Biogazdálkodás

Bioboltok várható gondjai


    Folyamatosan nő a bioélelmiszereket fogyasztók száma, ám mégsem olyan mértékben, mint a bioélelmiszereket kínáló üzleteké, vállalkozásoké. Noha a biominőség ismertsége sokat javult az utóbbi időkben, továbbra is sok a bizonytalanság a biomibenlétét illetően.

     

    Az igen erősen kínálativá vált piac a boltok szorosabb versenyét ígéri. Ha mindezt összevetjük a várható megszorítások forgalomkorlátozó hatásával, a forint körüli bizonytalansággal, könnyen belátható, hogy a nagyobb tömegek relatíve kevesebbet tudnak majd bioélelmiszerekre költeni. A polarizáció azonban itt is vélelmezhető. A jómódúbb rétegek vagy a bioélelmiszereket különösen preferálók tábora továbbra is vásárol, legfeljebb megnézi: mit, mennyi ért. Mivel a bioélelmiszerek amúgy is drágák, a főhangsúly még inkább a minőség felé tolódik el. És a vásárlóbarát körülmények felé. Hiszen ma már a vevő válogathat, s ha nem tetszik az áruválaszték, az árukihelyezés, az ár, az eladók készségessége és felkészültsége, könnyen odébb áll. Ne feledjük: a vásárló a vásárlás öröméért is vásárol, nem csupán szükségletei kielégítésére! Már többször említettük, a jövő a nagyobb alapterületű, komfortosabb boltoké, ahol a kínált áruk cikkszáma meghaladja a 2000-es szintet. Érdekességként megemlíthetjük, hogy a német bioszupermarketekben a kínált cikkszám 10 000 feletti. És az mind ellenőrzött biotermék. Ausztriában hasonló a helyzet. Rá is nyomja a bélyegét a nyugat-magyarországi nagyvárosok bioboltjainak jövedelmezőségére. Mi tehát a tennivaló?

     

    1. Amennyiben lehetőség van rá, megnövelni a boltfelületet. Ez komoly beruházással jár, egy restriktív periódusban érdemes alaposan kalkulálni

     

    2. A bolt atmoszféráját, berendezéseinek új elrendezését fogyasztóbarátabbá, logikusabbá, attraktívabbá, színesebbé tenni. Ez nem jelent nagy befektetést, inkább ötletet, kreativitást.

     

    3. Továbbképezni az eladókat! Hallatlanul fontos a bizalom erősítése céljából. Hiszen hogyan néz ki, ha a vevők többet értenek az árucikkekhez, mint maguk az eladók?

     

    4. Gondoskodni a napi friss áru-kínálatról. Tej-kenyér-zöldség-gyümölcs nélkül a biobolt garantáltan tönkremegy! Legyen a boltnak legalább egy specialitása!

     

    5. Bevezetni a kártyás elfogadórendszert. Ma már szinte mindenki kártyával fizetne, ha tudna.

     

    6. Kiterjeszteni az ún. kvázi házhozszállítási rendszert. Sokan örülnének, ha a boltban megvásárolt vagy telefonon előrendelt árut a bolt cca 5 km-es körzetben kiszállítaná!

     

    7. Törzsvevőrendszert kialakítani forgalmi visszatérítés rendszerrel. Ez nyilván számítógépes nyilvántartást igényel. A hagyományos törzsvásárlói kártyák kisebb boltokban szintén előnyösek lehetnek.

     

    8. Átállni az éjszakai szállítás fogadásának lehetőségére. Az egyre növekvő forgalmi káosz, az üzemanyagárak drámai emelkedésének költségei meghaladják az árufogadás költségeit. (Ha csak a szállító kényszerből nem vállalja át.)

     

    9. Szoros nyilvántartás vezetése. Nemzetközi statisztika szerint a bolti lopások több mint 60%-át az alkalmazottak követik el!

     

    10. A nyitvatartási idő rugalmas alkalmazása. 8–17 óráig nyitva tartó boltba senki sem jár szívesen.

     

    A fentiek látszólag boltosoknak szóló ötletek és jó tanácsok, ugyanakkor segítség is a vásárlónak, milyen szempontok alapján részesítse előnyben a boltot, ahol vásárolni szándékozik.

     

    Remélem, ezzel a néhány jó tanáccsal sikerül a nehezebb helyzetben is megőrizni a kisebb boltok forgalmát.

    Frühwald Ferenc
    XII. évfolyam 6. szám

    Címkék: bioboltok

      Aktuális lapszámunk:
      2019. november

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.