Betegségek A-tól Z-ig

Triggerpontok

A csomókkal együtt megszűnik a fájdalom is

A mozgásszervi fájdalmaktól gyötört páciensek sokszor már annak is örülhetnek, ha diagnózist kapnak a fájdalmukat illetően. Sajnos a konvencionális gyógyászatban túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítanak az objektívnek vélt kórokoknak, mint pl. a porckorongsérvnek vagy az ízületi kopásnak. Pedig sokszor a fájdalmak hátterében "csak" izomkeményedés áll. A csomószerű keményedések - amelyeket triggerpontoknak is neveznek - sok esetben egyszerűen kézzel feloldhatók, így a fájdalom is megszűnik.


Majd mindenkinél találunk nyomásérzékeny, fájdalmas pontokat az izomzatban. Érdekes módon az izmokban kitapintható csomókról először a hagyományos kínai orvoslás írásos emlékeiben találunk említést. A nemzetközi hírű, amerikai Mayo Klinikán végzett kutatás pedig kiderítette, hogy a legtöbb ilyen izomcsomó vagy nyomásérzékeny pont ugyanakkor akupunktúrás pont is.

 

A "triggerpontok" az izomrostok kitapintható, csomószerű megkeményedései. Az érintett izom általában spasztikus (merev, kemény) állapotban van. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az érintett izom megrövidült, hiszen a keményedést az okozza, hogy összehúzódott. Ez önmagában véve még nem feltétlenül okoz fájdalmat - amíg nem fáj, addig "néma" vagy látens triggerekről beszélünk (angol nyelvű irodalomban a tender points kifejezéssel is találkozhatunk). Ha azonban egyéb zavaró tényezők is társulnak a spazmushoz, például az izom túlterhelése, sérülések, lokális lehűlés, fertőzések, helytelen testtartás stb., akkor valószínűbb a fájdalmak kialakulása. A trigger aktiválódik. Ugyanakkor a nyugalom, a melegítés, a fájdalommentes mozgatás és nyújtás az aktív triggerpontot ismét inaktiválhatja. A régóta fennálló triggerek gyengítik az izmot, és az antagonista izmok vagy a másik oldal megfelelő izmának túlterhelését, merevségét okozhatják, ami valóságos triggerpontláncok kialakulásához vezet.

 

A triggerpontokat nem könnyű megtalálni, mert gyakran nem ott helyezkednek el, ahol a páciens a fájdalmakat jelzi. Az izom közvetítésével többé-kevésbé távoli helyekre "sugárzik" a fájdalom. Ez a tulajdonsága adta a jelenség nevét is, ugyanis az angol trigger szó magyar megfelelője a kiváltó. Például a csuklyás izomban (trapezius) elhelyezkedő triggerpont halántéktáji fájdalmakat képes előidézni. Azonban kisugározhat az állkapocsba vagy a tarkóba is. A nagy farizomban elhelyezkedő trigger (gluteus maximus) a comb hátsó oldalán okozhat fájdalmat, persze helyben, a farban is megjelenhet a panasz.

 

A helytelen testtartáson (főképp munkahelyen, például számítógép előtt ülve), a sportolásnál alkalmazott helytelen technikán, a rossz statikán (többnyire a lábak eltérő hoszszúsága miatt), a gerincferdülésen, az ízületi blokkokon túl a belső szervek krónikus betegségei, az immunrendszer működési zavarai, illetve a stressz is szerepelhet az okozók között. A triggerpont-terápia azonban akkor is sikeres (legalábbis rövid távon), ha a mélyebb okokat kezdetben nem sikerül kideríteni. Egyes esetekben már azzal is jelentősen csökkenthető a páciens stressz-szintje, ha megszüntetik a fájdalmát. Sok más esetben azonban a legjobb triggerpont-terápia sem hoz tartós sikert, ha nem kezelik a mélyebb okokat.

 

Helyes kezelés esetén a triggerpontok akár évekre eltűnhetnek. Ehhez azonban előbb meg kell találni azokat. A megkeményedett izomban nyomásérzékeny csomókat keresnek, amelyek átmérője 1 mm–1 cm, és vagy ott helyben okoz fájdalmat, vagy távolabbi helyen jelentkezik a nyomás hatására fájdalom. A távolabbi helyen jelentkező fájdalom olykor késleltetve, a pont megnyomásától számított 15 másodperc múlva jelentkezik. A diagnózist műszerek nélkül, tapintással lehet megállapítani. Ehhez az érintett izmot ki kell nyújtani, ezután ki kell tapogatni az izom keményebb területeit, és az ujjak nyomásával meg kell kísérelni kiváltani a fájdalmat.

 

Általában a nyomásérzékeny pontban kis, csomószerű keményedés tapintható. A nyomás hatására az izom kisebb rángással reagálhat, bár ez nem mindig történik meg. Általában a terápia azonnal követi a diagnózis felállítását, legalábbis a kevésbé fájdalomérzékeny páciensek esetében. Az adott testrészt olyan helyzetbe hozzák, ami a páciensnek kényelmes és amelyben fájdalma leginkább alábbhagy, noha a terapeuta ujja továbbra is nyomja az érzékeny pontot. Ha a triggerpont például a vállizomzatban található és tarkótáji fájdalmat okoz, nyújtással, a fej döntésével kell megkeresni azt a testhelyzetet, amely a legkevésbé fájdalmas. Ezután enyhe nyomással, illetve körkörös masszírozással kezelik a triggerpontot, a páciens érzékenységéhez igazodva. Ahogy a páciens ellazul, ezzel párhuzamos arányban válhat erősebbé a masszázs. A felszíni izmok esetében a csomót "szétnyomják". Ez eléggé fájdalmas, olykor egy-két napig utána is fáj. Ha jól végezték a kezelést, az izom keménysége 90-120 másodperc múlva megszűnik. Még ha ez hamarabb meg is történik, a pontra gyakorolt nyomást legalább másfél-két percig fenn kell tartani. A bemutatott módszer (a "szétnyomásos" technika kivételével) alkalmas ön- vagy partnerkezelésre is. A bonyolultabb, összetettebb eseteket érdemes orvosra bízni.

 

A kézi kezelést kiegészítheti vagy helyettesítheti a triggerpontokba vagy környékükre adott helyi érzéstelenítő injekció. A gyógyszert olykor befecskendezhető homeopátiás készítménnyel egészítik ki. Ha nem akarnak injekciót adni, akupunktúrát is alkalmazhatnak. A tű beszúrása után az érintett izom kissé rángani kezd. Általában a legérzékenyebb ponton kezdik a terápiát, több pont esetén a test elülső oldalán találhatókkal, utána térnek át a hátra. Alkalmanként legfeljebb 6 pontot kezelnek.

 

A manuális triggerpontkezelés igen hatásos fájdalomcsillapító módszer. Izomlazító technikával együtt még az érzékeny betegeknél is könynyedén alkalmazható. Tudni kell azonban, hogy a legkíméletesebb eljárás után is kialakulhatnak reakciók, amikor a panasz átmenetileg (akár két napig is) felerősödik.

V. T.
XV. évfolyam 1. szám

Címkék: fájdalomcsillapítás, mozgásszervi fájdalmak, triggerpontok

Aktuális lapszámunk:
2017. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.