Betegségek A-tól Z-ig

Stresszellenes praktikák


 

A stressz biológiai reakció, amely abból a szubjektív érzésből keletkezik, hogy túlterheltnek érezzük magunkat. A stressz nagymértékben függ az egyén stresszprofiljától. Ez azt jelenti, hogy mindenkinél más körülmények, dolgok, események váltják ki a stresszt. Ami az egyik emberben erős feszültséget vált ki, arra a másik fittyet hány, vagy inkább pozitív módon motiváltnak érzi magát tőle. Túlterheltség esetén testünk stresszhormonokat termel, amelyek rövid távon mentális, szellemi teljesítményfokozódást eredményeznek. Ez a pozitív hatás azonban rövid ideig tart, ezután a teljesítmény gyorsan zuhan.

 

Léteznek különféle stressztípusú emberek. Az egyiknek a szívét támadja meg, a másik embernél a stressz inkább a gyomrot vagy az epehólyagot érinti érzékenyebben. A gyomrunkat akkor támadja a stressz, ha valamit nem tudunk megemészteni. Szívünkre akkor vesszük a dolgokat, ha azok érzelmileg érintenek bennünket. Ha epénkre mennek a dolgok, akkor gyakran mérgesek vagyunk, bosszankodunk valamin, anélkül, hogy ennek feltétlenül tudatában lennénk.

 

A negatív és a pozitív stressz közötti különbséget a mennyiség, a reakció erőssége határozza meg. Ez pedig nem feltétlenül a kiváltó októl, hanem attól függ, hogyan tudunk megbirkózni a stresszhelyzetekkel. Egy kevés stresszre – más néven motivációra – mindenkinek szüksége van, ezt eustressznek nevezzük. Ha azonban túl sok az izgalom, distresszről beszélünk. Utóbbi jelentősen hozzájárul a betegségek kialakulásához, megrövidíti életünket.

 

Természetesen okozhatunk magunknak stresszt azzal, hogy sokat töprengünk, morfondírozunk. De csak akkor, ha ezzel nem jutunk megfelelő eredményre. A gondolkodás, ha gyümölcsözik, nem stresszt, hanem örömöt, sikerélményt okoz. A pozitív gondolkodás tehát segíthet abban, hogy elkerüljük a stresszt. Ilyesmire gondoljunk: „Ez sikerülni fog!”

 

Az aranyhalak kecses mozgása ihlette meg a csi-gép feltalálóját

 

Az antistressztréningre sokféle lehetőségünk van. Itt van például a jóga, az autogén tréning, a neurolinguisztikai program (NLP) vagy a meditáció. Ezek a módszerek abban segítenek, hogy pillanatnyilag jobban elboldoguljunk a stresszhelyzetekkel. A valódi segítséget a megfelelő életvitel jelenti. A megfelelő időbeosztás, valamint az az alapvető hajlandóság, hogy ne akarjunk egyszerre túl sokat és ne hagyjuk magunkat mások által nyomás alá helyezni.

 

A mentális tréning mellett a leghathatósabb segítség a megfelelő életfelfogás. Például annak felismerése, hogy az előttem álló probléma mindössze egy a számtalan gond közül, amelyeket korábban megoldottam, és ez a mostani is hamarosan a múlté – megoldódik, mint eddig mindegyik. A jövőben még sok problémával fogok szembesülni, új élethelyzetekkel, feladatokkal, amelyek a fejlődés motorjai. Nélkülük nem lenne fejlődés, haladás.

 

A problémák az élet ajándékai, amelyekkel a sors bókol képességeimnek, hogy képes legyek megoldani őket. Ha valaki eljut erre a felismerésre, nem hozza ki szinte semmi a sodrából, nem éri pusztító stressz, jöhet bármi, a helyes életfelfogás birtokában mindennel képesek vagyunk megbirkózni. Fontos, hogy betartsuk a következőt: „Mindent szépen sorjában.”

 

Wellnessz 5 percben: csi-gép

Fekve pihenni, ellazulni és edzeni minden erőlködés nélkül. Lehetséges ez? Igen, ez a titka a csi-gépnek, amely gombnyomásra egy aranyhal harmonikus mozgásával stimulál.

 

A csi-gép az egyik legsikeresebb wellness- készülék világszerte. 1993-ban történt bemutatása óta 1,5 millió darab talált gazdára. Feltalálója, a japán orvos, dr. Shizuo Inozue 38 évig praktizált, tapasztalatai alapján alkotta meg a készüléket. Évtizedekig folytatott kutatásai meggyőzték róla, hogy sejtjeink oxigéntartalmának változása dönti el, megbetegszünk-e vagy egészségesek maradunk.

 

A csi-géppel egyszerűen fokozható, növelhető az életenergia

 

Ez egyben az általa kifejlesztett berendezés különlegessége. Míg ide-oda ingatja testünket, fokozódik sejtjeink oxigénellátása, erősödik a csi (életerő). Számos tanulmány igazolja a készülék testre, lélekre és szellemre gyakorolt pozitív hatását. A lábak gépi ingatása az egész szervezetet stimulálja, egész testre kiterjedő masszázshoz hasonlóan. Ezáltal feloldódnak az energetikai blokádok, és mobilizálódnak a szövetekbe lerakódott salakanyagok.

 

Az ötlet egészen véletlenül jött, amikor Shizuo doktor egy tóban úszkáló aranyhalakat figyelt. Kecses, hullámzó mozgásuk adta a mintát, amelyet a csi-gép előidéz az embernél. A kezelés különlegessége, hogy az egész test egy nyolcas formájában mozog, a 8-as alak kereszteződése pedig pontosan a test közepén helyezkedik el, a napfonat területén – ami a távol-keleti orvoslás szerint egyik legfontosabb energiaközpontja testünknek.

 

Vannak felhasználók, akikben a lábak ideoda lengetése a lelkükben amúgy is jelen lévő idegességet, nyugtalanságot felerősíti. Éppen ezért a kezdőknek ajánlott mindössze 5 perces időkkel kezdeni, és fokozatosan növelni az időtartamot. A készüléket terhesség, lábtrombózis és porckorongsérv eseteiben tilos használni.

 

 

Kavicsos lábfürdővel stimuláljuk reflexzónáinkat

A meleg lábak egészségünkre gyakorolt pozitív hatása ősidők óta ismert. Már a 30-as években a természetes módszereket alkalmazó orvosok megállapították, hogy a hideg láb hatására az agy és a belső fül hőmérséklete fél Celsius-fokkal, a garatban pedig két egész Celsius-fokkal csökken. Nem kétséges, hogy mindez fontos hatást gyakorol egészségünkre és közérzetünkre.

 

A talpakon rendkívül sok apró hajszálér és idegvégződés található, amelyek távoli testrészekkel állnak kapcsolatban. Krónikusan hideg lábak esetén ezek a kapcsolatok nem jól működnek. Ilyen esetekben segíthet a kavicsos lábfürdő.

 

Ehhez szükségünk van egy nagyobb műanyag tálra, amelyben kényelmesen elfér mindkét láb egymás mellett. Szükségünk van még 3-5 cm átmérőjű lekerekített kavicsokra. Fontos, hogy a kavicsok ne legyenek élesek, hegyesek, nehogy sérülést okozzanak.

 

A tálba két réteg kavicsot töltünk, majd az egészre meleg vizet öntünk. Mezítláb a tálba állunk és helyben lépkedünk, hogy ezzel maszszírozzuk a talpunkat. Fontos, hogy a víz ne lepje el egész lábfejünket, csak a talpunkat érje. A kezelés hatására javul a vérkeringés.

 

A lábfürdőt nem lehet túlzásba vinni, szükség szerint végezhetjük, de általában ajánlatos legfeljebb 4-5 percig folytatni. Utána húzzunk meleg gyapjúzoknit, hogy a hatás tovább tartson. A kezelést gyerekek is végezhetik. 

 

 

A lélegzet felszabadító ereje

Minden lélegzetvétellel oxigént veszünk fel és szén-dioxidot adunk le. Ez életfontosságú folyamat, amely nélkül mindenki néhány perc alatt meghalna. Ráadásul a lélegzés útján képesek vagyunk megtalálni a belső harmóniát és egészségünket is.

 

Meditáció a légzés segítségével

E gyakorlat az egyik legalapvetőbb meditációs technika. Egyrészt tiszta, összpontosított figyelmet, biztosít, másfelől egész testünket éltető oxigénnel árasztja el.

 

 

Üljünk le kényelmes testhelyzetbe, egyenes háttal, szemünk behunyva, a kezek a combon nyugszanak. Figyeljük a légzéskor ki- és beáramló levegőt. Belégzéskor gondoljunk a következőre: „Tisztaságot lélegzem be.” (Ha idegesek vagyunk: „Nyugalmat lélegzem be.”) Kilégzéskor képzeljük el, hogy negatív gondolatok és salakok hagyják el testünket. Egy idő után variálhatjuk is a gyakorlatot: „Negatív gondolatokat lélegzem ki.”

 

Lótuszülés

E gyakorlat erősíti a hátat, kitágítja a mellkast, elmélyíti a légzést, megnyugtatja a szellemet és a lelket. Üljünk törökülésbe csukott szemmel. Tenyerünket tegyük össze a mellkas előtt, mintha imádkoznánk. Belégzés közben a kezünket emeljük a fej fölé. Kilégzés közben a két tenyér eltávolodik egymástól, nagy ívben leengedjük mindkét kezet, a mellkas előtt ismét összeérintjük tenyerünket.

 

Váltólégzés

A gyakorlat ellazítja a szellemet, megnyugtatja a lelket és erősíti a koncentrációt. Üljünk törökülésbe, a bal kéz a térden nyugszik, a mutatóujj és a hüvelykujj ujjbegye érintkezik. Lélegezzünk be orron keresztül. A jobb hüvelykujjal fogjuk be a jobb orrlyukat. A mutatóujj és a középső ujj a tenyéren, a gyűrűsujj és a kisujj a bal orrlyukon. A bal orrlyukon engedjük ki a levegőt, és itt ismét lélegezzünk be. Fogjuk be a bal orrlyukat a gyűrűsujjunkkal, a jobb orrlyukat a hüvelykujjal. Tartsuk bent néhány másodpercig a levegőt, és koncentráljunk a harmadik szemre: ez a szemöldökök között helyezkedik el. Végül lassan engedjük ki a levegőt a jobb orrlyukon. Ismételjük meg a gyakorlatot többször.

 

Fújjuk a levest

 

 

E gyakorlat erősíti a koncentrációt, nyugtatja az idegeket. Üljünk törökülésbe, ajkunkat csücsörítsük, mintha fütyülni akarnánk. A jobb kezet emeljük a száj elé, tenyérrel felfelé. Lélegezzünk be szájon és orron keresztül, majd fújjuk ki a levegőt szájon át, mintha forró levest fújnánk. Kilégzés közben képzeljük is magunk elé a forró levest. Addig tartson a kilégzés, míg nem érzünk késztetést a belégzésre. Többször ismételjük meg.

-vági-
XVIII. évfolyam 6. szám

Címkék: holisztika, stressz, stresszkezelés

Aktuális lapszámunk:
2019. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.