Betegségek A-tól Z-ig

Premenstruációs szindróma

A menzesz előtti napokban sokan érzik szükségét a visszavonulásnak, a nyugalomnak

A menstruáció előtti napokban sok nő úgy érzi, mintha személyisége megkettőződött volna: egyesek hirtelen ingerültté válnak, másokra rátör a búskomorság. Ehhez fizikai tünetek is társulhat­nak: hátfájás, fejfájás, alhasi fájdalmak és emlő­feszülés. A panaszok hátterében általában a női nemi hormonok arányainak változása áll. Ez a felborult egyensúly azonban tartósan visszaállít­ható természetes gyógymódokkal.


 

A premenstruációs szind­róma (rö­viden PMS) egy sor, igen változatos tünetben nyilvánulhat meg az ovuláció és a menstruációs vérzés megindulása közötti idő­szak­ban. Minden ciklus kezdetén az agyban terme­lődő transzmitterek hatására a petefészkekben petesejtek terme­lődnek. A petesejtet egy apró hólyag veszi körül, amely védi és táplálja. Ez az ún. follikulusz (tüsző) folyama­tosan növekszik, érik, közben az ösztradiol nevű hormont termeli. Utóbbi a női szervezetben különböző helye­ken termelődő ösztrogének egy fajtája. Az ösztradiol a vérbe kerül, hogy többféle feladatát elvégezze: megvastagítja a méhnyálkahártyát, stimulálja az emlőmirigye­ket, visszatartja a sót és a folyadékot a szövetekben, gyarapítja a zsírszövetet, termeli a hüvelyi folyadékot és fokozza a nemi örömérzetet.

 

A tüszőrepedés után a petesejt megkezdi 4-5 napos vándorlását a petevezetőn, egészen az anyaméhig. A felrepedt tüsző ott marad a petefészekben és átalakul sárgatestté, amely egyrészt elkezdi termelni a progeszteron nevű hormont (amit sárgatesthormonnak is neveznek), másfelől gondoskodik róla, hogy továbbra is elegendő ösztradiol termelődjön. A progeszteron bizonyos szempontból az ösztradiol ellenlábasa, és a következő feladatokat látja el: a megvastagodott méhnyálkahártya megtartása a petesejt megtermékenyülésének előkészítése érdekében; energiát termel az elraktározott zsírdepókból, védi az emlőmirigyeket a csomóképződéssel szemben, véd a méhrákkal szemben, erősíti a csontállományt, vizelethajtó, valamint kedélyjavító szerepe is van.

 

Ha a petesejt nem termékenyül meg, 12-14 nappal a tüszőrepedés után csökken mindkét hormon termelődése, és a sárgatest fokozatosan elsorvad, felszívódik. Ennek hatására romlik a megvastagodott méhnyálkahártya vérellátása, és a nyálkahártya lelökődik, kiürül menstruációs vérzés formájában.

 

Amennyiben a hormonok közötti "munkamegosztás" harmonikus és zavartalan, a kedélyállapot és a fizikai közérzet jó, kiegyensúlyozott. Sajnos ez nem mindig van így.

 

Előfordulhat, hogy nem termelődik elegendő progeszteron, így az ösztradiol jellegzetes hatásai felülkerekednek. Ezt a folyamatos stressz nagyban előidézheti, hatására ugyanis megemelkedik a prolaktin nevű (a tejtermelést elősegítő) hormon, valamint a stresszhormonként is ismert kortizol szintje. Ha ez magas, mindkettő képes megzavarni az említett két ciklusszabályzó hormon termelődését. A havi vérzés előtti napokban gyakoriak a hátfájdalmak, a fejfájás, valamint az alhasi fájdalmak. Ilyen esetekben érdemes megpróbálkozni a következő módszerrel:

 

a Na7 Schüssler-só (Magnesium phosphoricum D6) 10 tablettáját oldjuk fel egy nagy csésze forró vízben, az oldatot apró kortyonként igyuk meg. E mellett alkalmazhatunk homeopátiás fejfájás elleni szereket is.

 

A PMS mellékhatásaként olykor megfigyelhető az alvást befolyásoló melatonin nevű hormon szintjének csökkenése. A melatonint a tobozmirigy termeli, de e mirigy működését károsan befolyásolhatja az elektroszmog is. Ügylejünk tehát, hogy a trafóval felszerelt halogénlámpák, az ébresztőrádiók, televíziók, zsinór nélküli "vezetékes" és mobiltelefonok ne legyenek a hálószobában. Az ágy közelében található hálózati dugóaljzatokat érdemes szakember által felszerelt kapcsolóval feszültségmentesíteni. Az említett készülékeket más helyiségben helyezzük el, és a vezeték nélküli WLAN internetkapcsolatot lehetőleg éjjelre teljesen kapcsoljuk ki. Ha ezt megtettük, és az alvás még mindig nem megy, igyunk golgotavirágból (Passiflora incarnata), komlóból (Humulus lupulus) készült teát vagy gyógyhatású készítményt az alvás elősegítésére

 

 

Teareceptek

Vízhajtó tea

Azonos mennyiségű nyírfalevelet, csalánt és mezei zsurlót keverjünk össze. A keverékből egy púpos teáskanálnyit leforrázunk egy csésze vízzel, 10 percig lefedve állni hagyjuk. A délelőtt folyamán két-három csészényit igyunk meg.

 

A havi ciklust szabályozó tea

Összetétele a ciklus első felében, a tüsző­re­pedésig: 40-40 g málnalevél, rozmaring, ürömfű, bodzavirág, zsálya. A ciklus második felében, a menstruációs vérzés napjáig: 40-40 g palástfű, cickafarkfű, csalán. A fűkeverékből egy teáskanálnyit forrázzunk le egy csésze vízzel, 10 percig lefedve hagyjuk állni, majd napi háromcsészényit igyunk meg.

 

Az ösztrogének lebontását végző májat B6-vitaminnal és magnéziummal kell támogatni munkájában. Ezzel összefüggésben érdemes megjegyezni, hogy a csokoládé iránti farkaséhség hátterében gyakran magnéziumhiány áll, ami a vérben ki is mutatható. A premenstruális szindróma kezelésének keretében érdemes napi 200-400 mg magnéziumot és 50-200 mg B6-vitamint szedni. Ezeket a dózisokat a tüszőrepedéstől kezdve kell szedni a vérzés megindulásáig.

 

Ajánlatos zsírban szegény ételeket fogyasz­tani - a környezeti mérgek főként a zsír­szö­vetekben raktározódnak - és ballasztanya­gokban gazdagon táplálkozni. A ballaszt­anyagok ugyanis megkötik a belekben az ösztrogéneket. Csökkentsük az állati eredetű termékeket, a finomított cukrot (kristálycukor) és a finomlisztet. A rendsze­res testmozgás (hetente legalább háromszor 20 perc gyors kerékpározás vagy gyaloglás) és a teljes értékű táplálkozás segít a hormo­nális egyensúly helyreállításában és meg­őrzésében. Sok nő érzi jobban magát, miután tartózkodik a koffeintől.

 

A lehetséges (és sajnos olykor elkerülhetet­len) környezeti mérgekre való tekintettel fontos elegendő mennyiségű folyadékot inni. A méregtelenítésben hasznos lehet a szaunázás, ami ugyanakkor meggyorsítja az anyagcserét is.

 

A különféle relaxációs technikák, mint a jóga, az autogén tréning vagy a meditáció, szintén fontosak. A hétköznapok rohanásában ezek a pihenés és a lelki egyensúly üdítő oázisai. A menzesz előtti napokban sokan érzik szükségét a visszavonulásnak, a nyugalomnak és a pihenésnek. Ez ellentétben áll napjaink teljesítményorientált, loholó életmódjával. Ezért fontos a vérzés megindulása előtti napokban az elcsendesedés, a pihenés és az erőgyűjtés.

- vörös -
XV. évfolyam 5. szám

Címkék: gyógytea receptek, havi vérzés, menstruáció, PMS, premenstruációs szindróma

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.