Betegségek A-tól Z-ig

Salaktalanítás házilag

Salakanyagoknak nevezzük a kötőszövetekbe lerakódott savakat és fehérje-alkotóelemeket, a zsírszövetekben elraktározott nehézfémeket, környezeti mérgeket (pl. permetezőszerek), gyógyszerek maradványait, de a vér és a nyirokfolyadék összetételének megváltozását is e témakörbe sorolhatjuk.


A salaktalanítás iránti igény főként akkor jelentkezik, amikor valakinek panasza van. A beteg érzi, hogy valami nem úgy működik a szervezetében, mint eddig, ezért változtatni óhajt addigi életvitelén.

 

A következőkben ajánlott ún. akut salaktalanítást az orvosi kezeléssel párhuzamosan is elkezdhetjük, így támogatva a terápiát. Ebben az esetben ajánlatos átmenetileg, kb. 2-4 hétig csökkentett kalóriatartalmú ételeket fogyasztani.

 

A kúra alatt teljes mértékben tartózkodni kell az élvezeti mérgektől: a nikotintól, kávétól, a fekete teától, a cukortól és az alkoholtól.

 

Étkezésre ajánlottak az egyszerű, sószegény, lúgosító hatású, főként növényi alapanyagú ételek: a hajában főtt krumpli, a köles vagy a rizs párolt zöldséggel, a zöldséglevesek, a gyógynövények (csalán, pitypanglevél, medveszőlő), a friss gyümölcs vagy kompót, saláták, hüvelyesek.

 

Tartózkodni kell a konzervektől, készételektől, a kolbászféléktől (szalámitól is), felvágottaktól és az állati eredetű fehérjéktől.

 

Naponta két-három liter folyadék, buborékmentes ásványvíz, gyógytea (csalán, pitypanglevél és -gyökér, édeskömény, ánizs, konyhai kömény, édesgyökér) fogyasztása segíti a veseműködést.

 

A bélműködés serkentésére ajánlott a naponta végzett beöntés, székrekedés esetén a colon-hidroterápia, és átmenetileg keserűsó alkalmazása (hetente egy-két alkalommal, reggel 1-2 púpos teáskanálnyit 2,5 dl meleg vagy langyos vízben feloldva).

 

 

Csökkentett kalóriatartalmú étrenddel mozgósíthatók az energiatartalékok

A csökkentett kalóriatartalmú, lúgosító étrend (1200-1500 kcal/nap) hatására csökkenthetők a test zsírtartalékai és a fehérjelerakódások. A kötőszövetekben elraktározódott salakanyagok kioldódnak, és a kiválasztó szervrendszereken keresztül távoznak a testből. A salaktalanítási folyamatot elősegítik a nyirokrendszerre ható homeopátiás készítmények és a gyógynövények, mint pl. a máriatövis, amely a máj méregtelenítő munkáját segíti, valamint a lúgosító hatású készítmények (pl. Basica). A rendszeres, hetente végzett szaunázás számos egyéb pozitív hatása mellett a bőrön keresztül is ösztönzi a salaktalanítást.

 

Tartós salaktalanítás vitalizáló életmóddal

Tartós eredményt azonban csak az életmód átalakításától várhatunk. Ennek lényege a helyes és tudatos táplálkozás, a moderált, rendszeres testmozgás, az ösztönző szociális kapcsolatok és a pozitív stressz, amelyek jótékony hatást gyakorolnak a testre és a szellemre egyaránt.

 

A legkülönfélébb, gyakran már követhetetlen, olykor egymásnak ellentmondó étrendek és diéták ellenére elmondható, hogy a teljes értékű, biológiai étrend az egészséges táplálkozás alapja. Fontos, hogy energiamérlegünk kiegyensúlyozott legyen, vagyis ne együnk többet, mint amennyit a nap folyamán elégetünk.

 

 

Fontos a nyers és a főzött ételek megfelelő aránya

Ajánlatos rendszeresen csökkentett kalóriatartalmú napokat tartani, amikor például csak gyümölcsöt, zöldséget vagy rizst fogyasztunk. Az emészthetőség szempontjából egyénileg kell megszabni az arányt a nyers és a főtt ételek között. Ez legalább olyan fontos, mint a lassú evés és az alapos rágás. A cukrot, az alkoholt, az élelmiszer-adalékokat és a tartósítószereket zárjuk ki az étrendünkből. Állati eredetű fehérjéket csak kis mennyiségben fogyasszunk. Élelmiszereink ökológiai termesztésből származzanak.

 

Hetente négy-öt órát mozogjunk, és lehetőleg állóképességet fejlesztő mozgásformát válasszunk. A mozgás a vér- és nyirokkeringés fokozásával, a légzésfrekvencia növelésével, az anyagcsere gyorsításával, enyhe verejtékezéssel segíti a méreganyagok kiválasztását a szervezetből. A civilizált országokban naponta kb. 800 métert tesz meg egy átlagpolgár – s ez kevés. A testmozgásnak a salaktalanításban játszott szerepét sokan alulbecsülik, pedig sokkal hatásosabb, mint számos terápiás eljárás. Naponta 30 perc mozgás a szabadban nem csupán a méregtelenítést serkenti, de a jó fizikai és lelki közérzetet is biztosítja.

 

Alakítsunk ki megfelelő életritmust

A természetes gyógyítás további fontos pillére a rendterápia, amelynek lényege a rendszeresség, valamint a lazítás és erőfeszítés ritmikus váltakozása. Az időbeosztás hiánya, az állandó rohanás nem teszi lehetővé a rendszeres sportot, a nyugodt étkezést és a pihenést. Folyamatosan stresszben élünk, nem érezzük jól magunkat, és szeretnénk mielőbb kiszabadulni ebből a mókuskerékből.

 

Természetesen nem egyszerű a megszokott napi ritmust újraformálni, hiszen foglalkozásunk és külső kötelezettségeink nagyban meghatározzák időbeosztásunkat. Inspiráló lehet egy workshop, ahol két óra alatt, ellazult légkörben megbeszélhetjük munkatársainkkal, barátainkkal, családunkkal új céljainkat, és az ezek megvalósításához szükséges utat, módokat. Ajánlatos ezekről naplót készíteni. Ha végül sikerült az ily módon átalakított életritmust tartósan megvalósítani, több vitalitás, életöröm és kevesebb panasz lesz a jutalom.

 

A léleknek és a szellemnek is meg kell szabadulnia terheitől

A testi salaktalanítás mellett a szellemi-lelki méregtelenítés is döntő fontosságú. A megoldatlan konfliktusok, az évek óta fennálló problémák sokkal jobban befolyásolják viselkedésünket, mint gondolnánk. De a táplálkozásunk is híven tükrözi lelkiállapotunkat. Ilyenkor a meditációs és a lazító gyakorlatok sokat segíthetnek. 

- tamás -
XIV. évfolyam 9. szám

Címkék: házipatika, méregtelenítés, salaktalanítás, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.