Betegségek A-tól Z-ig

Változókor

Mi segíthet igazán?

A negyven körül járó nők, de már a fiatalabbak is gyakran érzik úgy, hogy elbizonytalanodtak. Vajon mi vár rájuk a változás kora után? Onnan kezdve már csak lefelé vezet az út? A klimaxról sok ellentmondásos dolgot lehet olvasni, hallani. És ezek legtöbbje nem hat éppen bátorítólag a nőkre.


 

A nőknek tulajdonképpen nem kellene félniük a változás korától, csak a média és a barátnők bizonytalanítják el őket. Holott szerencsés módon a nők egyharmada bármiféle tünetek nélkül esik át ezen az életszakaszon, egy másik harmaduk pedig olyan enyhe tüneteket tapasztal az átállás idején, hogy az életmódja átalakításával és szelíd természetgyógyászati módszerekkel jól elboldogul. A maradék egyharmadnak azonban valóban szakember segítségét kell igénybe vennie ahhoz, hogy eldöntse, szüksége van-e hormonterápiára. 

 

A tudománynak a legtöbb tapasztalata a szintetikus hormonokkal áll rendelkezésre, így ma még nem dönthető el, a természetes hormonok valóban kisebb kockázatot jelentenek-e. 

 

Ehhez figyelembe kell venni, hogy a statisztika megduplázódott rizikóról beszél, ha 1000 nőből, akik tíz éven át hormont szednek, 44 kap trombózist a 22 helyett, amennyi az arány a hormonmentes nőknél. Vagy a hormoncsoportban 38 nő kap mellrákot a hormonmentes csoport 30 nőjéhez képest. Ez az jelenti, hogy fennáll bizonyos mellékhatások rizikója, ezt pedig a nőgyógyász az anamnézis alapján tudja egyénre szabottan megsaccolni. Ha pedig a tünetek valóban elviselhetetlenek, akkor joggal írja fel a hormont. Ugyanakkor a lehető legalacsonyabb dózisban, rendszeres ellenőrzés mellett, és csak egy meghatározott időre. A tipikus változókori panaszok ugyanis egy idő után elmúlnak. Sőt mi magunk is sokat tehetünk ezért, ha hajlandóak vagyunk bizonyos életmódbeli változtatásokra, és pozitívan viszonyulunk életünk új szakaszához. 

 

A nők helyzete ma már számos szempontból könnyebb, mint régebben volt. Ennek ellenére ma is rájuk hárul a legtöbb teher, ha egyszerre akarnak helytállni a munkában és otthon

 

Ha szelíd alternatívákról beszélünk, akkor azok lényegében növényi hormonok, amelyeket a táplálékkal vagy gyógyszerként vehetünk magunkhoz. A növényi gyógykészítmények alapját a szójabab, a vörös here, a török rebarbara, a zsálya vagy a fürtös poloskavész képezi. Vigyázat azonban, azért, mert „szelíd” gyógymódnak számítanak, az még nem jelenti azt, hogy nem lehetnek nem kívánt mellékhatásaik! Főleg akkor, ha a szervezet maga már szinte alig termel ösztrogént, a növényi ösztrogének serkentőleg hathatnak a sejtnövekedésre. Emiatt a mellrákrizikós csoportba tartozó nőknek azt tanácsolják, a nagyon magas koncentrációjú termékeket inkább ne szedjék. Egyedül a poloskavésztermékek esetében tűnik úgy, hogy működik egy másik hatásmechanizmus is, ezért mai tudásunk szerint ezek a készítmények biztonságosnak tűnnek. Kétséges esetben a szakértők inkább homeopátiás szereket ajánlanak. 

 

Általánosságban elmondható, hogy az érezhető hormonális változások nagyjából öt évvel az utolsó havi vérzés előtt kezdődhetnek meg, és azt követően nagyjából három évig tarthatnak. Átlagban tehát tíz évről van szó. Ez ugyan ijesztően hosszú időnek tűnik, de a tünetek formája és erőssége lényegesen ingadozik, így sok nő egy-két éven belül rátalál új egyensúlyára. 

 

Figyeljünk a test egyensúlyára!

A hormonális átállás időszakában a növekvő korral párhuzamosan a nő teste és lelke érzékenyebbé válik. Sokkal érzékenyebben reagál a megbetegítő környezeti tényezőkre, például az elektroszmogra, a lakásban található környezeti mérgekre vagy a munkahelyi áskálódásra. Ilyenkor tévedés lenne valamennyi fellépő tünetet a változókor számlájára írni. A nőnek sokkal inkább fel kellene tennie azt a kérdést, mit tehet az életében, a környezetében azért, hogy újra jól érezze magát. Fontos önmagunk megfigyelése, hogy hogyan reagálunk egy bizonyos környezetre, táplálékra, eseményre, és a saját érzéseinkre hagyatkozni. Ez nagyon jó támaszt nyújt annak felismeréséhez, mi tesz jót az embernek, és mi az, amit érdemesebb inkább elkerülni. 

 

 Az új életszakaszban a korábbinál is fontosabb, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire. Ilyenkor már sok mindent nehezebben viselünk el, ami fiatalabb korunkban nem okozott gondot. Az olyan élv ezeti mérgek, mint a kávé, az alkohol vagy a nikotin rontják a tüneteket

 

Így például ebben az időszakban sok nőnél alakul ki tej- vagy gluténallergia. Az alkohol rontja a tüneteket, és szintén nem tesz jót senkinek a sok állati fehérje és zsiradék. A dohányos nők korábban érik el a változás korát, és jobban szenvednek a tüneteitől, mint a nemdohányzók. És arra is be kell rendezkedniük, hogy az életkorral bizonyos korlátok is járnak, ennek megfelelően új életstílust és -érzést kell kialakítaniuk. 

 

 

A táplálkozás szerepe

A változókor gondjainak legyőzésében a táplálkozásnak sokkal nagyobb szerep juthat, mint gondolnánk. A legelső helyen a növényi koszt áll: zöldség, gyümölcs, hüvelyesek, teljes őrlésű gabonából készült termékek és saláta. Ezek a fontos vitaminokon, ásványi anyagokon és nyomelemeken kívül másodlagos növényi hatóanyagokat is tartalmaznak, amelyekre testünk valamennyi sejtjének szüksége van működéséhez és a korai öregedés elleni védelemhez. 

 

Ebben az időszakban különösen fontos szerep jut a növényi hormonoknak. Egyik csoportjuk, az izoflavonoidok igen magas koncentrációban találhatók meg a hüvelyesekben, főként a szójababban és a csicseriborsóban. A másik csoport, a ligánok a gabonafélékben és a növényekben fordulnak elő, különösen nagy mennyiségben a lenmagban.

 

Hacsak nincsenek hozzászokva, az európai nőknek nem kell feltétlenül nagy mennyiségű szóját fogyasztaniuk, mert a vizsgálati eredmények nem egyértelműek. Ezzel szemben az őrölt lenmagnak egyértelműen számos olyan tulajdonsága van, amely pozitív hatást gyakorol a hormonanyagcserére. Napi 2-3 evőkanálnyi mennyiség elegendő növényi hormont és egyéb értékes anyagot tartalmaz. 

 

A növényi hormonok segítenek egyensúlyt teremteni a klimax éveiben. Ezekből az anyagokból sok található a lenmagban és a csicseriborsóban

 

Ám idősebb korban még a korábbinál is fontosabb saját belső megérzéseinkre hagyatkozni, és ha úgy érezzük, a növényi kosztot nem tudjuk megfelelően feldolgozni, így gázok maradnak a bélben és terhelik a májat, akkor nagyon fontos jól képzett terapeuta segítségével célzott bél- és májterápiát végezni. 

 

A kávé hatására fokozódnak a hőhullámok és az alvászavarok, az alkoholtól ugyanúgy. A legjobb mindkettő fogyasztását csökkenteni, ha azt tapasztaljuk, hogy rosszabbodnak miattuk a tüneteink. Az állati fehérje és a zsiradék fogyasztását szintén tanácsos mérsékelni.

 

Sport: javítja a kedélyállapotot és a közérzetet

Az orvostudomány manapság a rendszeres mozgást szinte még fontosabbnak is tartja, mint a tökéletes étkezést. Vizsgálatok sokasága igazolja, hogy a sport védő hatású a változás kora előtt is, de még fontosabb, ha már kialakultak klimaxos panaszok. Emellett pedig az öregedés folyamatát is lassítja, legyen szó bár fizikai vagy szellemi képességekről. 

 

A mozgás három súlypontja a keringési tréning, az izomépítés és az egyensúly-, illetve koordinációs tréning. A sport jóvoltából valamennyi szervünk több oxigénhez jut, boldogsághormonok szabadulnak fel, és nagyobb fokozatra kapcsol az immunrendszer. Akik nem szoktak hozzá a sporthoz, azoknak jó kezdet a heti háromszori, egy-egy órás séta. Intenzívebb a kocogás vagy az erőteljes úszás. Ha fennáll a csontritkulás veszélye, különösen jó hatású lehet a különféle eszközökkel végzett edzés, de csakis szakszerű személyes irányítással.

 

Idősebb korban a szerelmi élet a korábbinál nagyobb kiteljesedést hozhat. A bőrkontaktus mind fontosabbá válik

 

Szintén jó hatású a csi-kung és a jóga, mivel fokozzák a szervezet önreguláció­­ját és segítenek leépíteni a stresszt. Fontos, hogy olyan sportágat válasszunk, amely valóban örömet szerez, különben gyorsan megunjuk és feladjuk az egészet. Jó motivációt jelenthet a csoportos edzés, érdemes ilyet keresni. 

 

A sport már csak azért is fontos, hogy meg tudjuk őrizni a súlyunkat. Harmincadik születésnapunk után ugyanis elkezd lelassulni az anyagcserénk, nagyjából egy százalékkal, ami azt jelenti, hogy változatlan étkezési és mozgási szokások mellett a súlyunk évente egy százalékkal gyarapszik. Tehát egy 60 kilós harmincéves 60 éves korára töb mint 80 kilóra hízhat. A túlsúly pedig megnöveli a szívinfarktus, a cukorbaj és bizonyos rákfajták kialakulásának veszélyét, ezért érdemes a változás korán túl is ügyelni rá, hogy megtartsuk egészséges testsúlyunkat. 

 

 

Út a beteljesült szerelmi élethez

Bár idősebb korban a libidó drámai csökkenéséről nem beszélhetünk, sőt sok nő a változás kora után él igazán beteljesült szexuális életet, az azonban igaz, hogy a testi vágy lelassul. A gyengédség és kielégülés iránti vágy azonban nem! A bőrkontaktus például a növekvő életkorral mind fontosabb lesz. Az előjáték szerepe megnő, mivel a vágy felébredése lassabb, férfinál és nőnél egyaránt. 

 

Fontos a változás éveiben és utána is: álljunk hozzá pozitívan az új életszakaszhoz, ápoljuk a kapcsolatainkat, legyünk nyitottak az újra

 

A szex azonban fontos, hiszen hatására számos izom megfeszül, majd ellazul, emelkedik a vérnyomás és a pulzusszám, és számos olyan hormon, illetve ingerületátvivő anyag szabadul fel, amelyek eljutva minden egyes sejthez, feltornázzák az anyagcseréjüket. A fizikai hatás tehát a sportéhoz hasonló, ehhez jön még a partnerkapcsolatra gyakorolt pozitív hatása.

 

Ha egy nőnek nincs partnere, vagy az egészségi állapota miatt vannak problémái a szerelmi életével, az is kaphat tanácsot terapeutától. Általában található olyan módszer, amely mindenkit kielégüléshez juttat, legyen szó bár olyanról, amely korábban szégyenérzet vagy a partner igényei miatt nem került szóba. Sok nő a változás kora után azért idegenkedik a nemi élettől, mert kiszárad a hüvelye és az aktus fájdalmat okoz. Erre azonban vannak megoldások a hormonkúpoktól a síkosító krémekig. Ezek nemcsak nedvességet biztosítanak, hanem gyulladásellenes hatásúak, és hozzájárulnak az egészséges hüvelyflóra felépüléséhez. 

 

Az élet utolsó fázisát akkor élvezhetjük igazán jó egészségben, ha nem felejtjük el, hogy mi vagyunk önmagunk számára a legfontosabbak. Fontos tehát, hogy ügyeljünk a szükségleteinkre, ápoljuk a testünket és a lelkünket, bánjunk kreatívan a környezetünkkel, maradjunk aktívak testileg és szellemileg, de szánjunk elég időt a pihenésre is. Ügyeljünk rá, hogy mások ne használjanak ki bennünket, élvezzük a jelent, a pillanatot. Ha eddig nem tettük volna, most tanuljunk meg meditálni, és alkalmazzuk mindennap.

- mörk -
XVI. évfolyam 5. szám

Címkék: anti-aging, klimax, változókor

Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.