a falnak támaszkodva a testünket finoman a fal felé nyomjuk, kb. két percig. Közben a nyújtás hatására enyhe húzódást kell éreznünk a lapockák között. Semmiképp sem szabad olyan erős nyomást kifejtenünk, hogy a húzó érzés kellemetlen fájdalomba menjen át. Néhány ismétlést követően tapasztalni fogjuk e gyakorlat jótékony hatását: a hátfájdalmak megszűnnek. Megfelelő nyújtógyakorlatok léteznek más izomcsoportokhoz is. Összesen 28 nyújtógyakorlat létezik, amelyeket a páciensek panasztól függően elsajátítanak.

 

Ami ezeket a nyújtásokat a hagyományos strechingtől megkülönbözteti, a mozgások lefolyása. Először az izmokat aktívan nyújtják, majd passzívan is rásegítenek – kézzel, a fallal vagy a padló segítségével, ezzel erősítve a nyújtó hatást. Ezután az izmot a nyújtással szemben meg kell feszíteni, méghozzá olyan hosszan, amennyire csak lehetséges, majd megint ellazítani, ami alatt az izmot passzívan nyújtják. Végezetül ismételt aktív nyújtás következik, hogy az izom és az ízület új hatókörét megerősítsék.

 

E folyamat segítségével nem csak nyújtják, de az izometrikus feszítéssel erősítik is az izmot. Mivel a mozdulatokat nagyon lassan, tudatosan csak a fájdalomküszöbig fokozva kell kivitelezni, a sérülés veszélye nem áll fenn. A gyakorlatok különlegessége, hogy nyújtás és erősítés egyaránt szerepel benne, de a fő hangsúly a nyújtásra helyeződik.

 

 

LnB-Motion – hogy izmaink lazák maradjanak

Ha izmainkat sikerült megnyújtanunk, Liebscher-Bracht mozgásgyakorlatokat javasol, amelyeket LnB-Motion néven foglalt össze. Ezek hivatottak megakadályozni, hogy izmaink ismét megrövidüljenek – persze csak ha a gyakorlatokat rendszeresen végezzük. Természetesen ezek a mozgássorok kiválóan alkalmasak a panaszok megelőzésére is, hatásukra ugyanis izmaink nem tudnak megrövidülni, tehát a fájdalom lényegi oka nem fejlődhet ki.

 

Mozgásgyakorlatokat és nyújtásokat párosan is végezhetünk

 

Léteznek erősítőgyakorlatok is, partnerrel együtt végezve, aki úgymond a fitnesztermi edzőgépek élő megfelelőjeként szolgál. Egy vizsgálat szerint a test merevségével arányosan rossz az egyén artériáinak állapota is. Minél merevebbek vagyunk, annál keményebbek ereink falai és annál nagyobb egy érrendszeri katasztrófa veszélye is. A nyújtásokkal elért javulás hatására viszont az artériák falának állapota is javul.

 

Az LnB-Motion rendszer ideális kiegészítése lehetne az iskolai tornaóráknak is, ugyanis e gyakorlatokkal kiválóan ki lehetne egyensúlyozni a mozgáshiányos életmód és az egyoldalú terhelés káros hatásait. Ennek megfelelően Lieb-scher-Bracht most egy gyerekeknek szóló mozgásprogram kifejlesztésén dolgozik.

 

 

Fájdalomcsillapító gyakorlatok az irodában

A következő gyakorlatok egy összetett gyakorlatsor részeit képezik. A bemutatott három gyakorlat jól szemlélteti, mennyire egyszerűek, ugyanakkor segítenek azokon, akik a hát alsó részének fájdalmaitól szenvednek. Óvatosan, finoman végezzük a gyakorlatokat, hogy megtapasztaljuk, valóban kellemesek-e és jót tesznek-e. Ha bizonytalan, kérje orvosa, gyógytornásza segítségét. Aki porckorongsérvben szenved, műtéten esett át vagy a gerincoszlopa lemerevedett (vagy műtétileg merevítették), előzetesen feltétlenül kérje ki orvosa véleményét.

A hasizomzat nyújtása

Ez a gyakorlat az alsó háti fájdalmakat enyhíti. Azokra az izmokra hat, amelyek az ülő életmód hatására rendkívüli mértékben összehúzódnak. Mivel mindkét oldalra egyaránt hat, egyszerre csak egyet kell belőle elvégezni.

 

Hasgyakorlat

 

 

Álljunk egyenesen, vállszélességű terpeszben, a bal láb egy lépéssel előrébb. Lassan hajlítsuk a törzset hátrafelé, közben a medencét toljuk előre, míg a nyújtás hatására a hasunkban, a jobb lágyékban vagy a hát alsó részén meg nem jelenik az enyhe húzó érzés. Attól függ, hogy érezzük magunkat ebben a testhelyzetben, a fájdalom 5–9,5 fokozata közötti állapotban tartsuk a pozíciót (10-es skálán). Közben figyeljünk rá, hogy az ágyékot ne homorítsuk. Tartsuk ki a testhelyzetet 1,5-2 percig, közben próbáljuk tovább fokozni a nyújtást.

A mély hátnyújtó izmok ellazítása

Nyújtás alsó háti fájdalmakra, különösen, ha a fájdalom egyoldalú. Porckorongproblémák esetén az előző gyakorlatot egészíti ki. Üljön egy szék peremére, majd nyújtsa ki egyenesen a jobb lábát, közben lábfejét feszítse hátra. Most csípőből hajoljon előre, egészen addig, míg a térdhajlatban, majd a törzsnél az ágyéki gerincben is feszítést érez. Állapottól függően a fájdalom szintje 5–9,5 legyen. A térdhajlatban a nyújtási fájdalom nyugodtan lehet 9,5 fokozatú. Tartsa a testhelyzetet 1,5-2 percig.

 

Hátgyakorlat

Az alsó háti szakasz mozgékonyságának javítása

Olyanoknak ajánlott, akiknek a hát alsó szakasza, illetve a csípőízülete korlátozott mértékben mozgatható. Foglaljon helyet egyenes törzzsel egy széken. A jobb lábat feszítse a bal combra, lehetőleg vízszintes helyzetben (lásd a képet). Ekkor csússzon egészen hátra, míg a széktámla teljesen egyenesre nyomja a gerincét, vagy hajoljon előre, míg fokozódó feszítést érez a farizmaiban vagy a lábában. Próbálja meg a törzsét kezdettől fogva egyenesen tartani. Ha eleinte a jobb lábszárat nem sikerül vízszintesben tartani, naponta gyakoroljon és törekedjen a teljesen horizontális pozíció elérésére. A nyújtást tartsa ki 1,5-2 percig.

 

Farizomgyakorlat

 

A nyújtó hatás tovább fokozható, ha a törzsét enyhén előredönti. Közben fogja meg jobb kezével a jobb térdét, bal kezével pedig a jobb lábfejét, és húzza magát enyhén előre. Lehetőség szerint mindkét lábbal végezze a gyakorlatot, tehát a fájdalmas és a fájdalommentes oldalt egyaránt. Ha nincs elég ideje, csak a fájdalmas oldallal végezze a gyakorlatot.

- vörös -
XVII. évfolyam 6. szám

Címkék: fájdalomcsillapítás, fájdalomcsillapító gyakorlatok, fájdalompontok, holisztikus gyógymódok, mozgásszervi fájdalmak

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.