Betegségek A-tól Z-ig

Zilgrei - Lágy mozdulatokkal a fájdalom ellen

A kiropraktika és egy speciális légzéstechnika segítségével feloldhatók a gerincoszlop és az ízületek fájdalmas blokkjai. A módszer könnyen elsajátítható, így bárki kezelheti magát vele, sőt meg is előzheti a bajt.  


A terápia alapjait 1978-ban dr. Hans Greissing kiropraktor és az olasz jógatanárnő, Adriana Zillo fejlesztették ki. Módszerük elnevezése, a „Zilgrei” kettejük keresztnevének kezdő szótagjából képzett mozaikszó. Greissing Németországban született, a háborúban szerzett sérülése miatt megbénult és tolókocsihoz volt kötve. Egy kiropraktor azonban segített rajta, visszanyerte lábai mozgékonyságát, majd az Egyesült Államokban ő maga is kiropraktorrá képezte ki magát.

 

Terapeutaként dolgozva megfigyelte, hogy azoknál a pácienseinél, akik aktívan együttműködtek vele a terápia során, sokkal jobb eredményeket tudott elérni. Ebből arra következtetett, hogy a gyógyulás nem a terapeutának köszönhető, hanem a szervezet öngyógyító erőinek. A terápia fő feladata és célja tehát, hogy együttműködjön a beteg szervezetének „testintelligenciájával”: meg kell teremteni annak feltételeit, hogy a szervezet saját maga visszataláljon a harmóniához és a fájdalommentes állapothoz. Ez arra ösztönözte, hogy olyan eljárást fejlesszen ki, amelynek segítségével a betegek képesek feloldani azokat a merevségeket, feszültségeket, amelyek panaszaikat okozzák. Fontosnak tartotta, hogy a módszerrel a beteg meg tudja előzni az újabb panaszokat. Sok testi panasz hátterében ugyanis az egyoldalú terhelés áll, pl. jobbkezeseknél a jobb test felé. A balkezesek ilyen szempontból előnyösebb helyzetben vannak, mert jobbkezes világban kénytelenek élni, ami azt jelenti, hogy bizonyos tevékenységeknél szükségük van a jobb kezükre is.

 Amennyiben a gerincoszlop blokkjait feloldjuk, azzal tehermentesíthetjük az egész testet

 

Az Adriana Zillóval történt találkozás során az ötlet konkrét formát kezdett ölteni. Zillo dr. Greissinget praxisában kereste fel, mert kínzó hátfájdalmai gyógytorna és masszázs ellenére sem szűntek. Azt azonban megfigyelte, hogy ha tudatosan lélegzik, és közben minimális mozdulatokat tesz gerincével, gyorsan megkönnyebbül.

 

 

Olaszországban népsporttá vált

Olaszországban, ahol Greissing doktor 2001-ben bekövetkezett haláláig élt, a Zilgrei egyfajta nemzeti sporttá, ill. modern népgyógyászati módszerré nőtte ki magát. Munkahelyeken, pl. a FIAT-nál és az Alitaliánál a munkások rendszeresen végzik.

 

A Zilgrei sajátos módon kombinálja a kiropraxist, azaz a csontkovácsolást és a légzésterápiát. A csontkovácsolás célja a gerincoszlopnál és az ízületeknél fellépő blokkok oldása. Ha a csontok visszakerülnek a helyükre, ez az egész szervezetre hatással van: a merev izmok ellazulnak, az idegpályák és a szervek, amelyek a helytelen testtartás miatt összenyomódtak, most felszabadulnak a terhelés alól. Míg azonban a kiropraktor rendelőjében a terapeuta kezei végzik a munkát helyettünk, a Zilgrei-módszernél a beteg saját magát kezeli finom mozdulatok és testtartások segítségével, amelyeket meghatározott légzéssel párosítanak.

 

 A „fecske” a vállövet lazítja el: a könyökben behajlított karok felváltva előrenyúlnak. A mozdulatokat nagyon lassan kivitelezzük

 

A módszer elsajátítható könyvből is, de a legjobb, ha valaki pontosan megmutatja, hogy mi a teendő. A módszer alfája és ómegája testünk finom érzékelése. Míg a Zilgrei-légzés lényege, hogy mélyen leszívjuk a levegőt a hasba, ekkor 1-5 másodpercig bent tartjuk a levegőt, majd kilégzés, de most ugyanolyan időtartamú pauza következik, mint belégzéskor, és csak ezután jön a következő belégzés.

 

 

A központban a gerincoszlop áll

A Zilgrei holisztikus módszer, amely az egész testet dinamikus rendszerként szemléli. Ezért minden foglalkozás – a fájdalom helyétől függetlenül – alapvetően a gerincoszlop kezelésével kezdődik. A gerincnek azért van ilyen fontos szerepe, mert ez a testrészünk egyensúlyozza ki a végtagok tevékenységét, „feldolgozza” és integrálja a testérzeteket, tapasztalatokat. A foglalkozások kezdő gyakorlatai között a leggyakoribbak a „hattyú” vagy a „jégmadár”. A gyakorlatoknak azért adtak szinte kivétel nélkül madárneveket, mert a kezelések után mindenki olyan szabadnak és könnyűnek érzi magát, mint egy madár.

 

A „jégmadárgyakorlat”: üljünk egyenes háttal egy kényelmes széken vagy zsámolyon.

 

   

 A képen látható gyakorlat neve „vörösbegy”, és a nyaki gerinc panaszainak enyhítésére szolgál: üljünk egyenesen, de ne mereven. Minden mozdulatot nagyon lassan kivitelezzünk. A fej először előrehajol. A tarkó laza. Ezután visszatérünk a kiinduló helyzetbe. Ezután a fej hátramozdul, közben a száj kissé kinyílik. Majd ismét a kiinduló helyzet következik, közben a száj bezárul

 

A szemek nyitva vannak, de a pillantás ne fokuszáljon konkrét tárgyakra. Minden gyakorlat ún. önteszteléssel kezdődik: egészen lassan fordítsuk felsőtestünket jobbra, közben fogjuk meg jobb kezünkkel a szék szélét. Ezután ismételjük meg a mozdulatot balra is. A mozdulatoknak hangsúlyozottan lassúnak kell lenniük, fontos, hogy figyeljük, melyik oldalra fordulva folyékonyabb a mozdulat. Hol akad el a mozdulat, hol, mikor érzünk fájdalmat vagy feszülést?

 

Ezután következik a tulajdonképpeni kezelés, ami első alkalommal nyilván nagy meglepetést okoz mindenkinek: a Zilgrei módszer keretében soha nem a beteg oldalon végzik a kezelést, hanem az ellenkező oldalon, ellenkező irányú mozdulatokkal. Tehát ott, ahol a mozgás könnyebb és kevésbé fáj. Bármennyire is furcsa, a dolog működik, méghozzá azért, mert testünk a legjobban a kellemes élményeket, tapasztalatokat képes integrálni. Ha azonban igyekszünk a blokádot erőszakosan feloldani – pl. vadul körözünk a fájós karunkkal –, az óhatatlanul a test védelmi reakcióit fogja kiváltani, és a test megmarad addigi mintái mellett.

 

A tulajdonképpeni kezelés igen egyszerű: a beteg megismétli a törzsfordítást abba az irányba, amelyikbe könnyebben megy. Ehhez társul a légzés gyógyító hatása: öt légzési ciklus idejére meg kell tartani ezt a testhelyzetet, majd olyan lassan, amennyire csak lehet, vissza kell fordulni az eredeti testhelyzetbe.

 

 

 A „rigó” a medencére és a nemi szervekre hat jótékonyan: egy összehajtott törülközőre térdelünk a képen látható módon. Belégzés következik. Kilégzés közben arccal a térdre hajlunk, a kezek a test mellett a lábfej mögé nyúlnak. Ezután lassan visszatérünk a kiinduló helyzetbe

 

Ezt követi a teszt: a gyakorlat elején végzett öntesztet most is elvégezzük, és megfigyeljük, hogy mi változott. A pozitív viszszajelzés mindig azt jelzi, hogy ez a gyakorlat különösen fontos a betegnek, ezért az egyénre szabott kezelési program szerves részét fogja alkotni.

 

A Zilgrei módszerrel testünk minden ízülete – az állkapocstól a lábujjakig – kezelhető. Ízületenként két-három mozgásirány lehetséges. A fejet és a felsőtestet, valamint a lábakat pl. lehet előre-, hátrahajlítani, saját tengelye körül jobbra és balra forgatni, valamint oldal irányba jobbra és balra hajlítani. A kezelések előtt feltétlenül, minden alkalommal el kell végezni a tesztet, még akkor is, ha az ember már gyakorlott, és úgy gondolja, hogy jól ismeri saját testét. Ugyanilyen fontos a terápiás mozdulatsor utáni ismételt teszt is, hogy szervezetünknek legyen ideje „megemészteni” az új tapasztalatot.

-dr. ki-
VIII. évfolyam 8. szám

Címkék: fájdalom, kiropraktika, zilgrei

Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.