Betegségek A-tól Z-ig

Teljes körű szemtorna

Jó kilátások

Megint erősebb szemüvegre van szüksége? Mi lenne, ha meg lehetne fordítani ezt a folyamatot? Egyszerű gyakorlatokkal a jobb szemért!


 

A látástorna keretein belül az emberek megtanulják, hogyan lazíthatják el és mozgathatják meg a szemizmaikat. Felváltva néznek közelre és távolra, így újra megtanulják a fókuszálást, ráadásul ez a gyakorlat a két szem együttműködését is segíti.

 

Kifejezetten fontos a szemizmok ellazítása a tenyerünk segítségével. Ha tenyerünket a szemünk elé tartjuk és pár lélegzetvételnyi ideig ott tartjuk, az lényegesen felfrissíti a szemünket. A szemtorna időskori távollátás, kancsalság és kettős látás esetén is alkalmazható. Ez esetben hatalmas változásokat lehet elérni, ráadásul az operációval ellentétben ezzel a módszerrel a háromdimenziós látást is újra meg lehet tanulni.

 

De aki meg akar szabadulni a szemüvegétől, az sem kezdheti azzal, hogy azonnal leteszi azt. Ez pluszban megterhelő, a cél pedig az, hogy ellazítsuk a szemünket. A számítógép előtt eltöltött időre gyengébb szemüveg ajánlható, a mindennapokban pedig lassan csökkenthetjük a dioptriákat. A szemtorna ideje alatt ne viseljünk szemüveget. Egyébként pedig mindig vegyük le, ha épp jól érezzük magunkat nélküle. Ilyenkor nyugodtan jártassuk a szemünket háztetőkön vagy az út menti fákon, hagyjuk, hogy a színek hatással legyenek ránk, keressünk kontúrokat. Fontos, hogy a torna élvezetes legyen. Lélegezzünk mélyeket, mosolyogjunk, így rögtön élesebben is fogunk látni. Hiszen a fáradtság, a szomorúság, a félelem és a stressz is negatív hatással van a látásunkra. Egyébként éles látású embereknél is előfordul, hogy kevésbé látnak jól. A látásproblémák belső bizonytalanságra is utalhatnak. Gondolkodjunk el rajta, mi történt épp az életünkben, amikor az első szemüvegünket kaptuk!

 

 

Hogyan segít a teljes körű terápia a látás javításában?

Sok látástréner a lelki érintettség miatt pszichoterápiás módszerekkel is dolgozik. A szisztematikus szemterápia, hasonlóan a családállításhoz, megmutatja a háttérben húzódó okokat is. Ha megtaláljuk a szemproblémák mögötti okot és megbékélünk vele, az leveszi a terhelést a szemről, és a látás élesebb lesz.

 

A folyamatos fókuszálás, például olvasás közben, nagy terhet jelent a szemekre nézve. Jobb, ha időközben változtatjuk a távolságot
 

Egy esetben például a beteg krónikus szivárványhártya-gyulladásban szenvedett, és már azt tervezte, hogy feladja a munkáját. A terápia alatt azonban felismerte, hogy a problémája egy régi lelki sérüléssel függ össze, és végképp feldolgozta azt. Egy hétvége után a szeme újra tökéletesen egészséges lett, és ez hosszú távon így is maradt.

 

A kanadai optometrista, dr. Roberto Kaplan ennél is tovább megy, ő úgynevezett integratív látásterápiát kínál. A látásproblémákból és az íriszen látható mintákból bizonyos tulajdonságokra következtet. „Ezek saját és a szülőktől örökölt minták. A rövidlátók vizuális világa például befelé vetül. Logikusan állnak a dolgokhoz, és a fejükkel próbálják megérteni a világot. A háttérben gyakran bizonytalanság és félelmek állnak” – állítja.

 

A változások és kihívások gyakran hozzák felszínre a látásproblémákat – például beiskolázáskor vagy olyan időszakban, mikor a családban hiányzik a harmónia. Kaplan a terápiájával abban szeretne segíteni, hogy a hibásan megtanult viselkedésformákat el tudják hagyni és jobb kapcsolatba kerüljenek saját magukkal. „Ezáltal felismerik az emberek, hogyan szeretnének élni, mikor van szükségük szünetekre, hogyan táplálkozzanak” – mondja Kaplan, aki szerint a személyes fejlődés mellett a látás is javul.

 

A látási folyamatban számos szemizom is részt vesz, amelyeken lehet edzeni

 

 

Vitamint a szemnek

Ha már szóba került a táplálkozás: aki komolyan gondolja a látástornát, az ezt a témát sem kerülheti ki. A szemnek nagyon magas a vitaminigénye. Főleg a vörös és kék színű gyümölcsök és zöldségek ajánlottak, mint a cékla, a kökény vagy a fekete berkenye, mert az ezekben található színezőanyagok erősítik a retinát. A Kínában „szemékszernek” is nevezett piros gojibogyók is hasznosak, illetve nagyszüleinknek is igaza volt: napi egy nyers sárgarépa valóban ellátja a szemet a legfontosabb vitaminokkal. Ezzel a módszerrel harcolhatunk az üvegtesti homály, azaz a lebegő, szürke vagy fekete foltok ellen is. Ezek a foltok ugyanis sokszor lebomlott fehérjemolekulák, amelyeket lúgosító étrend és szemtorna mellett egyre jobban megtanulunk kikapcsolni.

 

 

 A szemnek kifejezetten sok karotinoidra van szüksége, például luteinre, likopinra és béta-karotinra. Ezeket megtalálhatjuk a kék és piros bogyókban vagy a répában


A szem komoly megbetegedései esetében, például zöld hályognál mindenképpen szükség van orvosi felügyeletre. De az alternatív terápiák is javíthatják a helyzetet. A zöld hályog kialakulásához ugyanis hozzájárul a szemben lévő túl magas nyomás, ezt a nyomást pedig a stressz befolyásolja. Ennek elkerülésére külön lazítógyakorlatok vannak.

 

 

A gyerekek szemét meg lehet védeni

Fontos, hogy külön figyelmet szenteljünk a gyerekeknek és fiataloknak, akik, főleg a nagyvárosokban, egyre gyakrabban rövidlátók. Szingapúrban például a tinik 90 százaléka szemüvegre szorul. Ennek a jelenségnek az okait a tévézésben, a számítógépes játékokban és az okostelefonokban kereshetjük, valamint az egyre nagyobb stresszben, amit világunk felgyorsulása okoz. Manapság a gyerekeket már az óvodában olvasni tanítják, illetve az úgynevezett gyerekbarát számítógépes játékokhoz szoktatják. Ezekkel azonban vigyázni kell. A gyerekek szeme ugyanis az első hét életévben még növekszik, az első pár évben még természetes a gyenge rövidlátás. Ezért látnak a gyerekek tisztán egészen közelre is, mert a szemlencséik kifejezetten mozgékonyak. A gyerekszemnek jobb, ha a kicsik futnak, ugrálnak, labdáznak vagy gesztenyét szednek, azaz megtanulják megbecsülni a távolságot. Ha távolra és közelre is néznek, és minden érzékükkel felfedezik a külvilágot. Amerikai, kanadai és ausztrál kutatások is arra jutottak, azok a gyerekek, akik legalább napi 10 órát a szabad levegőn vannak, jóval ritkábban lesznek rövidlátók. A már szemüveges gyerekek is sokat profitálhatnak a játékos szemtornából.

 

Főleg az első hét életévben fontos, hogy ne terheljük túl a gyerekek szemét, különben emelkedik annak a rizikója, hogy később szemüvegre lesz szükségük. A játék a szabad levegőn ideális arra, hogy gyengéden tornáztassuk a szemüket

 

Ami a gyerekeknek megfelel, a felnőttek esetében sem lehet rossz: mikor sétált utoljára este az erdőben, és legeltette a szemét a tájon? Mikor tollaslabdázott egy nyári estén? A mozgás felélénkíti az anyagcserét, így a szemhez is jobban eljutnak a tápanyagok. A jógához hasonló sportok pedig a belső nyugalmat segítik elő, ezáltal szintén hozzájárulnak az éles látáshoz. Milyen gyorsan lehet megtanulni jobban látni? Az első eredményeket viszonylag gyorsan fel lehet fedezni. Még az erős, öt- vagy hatdioptriás szemüveget viselő emberek is láthatnak tisztán pár másodpercre, ha teljesen ellazulnak. A hosszan tartó eredmények eléréséhez azonban egy-két évre van szükség. Léteznek spontán gyógyulások is, de erre nincs garancia. Teljesen az egyéntől függ, meddig képes és hajlandó elmenni, és melyik a számára megfelelő módszer. Van, aki megismerkedik a módszerrel, majd inkább kipróbálja az akupunktúrát, ez azonban nem probléma. Csodás gyógyulások és hihetetlen történetek nélkül is megéri kipróbálni a tornát. Az élesség, a színek intenzitása, a szem-kéz koordináció mindenképpen javul. Emellett megtanulhatjuk a szemünket és látási képességünket a lelki állapotunk mérőeszközeként értelmezni.

 

 

Nyissa ki a szemét a számítógép előtt!

A jövőben, ha a gépe előtt ülve ásít, és meglátja a főnöke, megnyugtathatja őt: csak a szeme miatt tette! A monitor előtt ugyanis hibás látási szokásokat veszünk fel – bámulunk anélkül, hogy tudnánk róla, csak az egyik szemünket használjuk és ezáltal részben elfelejtünk háromdimenziósan látni. Gyakran megfeszítjük a nyakunkat és előretoljuk a fejünket, ezáltal kevesebb vér jut a szemhez, így kevesebb oxigén és tápanyag is. Néhány apró trükkel azonban sokat javíthatunk a helyzeten: tudatos pislogással megszakíthatjuk a bámulást, így pihentethetjük a szemünket.

 

A szemünk is el tud fáradni. Ehhez hozzájárulhat a stressz vagy a szomorúság is

 

Ásítás közben több könnyet termelünk, ezért az ásítás segít a száraz szemek elkerülésében. Ezen kívül fontos, hogy időnként a képernyő fölött a távolba nézzünk, illetve a tenyerünkkel eltakarjuk a szemünket. Az előretolt fejtartás elkerülhető, ha nagyobbra vesszük a betűméretet. Ha a fény csillog és visszatükröződik a képernyőn, változtassunk a helyzetén. Egy tiszta monitoron pedig nem csak a dokumentumokat látjuk élesebben – a por is megterheli a szemet.

 

 

5 gyakorlat a jobb látásért

Ezzel az öt gyakorlattal nagyon sokat tehetünk a látásunkért. Ismételjük meg őket naponta, lehetőleg egyszerre. A megadott időtartamnál hosszabb ideig nem ajánlatos csinálni, mert az túlzottan megterhelő a szem számára.

 

A hüvelykujj fontos "eszköze" a szemtornának

 

A fekvő nyolcas

Hüvelykujjunkat tartsuk körülbelül 30 centire az arcunktól, és írjunk le vele fekvő nyolcast a levegőben. Kövessük a szemünkkel a hüvelykujj körmét anélkül, hogy a fejünket mozgatnánk. Felváltva végezzük a gyakorlatot jobb és bal kézzel. Időtartama: 3-4 perc.

 

Napfürdőzés

Üljünk le egy padra, csukjuk be a szemünket és forduljunk a fény felé. Hagyjuk, hogy a szemünk ellazuljon a napsütésben. Ne végezzük a gyakorlatot délben, és figyeljünk rá, hogy kellemes legyen a szemünknek. Időtartam: maximum 5 perc.

 

Közel és távol

Fogjunk meg két golyóstollat. Az egyiket tartsuk kartávolságra, a másikat fele olyan messze. Fókuszáljunk felváltva a kettőre, majd egy pontra a távolabbi toll mögött. Figyeljük meg, hogy a fókuszon kívül eső tárgyból kettőt látunk – ez edzi a két szemmel való nézést. Időtartam: 2 perc.

 

Tenyerezés

Ez a lehető legfontosabb szemgyakorlat. Dörzsöljük össze a kezünket, hogy a tenyerünk meleg legyen, üljünk le egy asztalhoz és támasszuk fel a könyökünket. A tenyerünket tegyük a szemünkre úgy, hogy a kisujjaink az orrnál keresztezzék egymást. Lazítsuk el a szemünket tudatosan egy percig vagy tovább. Vegyük el a kezünket, és ezután először hagyjuk csukva a szemünket, majd gyakori pislogás mellett hagyjuk, hogy megint megszokja a fényt. Ezt a gyakorlatot akármilyen gyakran végezhetjük, minél többször csináljuk, annál jobb.

 

A tenyerezés, a szem kézzel való eltakarása az egyik legismertebb gyakorlat a szem ellazítására

 

Lengés

Álljunk lazán, vállszélességű terpeszben. Csípőből kiindulva lengjünk jobbra-balra, hagyjuk, hogy a karunk is mozogjon a testünkkel, és ne fókuszáljunk sehova. Hagyjuk, hogy a képek elmosódjanak a szemünk előtt. Időtartam: 3 perc.

Sz.Z.L.
XVII. évfolyam 9. szám

Címkék: látástréning, szemtorna

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.